@article { author = {Mousavi Gilani, Seyed Razi}, title = {Position of Mahdism in the Muslim Thinkers thought of modernity period}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {29-52}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The confrontation between religion and modernity and the status of Muslim scholars and Muslim communities in response to new questions and the social and psychological reactions have been among the challenges after the period of Renaissance and the achievements of modernity. This is the position that modernity in various spheres of government, politics, anthropology, sociology, epistemology, personal and social relations, development and growth and the like has placed in front of Muslims. Muslims have had several methods, replies and reactions in some of which the elements of Mahdism culture and concepts are major components. This article aims to examine those analyses and reviews of their position in Mahdism conceived as a solution or individual and social reactions to modernity and take a critical and ‘pathological’ approach to theories that have sometimes applied Mahdism incorrectly and take an appropriate approach to representation of Muslims in the philosophy of history.}, keywords = {Mahdism,modernity,muslim thinkers,six fold approaches,philosophy of history}, title_fa = {جایگاه مهدویت در اندیشة‌ نخبگان مسلمان در دورة مدرنیته}, abstract_fa = {از جمله چالش‌های پس از دوران رنسانس و تحقق مدرنیته، رویارویی دین و مدرنیته و موقعیت نخبگان مسلمان و جوامع اسلامی در پاسخ به پرسش‌های نو و واکنش روحی و اجتماعی‌ در برابر آن بوده است؛ موقعیتی که مدرنیته در عرصه‌های مختلف حکومت، سیاست، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، معرفت‌شناسی، روابط و مناسبات فردی و اجتماعی، توسعه و رشد و امثال آن پیش‌ روی مسلمانان قرار داده است. مسلمانان روش‌ها، پاسخ‌ها و واکنش‌های متعددی داشته‌اند که در بعضی از آنها، عناصر فرهنگ مهدویت و مفاهیم موعودگرایانه مؤلفه‌ای‌ اساسی بوده است. تحلیل این راه‌کارها و بررسی جایگاه مهدویت در بخشی از آنها ‌به منزلة راه‌حل یا واکنش فردی و اجتماعی در برابر مدرنیته و رویکرد انتقادی و آسیب‌شناسانه به این نظریه‌ها که گاه به صورت نادرست از مهدویت استفاده نموده‌اند‌ و تبیین رویکرد مناسب مسلمانان در فلسفة تاریخ، از اهداف این مقاله است.}, keywords_fa = {مهدویت,مدرنیته,نخبگان مسلمان,رویکرد‌های شش‌گانة فلسفة تاریخ}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126770.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126770_1d23050ea3fbfdac06d76b109a270167.pdf} } @article { author = {Ayati, Nosratoallah}, title = {A reflection on some dubious objections on Mahdism}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {53-78}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {In this article, I attempt to reply to three doubts raised by one of the contemporary Vahabi (writers) against the ideas suggested in Mahdism thought. In the first doubt, ha has tried to place the narratives regarding Imam Mahdi’s place of living as if they are conflicting with each other on the one hand. On the other hand, he has tried to relate the belief in Absence of the Imam in the cellar of Samarra to the Shiites. In the second doubt regarding the occultation of Imam Mahdi, it has been claimed that the Shiites determined a timeline in their accounts for the Appearance of the Imam and that none of (Shiites claims) proved to be true and their lie is exposed! In the third scenario, it has been claimed that narratives about the name of Imam Mahdi are conflicting with each other.In response to these doubts, each of these narratives are reviewed and careful consideration of these narratives demonstrates that neither there is any conflict in narratives with each other, nor any claim is made by Shiite scholars about hiding of Imam Mahdi in a basement (!) These interpretations can not be inferred from the Shiites narratives at different times regarding Appearance.