ORIGINAL_ARTICLE
توحیدگرایی؛ رهآورد دینی عصر ظهور
عدالتگستری مهدوى به عنوان ارزشمندترین رهآورد عصر ظهور، است. یکى از راههاى درک این تعبیر و شناخت ابعاد و عمق آن، بررسى همهجانبه از تعبیر «ظلم بشرى» پیش از ظهور است؛ زیرا تعابیر «عدالت» و «قسط» با «ظلم» و «جور» جایگزین یکدیگرند. مقوله «ظلم» در مصادر فریقین به سه نوع تقسیم شده است؛ ظلم نابخشودنى، ظلم غیر واگذاشتنى و ظلم بخشودنى. چون در ماهیت این سه نوع ظلم درنگ کنیم ریشۀ همۀ آنها را در شرک خفی و جلی انسان با غفلت او از یکتاپرستی مییابیم، پس عدالت بعد از ظهور، نقطه مقابل شرک، در توحید شناسی و توحیدگرایی است. عصر ظهور، عصر تجلی حقیقت توحید و ظهور حقیقت در عالم است و آیندۀ بشریت دینداری خواهد بود و زمین از آن بندگان صالح خداست. از راههای رسیدن به توحید در روایات، معرفت امام است. این مقاله به دنبال بررسی چگونگی رسیدن انسانها به معرفت توحیدی از رهگذر معرفت امام در عصر ظهور است و به این نتیجه میرسد که معرفت امام به معرفت توحیدی هم طریقیت دارد و هم موضوعیت. هر چند در عصر غیبت رسیدن به این معرفت امکان دارد؛ ولی در عصر ظهور که عصر غالب آمدن دین ولایی بر جهان هستی است، با حضور امام تحقق مییابد و کل بشر به سهم خود به معرفت توحیدی نائل میآید و امام با سیره گفتاری و سیرۀ ولایی خود باعث معرفت توحیدی میشود.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125164_54abb8b6d441fee0aa69e8f2a25aeac1.pdf
2017-12-22
7
34
توحیدگرایی# عصر ظهور# معرفت طریقی امام# معرفت موضوعی امام# ولایت تکوینی
رقیه
موسیزاده
1
دانشجوی کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
فتحالله
نجارزادگان
2
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
علی
راد
3
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتبارسنجی و طبقهبندی دلالی روایات رجعت معصومین بعد از امام زمان
آموزه اعتقادی «رجعت» به عنوان یکی از نظریههای مهم درباره چگونگی تداوم حاکمیت اسلام بعد از امام زمان4 در میان اندیشمندان اسلامی مورد توجه قرار دارد. بررسی ابعاد و زوایای مختلف رجعت معصومین:، ضمن نشان دادن تصویر روشنتری از آینده، نظریههای رقیب _ که برخی از آنها امروزه دستاویز گمراهان و دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و آموزه انتظار و مهدویت قرار گرفته است ـ را به حاشیه خواهد راند. این تحقیق، با هدف سنجش و ارزیابی روایات رجعت معصومین: از نظر اعتبار و دلالت، پس از بررسی روایات به این نتیجه رسید که این روایات بر اساس دلالت خاصّ یا عامّ بر رجعت معصومین: به پنج دسته تقسیم میشوند؛ روایاتی که بر رجعت مؤمنین محض دلالت دارند، روایاتی که بر رجعت پیامبران و امامان: بهطور کلی دلالت میکنند، روایاتی که رجعت پیامبر اسلام6 را اثبات مینمایند، روایاتی که از رجعت امام علی7 خبر میدهند و روایاتی که بر رجعت امام حسین7 دلالت دارند. همچنین پس از بررسی اعتبار روایات به دست آمد که فراوانی روایات درباره رجعت معصومین: به اندازهای است که اصل رجعت آنها را به صورت تواتر معنوی، ثابت میکند، اما درباره جزئیات رجعت ایشان، تنها یازده روایت دارای سند معتبر هستند. البته اگر مشکل عمومی اعتبار روایات مختصر البصائر رفع گردد، ده روایت نیز به آن افزوده خواهد شد. این تحقیق در مقام گردآوری به روش اسنادی _ کتابخانهای و در مقام داوری به روش توصیفی _ تحلیلی انجام شد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125165_d1e6be98d171a26e7ca1a16d69a5e559.pdf
