@article { author = {Ayati, Nosratollah and Shahbazian, Mohammad}, title = {The Quranic claims of some false claimants allegedly based on dream for the detection of Hujjah}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {5-26}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The use of dreams in false claims of the sect has a special place because they do not have enough evidence to prove their claims, they resort to such issues. The claims of Ahmad Basari are not an exception to this rule and he made dreams as a foundation for his truthfulness and to achieve that, he instructed three day fasting and reciting a prayer for forty days. He is the one, who more than other claimants, based his evidence and referred to Quran and traditions to prove his views. This paper, after surveying the Quranic evidence, argues that some of the Ayahs used as an evidence for Hujjah do not indicate that and in fact some of the signs may indicate something other than the true dream and some other just indicate existence of the possibility of true dream.}, keywords = {false claimants,Dreams,inspiration (Vahy),recognize the divine authority (Hujjah)}, title_fa = {ادعاهای قرآنی برخی مدعیان دروغین در بهره‌گیری از رویا برای تشخیص حجت الهی}, abstract_fa = {استفاده از خواب و رویا در میان مدعیان دروغین و فرقه‌ها جایگاهی ویژه دارد و چون آنان برای اثبات ادعای خود دلایل کافی ندارند، به این امور متوسل می‌شوند. نوع تبلیغات احمد بصری نیز خارج از این مجموعه نیست و این فرد، یکی از ادله حقانیت خود را دیدن خواب دانسته و برای آن دستورالعمل‌هایی مانند سه روز روزه گرفتن یا خواندن یک دعا به مدت چهل شب ارائه داده است (بصری، 1431: ج1، 7). این فرد بیش از دیگر مدعیان به ادله قرآنی و روایی استناد کرده است. از این‌رو در این نوشتار پس از بررسی ادله قرآنی این گروه، مشخص خواهیم کرد که برخی آیات به کار برده شده بر مدعای تشخیص حجت الهی توسط رویا دلالت ندارند و تنها وجود رویای صادقه را اثبات می‌کنند. برخی دیگر از آیات نیز بیان‌گر موضوعی غیر از رویای صادقه هستند.}, keywords_fa = {مدعیان دروغین,رویا,وحی,تشخیص حجت الهی}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127061.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127061_7917da5383af58d824d62f439381eac5.pdf} } @article { author = {Ghanavi, Amir}, title = {Upper level management on the basis of documents}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {27-48}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {Interpretation of the Hidden Imam reports of the movement in a difficult and different space. He is the guide who has to shoulder the great responsibilities of Imam in his absence period in which his existence is obscure and unknown. How can it be possible to have such management? This research aims to provide a glimpse of this management style, based on an image provided by the narrative documents and authentic informal evidence. The most important finding and implication of this study is to understand the Imam's presence among us. We see him, but our (spiritual) blindness prevents us from recognizing him. He did not abandon our supervision and is not forgotten. It is with his tact which some communities are shaped and some conspiracies are neutralized. He is our helper at the turning points of our personal and social life and keeps us in the great trials and does not let us get captured and annihilated by the enemy.}, keywords = {Absence period,hidden management,absent proof,Anonymity,initiation}, title_fa = {مدیریت از فرادست بر پایه مستندات}, abstract_fa = {تعبیر امام غایب، از حرکتی در فضای دشوار و متفاوت خبر می‌دهد. او هدایت‌گری است که باید عرض عریض مسئولیت‌های امام را در شرایطی بر دوش بگیرد که گمنام و ناشناخته است. چنین مدیریتی چگونه ممکن می‌شود؟ این پژوهش بنا دارد تصویری اجمالی از این شیوه مدیریت ارائه کند؛ تصویری مبتنی بر مستندات روایی و تشرفات معتبر.