ORIGINAL_ARTICLE
سازگاری عصمت با اختیار
از جمله شبهات و چالشهای فراروی مباحث عصمت انبیای الهی و امامان شیعه: چگونگی سازگاری عصمت با اختیار آدمی است. آیا مرتکب معصیت و خطا نشدن، چه عمدی و چه سهوی، چه صغیره و چه کبیره در همه عمر _ که مدعای اندیشمندان امامیه است _ به نوعی به معنای سلب اختیار از معصوم نیست؟ علما و حکمای اسلامی در پاسخ و تبیین عقلی و منطقی این مسئله، راهحلهایی مطرح کردهاند؛ از جمله تبیین و تحلیلی کامل و جامع از سبب و منشأ عصمت معصومین و نیز بررسی توالی فاسد پذیرش جبری بودن عصمت، همچون عدم استحقاق ثواب و فضیلت و متوجه نبودن تکالیف الهی نسبت به آنها و... .آنچه در این نوشتار برای حل مناقشۀ عصمت و جبری انگاشتن آن از نظر میگذرانیم، تبیین کلید حل معما، یعنی بررسی ماهیت و حقیقت عصمت، برای یافتن سبب این مصونیت معصومین: است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127131_209bee323e9e9fb55789c6ad60583971.pdf
2012-06-21
5
24
انبیا
اختیار
جبر
عصمت
قدرت
معصوم
عبدالحسین
خسروپناه
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
در آمدی بر طرح اندیشۀ مهدویت در قرآن و سنت
اولیای خدا برترین آموزگاران تاریخاند؛ از یکسو از سرچشمه وحی و مصدر حکمت برخوردارند و از سوی دیگر بر هر آنچه در درون بندگان و در روابط میان ایشان میگذرد شاهدند. تأمل در چگونگی آموزش معارف مهدوی میتواند بر ظرافت و دقت ایشان دریچهای بگشاید و بابی باشد برای درک شرایط اجتماعی آنان.اندیشۀ مهدویت، نگاهی به آینده است؛ نگاهی که بر حجم بزرگی از روایات و بخشی از آیات تکیه دارد. اما ایجاد این نگاه با چه هدفی همراه است و چه تأثیری بر مخاطبان دارد؟ بررسی چگونگی و چرایی طرح اندیشۀ مهدویت در قرآن و سنت، نیازمند ترسیم چارچوبی و پرداختن به مقدماتی است و دغدغۀ این نوشتار، رسم این چارچوب و تمهید مقدمات کار است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127133_d1ad33bb071dd53213e22cc53d4a45a7.pdf
2012-06-21
25
40
منجی نهایی
طرح اندیشۀ مهدویت
مهدویت خاصه
مهدویت عامه
تهذیب مصادر
امیر
غنوی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نهم ربیع؛ روز امامت و مهدویت
شیعیان در دورههایی از تاریخ، بهویژه از عصر صفویه به بعد، روز نهم ربیعالاول را روزی مبارک برشمرده و در این روز جشنهایی برگزار کردهاند. این نوشتار میکوشد دلیل این بزرگداشت و شادمانی را بیابد و با بهره بردن از منابع معتبر و کهن نشان دهد که حادثۀ اصلی این روز، آغاز امامت حضرت مهدی4 است؛ زیرا پدر آن بزرگوار در روز هشتم ربیعالاول به شهادت رسیده و آنچه دربارۀ شادمانی به دلیل مرگ یکی از دشمنان اهلبیت: گفته میشود، مربوط به این روز نیست و در زمانی دیگر رخ داده است.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127134_a26d8aa99d093cab11fb9b05e204ceb5.pdf
2012-06-21
41
52
نهم ربیع
امام زمان
امام حسن عسکری
روز امامت
مصطفی
صادقی کاشانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ادلۀ اهلسنت دربارۀ آیۀ استخلاف و ارتباط آن با عصر ظهور