2017-12-22
35
76
رجعت# رجعت معصومین# رجعت امامان معصوم# آخرالزمان# پس از امام زمان
مهدی
جعفرزاده
1
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم
AUTHOR
محمدرضا
قاسمی
2
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم
AUTHOR
سیدمسعود
پورسیدآقایی
3
استاد درس خارج حوزه علمیه قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معنویت در آخرالزمان؛ نگاهی آسیبشناسانه
در این مقاله، پس از بازشناسی مفهوم پیچیده، سهل و ممتنع معنویت، به کاربرد گستردۀ این واژه در زبان دینی و در عین حال تحریفها، سوءتعبیرها و برداشتهای متفاوت و در بسیاری موارد متناقض اشاره شده و با اشاره به تجلیات مختلف آن در طول تاریخ تأکید شده که معنویت اصولاً جز در دین در جای دیگری بیریشه و مبنا است. انسان موجودی معناطلب است و معناجویی نیز ماهیت اصلی هستی بشریت و حقیقت انکارناپذیر در زندگی انسان است که ساخته و پرداختۀ خود انسان نیست، بلکه آدمی آن را جستجو و کشف میکند تا از «اضطراب بیمعنایی» و از دستدادن گرهگاهی معنوی برهد. امور معنوی در بافت وجودی و حیات انسانی تنیده شده و روح انسان و دغدغۀ انسان برای «شدن»، منشأ معنویت است. گرایش به معنویات نیز، امتیاز مهم انسان بر حیوان است. اگرچه آدمی گاه نسبت به آن ادبار مقطعی و موقتی مییابد. در ادامه بحران معنویت در دوران آخرالزمان واکاوی شده و ویژگیها و علل آن را برشمرده شده است. در نهایت نیز چگونگی سخن گفتن از معنویت و شرایط آن در عصر آخرالزمان با نگاهی انتظاری و منتظر ظهور با مؤلفههای ایجابی بیان شده است. روش تحقیق ما در این نوشتار، توصیفی تحلیلی _ استنباطی است و با تکیه بر دادههای کتابخانهای به بحث و بررسی پرداختهایم.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125167_e4e00bf9df3dd9e424eea7db189eb435.pdf
2017-12-22
77
118
معنویت# معناطلبی# بیمعنایی# بحران معنویت# مؤلفههای معنویت# آخرالزمان
محمدعلی
برزنونی
1
ستادیار دانشگاه امام حسین تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دستاوردهای اجتماعی حکومت امام مهدی
بیشک حکومت امام مهدی4 که میراث حکومت انبیاء و عصاره و خلاصه همه فضائل حکومت خوبان عالم است دستاوردهای فراوانی در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی برای جامعه بشری خواهد داشت که در این مقاله تنها به برخی از دستاوردهای اجتماعی آن خواهیم پرداخت. هدف بزرگ امام مهدی4 از قیام و انقلاب و حکومت دینی، برقراری عدالت به معنای وسیع آن است که شامل همه بخشهای زندگی خواهد شد. او قرآن و سنت پیامبر6 و اهلبیت: را زنده کرده و با رشد علمی و عقلی بشر، همه کجیها و ناراستیها را به هدایت الهی و صراط مستقیم برمیگرداند. این مقاله درصدد است که تحقق اهداف امام را در حوزههای مختلف اجتماعی با استفاده از روایات ترسیم کند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125168_f01e1fd6cf83d7cb10add6c1c361e016.pdf
2017-12-22
119
144
#دستاوردهای حکومت امام زمان
محمدمهدی
حائریپور
1
عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دستاوردهای مدیریتی حکومت امام مهدی
