ORIGINAL_ARTICLE
وراثت در عصر غیبت
معارف دینی، سرشار از گوهرهایی است که قدر و قیمتشان در بازار حقیر اندیشۀ بشری ناشناخته مانده است. وراثت از جملۀ این مفاهیم به شمار میآید که سطحی از آن را میشناسیم و ژرفایی که غافلانه از آن عبور کردهایم. وراثت از سویی، طرحی است پرقدر در نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام و از دیگرسو، مفهومی است با مقولههای هدایت و تاریخ آن، با ولایت و وظایف ولیّ پیوندی وثیق دارد. نوشته «وراثت در عصر غیبت»، تلاشی است برای نگاهی دقیقتر به ژرفای این مفهوم و نشان دادن تصویر متفاوتی که این اندیشه از شکلگیری خوبیها در هستی، فرد و جامعه امروز به دست میدهد. درک درست چگونگی پیدایش و شکوفایی خوبیها و نقش انبیا، امامان و علما در آن، میتواند ما را به نگاهی تازه دربارۀ نقش امام4 در عصر غیبت و نقش عالمان دین برساند و گستردگی حوزۀ مسئولیت را پیش چشم بیاورد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126974_4c2ee9913fb0960828fc4d0e31fc44fb.pdf
2021-02-24
وراثت
عصر غیبت
معارف ولایی
امام
انبیای اولوالعزم
شئون علما
حجت
امیر
غنوی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زمینه سازی ظهور، چیستی و چگونگی
از زمینهسازی ظهور، هم آمادگی برای ظهور را میتوان اراده کرد و هم اقداماتی را که سبب تعجیل ظهور میگردد. بیشک رفتارهایی که تعجیل در ظهور را باعث میشود، به معنای تأثیرگذاری عملکرد انسانها در تعجیل یا تأخیر ظهور است. این نوشتار، کوشیده تا با استناد به روایات، ثابت کند که زمینهسازی، به هر دو معنای آن درست و مستند به روایات است و عملکرد انسانها، تأثیر مستقیمی در غیبت و ظهور امام دارد. از سوی دیگر، کوشیده تا اثبات کند که میان رفتار مردم و غیبت و ظهور امام به صورت کلی، رابطۀ علّی و معلولی برقرار نیست؛ گرچه بیتردید، غیبت معلول سوءرفتار مردم است و با تغییر مثبت در انسانها، ظهور حتماً اتفاق خواهد افتاد. همچنین کوشیده تا این معنا را اثبات کند که زمینهسازی، وظیفهای مستقل و متفاوت با مسئولیتهای معهود دینی نیست، بلکه انجام دادن همین مسئولیتهای معهود دینی، ظرفیت همراهی با امام را در مردم ایجاد میکند و زمینههای ظهور را فراهم میسازد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126975_36e45c7d9be976399ad04063f0f5a162.pdf
2011-09-23
امام مهدی
ظهور
زمینهسازی ظهور
غیبت
فلسفۀ غیبت
نصرت الله
آیتی
1
عضو هیات علمی موسسه آینده روشن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی مدعیان دروغین وکالت امام زمان در عصر غیبت صغرا، با رویکردی نقادانه بر نظر احمد الکاتب
هنگام بررسی نقش نهاد وکالت در عصر غیبت صغرا، سخن از کارگزاران خائن و مدعیان دروغین وکالت، اهمیتی ویژه مییابد. از آنجا که افرادی موجه و صاحب نفوذ از این دست در میان شیعیان امامی دیده میشدند، مخالفت اینان میتوانست تعارضهایی را در جامعۀ امامیه پدید آورد.احمد الکاتب با استفاده از این نکته، با غیرواقعی نشان دادن تعداد این افراد، سعی دارد از مخالفت و نزاع اینان با متصدیان وقت منصب وکالت، هیمنهای بسازد تا ساختگی بودن اصل منصب وکالت در روزگار غیبت صغرا را نتیجه بگیرد و به تبع آن، وجود امام زمان4 را منکر شود.