ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی شبهات دکتر ناصر القفاری دربارۀ اندیشه مهدویت
یکی از کتابهای مفصل و مورد توجهی که در سالهای اخیر در نقد اعتقادات شیعه نوشته شده است کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة عرض و نقد نوشته دکتر ناصر القفاری است در این کتاب همه باورهای شیعه و از جمله اندیشه مهدویت مورد تهاجم قرار گرفته است. کوشیده خواهد شد طی سلسله مقالاتی به شبهات این کتاب در خصوص اندیشه مهدویت پاسخ داده شود. در بخش نخست این سلسله مقالات، هفده شبهه در ارتباط با تاریخچه پیدایش اندیشه غیبت انگیزههای تکون این اندیشه و بنیانگاران آن نقل و سپس نقد خواهند شد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126795_907b8e045c2fe6ea94fe22e2c549d548.pdf
2008-12-21
25
62
امام مهدی
شبهات
نقد و بررسی
ناصر القفاری
اصول مذهب الشیعه
نصرتآلله
آیتی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پاسخ به شبهههای احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (3)
از دلایل اثبات تولد و وجود حضرت حجۀ بن الحسن العسکری4 احادیثی است که شیعه و سنّی به تواتر نقل کردهاند و بنابر آنها، پیامبر اعظم6 به دوازده نفر بودن جانشینان خود تصریح کرده است. این احادیث را به اختصار احادیث دوازده امام (خلیفه) میگویند. البته برخی احادیث اهل تسنّن و اکثر روایات شیعه افزون بر بیان تعداد جانشینان به اسامی، صفات و ویژگی آنان نیز پرداختهاند. شناساندن قائم دوازده جانشین و خبر از غیبت ایشان از مهمترین نکات به شمار میرود که در این روایات آمده است. این احادیث به دو گونه به تولّد و وجود حضرت حجت4 دلالت میکند: یکی به صورت عام یعنی استدلال به همان عدد دوازده که شیعه و سنّی در آنباره همنظرند و دیگری با متن یعنی استدلال به نامها، صفتها و ویژگیهایی که در متن روایات آمده و امام دوازدهم را که همان قائم4 است، مشخص و معیّن کرده است.احمد الکاتب که در پی انکار وجود حضرت حجۀ بن الحسن العسکری4 است، شبهاتی دربارۀ احادیث دوازده امام: مطرح کرده است. برخی از شبهههای وی در دو شماره پیش بررسی و نقد شد.خلاصۀ شبهه1. بزرگان شیعه، در اعتقاد به دوازده امام بر کتاب سلیم بن قیس اعتماد کردهاند.2. کتاب سلیم را دو راوی ضعیف نقل کردهاند.3. شیخ مفید کتاب سلیم را تضعیف کرده است.4. اشکالهای زیدیه بر احادیث دوازده امام:.5. احادیث دوازده امام: دلالتی بر فرزند امام حسن عسکری7 ندارد.خلاصه پاسخها1. این ادعا هم خلاف واقع است؛ زیرا بزرگان شیعه نود در صد روایت دوازده امام را از راه غیر سلیم نقل کردهاند؛2. مؤلّفان شیعه بیش از سی طریق به سلیم دارند که این دو نفر تنها در سه طریق واقعند. لذا نقلشان اثری ندارند؛3. این برداشتی غلط از کلام ایشان است. تضعیفی که شیخ مفید کرده در مقام هشدار به مردم عادی است، نه تضعیف اصطلاحی؛4. شیخ صدوق همۀ اشکالهای زیدیه را پاسخ داده است، اما نویسنده هیچ اشارهای به آنها نکرده است؛این احادیث به دو گونه بر فرزند امام حسن عسکری7 دلالت دارد: یکی به عموم و دیگری به متن.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126896_c402ca01b1cda6b22a5e898a2540f26f.pdf
2008-12-21
63
86
احادیث دوازده امام
شبهههای احمد الکاتب
تولّد و وجود امام زمان
شبهه در امامت
شبهههای مهدوی
جواد
جعفری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پلورالیسم دینی و عصر ظهور