روایات معتبری دال بر وجود سیره و روش واحد مدیریتی بین پیامبراکرم6، و امام مهدی4 وجود دارد، علاوه بر مشابهتهای صوری، تشابه محتوای مدیریت هر دو بزرگوار در روش، اهداف و ابزار، همگی نشان از وجود دستاوردهای واحدی از حضرت رسول اکرم6، و امام مهدی4 دارند. بر این اساس، میتوان گفت که برنامههای عملیاتی امام زمان4 بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنّت پیامبر اکرم6، تنظیم گردیده است. بنابراین دستاوردهای مدیریتی این انقلاب عظیم، بسیار چشمگیر و شایان توجه است. مقاله حاضر تلاش دارد به شیوه نقلی و تحلیلی دستاوردهای مدیریتی حکومت حضرت مهدی4 را توصیف و تحلیل نماید. بر این اساس مهمترین دستاوردهای مدیریتی حکومت ایشان در این مقاله عبارتند از نظم، رشد، انگیختگی و معنویت.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125169_690b3f4a848d5a20e0053bb696559831.pdf
2017-12-22
145
172
امام مهدی# مدیریت# وظایف مدیر# منابع مدیریت# رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی
رضا
قزی
1
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و مدرس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
AUTHOR
سید صمصامالدین
قوامی
2
استاد درس خارج حوزه علمیه و رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دستاوردهای تربیتی حکومت امام مهدی
نوشتار حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که بر اساس روایات اهلبیت: حکومت جهانی حضرت مهدی4 به لحاظ تربیتی چه نتایج و دستاوردهایی برای مردم به ارمغان خواهد آورد؟ آنچه که از کلام معصومین7 در این رابطه برداشت میشود این است که حضرت ولیعصر4 که آخرین ذخیره الهی و واسطه فیض حضرت حق برای انسانها میباشد پس از ظهور در راستای تربیت بشر و هدایت آنها به سوی هدف نهایی که قرب الهی است، اقداماتی انجام میدهد که نتایج این اقدامات به عنوان دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت مطرح میگردد. این دستاوردها در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار جای میگیرد به این صورت که حضرت حجت4 با بالا بردن سطح معرفت مردم، در بعد عاطفی آنها تغییراتی ایجاد میکند چرا که عواطف مبتنی بر معرفت میباشند و تغییر در معرفت، تغییر در عواطف را به دنبال دارد. از طرفی با توجه به اینکه عمل و رفتار انسان تابع نگرش و انگیزش اوست؛ انسانهای عصر ظهور پس از اینکه به واسطه امام به معرفت شایسته خود رسیدند و عواطف آنها تعدیل شد، در بعد عمل و رفتار، عدالت محور خواهند شد و تمام همت آنها در راستای رضایت تنها معبود و معشوق حقیقی، پروردگار هستی خواهد بود؛ از این رو رذائل، جای خود را به فضائل خواهند داد و وحدت و یکپارچگی و انس و الفت بین مردم رایج خواهد شد و همه افراد آن جامعه در سایه حکومت حضرت، استعدادهایشان شکوفا شده و به اعتدال روحی میرسند و فضائل اخلاقی را سرلوحه رفتار خود قرار خواهند داد. در این مقاله سعی شده است به دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت ولیعصر4 در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار از نگاه روایات پرداخته شود.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125171_f639686c0b910c57c7f774d78f16041f.pdf
2017-12-22
173
204
دستاورد# تربیت# حکومت# امام مهدی# عصر ظهور
صغرا
ملاولی
1
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم
AUTHOR
عذرا
جعفری موحد
2
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم.