این نوشتار، بر آن است تا با واکاوی و تحلیل دادههای تاریخی، در آغاز خواننده را با اوضاع و فضای سیاسی، فرهنگی و... آن دوران آشنا سازد تا نقش این اوضاع، در بروز ادعاها و مخالفتهای مدعیان دروغین آشکار گردد. سپس در ادامه، با گونهشناسی این افراد و رفتارهایشان، از ناکارآیی ادعاها و مخالفتهای آنان در به چالش کشاندن جدی اصل منصب وکالت، پرده بردارد.همچنین با نگاهی به ادعاهای احمد الکاتب در این زمینه، درصدد پاسخگویی به ادعاهای ایشان است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126976_0c955a47d2a3062f51bee5f32c7a469c.pdf
2011-09-23
امام زمان
وکلا
مدعیان دروغین وکالت
احمد الکاتب
غیبت صغرا
کارگزاران خائن
نعمتالله
صفری فروشانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکومت مهدوی در پرتو شاخصهای جهانیسازی آن
شکلگیری حکومت جهانی مهدوی، یکی از مباحث اساسی در حوزۀ مهدویت است. اندیشۀ مهدویت و تشکیل حکومت جهانشمول ایشان، امید و آرزوی همۀ انسانها در دستیابی به حکومت عدل جهانی و از بین رفتن ظلم و تبعیض، فساد، بیعدالتی، جاهلیت، سفاهت، بیدینی، جمود فکری، فساد اخلاقی، تبعیض نژادی و قومگرایی است. محقق شدن این هدف، از مهمترین اوصاف و شاخصهای جهانیسازی مهدوی به شمار میرود. جهانیسازی که تفکر آرمانی اسلام ناب است، بهطور اخص در اندیشۀ شیعۀ دوازدهامامی تبلور یافته است. این جهانیسازی، راهبردی آرمانی برای جامعۀ بشری محسوب میگردد؛ زیرا برخلاف جهانیسازی غربی، پیامدها و دستآوردهای منفی، مانند بحرانهای اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و دینی، بحران محیط زیست، بحران امنیت و آرامش، تبعیضگرایی، هضم انسانهای ضعیف در بازار جهانی استکباری و تسلط استکبار و سلطه سرمایهداری جهانی را ندارد.در این مقاله، سعی میشود تا با تبیین جهانیسازی غربی و برشمردن مؤلفههای زیانبار آن، جهانیسازی اسلامی _ مهدوی و شاخصهای اصلی آن، به عنوان الگوی برتر و تنها راهبرد همهجانبۀ رفع آلام بشریت و زدودن بحرانهای جهان با استناد به روایات معصومان: اثبات گردد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126977_6e857c1bd8f9f42a48fa6fdfd29a15d3.pdf
2011-09-23
جهانیسازی
حکومت مهدوی
جهانی بودن اسلام
راهبرد آرمانی
بحران
سرمایهداری غربی
حمید
تابلی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار حکومت مهدوی بر اساس رویکرد استراتژیک
تحقیق حاضر دیدگاههای مختلف در مورد مهدویت و آیندۀ تاریخ را بررسی میکند و شناسایی شاخصها و الگوهای حکومت مهدوی، هدف اصلی آن است. از طریق شناسایی و الگوبرداری از حکومت مهدوی، آن را به داخل سازمانها میتوان گسترش داد و استراتژیهای تحقق شاخصهای این حکومت را در سازمانهای موجود در جامعه اجرا نمود. کارشناسان و پژوهشگران سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، جامعۀ آماری این تحقیق هستند. تعداد نمونه آماری 95 نفر است. دادهها ابزار اصلی جمعآوری به شمار میآید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا تأیید گردید. برای تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. در نهایت هیجده شاخص به عنوان شاخصهای اصلی استقرار حکومت مهدوی شناسایی و رتبهبندی شدند و در نهایت، استراتژیها و پیشنهادهایی در جهت ایجاد حکومت مهدوی عرضه گردید.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126978_d742bbce36180387d68e9bf474a2fbf3.pdf