مهم‌ترین یافتۀ این پژوهش، درک حضور مؤثر امام در میان ماست. او را می‌بینیم، اما نمی‌شناسیم. او سرپرستی ما را رها نکرده و به فراموشی نسپرده است. با دست تدبیر اوست که جمع‌هایی شکل می‌گیرد و توطئه‌هایی خنثی می‌شود. اوست که در بزنگاه‌های زندگی فردی و اجتماعی دست‌گیر ماست تا اسیر مصیبت‌ها نشویم و به دست دشمن، از پای درنیاییم.}, keywords_fa = {غیبت,مدیریت پنهان,حجت غایب,ناشناختگی,تشرف}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127062.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127062_8e29e426c91e387999be693e7ac417a6.pdf} } @article { author = {Hashemi, Seyyed Ali}, title = {The knowledge of Imam: limited or unlimited?}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {49-72}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The special knowledge of the divine Imam (Twelve Imams), is a basic belief of Shia Imamate. However, the extent of the Imams knowledge is of the important issues that has various interpretations due to the complexity of the issues in it. This paper is a descriptive analytic survey seeking to answer the question that whether the special knowledge of the divine Imam is total or limited. The survey has been conducted in Shia Hadith which is considered a source of discussion regarding such issues. The review of this paper has led to the conclusion that there are remarkable and authentic traditions supporting both views of total and limited view of the knowledge of the divine Imam. Yet, it seems that these narratives are retractable. The methods of collecting these stories include: lack of dependent knowledge and the possibility of a total non-dependent knowledge, limited comprehensive knowledge and the limited total knowledge, limited active knowledge and the positional total knowledge. It is possible that their knowledge is total is some aspects and limited in other. It is also possible that their knowledge is total through some methods and limited in other. According to some cautious traditions, the statement about the limitations of the Imams is given rise. It is found that, among these methods, there are only two approaches that give a full analysis of the matter, that are "limited total knowledge, limited active knowledge, limited comprehensive knowledge and the positional total knowledge ". These two approaches are complementary.}, keywords = {Special knowledge of Imam,realm of knowledge of Imams,positional knowledge,general knowledge,current knowledge,detailed knowledge}, title_fa = {علم امام، تام یا محدود؟}, abstract_fa = {علم ویژه و الهی امام، از جمله باورهای اساسی شیعه در مسئله امامت به شمار می‌رود. قلمرو علوم امام از مباحث مهمی است که به سبب پیچیدگی مباحث آن مورد تفسیرهای گوناگون قرار دارد. این نوشتار به روش توصیفی _ تحلیلی به دنبال پاسخ‌گویی به این پرسش است که علوم ائمه: تام است یا محدودیت‌ دارد؟ این بررسی در مهم‌ترین منابع روایی شیعه انجام شده است که سرچشمه مباحث این موضوع به شمار می‌آید. بررسی‌های این نوشتار، به این نتیجه انجامیده است که درباره هر یک از دو دیدگاه تام و محدود بودن علوم ائمه: روایاتی قابل توجه و معتبر وجود دارد. به نظر می‌رسد این روایات قابل جمع هستند. مهم‌ترین شیوه‌های جمع این روایات عبارت‌اند از: عدم علم استقلالی و امکان علم تام غیراستقلالی، علم محدود تفصیلی و علم تام اجمالی، علم محدود فعلی و علم تام شأنی، محدودیت در بخشی از علوم و تام بودن در بخشی دیگر، محدودیت بنابر برخی شیوه‌ها و تام بودن بنابر برخی دیگر و تقیه‌آمیز بودن برخی روایات بیان‌کنندۀ محدودیت علوم ائمه. از میان این شیوه‌ها تنها دو شیوه «علم اجمالی تام و علم تفصیلی محدود» و «علم شأنی تام و علم فعلی محدود»، تحلیلی فراگیر از چگونگی جمع بین روایات این موضوع ارائه می‌کنند. این دو شیوه مکمل یکدیگرند.}, keywords_fa = {علم امام,قلمرو علوم ائمه,علم شأنی,علم اجمالی,علم فعلی,علم تفصیلی}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127063.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127063_3dbdbdb3c4ed6ceb87a3c61a71876734.pdf} } @article { author = {Mir Damadi, Seyed Mojtaba}, title = {The prohibition or permit to name Mahdi by the title "Muhammad" (Reviewing the views f Hakim Mir Damad Sheikh Horr Amely)}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {73-86}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The honorable titles given and other features relating to the Imam of the Time (Mahdi) has always been an important issue in this field and worthy of attention. The issue to be discussed is whether it is permitted or prohibited to publicly entitle the name and surname of Imam Mahdi as Mohammad, which is one of the titles given to him. Referring to him with this title, which is the name of the holy Prophet, "Muhammad" is banned by a group of Imami tradition, or at least, the title Muhammad is not clearly stated as his title. On the other hand, there are other traditions that allow publicizing this title implied here. Both traditions seem to be firmly rooted, documented and true. Among the famous Islamic scholars, the philosopher Mir Damad has declared it sinful to use this title while another prominent scholar, Sheikh Horr Ameli, has taken the opposite stand and has defended the use of the title. This paper reviews both views and provides an aggregate analysis. }, keywords = {Imam of the Time (Mahdi),title as Muhammad,Mir Damad,Horr Ameli,getting publicized,being forbidden}, title_fa = {حرام‌بودن یا جواز نام بردن حضرت مهدی به نام «محمد» (بررسی دو دیدگاه حکیم میرداماد و شیخ حرّ عاملی)}, abstract_fa = {نام‌ها و کنیه امام عصر4 مانند دیگر ویژگی‌های آن بزرگوار همواره مهم و در خور توجّه بوده است. مسئله مورد بحث، جواز، کراهت یا حرام‌بودن علنی کردن نام و کنیه امام مهدی4 است. از جمله نام‌های مبارک حضرت، «محمد» است. در یک دسته از روایات امامیّه نه‌تنها به نام محمد تصریح نشده است، بلکه تصریحاتی دلالت بر حرام‌بودن علنی کردن این نام وجود دارد. در مقابل، روایاتی نیز هست که علنی کردن این نام حضرت را جایز دانسته‌اند و هر دو دسته روایات، مسند و صحیح‌اند. در میان دانشمند مشهور، حکیم میرداماد حرام بودن اعلان و نام‌گذاری به این اسم را برگزیده است و شیخ حرّ عاملی از حلال بودن اعلان و نام‌گذاری دفاع کرده است. این نوشتار بر آن است که این دو دیدگاه را بررسی کند و وجه جمعی ارائه دهد.}, keywords_fa = {امام عصر,نام‌گذاری,م ح م د,میرداماد,حرّ عاملی}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127064.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127064_ce17bbb2d8f62e6e763ddf9bbf911578.pdf} } @article { author = {Rahman Setayesh, Mohammad Kazem and Ghazavi, Munira}, title = {The World after Mahdy: a perspective from Islamic traditions (narrative)}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {87-106}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The Presence and Rise of the Imam of the Time, which will occur during the End of Times and the world, is believed to impact the world dramatically and causes world-wide changes, which will be driving the world towards a very desirable position and make it the ideal place to live. In the (Islamic) traditions, a clear picture is provided of the Age of Emergence, but little has been said about the situation of the world after the end of Imam Mahdi's life, when it is promised that the global justice will continue as a steady-state till resurrection. Discussed in this paper is the issue of control of the world after the end of his life, and the reliability or lack of reliability of the rulers after him in preserving the desirable state of the world achieved in the time of Mahdi. In this respect, three religious theories have been reviewed, namely "Return of the Innocents", "Authority of the Competent Successors " and "Simultaneity of Resurrection with the End of Mahdi's Time". These three proposed views have been evaluated, and in the end, it is concluded that stability of Mahdavi rule is possible to be established till the resurrection.}, keywords = {Imam of the Time,the Ruling after Imam's rule,Return (of the Innocents),the Competent Authorities,the Resurrection}, title_fa = {جهان پس از امام مهدی از دیدگاه روایات}, abstract_fa = {ظهور و قیام امام زمان4 _ که در دوره پایانی جهان رخ می‌دهد _ سبب‌ساز تغییرات و دگرگونی‌های وسیع می‌شود و جهان را در جایگاهی مطلوب و ایده‌آل قرار می‌دهد. در روایات، تصویری روشن و شفاف از عصر ظهور ارائه شده است؛ اما درباره وضعیّت جهان پس از پایان زندگی امام4 و ماندگاری دولت عدل جهانی تا برپایی قیامت، ابهاماتی وجود دارد. در نوشتار حاضر، وضعیّت حاکمیّت جهان پس از پایان زندگی حضرت مهدی4 و به‌دنبال آن، پایایی یا عدم پایایی وضعیّت مطلوب عصر ظهور بررسی می‌شود. در این راستا، سه نظریه «رجعت معصومین»، «جانشینی اولیای صالح»، و «برپا شدن قیامت با پایان یافتن زندگی حضرت مهدی4» مطرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و در پایان، ماندگاری دولت مهدوی4 تا برپایی قیامت به دست آمده است.}, keywords_fa = {امام زمان,حاکمیت پس از امام,رجعت,اولیای صالح,قیامت}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127065.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127065_fdf93605085868bea5f8c671191516e1.pdf} } @article { author = {Moradi, Azam and Ghalamkarian, Seyyed Mohammad}, title = {Surveying the condition of various strands of waiting for Presence in the students and its relationship with demographics}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {107-126}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {The messianic belief of presence of the promised Mahdi is an original issue in Islam which is deeply rooted and established over time, and does not become old or obsolete. Given the need to recognize the Imam of the Time in Shiite Islam, and especially in our country, the present study is to investigate the condition of various strands of waiting for Presence in the students and its relationship with demographics characteristics. The students are from Payam Noor University in Char Mahal va Bakhtiari Province.The research method is descriptive and multistage cluster sampling method was used. Thus, the random selection of five Payam Noor University branches in Shahrekord, Broujen, Farsan, Farrokhshahr and Gandoman, which have the total number of students of 15,175, a proportionate sample number of 362 people were chosen to fit the design. Instruments of research include a questionnaire surveying the condition of various strands of Waiting for Presence in the students and its relationship with demographics and a questionnaire eliciting the information regarding gender, marital status, age, profession, economic status and information about the universities. Reliability assessment questions shows 0.86 through Cronbach's alpha coefficient estimation. Data were collected using a standard normal, independent t-test and ANOVA analysis is used.The results indicate a higher than average level of expectancy amongst the students and they can be considered waiting for his appearance. Among the various areas surveying the condition of various strands of waiting for Presence in the students, the largest percentage of respondents agree or strongly agree on the importance of health and comfort of the honorable Imam. Among the student demographic variables, only gender, age has a meaningful relationship with the level of the expectancy.}, keywords = {Waiting for the Presence,various aspects of Waiting,the Demographic variables,Student}, title_fa = {بررسی وضعیت حیطه‌های مختلف انتظار فرج در دانشجویان و رابطه آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی}, abstract_fa = {مسئله مهدویت و اندیشۀ ظهور مهدی موعود4 در آخرالزمان، در دین مبین اسلام مسئله‌ای اصیل، ریشه‌دار و باسابقه است که هرگز با گذشت زمان، کهنه و فرسوده نمی‌شود. با توجه به لزوم شناخت امام عصر4 در مذهب شیعه و به‌ویژه در کشور ما، پژوهش حاضر به بررسی میزان انتظار فرج، حیطه‌های مختلف آن و رابطه‌اش با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است.روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای نمونه‌گیری از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شده است. به این ترتیب که با انتخاب تصادفیِ پنج دانشگاه پیام نور شهرکرد، بروجن، فارسان، فرخ‌شهر و گندمان _ که تعداد دانشجویان آن‌ها در مجموع 15175 نفرند _ به تناسب تعداد دانشجویان آن‌ها 362 نفر را برگزیدیم. ابزار اندازه‌گیری، شامل پرسش‌نامه سنجش انتظار فرج و پرسش‌نامه مشخصات جمعیت‌شناختی شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی و دانشگاه است. پایایی پرسش‌های سنجش انتظار فرج از طریق ضریب آلفای کرونباخ 86/0 برآورد شده است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون نرمال استاندارد، تی مستقل زوجی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیده است.نتایج پژوهش نشان می‌دهد انتظار ظهور در بین دانشجویان از سطح متوسط بالاتر است و آن‌ها منتظر ظهور حضرت هستند. در میان حیطه‌های گوناگون انتظار فرج، بیشترین درصد پاسخ‌های موافق و کاملاً موافق دانشجویان به اهمیت داشتن سلامتی و آرامش حضرت اختصاص دارد. از میان متغیرهای جمعیت‌شناختی دانشجویان، تنها جنسیت، سن و دانشگاه با میزان انتظار فرج آن‌ها دارای رابطه‌ای معنادار است.}, keywords_fa = {انتظار فرج,حیطه‌های گوناگون انتظار,ویژگی‌های جمعیت‌شناختی,دانشجو}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127066.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127066_534835e29fd33e2180e0cfd256352842.pdf} } @article { author = {Roohi Barandagh, Kavos and Nylsaz, Nosrat and Sadri, Sahar}, title = {Antichrist concept from the perspective of Farigheyn (two Islamic sects) Hadith: A symbol or a particular person}, journal = {The Promised East}, volume = {8}, number = {32}, pages = {127-159}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۶۳}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۱۵}, doi = {}, abstract = {Among symptoms and signs of the End of Times, the discussion about Antichrist is one of the most controversial issues in the narrative of the two sects. Among the personal and surrounding characteristics of Antichrist, being symbolic or real is one of the most challenging issues regarding the Antichrist. The paper reviews the claims of both positions, and finds that although none of the arguments, either of the views of proponents or opponents of the reality view of Antichrist are untenable; on the other hand, some of the reasons proponents bring for reality of the antichrist are unwarranted. However, many of the reasons that opponents have offered to show Antichrist is only a symbolic character are in fact better matched with the known characteristics of the antichrist.}, keywords = {antichrist,Symbol,symbolic,symbolic value of Antichrist,(Fargheyn) views}, title_fa = {دجّال در نگاه احادیث فریقین؛ نماد و سمبل یا شخص معین؟}, abstract_fa = {از میان نشانه‌های آخر الزمان و علائم ظهور، موضوع دجّال از پردامنه‌ترین موضوعات در روایات فریقین است. در بین ویژگی‌های شخصی و پیرامونی دجّال، موضوع نماد یا شخص بودن دجّال از چالش برانگیزترین مباحث به شمار می‌رود. این نوشتار با روش کتابخانه‌ای در گردآوری اطلاعات و شیوه اسنادی در استناد به منابع و روش توصیفی تحلیلی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، این مسئله را که دجّال شخص انسانی است یا نماد و سمبل برای یک جریان، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که از سویی هیچ‌یک از ادلّه طرف‌داران نماد بودن دجّال قابل دفاع نیست و از سوی دیگر، برخی از دلایل طرف‌داران شخص بودن دجّال نیز غیرموجه است. با این حال، بسیاری از ویژگی‌هایی که طرف‌داران نماد بودن دجّال برای اثبات دیدگاه خود ارائه کرده‌اند، از باب مجاز، از ویژگی‌های شخص دجّال به شمار می‌آید.}, keywords_fa = {دجّال,نماد,سمبل,نماد بودن دجّال,مهدویت}, url = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127069.html}, eprint = {https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127069_8cf3924709c8b2a7cdc29bba839d8597.pdf} }