AUTHOR
فرح
رامین
3
دانشیار دانشگاه قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زبان اخلاق و نقش آن در جهانیشدن حکومت مهدوی
زبان اخلاق که امری همگانی، فطری و مطلوب همۀ جوامع است پای اخلاق جهانی را به میان آورد. مراد از اخلاق جهانی، مجموعهای از اصول مشترک مورد اتفاق ادیان، فرهنگها، شهود عام، عقلانیت جمعی و انتظارات همگانی است. موافقان این نظریه با ارائه چنین دیدگاهی سعی داشتهاند جوامع را به سمت یک زیست اخلاقی سوق دهند. تمام تلاش این افراد در جهت همگرایی پیش میرفت ولی متأسفانه این نظریه کارآیی چندانی نداشت. حال با این وجود آیا باز انتظار دستیابی به یک اجماع و وفاق اخلاقی با وجود اختلافات موجود رهیافتی واقعی خواهد بود؟ ادیان الهی چنین وعدهای را به ارمغان آوردهاند و دین اسلام بهویژه تشیع، راه را برای تحقق چنین وعدهای هموار ساخته است. وعدهای که در آن اخلاق جهانی شده و از ورای آن، جهانی اخلاقی تحقق خواهد یافت. مسئله این مقاله واکاوی چنین مسئلهای در پرتو آموزهها و معارف تشیع در باب ظهور منجی و گسترش اخلاق جهانی است. بر این اساس جهانی که در زمان ظهور تصویر شده است، عاری از هرگونه نقص و اختلاف خواهد بود. آنچه جهانیشدن مرهون آن است، زبان اخلاق است که امام با بهرهمندی از آن، جان تشنه مردمان را بدان سرازیر میسازد و این ابزار و روش آئینی است که حکومت مهدوی را میگستراند. دلیل فطرت، خرد، و سیره نبوی در تشکیل حکومت الهی، بر این امر صحه گذاشته است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_137362_e7ab08e2c0e13f09870c939e4fca2cd1.pdf
2017-12-22
205
232
اخلاق جهانی# جهانیشدن اخلاق# حکومت مهدوی# زبان اخلاق #اخلاق مهدوی
محمدجواد
فلاح
mjfallah.ac@gmail.com
1
استادیار دانشگاه معارف اسلامی قم
LEAD_AUTHOR
زهرا
عواطفی
2
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر آخرالزمانشناسی مسیحیت پنطیکاستی
جنبش پنطیکاستی در دهه 1990م و با تأکید بر مسئله آخرالزمان، نزول روحالقدس و ظهور عطایا، به عنوان سند حقانیت و نشانه نزدیک شدن عصر مسیحایی، ظهور کرد. پنطیکاستیها معتقد بودند که پس از گذشت هفت سال رنج و محنت، آخرالزمان و عصر ظهور شروع خواهد شد و کلیسا عروسش (مسیح) را ملاقات خواهد کرد. ازاینرو با جدیت به تبشیر عصر ظهور رویآوردند. پس از گذشت چند دهه از آغاز جنبش و نیامدن مسیح، موجی از نومیدی در میان پنطیکاستیها شکل گرفت. ازاینرو برای کنترل اوضاع، تفسیر جدیدی از عصر ظهور ارائه دادند. در همین راستا، با اتخاذ رویکردها و عملکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر آن شدند تا با فراهم آوردن مقدمات تشکیل کلیسای جامع مسیحی، به بازگشت مجدد مسیح سرعت بخشند. این نوشتار درصدد است تا با روش توصیفی _ تحلیلی پس از معرفی آخرالزمانشناسی پنطیکاستی و ابعاد مختلف آن، ادعای تشکیل کلیسای جامع و رویکردهای پنطیکاستی را به چالش بکشاند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125172_1bb0019bd1d6df144f58a014135fce34.pdf
2017-12-22
233
254
مسیحیت پنطیکاستی# آخرالزمانشناسی(عصر ظهور)# روحالقدس# تبشیر# رویکرد
یاسر
ابوزاده گتابی
1
کارشناسارشد دینشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم
AUTHOR
سیدعلی
حسنی
2
دانشیار گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم.سیدعلی حسنی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنتپژوهی؛ رویکردی نوین به آیندهپژوهی مهدویت
فهم سنن الهی از دستاوردهای بسیار مهم شاگردی در محضر آیات قرآن کریم و روایات معصومین:، بوده و جایگاه مهمی را در جهانبینی اسلامی به خود اختصاص میدهد. بنابر لحاظ این سنتها در آیندهپژوهی در پرتو رهنمودهای دینی، میتوان گفت آیندهپژوهی دینی از جایگاه ویژه و ممتازی نسبت به آیندهپژوهی رایج برخوردار است. ما در این مقاله در صدد ارائه روشی نوین در آیندهپژوهی دینی مبتنی بر سنن الهی به نام «سنتپژوهی» بودهایم. این مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول برای تبیین مسئله به ضرورت آیندهپژوهی دینی اشاره شده، در بخش دوم ادبیات موضوع در مورد سنت مرور شده، در بخش سوم چرایی و چگونگی «سنتپژوهی» به منزله رویکردی برای فهم از سنن، در آیندهپژوهی مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در بخش چهارم، به سنتپژوهی در ارتباط با مهدویت پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و تحقیق در پرتو آیات قرآن کریم، با استفاده از روشهای تفسیری بوده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125173_a950ecc5878c75b36b711b34754734a6.pdf
2017-12-22
255
284
مهدویت# آیندهپژوهی# آیندهپژوهی دینی# سنن الهی# سنتپژوهی
علیرضا
افضلی
1
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه تهران.Ali Reza Afzali
AUTHOR
علیاصغر
پورعزت
2
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
غلامرضا
گودرزی
3
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق تهران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیر تطور کیفیت رجعت از دیدگاه مفسران انفسی
معرفت نفس و تذکیه عقل با هر بار اقراء قرآن موجب تعالی مفسر از مرتبه آفاقی به انفسی میگردد. در این مرتبه مفسر به لایههای باطنی آیات الهی دست یافته، تفسیری از قرآن ارائه میکند که تفسیر انفسی نامیده میشود. نگارش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن معرفی تفسیر انفسی و مفسران برجسته آن، کیفیت رجعت را از دید انفسی مورد بررسی قرار میدهد. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که رجعت، نوعی معاد جسمانی است که با تبیین ابن عربی از نفس و خصوصیات آن و تأثیر افکار او بر دیگر مفسران انفسی آغاز و در حکمت متعالیه صدرایی به شبهات وارده برآن پاسخ داده شده است. در خصوص کیفیت رجعت تا قبل از قرن معاصر تبیینی صورت نگرفته و تفسیر ارائه شده بر مبنای معاد و چگونگی آن است. در قرن حاضر، علامه طباطبایی;، به بسط معاد جسمانی بر رجعت همت گماشته و امام خمینی;، علامه حسنزاده آملی، علامه جوادی آملی به تبیین کیفیت رجعت پرداختند. آنچه از دید مفسران انفسی قابل برداشت است این است که رجعت با بدن عنصری امکانپذیر بوده و محذوریتی ندارد گرچه برای نفوس متعالی، رجعت به معنای بازگشت در هر زمان و هر مکان به عالم مادی و عالم برزخی و عالم ملکوتی بابدنی متناسب با هر نشئه امکانپذیر است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125174_93fe88ec00570d20c74e2b1358dc7cfd.pdf
2017-12-22
285
306
کیفیت رجعت# تفسیر انفسی# مفسر انفسی# بدن عنصری# معاد جسمانی
اکرم
حسینزاده
1
دانشجوی کارشناسیارشد دانشگاه مازندران.
AUTHOR
محمد
شریفی
2
استادیار دانشگاه مازندران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیرهای مسیحی از نشانههای ظهور
متون دینی در ادیان ابراهیمی، سرشارند از عباراتی که درباره آینده سخن میگویند؛ آیندهای که آبستن حوادثی بزرگ و دهشتناک خواهد بود. طبق مشهورترین تفسیر، این عبارات پیشگوییِ نشانههای ظهور و علائم وقوعِ آخرالزمان هستند؛ اما نگاهی به تفسیرهای مسیحی نشان میدهد مسیحیان در این زمینه اتفاق نظر ندارند و گروههای مختلف مسیحی راههای بسیار متفاوتی را در فهم و تفسیر عبارات آخرالزمانی پیمودهاند. دیدگاههای مسیحیان در تفسیر عبارات آخرالزمانی را میتوان ذیل چهار دسته و مکتب دستهبندی کرد: تمثیلی، تاریخنگر، گذشتهنگر، و آیندهنگر. این مقاله به معرفی و بررسی این مکاتب میپردازد. در معرفی هر مکتب تلاش شده است تا مسائل اصلی مانند جهتگیری کلی، تاریخچه، اصول و روشهای تفسیری، و نیز برخی نقاط قوت و ضعف آن مکتب بیان شود. در کنار معرفی، دو مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته است: زمینه سیاسی و اجتماعی هر مکتب و همچنین نگاه الاهیاتی این مکاتب به روند تاریخ. چرا که شرایط سیاسی و اختلافات مذهبی تأثیر بسیاری بر شکلگیری و رواج این دیدگاههای تفسیری داشته است. همچنین درباره حکومت این جهانی حضرت مسیح نیز طرفداران هر مکتب تفسیری دیدگاهی را برگزیدهاند که با کلیت نگاه آن مکتب سازگار است و میتوان رابطه معناداری را بین اصول تفسیری آن مکتب با فهمی که از هزارۀ حکومت مسیح ارائه میدهد نشان داد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125176_952ad740bd27232b919e6abe0e46c059.pdf
2017-12-22
307
331
آخرالزمان# نشانههای ظهور# هزارهگرایی# مکاتب تفسیری مسیحی# کتاب مقدس# مکاشفه یوحنا
محمد
حقانی فضل
1
عضو هیأت علمی گروه پژوهشی ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای عصر ظهور؛ از منظر ادیان ابراهیمی
مهمترین منطقه ژئوپلتیکی در جهان، غرب آسیا[1] است که نقش مهمی نیز در جغرافیای عصر ظهور بر عهده دارد. این محدوده به سرزمینهای میان دریای مدیترانه و خلیج فارس گفته میشود که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد به طوری که از ناحیه کشور ترکیه به اروپا و از سرزمین مصر به قاره آفریقا متصل است. مفهوم آخرالزمان نیز، همواره یکی از کلمات کلیدی ادیان الهی به منظور ایجاد شوق برای پیروان میباشد تا ایشان در زمانی که در سختیهای دنیوی قراردارند همواره آیندهای روشن را پیش روی خود فرض کنند. آخرالزمان در ادیان مختلف الهی خصوصاً سه دین اسلام، یهودیت و مسیحیت به همین خاطر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بدین منظور، تفاسیر مختلفی از کتب مقدس این سه دین درموضوع آخرالزمان انجام شده است. شباهتهای بسیاری نیز میان این سه دین در توصیف آینده جهان خصوصاً دوران ظهور منجی (در هر کدام از این ادیان) وجود دارد اما یکی از مهمترین نکات، نبردهایی است که از منظر این سه دین ابراهیمیدر آخرالزمان رخ خواهد داد و بشریت را درگیر خود کرده تا پیروان ادیان پس از زدودن تاریکیهای ضلالت، به آرامشی مثال زدنی دست یابند. این مقاله در پی پاسخ به این سئوال است که؛ جایگاه و نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمیاسلام، مسیحیت و یهودیت چه کیفیتی دارد و تفاسیر و دیدگاههای علمای این ادیان چه شباهتها و تفاوتهایی داراست؟ روش انجام این تحقیق، به صورت تحلیلی و توصیفی است که با الهامگیری از تحلیل محتوای بیش از هزار و پانصد روایت در موضوع نشانههای ظهور و مباحث مرتبط با آخرالزمان و نبردهای آخرالزمانی، استخراج و احصاء شده است. در نهایت این مقاله برآن است تا با مطالعهای تطبیقی میان روایات رسیده از این سه دین درموضوع جنگهای آخرالزمان و برخی تفاسیر آنها، نقش ژئوپلتیک غرب آسیا را در این مبارزات، مورد بررسی قرار دهد.[1]. در اینجا غرب آسیا، منظور همان محدودهای است که از سوی متفکران غربی به عنوان خاورمیانه نامیده شده است و استفاده از این لفظ در طول مقاله به دلیل ترجمه بودن و وفاداری به متن اصلی است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_125177_b7d14e42b03aef214a5d892dd4f3e960.pdf
2017-12-22
332
351
ژئوپلتیک# خاورمیانه# غرب آسیا# آخرالزمان# آرمگدون #سفیانی# امام مهدی# اسلام# کتاب مقدس
امید
وطندوست
1
دانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق تهران
AUTHOR
محمدرضا
برزویی
2
استادیار دانشگاه امام صادق تهران
AUTHOR