ORIGINAL_ARTICLE
امام مهدی احیاگر شریعت (3)
نویسنده کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة عرض و نقد که مدعی است شیعیان برای امام مهدی4 شأنی پیامبرانه قائلند و بر این باورند که او دین اسلام را نسخ میکند و شریعت جدیدی پی میافکند برای ادعای خود به روایات گوناگونی استناد جسته است. در این بخش از مقاله هشت دسته از روایات مورد نظر ایشان که به گمان ایشان حاوی هشت اشکال است نقل و سپس نقد و بررسی میشوند. در پاسخ به این شبهات فارغ از ارزیابی سندی روایات مورد استناد ـ که البته در جای خود باید پیگیری شود ـ به سه نکته اساسی اشاره میشود.نخست اینکه برخی از این روایات مورد پذیرش هیچ یک از عالمان شیعی نبوده و نیست. دوم اینکه پارهای از این احادیث با الفاظ و مضمونی مشابه در منابع اهلسنّت نیز روایت شده است و سوم اینکه برخی از اشکالات نویسنده مورد نظر ناشی از گزینش معنیدار روایات و تغافل از سایر روایات مربوط بوده است در حالی که با توجه به مجموعه روایات میتوان به معنای واقعی آنها بدون کمترین اشکالی پی برد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126594_b088149af961cb54678eeacbe28cfd98.pdf
2008-09-22
11
35
امام مهدی
شبهات
ناصر قفاری
کتاب جدید
سیره خاتم
ختم نبوت
نژاد عرب
نصرالله
آیتی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پاسخ به شبهههای احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (2)
شیعیان و اهلتسنّن احادیثی را به تواتر روایت کردهاند که بنابر آنها، پیامبر6 جانشینان خود را دوازده نفر خوانده است. این احادیث که از دلایل اثبات تولّد و وجود حضرت حجة بن الحسن العسکری4 به شمار میروند، به اختصار «احادیث دوازده امام» (خلیفه) نامیده میشود. البته برخی از روایتهای اهلتسنّن و اکثر روایتهای شیعیان علاوه بر شمار جانشینان، اسامی، صفات و ویژگی آنان را نیز بیان کردهاند. معرّفی قائم دوازدهم، خبر از غیبت و کیستی پدر و جدّ ایشان، از مهمترین نکاتی است که این روایتها بدانها پرداختهاند.این احادیث به دو گونه بر تولّد و وجود حضرت حجت4 دلالت دارند: یکی به صورت عام یعنی استدلال به همان عدد دوازده که شیعه و سنی بر آن اتّفاق دارند و دیگری، استدلال به اسامی، صفات و مشخصاتی که در متن روایات آمده و بنابر آنها، امام دوازدهم همان قائم4 یاد شده است.احمد الکاتب در پی انکار وجود حضرت حجة بن الحسن العسکری4 شبهاتی را درباره احادیث دوازده امام درافکنده است. وی این احادیث را جعلی و ساخته قرن چهارم یاد میکند تا از اینرو، استناد به این احادیث را ناپذیرفتنی خواند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126596_431cf042cdce403e692be801f8981afd.pdf
2008-09-22
35
66
احادیث دوازده امام
شبهههای احمد الکاتب
تولّد و وجود امام زمان
شبهه در امامت
شبهههای مهدوی
جواد
جعفری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معنای زندگی، نیهیلیسم و اندیشة مهدویت
بیمعنایی زندگی و اندیشههای پوچگرایی، از بحرانهای انسان معاصر است که پیآمدهای بسیاری همانند انحطاط خانواده و آسیبهای روحی و روانی را به دنبال داشته است. اندیشهورزان امروزی در رویارویی با این بحرانها، هر راهی جز ایمان دینی را سنجیدهاند که البته افادهای ننموده و بشریت بیش از پیش در منجلاب این تباهی فرو رفته است. با وجود این، باورهای دینی از جمله اندیشة مهدویت در مقابل این هجمه میتواند سدّی پدید آورد و بشر امروزی را از این بحران برهاند.این نوشتار به چگونگی تأثیرگذاری اندیشة مهدویت و مبانی آن در عبور از نیهیلیسم و معناداری زندگی میپردازد و رهآوردهای باورداشت حضور امام و انتظار سازنده را در رفع پیآمدهای نیهیلیسم بیان میکند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126597_eba7ee267f0ea11954994d58b5d51c51.pdf
2008-09-22
67
81
معنای زندگی
نیهیلیسم
امامت
انتظار
عصر ظهور
بهروز
محمدی منفرد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قواعد عقلی (فلسفی، کلامی، منطقی) و روایات مهدویت (1)
این نوشتار پیش درآمدی بر مقاصد و شیوة پژوهشی است که در شمارههای دیگر در زمینة تبیین رویکرد عقلی ائمه: به مسئله امامت و مهدویت ارائه میشود. کتب حدیثی در باب تبیین و اثبات امامت و مهدویت، ادّله، قواعد و اصول عقلی (کلامی و فلسفی) مهمّی را به کار بردهاند. اصول کافی از کتابهای حدیثی در این زمینه است. پیشوایان معصوم: با استفاده از این قواعد و اصول و بهرهمندی از شیوههای مناسب منطقی، حقایق را در زمینة امامت و مهدویت به خوبی تبیین و اثبات نمودهاند که در شمارههای دیگر به شرح و تبیین آنها خواهیم پرداخت.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126599_4e1537581e42b14c3a2bda3ee7d733cf.pdf
2008-09-22
81
89
امامت
مهدویت
قواعد فلسفی
قواعد کلامی
قواعد منطق
احادیث اعتقادی
اصول کافی
سید محمدعلی
داعینژاد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ولایت؛ مهمترین شاخصه امام
ولیّ خدا جنبة آسمانی و نیروی تصرّف در تکوین دارد. شخصیت نبی و رسول، افزون بر مقام ولایت، مقام دریافت و ابلاغ وحی، تبیین و توضیح وحی، مرجعیت دینی، رهبری و ریاست حکومت دینی را نیز عهدهدار است. شخصیت امام و حجت از تمام آن مقامات، جز دریافت وحی، بهره میبرد و تا عالم و آدم برجاست، این شخصیت الهی حضور دارد، تا حکمت و لطف الهی نیاز انسانها را دربر گیرد. این نوشتار در دو بخش و در هشت فصل به تقریر این مهم پرداخته است:بخش نخست، به معرّفی اجمالی امام و بیان جایگاه او به منزلة تنها مصداق ولیّ الله درعصر کنونی، واژه و اصطلاحشناسی ولایت، ماهیت ولایت، ولایت تکوینی و تشریعی، تاریخچه مباحث ولایت و مصادیق ولیّ میپردازد و سپس به نقد و بررسی دیدگاههای افراطی و تفریطی دربارۀ امامباوری اشاره میکند و خاطرنشان مینماید که اعتقاد به ولایت امامان: با عقیده به تفویض و غلو فاصله زیادی دارد.بخش دوم، نخست به تبیین مبنا و اساس تصرّفات تکوینی ولیّ خدا با استفاده از قواعد هستیشناسی فلسفی میپردازد و سپس به اثبات ولایت از منظر متون دینی (قرآن و روایات) اشاره میکند و در پایان، مهمترین ویژگیهای ولایت (خصایص ولایت) را برمیشمرد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126601_8eb3b2ec9298e5e237dbfcb392a23d9f.pdf
2008-09-22
89
117
ولایت
امامت
تفویض
انسان کامل
نفس مجرّد
امام حاضر
رحیم
لطیفی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاروان قمیها و ملاقات با امام زمان (1)
ارتباط با رهبران و پیشوایان دینی که هدایتگر انسانها به مقصد والای انسانی بودهاند، همواره مورد توجه همگان به ویژه شیعیان بوده و این رابطه از دیرباز از زمان رسول گرامی اسلام6 تا دوران ائمه هدی: ادامه داشته است، حتی این ارتباط در روزگارانی که برخی از امامان معصوم: در قید و بند حکومتها اسیر بودند، گسسته نشده است.از میان این همه دیدارهای گروهی یا فردی که با ائمه: رخ داده، برخی ویژگیهایی دارند که آنها را از ملاقاتهای دیگر ممتاز مینماید و سبب شده مورّخان و روایتگران آن را به صورتی ویژه نقل کنند و در منابع به ثبت نمایند.سفر کاروان قمیها و جمعی از بزرگان و شیعیان از شهر قم به مقصد سامرا که به قصد زیارت امام عسکری7 اتفاق افتاد و در این ماجرا به دیدار امام عصر4 نائل شدند، نمونهای از این دست است. این رخداد از آن جهت اهمیت دارد که آن را به منزلۀ سندی گویا بر ولادت و وجود امام مهدی4 به کار میبرند و در برخی از منابع معتبر به آن اشاره شده است. این مقالۀ، به شرح این واقعه تاریخی و اتفاقاتی میپردازد که در آن رخ داده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126602_9dfc367d6f7f5059b0407e2520bc1b3f.pdf