2011-09-23
مهدویت
حکومت مهدوی
استراتژی
لطفالله
فروزنده
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیندۀ جهان اسلام از منظر دو آیندهپژوه مسلمان: «سردار» و «المانجرا»
«آینده» در دین مبین اسلام، واژهای جامع و عمیق است که هم به زندگی دنیوی و هم به زندگی اخروی اشاره دارد. از جمله دلایل اهمیت توجه به فرهنگ دینی در مباحث آیندهپژوهی، میتواند درک بهتر ارزشهای آیندهمدار فرهنگ دینی باشد. موج جدید نگاه به آینده در محافل علمی از یکسو و تأکید فراوان اسلام بر ضرورت عاقبتاندیشی و آیندهنگری از دیگرسو، بیش از پیش این سؤال را تقویت میکند که تفکر اسلامی چگونه و در چه مباحثی، نگاه آیندهپژوه مسلمان را میتواند تحت تأثیر قرار دهد؟تلاش این پژوهش، تحلیل افکار و آرای دو آیندهپژوه مسلمان معاصر، «ضیاءالدین سردار» و «مهدی المانجرا» است که آثار آنها در حوزۀ آیندهپژوهی در سطح بینالمللی شناخته شده و صاحبنظران به آنها توجه دارند. در این مقاله، ابتدا درباره آثار کلیدی و پیشینۀ این دو اندیشهورز بحث میشود تا به این وسیله، فضای فکری آنها بهتر درک گردد. در ادامه، به مطالعۀ جنبههای مختلف افکار آیندهپژوهانۀ این دو صاحبنظر به صورت مقایسهای و انتقادی پرداخته میشود.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126979_38ca2fa40479725d75b201f17df6ac3b.pdf
2011-09-23
آیندهپژوهی اسلامی
آیندۀ جهان اسلام
ضیاءالدین سردار
مهدی المانجرا
غلامرضا
بهروزلک
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای مدیریت آرمانی دولت جهانی موعود
مدیریت به عنوان یکی از ارکان نظام بشری، از یک طرف، دیرینگی موضوعی و تمدنی دارد و از طرف دیگر، در ادیان مطرح است. آخرالزمان و عصر ظهور، یکی از ابعاد ناشناخته در نظام ارزشی مدیریت است. حکومت و دولت موعود و مؤلفههای آن در آخرالزمان، از مباحث مهم نظام اسلامی بهویژه در مکتب تشیع به شمار میآید. در این مقاله، به الگوی مدیریتی عصر ظهور با استناد به آیات و روایات و استخراج یک مدل مفهومی از مدیریت حضرت امام مهدی4 ناظر بر ابعاد تغییر و نیز ریشهدار در تحولات جهان امروز و آینده، پرداخته شده است. همچنین سعی کردهایم تا فتح بابی از بحث اصلاحات، عدالت، برنامه اقتصادی، آموزشی، قضاوت، مشارکت و مبحث مهم تغییر در حکومت موعود داشته باشیم. مدیریت اجرایی، رفتاری، قضایی، اقتصادی و اجتماعی، مؤلفههای اصلی این مقاله را شامل میگردد. در این مقاله، سعی بر آن شده تا با این نگاه نو، مؤلفههای موردنظر در حکومت حضرت مهدی4 با استفاده از آیات و روایات تبیین و تفسیر شود تا با الگوگیری از آن، زمینه تحقق دولت کریمه حضرتش تسهیل گردد.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_137615_afb7df2a7ae764c3b90ad593e414703d.pdf
2011-09-23
موعود جهانی
دولت جهانی
مدیریت تغییر
مدیریت اجرایی عصر موعود
مؤلفههای مدیریت آرمانی
حسین
خنیفر
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR