مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
زمینهسازی ظهور
31
52
FA
محسن
طاهری صحنه
دانشجوی دوره دکتری، کلام امامیه دانشگاه تهران
روحالله
شاکری زواردهی
استادیار دانشگاه تهران.
با غیبت امام دوازدهم، شیعیان، مسلمانان و همۀ جهانیان دچار محرومیتی جانکاه و عمیق شدند. شیعه در این عصر با پذیرش مسئولیت تاریخی خود برای خروج از این محرومیت، چشم به راه موعود و عصر ظهور، به انتظار ایستاد؛ انتظاری که بار سنگین رسالتِ زمینهسازی برای ظهور را با خود به همراه داشت؛ چرا که انتظار عمل است و برترین عملها (افضل الاعمال انتظار الفرج)، جهاد است و بهترین جهادها (افضل جهاد امتی انتظار الفرج). انتظار آمادگی است و زمینهسازی (من انتظر امراً تهیّأ له)؛ آمادگی و زمینهسازی برای همۀ خوبیها و زیباییها و رهایی از همۀ حرمانها و محرومیتها. انتظار تعهد است و مسئولیت (المنتظر لامرنا کالمتشحّط بدمه فی سبیل الله) و این همه یعنی رسالت بزرگ شیعه و میثاق تاریخی او در غیبت امام در هر صبح و شام (و انتظر الفرج صباحاً و مساءاً). رسالت منتظران در عصر غیبت، زمینهسازی برای ظهور است؛ «یخرج ناسٌ من المشرق فیوطّئون للمهدی یعنی سلطانه»، «لِیُعدنّ احدُکم لخروج القائم ولو سهماً»، «من ارتبط دابة متوقعاً به امرنا». زمینهسازی کلمه نیست، روح است و معنا، حرکت است و پویایی، شور است و نشاط. زمینهسازی همراهی با امام و همافق شدن با اهداف بلند و میثاق با آرمانهای بالنده اوست.
زمینه سازی,امام مهدی,ظهور
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126722.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126722_e9f76f83a888ddf199025ff2c82a15ea.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
سیرة مهدوی و دولت منتظِر
33
62
FA
علیرضا
امامی میبدی
دانش پژوه سطح چهار کلام اسلامی مؤسسه تخصصی امام صادق
رضا
اسفندیاری
تاکنون آثار بسیاری در زمینة وظیفه منتظران در دوران غیبت کبرا و بایستههای فرهنگ انتظار، منتشر شده است که بیشتر ناظر به تکالیف فردی و اخلاقی است، ولی دربارة وظایف دولت اسلامی در پرتو فرهنگ انتظار، کمتر اثری دیده شده است. شاید در برخی اذهان چنین تصور شود که عهد غیبت، با عهد ظهور مهدی موعود4 تفاوت ماهوی دارد. از این رو، لازم است نخست اشکالهایی را که دربارة اقتدا به سیرة مهدوی وجود دارد بررسی کنیم. در اینجا پاسخ به چند پرسش ضروری است:<br /> 1. آیا بیان قرآن و روایات درباره وقوع چنین سیرهای در آینده، تنها نشاندهندة غایت نهایی سیر تاریخ بشری و برای امیدوارکردن او به ظهور تمدن اصیل و گستردة اسلامی است، یا افزون بر این، برای ما که بدان افق نرسیدهایم نیز پیامی عملی دارد؟<br />2. آیا برنامههای عملی آن حضرت، که در روایات ما پیشگویی شده است، مربوط به تدابیر حکومتیِ آن زمان است، یا بیانگر اجرای احکام ثابت اسلام؟<br />3. در برخی روایات، وظیفة منتظران، عزلت و خانهنشینی و پرهیز از ورود به جریانهای سیاسی و اجتماعی بیان شده است. در روایاتی دیگر، آن حضرت از آوردن دینی جدید سخن گفته است. آیا همه این نصوص، بیانگر جایز ندانستن اقتدا به سیرة مهدوی نیست؟<br />4. آیا میتوان به روایاتی که سیرة آن حضرت در آینده را بیان میکند، اعتماد کرد؟ چهبسا این روایات، سیرة قطعی حضرت را نشان ندهد و بر اساس رفتار مردم در زمان ظهور، بدا حاصل شود و در نتیجه، اقتدا به سیرة پیشگویی شدة آن حضرت ممکن نباشد.<br />5. سیرة معصوم، در صورتی قابل تأسی است که بیانگر ویژگیهایی برای شخص معصوم نباشد؛ چهبسا روایات عصر ظهور مبیّن خصائص المهدی در سیرة حکومتیاش باشد. در این صورت، نمیتوان از رفتار آن حضرت الگو گرفت؛ بنابراین، باید نخست این ویژگیها را شناسایی کرد و در غیر آن، از تأسی به سیرة حضرت سخن گفت.<br />پاسخ اصولی به این پرسشها، اشکالهای مبنایی در اقتدا به سیرة مهدوی را برطرف میکند. با مراجعه به نصوص موجود، این شاخصهها در سیرة آن حضرت دیده میشود: احیای کتاب و سنّت، مبارزه با بدعتها، عدالتگستری، تأمین رفاه، نشر علوم و آگاهیبخشی، بهکارگیری صالحان، عزتبخشی به مؤمنان، مبارزة ریشهای با فاسدان، جهانیسازی تمدن اسلامی و تحقق امت واحد اسلامی.
مهدویت,امام منتَظَر,سیرۀ معصومان,سیرۀ مهدوی,دولت منتظِر,زمینههای ظهور
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126673.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126673_56a720d5f0ec0eda0ae8e3ee8bbb64bc.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
حکومت جهانی واحد رویارویی جهانبینی سکولار با جهانبینی الهی
63
84
FA
دکتر سیداحمد
رهنمایی
مقالة پیش رو، با نگاهی به مفهوم حکومت جهانی واحد، به نقد و بررسی چنین حکومتی از دو منظر کاملاً متمایز سکولار و الهی میپردازد. اردوگاه غرب در اندیشة سیاسی خود بر ساختار و محتوای لیبرال ـ دموکراسی پای میفشارد، در حالی که مکتب اسلام در به تصویر کشاندن حاکمیت جهانی، به نظریة عدالت جهانی در پرتو حکومت جهانگستر مهدوی میاندیشد. رویکرد این نوشتار، تحلیلی ـ انتقادی است تا با حفظ جنبة پویایی بحث، عرصه را برای مباحث جامعتر و دقیقتر بگستراند و زمینة بهتری را برای طرح موضوع نظام جهانی واحد در مراکز علمی و فرهنگی و در سطح داخلی و بینالمللی، فراهم سازد.
مهدویت,حکومت جهانی واحد,جهانبینی سکولار,جهانبینی الهی,حاکمیت جهانی,حکومت جهانی مهدوی,لیبرالیسم,تربیت مهدوی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126675.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126675_3425fbb05f62005f86f8b1ba9f7ef0fe.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
مدرسه مهدوی (درآمدی بر فلسفه و نظام آموزش و پرورش زمینهساز ظهور)
85
114
FA
سیدمهدی
موسوی
زمینهسازی ظهور یعنی آماده کردن جامعۀ متناسب با شرایط و مقتضیات فرهنگ و ارزشهای دینی و توحیدی برای ظهور منجی بشر. از این رو، توجه به نقش انسان و نیروسازی، امری مهم و حیاتی است؛ زیرا اراده و محتوای باطنی انسان، علتالعلل تمامی تغییر و تحولات اجتماعی است. به همین دلیل، مدرسه مهدویِ مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، نقش محوری و مهمی را در زمینهسازی برای ظهور ایفا میکند. از سوی دیگر، آموزه مهدویت و انتظار از ظرفیتها و دلالتهای فراوان تربیتی برای تأسیس فلسفه و نظام آموزش و پرورش مهدوی برخوردار است. از این رو، دولت زمینهساز باید به سیاستگذاری در امر تعلیم و تربیت و تدوین نظام آموزش و پرورش بر اساس آموزه مهدویت و انتظار اهتمام ورزد.
