مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
نظریه «تغییر» و تأثیر آن در زمینهسازی ظهور
13
30
FA
محمدتقی
سبحانی نیا
اندیشهورزان در راستای زمینهسازی برای ظهور منجی عالم بشریت، وظایف معتقدان به آن حضرت را به دو دسته تقسیم میکنند. دستهای از وظایف، متوجه دولتها و حکومتها، و دستهای دیگر مربوط به ملتها و جوامع است. در این مقاله که به بحث درباره وظیفه افراد جامعه در قبال حضرت مهدی اختصاص دارد، ضمن طرح نظریهای با عنوان «نظریه تغییر»، از ظهور منجی به عنوان مهمترین و اساسیترین تغییر و تحول در جهان یاد شده است. سپس بیان میشود که تحقق تغییر در امتها به دست خداوند خواهد بود، اما لوازم و مقدمات آن به دست بشر و تحت اختیار اوست. آنگاه اثبات میکند لوازم و مقدماتی که در اختیار بشر بوده و زمینهساز تحقق تغییر ـ که همان ظهور منجی است ـ عبارت است از «ایمان یا اعتقاد به مهدی» و دیگری، «عمل و رفتار مطابق و سازگار با این اعتقاد». همچنین اصلاح رفتار شخصی و پیروی از اصول ارزشهای اخلاقی و عدالتمحوری در رفتار را به عنوان نخستین اقدام عملی و رفتار زمینهساز فرد در راستای تحقق تغییر و ظهور منجی آخرالزمان معرفی میکند.
تغییر,عدالت,منجی,مهدی موعود,زمینهسازی برای ظهور,رسالت منتظران,اصلاح نفس,رفتار اخلاقی,انتظار
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126692.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126692_c8150edcfa093c373abeede41b2e1941.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
نقش انتظار فرج در انسجام اسلامی گروههای سیاسی ـ اجتماعی و وظایف دولت زمینهساز
31
47
FA
مرتضی
داوودپور
بحث ما در حوزۀ جامعهشناختی مسائل سیاسی است. انسجام اجتماعی در هر جامعه، تابع نظام فرهنگی آن جامعه است. باید گفت تعامل گروههای سیاسی برای نهادینه کردن ارزشهای جامعه و حرکت آنها در راستای همبستگی اجتماعی همواره دغدغه اندیشهورزان بوده است.<br />آموزههای دینی و بهویژه دکترین انتظار، نقش مهمی در انسجام اجتماعی گروههای سیاسی ایفا میکند. دولت زمینهساز نیز که قدرت سیاسی را در دست دارد، مسئولیت جامعهپذیری را برعهده دارد.<br />اگر فرهنگ انتظار بهطور صحیح در مدارس و مؤسسهای علمی و آموزشی و بهطور کلی در جامعه، تبلیغ و نهادینه شود و ارزشهای آن از حوزة نظری به متن جامعه منتقل گردد، جامعه منتظر میتواند نهادها و ساختار خود را متناسب با فرهنگ غنی انتظار سامان بخشد؛ در نتیجه نظام اجتماعی آن با انتظار، همسو و و همراه خواهد شد. در چنین جامعهای دولت زمینهساز، ابزارهای رسیدن به جامعه موعود و مطلوب را در اختیار افراد قرار میدهد و آرمانهای انتظار در اجتماع نهادینه میشود. به این ترتیب با حرکت به سوی همبستگی و انسجام، تفرقه از جامعه رخت برمیبندد.<br />گروههای سیاسی، خود را نسبت به زمینهسازی تشکیل حکومت جهانی واحد مهدوی، مسئول میبینند. بنابراین، تعهدهای ویژهای را بر اساس هنجارهای مهدوی، بر خویش لازم میدانند و سیره حضرت، یعنی وحدت گرایی را الگوی فعالیتهای خود قرار میدهند. این گروهها در جهت همنوایی اجتماعی حرکت میکنند و از برکات آن بهرمند میشوند: کارآمدی و تعاون، ظلمستیزی و عزتخواهی، مهرورزی، استحکام جامعۀ دینی و... . بنابراین، دولت زمینهساز با نشر معارف مهدوی، همنوایی فرهنگی و هنجاری را مطابق نظام ارزشی مهدوی در جامعۀ منتظر، پیگیری میکند.
انتظار فرج,گروههای سیاسی,حزب,انسجام,همبستگی اجتماعی,فرهنگی,هنجاری,جامعهپذیری,کنترل اجتماعی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126694.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126694_042fa978c4006b5ae615351ff06bd745.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
راهبردهای دولت زمینهساز در توسعه پایدار طوع و رغبت مهدوی
47
64
FA
سیدحسن
فیروزآبادی
«ترغیب و طوع مهدوی»، دو مفهوم مقدس و برگرفته از دعای افتتاح و دعای فرج منقول از امام صادق7 است که تصویر تحرک اجتماعی فراگیر در جامعه موعود را نشان میدهد و ویژگیها، برنامهها، اهداف و تعالیم روانشناسانه در این محیط را بیان میکند. این مقاله برای تولید ادبیات این دو مفهوم، ابتدا هدف و رویکرد بنیادین در ترغیب اجتماعی در جامعه منتظر را شناسایی مینماید و نظام تبلیغی و فرهنگی را متناسب با آن ترسیم میکند. هدف اصلى و نهایى جامعه منتظر، مستعدسازی حقیقى انسانها، جز در پناه موعودشناسى، خداپرستى، اطاعتپذیری، کسب رضاى خداوند متعال و تقرب به درگاه او حاصلشدنى نیست. بر این اساس، ترغیب مهدوی، هدف اصلی تنظیم و نگارش این مقاله است. در این رویکرد، ابتدا خواست و نیاز اصلی انسانها، بر اساس روانشناسی انسانی در ترغیب دینی، مشخص میگردد و سپس با بررسی ادبیات انتظار، راهبرد استقرار و برنامه اصلی برای پاسخگویی به آن تبیین میشود. از آنجایی که بیشتر این امور را باید در وظیفه دولت زمینهساز جستوجو کرد، بررسی وظایف و تکالیف این دولت و شناخت ماهیت و رویکرد آن، در زمره اهداف غایی مقاله قرار دارد.