برخی مفسران و متکلمان اهلسنت کوشیدهاند برای آنچه پس از رحلت پیامبر اکرم6 رخ داد، مستندات قرآنی بیابند. یکی از این آیات، آیۀ استخلاف (نور: 55) است که در نظر متکلمان و مفسران اهلسنت جایگاهی ویژه در مبحث خلافت دارد و از جمله مستندات اصلی آنان در اثبات خلافت ابوبکر و دیگر خلفا به شمار میرود. اهلسنت کوشیدهاند مفاد آیه را بهگونهای تحلیل کنند که از یک سو این آیۀ شریفه فقط بر خلفا منطبق شود و از سوی دیگر به رد و ابطال هر نوع تحلیل و تفسیری که امکان تطبیق بر غیرخلفا وجود داشته باشد بپردازند. بنابراین، معتقدند که در عبارت Gوَعَدَاللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِF خطاب به صحابه و حاضران در عصر نزول است. بر همین اساس، برخی مفسران اهلسنت همچون فخر رازی، حمل آیه بر ائمۀ شیعه را نادرست قلمداد میکنند. آلوسی نیز امام مهدی4 را بهدلیل حاضر نبودن در عصر نزول، از مصداقهای آیه خارج کرده است. اما بر اساس مفاد آیه و احادیث شیعیِ هماهنگ با ظاهر آیۀ شریفه، قوم موعود، ائمۀ اطهار: و امام مهدی4 و یاران آن حضرتند. این احادیث، وقوع این وعده در صدر اسلام را باطل میدانند و وعده را به عصر ظهور امام مهدی4 اختصاص میدهند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127135_e7e3a92e034dcda7458ce391c64caceb.pdf
2012-06-21
53
90
خلافت
اهلسنت
وعد
امام مهدی
عصر ظهور
حامد
دژآباد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مهدویت در معناداری زندگی شیعیان
از جمله مسائل مهم کلام امروزی، بحث معناداری زندگی است. ایدۀ مهدویت نیز با عناوین گوناگون، یکی از ایدههای مشترک ادیان توحیدی، حتی برخی ادیان و مکاتب غیرالهی به شمار میرود.این نوشتار در پی اثبات رابطۀ مهدویت و معناداری زندگی شیعیان معتقد به حیات غایبانۀ آن حضرت است. بدین منظور ابتدا معنا و ارکان مهدویت و معنای معناداری زندگی بررسی میشود، آنگاه به روش استقرایی و با تکیه بر تواتر اخبار وارده، به اثبات مسئله میپردازیم.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127136_68a766356bcf0b7dbcd50f86b71be160.pdf
2012-06-21
91
108
مهدویت
انتظار
معناداری
زندگی
شیعیان
نهضتهای شیعی
علی الله
بداشتی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول و مبانی هستیشناختی مهدویتپژوهی
نوشتار پیش رو به مبانی مهدویتپژوهی با رویکرد هستیشناختی میپردازد. اما پیش از آن، ابتدا به بیان ضرورت وجودشناختی مهدویتپژوهی در روایات پرداخته شده، آنگاه تکتک مبانی هستیشناختی مانند «ربوبیت الهی و مهدویت»، «نظام احسن و مهدویت»، «آیندهنگری مثبت و مهدویت»، «قاعدۀ قسر و مهدویت» و «قاعدۀ لطف و مهدویت» مورد توجه قرار گرفتهاند.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127137_824dc73c0442d23d3edf17b47a6faaf1.pdf
2012-06-21
109
136
مبانی
مبادی
هستیشناختی
مهدویتپژوهی
اصول
حسین
الهینژاد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اجل یهود؛ پایان دنیا یا رجعت عیسی؟
آیاتی از قرآن کریم، از بقای یهود تا قیامت حکایت دارند. در عین حال، آیۀ 159 سورۀ مبارکۀ نساء طبق تفسیر مرجّح، ناظر به پایان عمر یهود در دوران رجعت عیسی7 است. برای رفع اختلافی که در بدو امر میان این دو مطلب به نظر میرسد، دو توجیه میتوان مطرح نمود؛ نخست آنکه بقای یهود بعد از رجعت حضرت عیسی7 بقایی غیررسمی و منافقانه تلقی گردد که تا قیامت ادامه مییابد و دوم آنکه با توجه به قرائن قرآنی و روایی که دربارۀ قرب رجعت عیسی7 با وقوع قیامت موجود است، چنین تلقی گردد که در آیات دستۀ اول، بقای یهود تا دوران رجعت عیسی7 تسامحاً بقای ایشان تا قیامت مطرح شده است. با توجه به برخی قرائن، توجیه نخست قویتر به نظر میرسد، هرچند میتوان ترکیبی از دو توجیه را نیز محتمل دانست.
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127138_cf0062f60a1946c78e0d163adb7aae1a.pdf
2012-06-21
قرآن کریم
یهود
آخرالزمان
رجعت عیسی
علی
رضایی کهنمویی
1
AUTHOR