}, keywords = {Imam Mahdi,doubts,Nasser Al-qefary,Principles of Shiite Religion}, title_fa = {تأملی بر چند شبهۀ مهدوی}, abstract_fa = {این نوشتار، تلاشی است برای پاسخ‌گویی به سه مورد از شبهاتی که توسط یکی از وهابیون معاصر، علیه اندیشه مهدویت مطرح شده است. وی در شبهۀ نخست، کوشیده است از یک سو روایات مربوط به مکان زندگی امام مهدی4 را متعارض جلوه داده و از سوی دیگر، اعتقاد به غیبت آن حضرت در سرداب سامرا را به شیعیان نسبت دهد. در شبهۀ دوم که مربوط به مدت غیبت امام مهدی4 است، ادعا شده است که شیعیان در روایات خود، برای ظهور آن حضرت، زمان تعیین کرده بودند، در حالی که هیچ‌یک از آنها لباس واقعیت به خود نپوشید و دروغ بودنشان آشکار شد. در شبهه سوم نیز ادعا شده است روایات مربوط به نام امام مهدی4 با یک‌دیگر در تعارضند.در پاسخ به این شبهات، تلاش شده است روایات مربوط به هر یک از آنها بررسی شوند. با کنکاش در این روایات، درمی‌یابیم که نه این روایات با یک‌دیگر تعارض دارند، نه هیچ عالم شیعی مدعی پنهان شدن امام مهدی4 در سرداب است و نه روایاتی که از فرج شیعیان در زمان‌هایی خاص سخن گفته‌اند، ناظر به زمان ظهور امام مهدی4 هستند.}, keywords_fa = {امام مهدی,شبهات,ناصر القفاری,اصول مذهب الشیعة}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126771.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126771_847b7fcc9aaf332b42710486d107858f.pdf} } @article { author = {Moeinipoor, Massoud}, title = {Comparative analysis of Huntington’s model for political development with the model for political development in Mahdi’s community}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {79-106}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {Without doubt, change, development and growth in every society are based on a model, criterion, and resource which are in line with the belief system of that society. After World War II till now, the Western thinkers were promoting their model of political development in the world to pave the way for their influence in different regions. However, the realization of Mahdi’s society, as per God’s promise, will tip this balance and sets a different example of political development to be appeared.This writing is comparing Samuel Huntington’s political development model (as a recent western model) with the political development model in Mahdi’s society (inferred from tradition and verses) to express their specific features comparatively. Any of these models are based on three principles of anthropology, political development constituents and the method for political development with their differences explained in the article.  }, keywords = {Political Development,political growth,Mahdi’s society,Huntington Model}, title_fa = {بررسی تطبیقی الگوی توسعه سیاسی هانتینگتون با الگوی رشد سیاسی در جامعه مهدوی}, abstract_fa = {بی‌تردید، دگرگونی، توسعه و رشد در هر جامعه‌ای بر مبنای الگو، معیار و منبعی مطابق با مبانی اعتقادی آن جامعه رخ می‌هد. بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز، اندیشمندان غربی در پی آن بودند که الگوی توسعه سیاسی مطابق با مبانی و نظریه‌های خود را در دنیا ترویج کنند تا راه نفوذشان در مناطق گوناگون هموار شود. با این حال، تحقق جامعه مهدوی طبق وعدۀ الهی، این معادلات را بر هم خواهد زد و الگوی متمایزی از توسعه سیاسی ظهور خواهد کرد.این نوشتار در پی تطبیق الگوی توسعه سیاسی ساموئل هانتینگتون (به عنوان یکی از آخرین الگوهای غربی) با الگوی رشد سیاسی جامعه مهدوی (برگرفته از آیات و روایات) است تا ویژگی‌های هر یک را به طور مقایسه‌ای بیان دارد. هر یک از این الگوها، بر پایه سه محور، شامل مبانی انسان‌شناسی، مؤلفه‌های توسعه سیاسی و روش تحقق توسعه‌یافتگی سیاسی استوار است که تمایزهای آنها در متن نوشتار ذکر گردیده است.}, keywords_fa = {توسعه سیاسی,رشد سیاسی,جامعه مهدوی,الگوی هانتینگتون}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126773.