بنابر پلورالیسم دینی، همة ادیان الهی و بشری، در کنار هم صادق و نجاتبخش میتوانند باشند. جان هیک این عقیده را در تقابل با انحصارگرایی و شمولگرایی جهان مسیحیت تدوین و ارائه کرده است.تفکیک «بود» از «نمود»، فروکاستن دین به تجربۀ دینی و تفکیک گوهر از صدف دین، از مبانی پلورالیسم به شمار میآید.نظریة پلورالیسم با مبانی کلامی اسلام، ناسازگار است. ادیان، به یک اندازه بر حق نیستند. اسلام مانند خورشید است و ادیان آسمانی دیگر مانند ستارگانی هستند که تنها در غیاب خورشید راه مینمایند. حقّانیت اسلام بر همۀ ادیان تحریف نشده، ترجیح دارد. تنها دین بر حق، اسلام است. مبانی پلورالیسم با اندیشة مهدویت شیعی، ناسازگار است.وجود ادیان گوناگون در عصر ظهور، دلیل تحقق پلورالیسم دینی در آن عصر نیست؛ زیرا هیچکدام ازمؤلفهها و عناصرتشکیل دهندة پلورالیسم دینی، در رفتارحضرت مهدی4 با دیگر ادیان وجود ندارد.اعتقاد به منجی جهان، در ادیان دیگر نیز وجود دارد.پلورالیسم دینی از نظر ادیان دیگر نیز مردود است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126897_60ba3199c61112e0db7531594fb2b657.pdf
2008-12-21
87
110
پلورالیسم
انحصارگرایی
شمولگرایی
دین
عصر ظهور
اندیشۀ مهدویت
حسن
پناهی آزاد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گزارشی از تألیف کتابهای مهدوی در حوزة علمی حلّه
این نوشته در ادامة سلسله مقالات بررسی تألیفات در موضوع مهدویت، به بررسی تألیفات در دوره حوزة حلّه میپردازد.شهر حلّه از آن زمان که به دست سیفالدوله امیر بنیمزید در سالهای 439 تا 495 قمری بنیانگذارده شد، مرکز شیعیان، فقیهان، دانشمندان و شاعران دلباختۀ شیعی بوده است.شهر بغداد در حملۀ هلاکوخان به عراق، به تصرّف مغولان درآمد و تاراج گردید. در این میان، شهر حلّه با تدبیر و حرکت سنجیدۀ علمای بیداردل و تدبیرگر، از هجوم وحشیانة مغولان در امان ماند و به دلیل امنیّت حاکم بر شهر و حضور عالمان، فقیهان و دانشمندان پرآوازه، مرکزیت علمی بغداد به حوزۀ حلّه سپرده شد و این حوزه در طول قرنهای ششم تا نهم قمری مرکز حوزههای شیعه نام گرفت. تألیفات مهدویت در این دوره کمتر از دورههای قبل و بعد بوده است؛ زیرا به رغم آنکه حاکیمت دولتهای شیعی، آرامش و آزادی نسبی را برای شیعیان به ارمغان آورده بود، حکومت تازه شیعه شدۀ مغولها، به تبلیغ و ترویج مبانی فکری، عقیدتی، فقهی و کلامی بسیار نیازمند بودند و شبهههای کلامی مجال را از عالمان برای پرداختن به مهدویت گرفته بود. از سویی، گسترش مدّعیان دروغین مهدویت و فرقههای آنان، پرداختن به مهدویت را در این دوره بسیار ضروری مینمود. در اینباره تنها هفده کتاب از شیعیان و 33 کتاب از علمای عامه این دوره به یادگار مانده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126898_2f404d22a858fa9ec52f0a43f2f723f2.pdf
2008-12-21
111
124
حلّه
مهدویت
سیفالدوله
هلاکوخان
ملاحم و فتن
اخبار غیبی
علمای شیعه
علمای عامه
حافظ
فرزانه
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دگرگونی اجتماعی در دوران حکومت جهانی حضرت مهدی
دگرگونیهایی فراوان در دوران حکومت جهانی حضرت مهدی4 رخ خواهد داد که در واقع، انقلابی همهجانبه در قلمرو حکومت آن حضرت به شمار میرود. از جمله دگرگونیها که در زمان ظهور رخ خواهد داد، دگرگونی در عرصة روابط اجتماعی، فرهنگی، امنیت اجتماعی، اقتصادی و نهاد آموزش و پرورش و در رفتار اجتماعی مردم تبلور مییابد.حضرت مهدی4، آرمان مدینة فاضله را در جامعه محقّق میسازد و اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را یکسره دگرگون میکند. ایشان نهادی در حکومت بنا میگذارد که در رأس آن امام معصوم قرار میگیرد و شخصی مانند حضرت عیسی7 برای تشکیل کابینه پا پیش مینهد که خود معصوم و از پیامبران خداوند است. همچنین افراد برجستة دیگری در رأس حکومت قرار میگیرند که هرکدام در این مدینة فاضله به خدمت میپردازند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126899_6413bc3e53bf9bfb19fc346270412114.pdf
2008-12-21
125
150
حکومت
حکومت جهانی
دگرگونی اجتماعی
عدالت اجتماعی
محمدجواد
برهانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ماشیح؛ منجی یهود به روایت تلمود
فرجامشناسی به دلیل اینکه به آیندة نادیدة بشر ارتباط دارد و خبر دقیقی از آن در دسترس نیست، همواره از بحثانگیزترین آموزههای ادیان بوده است. در یهودیت هم بهرغم ابهام در منشأ این آموزه که گروهی آن را تحت تأثیر تلاقی اندیشههای یهودی ایرانی در ایام اسارت بابلی میدانند، مفاهیمی همچون ماشیح، رستاخیز مردگان، جهان آینده، آخرین داوری، بهشت و جهنّم وجود دارد. گفتنی است پیوستگی مفهوم این آموزهها در نگاهی کلّی آنها را در امتداد یکدیگر قرار میدهد.این نوشتار گزیدهای گزارشگونه و تفسیری از بخش ماشیح (فرجامشناسی) تلمود است. تلمود منبع سنّت شفاهی آیین یهود به شمار میرود که تفاسیر مهم یهودی را دربر دارد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126900_d7f9a4784e1f115f8f967dd9faff0f72.pdf
2008-12-21
151
166
ماشیح
موعود و منجی یهودی
فرزند داوود
تلمود
نشانههای ظهور ماشیح
آخرین داوری
جهنم
بهشت
جواد
قاسمی قمی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد اخلاقی به موعودباوری در آیین یهود
آموزهها دربارة فرجامشناسی یعنی ماشیحباوری و رستاخیز، همیشه به گونة متقابل با هم تطبیق مییافتهاند. «اراده»، واژه و مفهومی محوری است که زیربنای هردو را تشکیل میدهد. رستاخیز به معنای عملی از ارادة الهی و هدف آیندۀ ابدی ظهور مسیح که رستاخیز را دربر دارد فعّال کردن ارادة بشر به منزلة «تصویر همسانی سازۀ خداوند» به شکل اخلاقی کردن جهان بشری است. در واقع، تحقّق (نظام دهندۀ) اخلاق با رستاخیز یکی است. «اراده»، کوتاه شدة «ارادۀ عقلانی» است و «ارادۀ عقلانی» از نگاه ابنمیمون و به طور کلی فلسفة یهود و نیز به باور کانت، عبارتی دیگر از «اخلاق» است. خلاصه آنکه، فرجامشناسی یهود، مطلقسازی اخلاقی و متافیزیک اخلاقیات است.فرجامشناسی در مقام کارگردان اصلی در گفتمان اخلاقی، هرچند محدود تجزیه و تحلیلی بیشتر میطلبد. ماشیحباوری در مقام کارگردان اخلاقی تنها بیان میکند از آنجا که بشر باید تلاش کند تا خود را به شکل خدا درآورد و در نتیجه سعی کند شبیه او شود و از آنجا که انسانها باید این تلاشها را در این دنیا انجام دهند، هدف غایی اخلاقیات، تثبیت آن چیزی است که در آن زمان، «ملکوت (مسیحایی) خدا» بر روی زمین خوانده میشود. البته این امر، هدفی نامحدود است و به گونة نامحدود (یا به تعبیر کانت و اچ. کوهن «H. Cohen» به صورت مجانبی) دستیافتنی است.در حقیقت، ماشیحباوری، هرگز نوعی خیالبافی و آرمانگرایی نامرتبط با رخدادهای روزمره و تاریخی مشکلات اخلاقی را به بار نمیآورد (یعنی به تأخیر انداختن همیشگی)، بلکه به گونة مستقیم ارزشهای اخلاقی را تولید میکند و معیاری واسطه برای اقدام مناسب در هر اوضاعی عمل میکند. وقتی انسانها از خود میپرسند که چگونه باید رفتار کنند یا در واقع رفتار مناسب آنان چه موازینی باید داشته باشد، فرجام مسیحایی، روش و وسیلهای را که این فرجام میتواند و باید به وسیلۀ آن به دست آید، مشخص میکند. همان نکته که کانت در کتاب دین در محدوده عقل تنها(Religion Within the Bounds of Reason Alone) مطرح کرده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126901_001d6b3b8f964146c0d56994da1789a7.pdf
2008-12-21
167
185
آیین یهود
فرجامشناسی اخلاقی
مسیحاباوری
ماشیح
رستاخیز
ملکوت مسیحایی خدا
مرتضی
کریمی
1
AUTHOR