ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط عاشورا و ظهور و بازتاب آن در جریانهای سیاسی و رسانهای معاصر
با تأمل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمییابیم که نهتنها مقابله با اهلبیت: _ بهویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنیامیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب شیطان صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آخرالزمان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز به پایان خوش پیروزی حزب الله میرسد. در این نوشتار، این مطلب به عنوان نمونه در بررسی دو جریان رسانهای هالیوود و به طور مشخص نقد فیلم «محمد رسول الله» (الرسالة) و هچنین جریان سیاسی و تاریخی نقل و انتقالهای خاندان بنیامیه تا امروز و به طور مشخص ظهور گروه تکفیری داعش پیگیری شده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126805_fcd87ded84a70d1f5d46f025b97603a7.pdf
2015-12-22
5
149
عاشورا
ظهور
مهدویت
بنیامیه
یهود
صهیونیسم
محمد رسولالله
تکفیر
داعش
حزب شیطان
محمدهادی
همایون
1
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی مهدویتپژوهی (روش فطری در توجیه مهدویت)
روششناسی مهدویتپژوهی _ که از جمله مسائل مهم فلسفه مهدویتپژوهی است _ با رویکرد اکتشافی و هنجاری به شناسایی و کاربست روشها در حوزه مهدویتپژوهی میپردازد. از آنجا که مهدویتپژوهی موضوعی پیچیده و دارای ابعاد گوناگون و گسترده است، ضروری است برای کاوش با روشهایی متناسب و درخور در همه ابعاد و اضلاع این حوزه، حوزههای مختلف علوم با روشهای گوناگون در خدمت مهدویتپژوهی و مسائل فراوان آن قرار گیرند؛ ولی بیگمان به سبب گستردگی بحث و پیچیدگی موضوع، نمیتوان همه روشها و اسلوب مطروحه در حوزه پژوهش را در یک تحقیق، مورد بحث و گفتوگو قرار داد. از اینرو در این نوشتار، تنها به یک روش، یعنی روش شهودی و فطری که روشی درخور اعتنا در این عرصه بوده و مسائلی چون انتظار و اثبات منجی و ظهور منجی را توجیهپذیر میکند، پرداخته میشود.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126807_ff36a21d81b1ce39109067d48a91bf98.pdf
2015-12-22
25
42
مهدویتپژوهی
روششناسی
روش فطری و شهودی
امورات فطری
شاخصههای فطری
حسین
الهینژاد
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
AUTHOR
مهدی
شریفی
2
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازترسیم مؤلفههای نهادینهسازی رویکرد کیفی به آموزه مهدویت در رسانه
در این پژوهش خواهیم کوشید با هدف تبیین و بررسی شیوههای ارتقای طرح مباحث مهدوی در رسانه، راهکارهای نهادینهسازی رویکرد کیفی به آموزه مهدویت را بیان کنیم. این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی سامان یافته و بر حسب دستاورد یا نتیجۀ پژوهش از نوع توسعهای _ کاربردی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، پژوهشی کیفی به شمار میرود.گفتنی است این نوشتار «مهندسی فرهنگ مهدوی» را از جمله وظایف رسانه دینی میداند و تفکیک میان «رسانه دینی» و «دین رسانهای»، رسالتشناسی رسانه در عرصۀ مهدویت و جایگاهشناسی پژوهشهای بنیادین در حوزه رسانه را از الزامات مهندسی فرهنگ مهدوی در رسانه برمیشمرد.نتایج به دست آمده از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد «تعمیق نگاه آسیبشناسانه به فعالیتهای رسانهای در عرصه مهدویت»، «مدیریت صحیح رسانهای رویارویی با شبهات مهدوی»، «رصد هوشمندانۀ فعالیتهای رسانهای رقیب»، «توجه به دو اصل بنیادین مفید بودن و اولویت داشتن در ارائه پیام مهدوی»، «رصد مستمر افکار عمومی» و «کوشش برای نمادسازی منطبق با باورها و ارزشهای مهدوی» از جمله موارد مهم در ارتقای طرح مباحث مهدویت در رسانه است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126808_f7977cecd86aa095971d9a7ba6279ee5.pdf
2015-12-22
43
66
رسانه
مهدویت
آسیبشناسی
پیام مهدوی
امیرمحسن
عرفان
1
پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت؛ دکتری تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین کمشماری احادیث مهدویت و غیبت در «بصائر الدرجات»
محمد بن حسن صفّار در کتاب بصائر الدرجات _ که تنها اثر باقی مانده از اوست _ حجم بسیار اندکی از احادیث غیبت را روایت کرده است. این در حالی است که محور مرکزی این اثر را امامان اهلبیت: و شئون آنان تشکیل میدهد. برخی پژوهشگران در تبیین این پدیده فرضیاتی مطرح کردهاند. برخی سه فرضیۀ تقیه، مجاز نبودن صفّار از سوی مشایخ اجازه در نقل این احادیث خاص و تدوین نشدن احادیث مربوط به حضرت حجت4 در زمان حیات او را مطرح کردهاند و برخی دیگر این پدیده را معلول عقیده احتمالی صفّار به آغاز مجدد جریان جانشینی دانستهاند. مطالعه منابع تاریخی، رجالی،فهرستی و حدیثی نشان میدهد هیچیک از این فرضیات صحیح نیست؛ بلکه صفّار تالیفاتی دیگر در اینباره داشته که این احادیث را در آن نقل کرده است. حجم درخور توجه احادیث مرتبط نقل شده از وی در جوامع روایی بعدی، از جمله شواهد این مدعاست.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126810_e72286e452fa5fd06db4f96b23317cec.pdf
2015-12-22
67
86
محمد بن حسن صفّار
بصائر الدرجات
غیبت
تقیه
مهدی
قائم
محمدرضا
ملانوری شمسی
1
دانشجوی ارشد شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
محمد
غفورینژاد
2
ستادیار گروه شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ انتظار در تاریخ اجتماعی تشیع آذربایجان در دوران پیش از صفویه
از جمله مؤلفههای تاریخ اجتماعی تشیع که در زمره باورها و اعتقادات و مراسم شیعیان جای دارد، انتظار ظهور امام زمان4 است که به صورت رسمی خاص در شیعه درآمده، در قالب مراسمهایی ویژه بروز و ظهور یافته و در اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی آنها تأثیری در خور توجه بر جای گذاشته است. فرهنگ انتظار در جامعه آذربایجان پیش از صفویه نیز نمود یافته و مبیّن این امر است که به سبب راه یافتن اعتقادات مبتنی بر ظهور مهدی از قرون نخستین اسلامی تا تأسیس دولت صفوی در اذهان جامعه آذربایجان، رسوم مبتنی بر این اعتقاد و همچنین حرکتهای سیاسی _ اجتماعی متأثر از آن در این ناحیه، همواره از سوی عامه مردم با استقبال روبهرو میشده است. این پژوهش درصدد است نمودهای فرهنگ انتظار در جامعه آذربایجان در دوران پیش از صفویه را با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی و با کاربرد مطالعات کتابخانهای بررسی کند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126811_eeec949e0528b6165ec05bd75e8d5025.pdf
2015-12-22
87
102
تاریخ اجتماعی
تشیع
فرهنگ انتظار
مهدی موعود
آذربایجان
سیدمسعود
شاهمرادی
1
دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتب درسی دینی دوره متوسطه با تأکید بر رویکرد تربیتی محبت اهلبیت
محبّت اهلبیت: در دین اسلام _ بهویژه در مذهب شیعه _ راهبردی واجب در زندگی و استراتژی تربیتی به شمار میآید. در این پژوهش با روش تحلیل محتوا، این مقوله در کتب دینی دورۀ متوسطه بررسی شده است. از اینرو در آغاز، پس از بیان چارچوب نظری بر اساس اسناد قرآنی و روایی، مؤلفههای قابل ارزیابی در قالب اصول، ویژگی و کارکردها استنتاج گردیده و بر اساس آن، تحلیل محتوایی و تفسیر مضامین انجام شده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126812_b96b1163f66d017e8063625b5adfd4f5.pdf
2015-12-22
103
124
محبت اهلبیت
تربیت معنوی
تحلیل محتوا
تعلیم و تربیت اسلامی
زهره
متقی
1
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه اصفهان
AUTHOR
کمال
نصرتی هشی
2
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمد
نجفی
3
ستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جریان فکری غلوّ در عصر غیبت صغرا و نقش حضرت حجت در معرفی غالیان
شناسایی جریان فکری غلوّ در عصر غیبت صغرا به عنوان یکی از جریانهای منحرف، اهمیتی ویژه دارد. این شناسایی افزون بر آشناسازی افراد با فضای حاکم بر آن دوره، میتواند ضمن معرفی غلات، نوع مبارزه حضرت حجت4 با غالیان را به تصویر کشد. بررسی منابع فرقهشناختی، حدیثی، تاریخی و... نشان میدهد جریان فکری غلوّ _ به عنوان یکی از جریانهای بسیار خطرناک و آسیبرسان _ در عصر غیبت صغرا از گستردگی ویژهای برخوردار بوده است. در این دوره شاهد حضور غالیانی سرشناس همچون محمد بن نصیر نمیری، حسین بن منصور حلاج، محمد بن علی شلمغانی، محمد بن علی بن بلال، احمد بن هلال عبرتایی و باورمندان به تفویض در جامعه هستیم. برخی از غالیان این دوره متأثر از یکی از خطرناکترین غالیان پیشین، یعنی ابوالخطاب بودهاند. حضرت حجت4 در قالب توقیع و از طریق نواب و وکلای خویش به معرفی و رسواسازی غالیان این دوره پرداخته و عقاید غالیانۀ آنها را انکار فرموده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126813_ff9de675142a802a09935f8ab678c65f.pdf
2015-12-22
125
148
حضرت حجت
غلوّ
غالیان
عصر غیبت صغرا
توقیع
یدالله
حاجیزاده
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Doctrine of Mahdaviat and Pluralism
This study attempted to explore the similarities and differences between pluralism and Islam. For this purpose the researcher tried to investigate the basic principles of both pluralism and islam in detail. The comprehensive study through the related literature was done and the result revealed that from the point of view of Islam, religious pluralism is incorrect because it have clear proofs that Islam is the true religion and that the other religions cannot be on par with it. Also, the fact that the Noble Qur`an has not been tampered with and that Islam is the final and conclusive religion effectively amounts to the abrogation of the religions predating Islam.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_137374_86f161a203d1dc09b484a392ef619317.pdf
2015-12-22
149
165
religion
pluralism
Isalm
Mahdaviat
محمد حسین
مختاری
1
دانشگاه دورهام انگلیس
AUTHOR