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126773_84d3b9b9772f25ea88a84d72a7fdd961.pdf} } @article { author = {Pour Seyyed Aghayi, Zahra Sadat}, title = {Comparative Analysis of the personality of a Waiting human with a (typically) healthy personality from the perspective of Developmental Psychology}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {107-128}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {This article examines the comparative characteristics of a Waiting human personality with a (typically) healthy personality from the perspective of developmental psychology. After explaining the concepts such as personality, Waiting (the promised saviour), developmental psychology and the psychological components of Waiting. The role of each of these components on human personality will be reviewed and then will be compared with the criteria for mental health from the perspective of developmental psychology.}, keywords = {character,Waiting (for the promised saviour),Developmental Psychology}, title_fa = {بررسی تطبیقی شخصیت انسان منتظر با شخصیت سالم از دیدگاه روان‌شناسی کمال}, abstract_fa = {این نوشتار به بررسی تطبیقی ویژگی‌های شخصیت انسان منتظر با شخصیت سالم از دیدگاه روان‌شناسی کمال پرداخته است. از این‌روی، پس از تبیین مفاهیم شخصیت، انتظار، روان‌شناسی کمال و مؤلفه‌های روان‌شناختی انتظار، به بررسی نقش هر یک از این مؤلفه‌ها بر شخصیت انسان منتظر می‌پردازد و آن‌گاه آن را با معیارهای سلامت روان از دیدگاه روان‌شناسی کمال مقایسه می‌کند.}, keywords_fa = {شخصیت,منتظر,روان‌شناسی کمال}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126777.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126777_b2aac9ad9d82f365fd60db6d9062ee59.pdf} } @article { author = {Hoseinzadeh, Akram}, title = {Surveying the belief of Mahdism among the young Tehrani people aged 15 to 29}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {129-152}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {In this research, the belief in Mahdism is considered among the young Tehrani people aged 15 to 29. The method for research is descriptive and measurement-based and the statistical community samples from all the young Tehrani people aged 15 to 29. The quantity of sample is 691 participants chosen randomly and purposely from the northern, southern, western and eastern parts of Tehran. The tool for measurement, the questionnaire, has five parts which considers 24 questions and 24 phrases. The reliability index of the questionnaire is calculated as 80 percent. For data analysis and interpretation, descriptive, frequency, and percentiles were applied using One-sample T-test. The conclusions have demonstrated that belief in Mahdi is 3.08, a little above average of 3, and waiting for the appearance is 3.42, as above the average of 3 from 4 scales. Most of the participants in groups answered 4 in terms of knowledge of the Revered Mahdi (the saviour). Most of the correct answers regarding the philosophy of his occultation were identified as: protecting him from early martyrdom, preservation of the faith and constancy in religiousness. Most of the correct answers for the philosophy of appearance were identified as the enlightenment of truth and decay of the falsehood, establishment of a single global government and implementation of God’s faith. }, keywords = {The Revered Mahdi,belief in Mahdi (saviour),young people aged 15-29,philosophy of appearance,and philosophy of occultation}, title_fa = {بررسی باور به مهدویت در میان جوانان پانزده تا 29 ساله تهرانی}, abstract_fa = {این پژوهش باور مهدویت را در بین جوانان مسلمان پانزده تا 29 ساله شهر تهران بررسی می‌کند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعة آماری همة جوانان مسلمان پانزده تا 29 ساله شهر تهران را دربر می‌گیرد. حجم نمونة محاسبه شده 691 نفر است که به روش نمونه‌گیری تصادفی هدف‌مند از مناطق مختلف شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران و به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه پنج بخش دارد که به 24 پرسش و 24 عبارت می‌پردازد. ضریب پایایی پرسش‌نامه هشتاد درصد محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، شاخص‌های آمار توصیفی، فراوانی و درصد و روش آماری T تک‌متغیره به کار رفته است.