@article { author = {Ayati, Nosratollah}, title = {---}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {13-42}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد و بررسی شبهات ناصر القفاری دربارۀ اندیشه مهدویت (2)}, abstract_fa = {یکی از کتاب‌های مفصّل و مورد توجهی که در سال‌های اخیر در نقد اعتقادهای شیعه نوشته شده است، کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة، عرض و نقد نوشتۀ دکتر ناصر القفاری است. در این کتاب، همۀ باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت، مورد تهاجم قرارگرفته است. کوشیده‌ایم در سلسله مقاله‌هایی، به شبهه‌های این کتاب دربارۀ اندیشه مهدویت پاسخ دهیم. در بخش دوم این سلسله مقالات، ده شبهه دربارۀ حیات مادر امام مهدی4 و چگونگی تولد آن حضرت، نقل و سپس نقد خواهند شد.}, keywords_fa = {امام مهدی,شبهات,ناصر القفاری,اصول مذهب الشیعة,غیبت,نرجس}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126905.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126905_fd14ca93accfe25c4edf869cf5a18b4e.pdf} } @article { author = {jafari, javad}, title = {---}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {43-69}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (4)}, abstract_fa = {یکی از دلایل اثبات تولد و وجود حضرت حجت بن الحسن العسکری4، احادیثی است که شیعه و سنی به تواتر نقل کرده‌اند و در آنها پیامبر6 به دوازده نفر بودن جانشینان خود تصریح کرده‌ است. این احادیث، به اختصار، احادیث دوازده امام (خلیفه) نامید می‌شود. البته برخی احادیث اهل‌تسنن و بیشتر روایات شیعه، افزون بر بیان تعداد جانشینان، به صفات و ویژگی آنان نیز پرداخته‌اند. از مهم‌ترین نکاتی که در این روایات آمده، معرفی قائم دوازده جانشین و خبر از غیبت ایشان است و هم‌چنین پدر و جدّ او را نیز معرفی کرده است. این احادیث به دوگونه به تولد و وجود حضرت حجت4 دلالت می‌کند: یکی به صورت عام، یعنی استدلال به همان عدد دوازده که مورد اتفاق شیعه و سنی است و دیگری با متن، یعنی استدلال به صفات و ویژگی‌هایی که در متن روایات آمده و امام دوازدهم را که همان قائم4 است، مشخص و معین کرده است.احمد الکاتب، نویسنده کتاب الإمام المهدی حقیقة تاریخیة أم فرضیة فلسفیة (2007 میلادی) چون سعی در انکار وجود امام دوازدهم4 دارد، در صفحات 127 تا 133 کتابش، شبهه‌هایی را درباره احادیث دوازده امام: مطرح می‌کند. خلاصه سخن وی این است که این عقیده و احادیث آن جعلی است و در قرن چهارم ساخته شده ‌است، لذا نمی‌توان به آنها استناد کرد.در این شماره، آخرین قسمت سخنان وی در این مورد نقل و نقد می‌شود.خلاصه شبهه‌ها:1. شیخ مفید کتاب سلیم را تضعیف کرده است؛2. اشکال‌های زیدیه بر احادیث دوازده امام:؛3. احادیث دوازده امام: دلالتی بر فرزند امام حسن عسکری7 ندارد.خلاصه پاسخ‌ها:1. این برداشتی نادرست از کلام ایشان است. شیخ مفید در مقام هشدار به مردم عادی است نه تضعیف اصطلاحی؛2. شیخ صدوق همه اشکال‌های زیدیه را پاسخ داده است، اما نویسنده هیچ اشاره‌ای به آنها نکرده است؛3. این احادیث به دوگونه بر فرزند امام حسن عسکری7 دلالت دارد؛ یکی به عموم، دیگری به متن.}, keywords_fa = {احادیث دوازده امام,شبهه‌های احمد الکاتب,تولد و وجود امام زمان,شبهه در امامت,شبهه‌های مهدوی}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126907.