2008-09-22
117
131
امام حسن عسکری
امام مهدی
ولادت
غیبت
قم
سامرا
علم امام
شیعیان قم
اسماعیل
اسماعیلی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاریخی گزارش شیخ صدوق در مورد نرگس خاتون
اقوال و نظرات مختلفی دربارۀ نام و نسب مادر حضرت مهدی4 ذکر شده است. عالمانی چون کلینی، مسعودی، نعمانی، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، ابنخلکان، شهید اوّل و... دربارۀ نام و نسب مادر آن حضرت نظراتی برشمردهاند. کلینی او را کنیزی سیاه از استانهای شمالی سوران به نام (نوبه)، نعمانی، مسعودی، شیخ مفید و ابن خلکان مادر آن حضرت را کنیزی تربیت یافته در خانۀ حکیمه خاتون، شهید اوّل نام مادر آن حضرت را صقیل و شیخ صدوق، طوسی، طبری و اکثر محققان پس از شیخ طوسی مادر آن حضرت را نرگس دختر پادشاه روم معرّفی کردهاند. با وجود اینکه اکثر محققان کوشیدهاند حدیث شیخ صدوق را اثبات کنند، به این حدیث نیز اشکالاتی کردهاند که این مقاله آنها را بررسی میکند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126605_c86a5d86e36b462281905db6fec9ef8a.pdf
2008-09-22
131
141
نرگس
روم
پادشاه
قصر
کنیز
حضرت مهدی
جنگ
مسیح
قیصر
اسیر
مختار
مختار
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آسیبهای مهدویتگرایی
باور به مهدی4 از اصیلترین باورها نزد شیعیان آن حضرت است. این باور در رفتارهای آنان تجلّی مییابد. حضور مهدیباوران در مسجد مقدّس جمکران و سهشنبه شبها، نمونهای از این رفتارهاست. در این میان، رفتارهایی وجود دارد که با آموزههای مهدویت چندان سازگار نیست. این نوشته به عمدهترین آسیبهای رفتاری میپردازد که جنبة اجتماعی دارد. نویسنده با حضور در آن مکان شریف در شبهای چهارشنبه آن آسیبها را توانسته برشمرد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126610_a48354d61d9af8ad11fdafd0a82529bd.pdf
2008-09-22
141
162
آسیب
آسیبشناسی
مهدویتگرایی
مهدیباوران
مسجد مقدّس جمکران
علی اکبر
بیاری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرجامشناسی مسیحی به روایت پروتستان
فرجامشناسی، از آموزههای الهیاتی دینی است که به دلیل مرتبط بودن با آیندة نادیدة بشر از مباحث جذاب و تأثیرگذار در ادیان به شمار میرود. در این میان، ادیان ابراهیمی تصویر روشنتری از آینده برای پیروان خود ترسیم کردهاند، چنانکه در دینی همچون مسیحیت این آموزه اصلی کلامی و تأثیرگذار در اعتقادات به شمار میرود. بازگشت دوبارة مسیح و داوری نهایی و بهشت و دوزخ از جملة مباحث فرجامشناختی در آیین مسیحیت است. درک درست این اندیشه در مسیحیت، نیازمند آشنایی بیواسطه با آراء و نوشتههای الهیاتی اندیشهورزان و صاحبنظران این دین است که در هریک از سه فرقه کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان قلم زدهاند. در آیین پروتستان از آثار ارزشمند الهیاتی کتاب نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم نوشتة کشیش جیمز انس الامیرکانی است. ویژگی بارز این کتاب شکل پرسش و پاسخی آن و نیز استنادات بیشمار به کتاب مقدّس است که نویسنده در میان مباحث، ضمن طرح اندیشههای کاتولیکی به نقد آنها نیز میپردازد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126611_7b04c1f084e524fcd98f1be8590bf1a7.pdf
2008-09-22
162
178
بازگشت مسیح
رستاخیز عمومی
داوری نهایی
پایان جهان
جیمز
انس الامیرکانی
1
AUTHOR