نتایج نشان داد که در خصوص ایمان و باور به مهدی4 میانگین به‌ دست آمده (08/3) کمی بزرگ‌تر از سطح متوسط (3) و در خصوص انتظار ظهور میانگین به ‌دست آمده (42/3) بزرگ‌تر از سطح متوسط (3) است و اکثر اعضای گروه نمونه گویه‌های شناخت حضرت مهدی4 را صحیح پاسخ داده‌اند. بیشترین میزان پاسخ‌های صحیح، در مورد فلسفة غیبت آزمایش مردم، جلوگیری از شهادت زودهنگام حضرت و حفظ ایمان و استقامت در دین‌داری بوده و بیشترین میزان پاسخ‌های صحیح در خصوص فلسفة ظهور را آشکار شدن حق و از بین ‌رفتن باطل، تشکیل حکومت واحد جهانی و اجرای دین خدا یاد کرده بودند.}, keywords_fa = {باور به مهدویت,جوانان پانزده تا 29 سال,آمار مهدی‌باوران,جوانان تهران}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126779.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126779_0403a7117e211d34b2e0c8d45f8f765d.pdf} } @article { author = {Najjarzadegan, Dr Fathollah}, title = {Comapartive study of Mahdi’s personality from the perspective of Farighein (Shia and Sunni)}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {For the purpose of understanding the personality of Mahdi in a comparative way, the shared points between Shia and Sunni can be emphasized and consequently by interpreting the attributes of Imam in shia and sunni documents and by explaining the mission of Imam, some knowledge of the aspects of his existence can be gained.  One of the shared points in shia and sun ni is about the following precepts: Mahdi is a ‘household’ (descendent) of the God’s Prophet Mohammad and his mission is a ‘revival’ of the true religion.  By explaining and interpreting these two precepts, this article tries to establish knowledge of Imam’s personality and emphasize that he is the promised living (saviour).}, keywords = {Imam Mahdi,Ahlulbait (prophet household),Thaghalein Hadith,The governance of true religion}, title_fa = {بررسى تطبیقى شخصیت‏شناسى امام مهدى در دیدگاه فریقین}, abstract_fa = {براى شناخت شخصیت امام مهدى4 به مقتضاى شیوه تطبیقى، مى‏توان بر نقاط مشترک شیعه و اهل تسنن تکیه کرد و در پى آن، با تحلیل اوصاف امام در مدارک فریقین و نیز تبیین رسالت امام، از برخى ابعاد وجودى ایشان آگاه شد. از جمله نقاط مشترک فریقین در این باره این آموزه‏هاست: امام مهدى4 از «اهل‌بیت» رسول خداست و رسالت ایشان «احیاگرى» دین حق است.این مقاله با تحلیل و تبیین این دو آموزه، کوشیده است شخصیت امام را بازشناساند و بر عنوان موعود موجود تأکید ورزد.}, keywords_fa = {امام مهدى,اهل‌بیت,حدیث ثقلین,سیطره دین حق}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126769.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126769_1c81b5dd14a603f855412a996d4a72d1.pdf} } @article { author = {آهنگران, دکتر محمدرسول}, title = {---}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {12}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {---}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مبانی ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور موعود}, abstract_fa = {مقاله حاضر با طرح ادله گوناگون در مورد ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور موعود4 بحث می‌کند و می‌کوشد ادعای کسانی را که اظهار می‌دارند آمادگی و زمینه‌سازی برای ظهور منجی ضرورت ندارد، ابطال سازد. این ادله عبارتند از: اثبات ضرورت زمینه‌سازی از دریچۀ فلسفه غیبت، تلازم وجوب عمل به تکالیف شرعی با ضرورت زمینه‌سازی، بی‌نتیجه بودن ظهور بدون زمینه‌سازی، لزوم زمینه‌سازی در قالب معرفی امام به مردم، دلالت ادله وجوب انتظار بر لزوم زمینه‌سازی. آخرین دلیل نیز ذکر نمونه‌هایی از وظیفۀ شیعیان نسبت به زمینه‌سازی در عصر غیبت است. با این ادله ثابت می‌شود که وظیفه شیعیان برای ظهور منجی بس سنگین است. البته این بار تنها بر دوش شیعیان سنگینی نمی‌کند، بلکه بر همۀ عدالت‌طلبان و ظلم‌ستیزان که به آرامش بشر فکر می‌کنند، فرض است تا جهان را برای طلوع خورشید عدالت‌گستر آماده کنند.}, keywords_fa = {زمینه‌سازی,انتظار,ظهور منجی,فلسفه غیبت,آمادگی نداشتن,قاعده لطف}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126781.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126781_d1dcf15c65679dbf9bb990dce555aad9.pdf} }