زمینهسازی,تحولات اجتماعی,مهدویت,انتظار,نیروسازی,فلسفه تعلیم و تربیت,آموزش و پرورش
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126676.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126676_17626e977eaf1576ee0bf4eec36d2e55.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
آخرین انقلاب؛ انقلابی آخر
115
134
FA
دکتر فرح
رامین
نظریهپردازان انقلاب و سیاستگذاران معاصر، میکوشند تحولات انقلابی غیرمنتظره را درک کنند. آموزه مهدویت و ماهیت انقلاب مهدوی در فرهنگ شیعه برای بسیاری از آنها، بسیار پیچیده و اسرارآمیز مینماید. مقاله حاضر، کوششی است در عرضه مفهومی نظری درباره انقلاب، بررسی صحت کاربرد این واژه درباره خروج امام مهدی4، تبیین عوامل و پارادایمهای وقوع هر انقلاب با تکیه بر ارکان سهگانه انقلاب (مردم، رهبری، ایدئولوژی) و تطبیق آنها با انقلاب مهدوی. در این زمینه، تلاش میشود که مدلهای نظریههای انقلاب در مورد انقلابهای بزرگ معاصر، با انقلاب قائم منتظر4 آزموده و میزان انطباق یا عدم انطباق آن با این مدلها نشان داده شود. نگارنده اذعان میکند که انقلاب مهدوی به عنوان «آخرین انقلاب» و «انقلابی آخر»، ماهیتی خاص دارد و در قالب مدلهای نظریهپردازی معاصر، به آسانی تحلیل نمیشود؛ اما با استناد به ضرورت شناسایی و شناساندن انقلاب مهدوی در قالب مفاهیم متداول فلسفه سیاسی امروز، مقصود این دفتر آن است که نشان دهد این انقلاب بزرگ جهانی، همانند دیگر انقلابهای اجتماعی، برآیند و مبتنی بر قدرت تبیینی عوامل نارضایتی گسترده مردمی و رهبری کاریزمایی امام معصوم4 است و به پشتوانه ایدئولوژی ساختارشکن شیعی محقق و پیروز خواهد شد.
انقلاب,فرانظریه,نارضایتی انقلابی,خشونت,رهبری کاریزمایی,ایدئولوژی شیعی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126678.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126678_34558fb75610635995e16eaf37757213.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
سیر مهدویت؛ سیاست متعالی
135
150
FA
دکتر علیرضا
صدرا
نوع بشر از بدو پیدایی تاکنون، سیری پیوسته، پویا و در عین حال پیچاپیچ و پر فراز و فرود را دنبال کرده و طی نموده است؛ سیری که همواره با هدایت همراه بوده و رو سوی مهدویت به عنوان محوریت و نقطه تعالی و وضعیت کمال مطلوب متعالی داشته است. بدینسان سیر بشر، هدایت و مهدویت، به نظر میرسد از بدویت پیشامدنی دوران تاریخ نانویسا و حتی پیشاتاریخ آغاز شده و با تأسیس دولت و تدوین قانون و تبعیت از آنها، وارد مرحله یا دوره مدنیت خویش شده است. وضعیتی که با ارسال پیام و پیامآوران الهی به منزله هادی اعم از راهنمایی و راهبری، از نبوت و شریعت آدم7 و حتی بنا به روایات و شواهد، دولت در حد خانوادگی او حدودمند گشت، اما در مسیر دینی واحد و توحیدی اسلام، با مراحل و مراتب متکامل شریعت یا شریعتها تا دین و شریعت کامل، جامع و خاتم مدنی، اجتماعی و سیاسی ـ جهانی (للناس و للعالمین) محمدی فرارفت. در این مرحله، دو رویکرد سیاست و سیاسی متعالی و نامتعالی، همچون دو جریان متعارض، همواره در قبال، در مقابل و حتی در مقابله با هم بودهاند. با انحراف عملی و تحریف علمی اسلام از سیر متعادل و متعالی خود و بازماندگی از زایا، پویا و پایایی ذاتی خویش که تشتت و تقهر یا واپسگرایی جهان اسلام را در پی داشت، توسعه تکساحتی صرفاً مادی و طبعاً تنازعی و داروینیستی را به دنبال داشته است. مرحلهای که پس از چندین قرن، دچار بحرانهای تا حد بنبست ذاتی و درونزادی بهویژه نیهیلیستی (نسبیت و نیستانگاری مطلقه) فرای اهمّ مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاصله خویش گشته و جهان را در معرض چالش نابودی یا گذار قرار داده است. نگاه و نظریه انقلاب و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، با پیام و پیآمدهای معناگرا، معنوی و اخلاقی متعالی خویش، نشان و نوید گذر از نیستی و نسبیتانگاریهای مطلقه و گذار از یأس و یا بأس (ترس)، به آرزوی بلند و حتی امید تعجیل فرج منجی و موعود جهانی است. از غرایب روزگار، خاستگاه، جایگاه و نقش پیشتاز ایران و ایرانیان از پگاه تاریخ یا مرحله بازپسین آن است؛ ملت و کشوری که هماینک چشمانداز توسعه متعادل و متعالی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را که نازله توسعه متعالی مهدوی بوده، در فراآینده خویش دارد و ارتقای کارآیی و کارآمدی ملی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی را فراروی همگی نیروها و نهادهای علمی، راهبردی و کاربردی فرهیخته خود دارد. با این انتظار و آمادگی فعال و سازنده که با شبیهسازی، الگوگیری و بهرهگیری بهینه و بسامان از آموزههای توسعه و کارآمدی مهدوی، این راه و راهبرد سرنوشتساز و در عین حال الهامبخش و امیدآفرین را به درستی تبیین و ترسیم نموده و طی ساخته و تحقق خواهد بخشید؛ انشاء الله.
مهدویت,جمهوری اسلامی,سیاست,چشمانداز,توسعه,تعادل,تعالی,متعالی,چالش,کارآمدی,دولت
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126680.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126680_272c6420c203d4985ece46ba3354c6de.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
تحول مأموم، زمینهساز ظهور
151
164
FA
علی
حاجمحمدی
اگر مشخص شود، چه چیز سبب غیبت امام آخر4 شد، چیستی و چرایی زمینههای ظهور نیز به خودی خود معین خواهد گردید، با این وصف که از میان رفتن عوامل غیبت امام عصر4، برابر است با فراهم شدن مقدمات ظهور آن حضرت. این مقاله تلاش دارد تا با کاوشی نو در منابع قرآنی و روایی، به برخی عوامل غیبت امام عصر4 دست یابد و به تشریح زمینههای ظهور آن حضرت پردازد. فرض آن است که آماده نبودن مأموم (مردم در امت اسلامی) برای پذیرش و تحقق فلسفه امامت، عامل اصلی غیبت به شمار میآید و بر این اساس، زمانی که در مأموم تغییر لازم حاصل شود، زمینه ظهور فراهم خواهد شد. بر همین اساس، ابتدا فلسفه وجودی امام و علت جعل امامت از جانب پروردگار متعال، تشریح میگردد و بیان میشود که راهنمایی و جهتدهی به جنبشها و تکاپوهای مردم برای برپایی امر خدا و از جمله قسط و عدالت، فلسفه امامت است و نتیجه گرفته میشود که جامعه فاقد اراده اصلاح، زمینه پذیرش امام را ندارد. آنگاه، دیگر شرایط آمادگی مأموم برای ظهور امام، مانند دوری از سازشکاری، دودلی و پیروی از شهوات بیان خواهد شد. در نهایت، پرورش مردم برای حرکت حول محور امام، یعنی شرط دیگر ظهور، بررسی خواهد گردید.
زمینهسازی ظهور,فلسفه امامت,اراده اصلاح,سازشکاری,ولایت فقیه
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126681.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126681_4506c2dacb6f5370bc6c955c75f1da20.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
سرانجام نظام سیاسی جهان
165
198
FA
بیشتر اندیشهها، مذهبها و نحلههای فکری در پى ایجاد نظمی نوین و نظامى مطلوب برای آینده جهاناند. در سه دهه اخیر، سه نظریه جهانگرایانه «پایان تاریخ» (فوکویاما)، «جنگ تمدنها» (هانتینگتون)، «اسلام سیاسی» (امام خمینی;) در دو قالب پیشنظام مردمسالاری دینی (جمهوری اسلامی) و نظام کامل، قطعی و نهایی حکومت مستضعفان (امام زمان4)، بیش از دیگر نظریهها توجه جهانیان و اندیشهورزان را به خود جلب کرده و ندای ساختن جهانی جدید را سر دادهاند. در واقع، سه نظریه برای جهانیشدن یا جهانیسازی پیش و روی جامعه جهانی است که میتوان آن را در دو نظام لیبرال ـ دموکراسی شامل دو نظریه جهانشمولانه و همخانواده فوکویاما و هانتینگتون و مردمسالاری دینی شامل دو نظریه مرتبط به هم و از یک سنخ امام خمینی; و امام عصر4 خلاصه کرد. پرسش این است که کدامیک از این نظریهها، ظرفیت و توان لازم را براى تأسیس نظام جهانى دارند؟ با مرور و مطالعه مختصات و صفات این نظریهها و نظامها، پاسخ به این پرسش را پی میگیریم.
فوکویاما,نظریه پایان تاریخ,هانتینگتون,نظریه جنگ تمدنها,نظام لیبرال ـ دموکراسی,امام خمینی,انقلاب اسلامی,نظام جمهوری اسلام,امام زمان,حکومت مستضعفان
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126684.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126684_e03654ed594d97f4fc9cdb03377d52fc.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
تا دولت کریمه... بررسی رسالتها و راهبردهای فرهنگی ـ تربیتی دولت زمینهساز
199
224
FA
حسن
ملایی
قرنهای متمادی است که مظلومان و عدالتخواهان، منتظر ظهور موعودی هستند که حضور مقتدرانه وی به همراه تشکیل حکومت عدل جهانی و نابودی بساط ظلم و بیعدالتی، در کتب آسمانی وعده داده شده و امام مهدی4 همان موعودی است که اسلام مژده ظهورش را داده، اما این ظهور، بیزمینهسازی، امری نامعقول خواهد بود.<br />با توجه به گستردگی قیام حضرت مهدی4 و نیز دشمنان آن حضرت که منسجم و سازمانیافته در مقابل حضرت هستند، قالب اقدام برای زمینهسازی نیز باید متناسب با قدرت دشمن، لحاظ شود. به همین جهت، دولتی که زمینهساز حکومت جهانی حضرت باشد، بهترین گزینه است.<br />در این مقاله، ضمن توجه به لزوم زمینهسازی برای ظهور و نیز چیستی و آرمان دولت زمینهساز ابتدا به رسالتهای<br />فرهنگی ـ تربیتی دولت زمینهساز پرداخته میشود. پس از آن در این چارچوب، راهبردهای دولت زمینهساز در دو دسته راهبردهای داخل و خارج از کشور عرضه خواهد شد.
حضرت مهدی,حکومت جهانی,ظهور,زمینهسازی,دولت زمینهساز,رسالتهای فرهنگی,رسالتهای تربیتی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126685.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126685_4634295bf1729828ceb15b5f905322b1.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
10
2009
06
22
نیاز به زمینهسازی ظهور موعود؛ فراگفتمان انسان مدرن
225
238
FA
خدیجه
هاشمی
«انسان» و مسائل مرتبط با او، از نخستین مباحث مهمی است که در هر جهانبینی و ایدئولوژی، به آن توجه میشود؛ مسائلی همچون آینده تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی جهانی که در آن زندگی میکند و اینکه آیا به راستی خواهان چیست. لذا فلسفهها و رویکردهای گوناگون و ادیان متعدد، هریک به نحوی سعی داشتهاند تا این سؤال را پاسخ گویند. مقاله حاضر نیز در پی پاسخ به این سؤال است و اینکه آیا جدای از نظریات ایدئولوژیک، میتوان در میان رویکردهای موجود در غرب، طرح و تئوری تازهای در این باره یافت و نظریات روانشناسی، جامعهشناسی و یا نظریهای همچون فوتوریسم یا موعودگرایی، تا چه اندازه به موعود مطلوب انسان دست یافته است؟ مقاله ضمن بیان خواستههای انسان مدرن، از آینده و دولت موعود و ذکر دلایلی در فراگفتمانی این نیاز، در نهایت بر این نکته تأکید میکند که موعود دین اسلام، بهترین مصداق در تحقق تمام این خواستهها به نحو مطلوب است. به عبارت دیگر، اسلام عقیده به غیب را به عقیدة به واقعیت تبدیل میکند و انسانها را از پیجویی منجی موهوم در آینده، به ایمان به منجی زنده و معاصر سوق میدهد.
نیاز به زمینهسازی ظهور موعود,فراگفتمان انسان مدرن
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_137714.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_137714_9c368510cfe8c1213afb10c655fb79d9.pdf