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126907_744b8041e687cc6aaa9dff30e3b16eac.pdf} } @article { author = {داعی‌نژاد, سیدمحمدعلی}, title = {----}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {69-80}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روی‌کرد عقلی به مسئلۀ امامت و مهدویت در روایات (2)}, abstract_fa = {در بیان کلمات معصومان و سخنان ائمه:، استدلال‌های روشنی وجود دارد که خداوند برای هدایت انسان‌ها به سوی کمال‌شان پیامبران و امامانی فرستاده است تا بدین‌وسیله، حجت بر بندگانش تمام شود. برای نمونه، روایت اوّل کتاب الحجة اصول کافی بر چهار مسئله ضرورت وجود حجت،‌ ویژگی‌های حجت، ضرورت استمرار وجود حجت (حتی در دوران خاتمیت) و راه شناخت حجت دلالت می‌کند. تبیین و تحلیل این روایت، نشان‌گر آن است که قواعد عقلی نیز ضرورت امامت و استمرار آن را ثابت می‌کند که در این نوشتار، این قواعد به اختصار تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {حکیم,متعالی,حجت,رسول,امام,خاتمیت,مهدویت}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126912.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126912_979e2d93c5e328110c00254c77433bb6.pdf} } @article { author = {داعی‌نژاد, سیدمحمدعلی and قاضی‌خانی, حسین}, title = {----}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {81-94}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثبات تاریخی وجود امام زمان از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا}, abstract_fa = {بحث در اثبات وجود امام دوازدهم شیعیان امامی، در گذر تاریخ همواره مطرح بوده است. امروزه افرادی مانند احمد الکاتب وجود وی را رد و بحث نوّاب اربعه را ساختگی برمی‌شمارند. مقالۀ حاضر درپی جواب‌گویی به این‌گونه بحث‌هاست.در نوشتۀ پیش رو، کوشیده شده است با بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا از راه شناخت وکلا و چگونگی فعالیت‌های آنان به اثبات وجود امام زمان4 از راه تاریخی و نه از راه‌های کلامی و حدیثی پرداخته شود.در ابتدا نویسنده درپی این مطلب است که آیا در منابع کهن شیعی اطلاعات تاریخی در مورد منصب وکالت در دورۀ غیبت صغرا به گونه‌ای که بتوان این منصب را تأیید کرد وجود دارد؟ سپس با اثبات وجود این منصب در منابع کهن شیعی به بررسی واقعیت تاریخی آن پرداخته، آن‌گاه با کنار هم قرار دادن و تحلیل داده‌های تاریخی درپی اثبات وجود امام دوازدهم4 از طریق منصب وکالت برآمده است.}, keywords_fa = {امام مهدی,وکلای امام زمان,منصب وکالت,نوّاب}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126908.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126908_37013f20ddc5d34f0b29fa7f67f8a401.pdf} } @article { author = {فرزانه, حافظ}, title = {----}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {95-110}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر اندیشه مهدویت در شکل‌گیری دولت فاطمیان}, abstract_fa = {عبیدالله مهدی، مؤسّس دولت فاطمیان، در آغاز تبلیغات خود از دو مقوله بیشترین بهره را گرفت. او خود را به اهل‌بیت پیامبر: نسبت می‌داد و از سویی خود را مهدی موعود می‌نامید. بنابراین، آغاز کار عبیدالله مهدی با این دو ادعا آغاز شد و عاقبت به شکل‌گیری دولت فاطمیان انجامید. مردم مغرب‌زمین با زمینه‌سازی ابوعبدالله شیعی برای ظهور مهدی (عبیدالله) آماده ظهور مهدی موعود بودند. از این رو، ادعای مهدویت عبیدالله را پذیرفتند و با او همراه شدند و دولت فاطمیان را تشکیل دادند. بنابراین، تأثیر اندیشۀ مهدویت در شکل‌گیری دولت فاطمیان روشن است.در این نوشتار، به بررسی جوانب گوناگون تأثیر اندیشۀ مهدویت در شکل‌گیری دولت فاطمیان پرداخته می‌شود.}, keywords_fa = {عبیدالله مهدی,ابوعبدالله شیعی,مغرب‌زمین,مهدویت,افریقا,بربر,فاطمیان}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126909.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126909_7069e617305ef18e239df54556d0d9df.pdf} } @article { author = {چراغی کوتیانی, اسماعیل}, title = {----}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {111-134}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصلاح در روابط اجتماعی، ره‌آورد ظهور منجی}, abstract_fa = {انسان موجودی اجتماعی است که در پیوند با اجتماع زندگی می‌کند. هم از جامعه تأثیر می‌پذیرد و هم در جامعۀ پیرامون خود تأثیر می‌گذارد. روابط اجتماعی، نقطۀ پیوند انسان با جامعه است. بنابر روایات اسلامی در روزگار پیش از ظهور امام مهدی4، روابط اجتماعی ازهم گسیخته خواهد شد و زندگی اجتماعی بشر با چالش روبه‌رو خواهد بود. گسست در روابط اجتماعی، کم‌فروغ شدن عواطف انسانی، شیوع کج‌روی‌های اجتماعی و ورود انگیزه‌های غیرانسانی در روابط اجتماعی، نمای پیدای جامعۀ انسانی در آن روزگار خواهد بود.اما براساس آموزه‌های دینی، در واپسین سال‌های هستی و با ظهور امام مهدی4 تحوّلی اصلاح‌گرایانه در زندگی بشر ایجاد خواهد شد. در عصر ظهور امام زمان4 نمای روشن روابط اجتماعی به گونه‌ای شکل خواهد گرفت که فراهم آورنده منافع دنیوی و اخروی انسان خواهد بود؛ هم‌بستگی اجتماعی شکل می‌گیرد، عواطف انسانی تقویت می‌شود، انگیزه‌ها انسانی و الهی می‌شود و کج‌روی‌های اجتماعی به چالش کشیده خواهد شد.}, keywords_fa = {}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126910.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126910_5d618da403847d0719ada24ee354e2f2.pdf} } @article { author = {قاسمی قمی, جواد}, title = {----}, journal = {The Promised East}, volume = {3}, number = {9}, pages = {135-148}, year = {2009}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مبانی آموزه بازگشت مسیح در کتاب مقدّس}, abstract_fa = {حیات مسیحیت به عنوان یکی از ادیان زندة جهان، در گرو اعتقاد به آموزة بازگشت مسیح، در همة ابعاد آن است. از محورهای اساسی این آموزه، رجعت یا بازگشت شکوه‌مند مسیح در آخر الزمان است که اتفاقاً از باورهاى غالب جامعة مسیحی به شمار می‌رود. وقتی جزای ایمان به مسیح، زیستن در او و زنده شدن با او و حیات ابدی در ملکوت آسمان‌ها در کنار او باشد، بی‌شک یک مسیحی مؤمن همواره در انتظار بازگشت شکوه‌مند او خواهد بود تا با مسیح در ملکوت الهی بزید. عهد جدید به عنوان مانیفست باورهای مسیحی، نمودار روشنی از این رجعت برای مسیحیان ارائه می‌کند. این آموزه در بخش‌هاى قدیمى‌تر عهد جدید مانند رساله اوّل و دوم پولس به تسالونیکیان به خوبى منعکس شده است. در این مقاله، بر آنیم تا با کنکاشی دربارة این موضوع، شمّه‌ای از آیات مربوط را بررسی و از این رهگذر به ارزش الهیاتی آن پی ببریم. باید توجه داشت که رستاخیز مردگان، داوری نهایی و نیز پایان دوران از موضوع‌های مرتبطی است که معمولاً به دلیل پیوند محکمی که با بازگشت مسیح دارند، در یک ردیف مورد پژوهش قرار می گیرند.}, keywords_fa = {بازگشت مسیح: The second coming of the lord,فرجام‌شناسی: Eschatology,نجات‌شناسی: Soteriology,ظهور و تجلّی عیسی: Epiphany,وعدة رهایی (نجات): The promise of Redemption,منجی: Redeemer,رستاخیز: Resurrection,داوری عمومی: General Judgment,پیروان انجیل: Evangelicals,تجدید حیات مسیحیت: Renascens christianis,دوره آخرالزمان: Eschaton,کتاب مکاشفه: Apocalypse,پایان جهان (دوران): The End,هزاره‌گرایی: Millenarianism یا Millennialism,مکاشفه: Revelation,دجّال,ضد مسیح: Antichrist}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126911.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126911_28848065fb20d89603fef3ff9f1eb33d.pdf} }