ترغیب,مهدویت,موعودگرایی,راهبرد ظهور,جامعه منتظر,طوع مهدوی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126695.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126695_dde0cf5551583bc8d683fb642aed26ee.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
موعودگرایی و جهانیشدن فرهنگی
65
80
FA
حسین
درویشی متولّی
جهانیشدن، با مفاهیمی چون فشردگی جهان، وابستگی بخشهای گوناگون جهان، ادغام، همگونسازی و گسترش تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و... همراه است. همچنین آن را زمینهساز شکلگیری سیاست فرابینالملل دانستهاند.<br />باید گفت درباره آثار این پدیده، بر روی جنبههای گوناگون زندگی بشر، از جمله دین، بحثهای فراوانی شده است. در این مقاله، مبحث مشترک تمامی ادیان، یعنی موعودگرایی را دریچۀ ورود به عرصۀ جهانیشدن قرار دادهایم. این موضوع که راهبردمحوری در حوزه دیپلماسی است، از وجوه گوناگون بررسی شده است.
جهانیشدن,تعامل فرهنگها,مذهب,موعودگرایی,سیاست خارجی,قدرت نرم,راهبرد
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126696.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126696_699b3c5f27af5f15e0fcb9c56e15a50a.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
نقش روانشناسی در دولت زمینهساز ظهور
81
100
FA
عبدالله
عمادی
یکی از بخشهای مهم زمینهسازی دولت برای ظهور، در حوزه «انسان» انجام میشود. از آنجا که علم روانشناسی، به مطالعه روان و رفتار انسان میپردازد و شاخههای مختلف آن تمام عرصههای زندگی انسان را دربر میگیرد، باید بررسی شود که آیا این علم میتواند در دولت زمینهساز و در جریان زمینهسازی نقشی ایفا کند یا خیر؛ زیرا غفلت از مطالعه این علم، در حقیقت غفلت از انسان و نقش آن در زمینهسازی ظهور است. علاوه بر این، اگر بخواهیم روانشناسی را یکی از ابزارهای زمینهسازی ظهور قرار دهیم، این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به کمک این نظام موجود، به این هدف نایل شد یا اینکه لازم است در نظام روانشناسی، بر مبنای مؤلفههای مهدویت، تغییر و تحول اساسی رخ دهد. پژوهش حاضر با ارائه دو فرضیه، با روش توصیفی به بررسی این موضوع میپردازد و نتیجه میگیرد که زمینهسازی ظهور حضرت مهدی4 به روانشناسی، و روانشناسی نیز به زمینهسازی ظهور نیاز دارد. بنابراین، لازم است که روانشناسی موجود، به صورت روانشناسی زمینهساز درآید که دارای پنج ویژگی آرمانگرایی، خدامحوری، عدالتگستری، غایتاندیشی و مهدیپژوهی است.
مهدویت,روانشناسی,زمینهسازی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126697.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126697_165d1e971c435e302bafadb29246356c.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
احیاگری ایمان الهی و حیات مؤمنانه، زمینهساز و راهبرد دولت مهدوی
101
116
FA
دکتر بهرام
اخوان کاظمی
راهبرد احیاگری ایمان الهی و حیات مؤمنانه و توحیدی و ترویج و تقویت آن، جایگاهی اساسی و محوری در زمینهسازی ظهور و تداوم دولت مهدوی دارد و زیربنای دیگر راهبردها و دستآوردها مانند امنیت فراگیر و همهجانبه در دولت مهدوی است، همچنانکه ایمان یا امنیت معنوی، در آموزههای قرآنی و روایی، سرچشمه و مبنای اصلی تحقق حیات طیبه و ایمن و همة عطایای الهی است.<br />بسترسازی حیات معنوی طیبه و حسنه برای تربیت و تهذیب افراد چه در حوزة رفتارهای فردی و چه اجتماعی و دور کردن آنان از حیات سیئه و غیرایمانی، اصلیترین سازوکار جامعة آرمانی و موعود اسلامی یا همان حیات طیبه است و نظامهای زمینهساز و منتظران باید بکوشند با تشویق حیات مؤمنانه و پشتیبانی از مؤمنان و تقابل با دشمنان جبهة ایمان، زمینهساز عصر ظهور گردند. بدیهی است با ظهور مهدی موعود4، این راهبرد با قوت و اتقان کامل در جامعه اجرا خواهد شد و زمینة ورود سرشار از عافیت و سلامت و ایمن از عذاب مؤمنان به زندگی آن جهانی و اخروی فراهم خواهد گردید.<br />در نتیجه، احیاگری ایمان الهی و حیات مؤمنانه، اصلیترین عامل زمینهساز و راهبرد تحقق امنیت و حیات طیبه موعود و دولت مهدوی است و تحقق این نعمت و برکت الهی و تکمیل و تتمیم نبوت و امامت و رسالتهای معصومان:، به لطف وجود و ظهور حضرت مهدی4 صورت خواهد گرفت.
دولت مهدوی,ایمان الهی,امنیت,حیات طیبه,احیاگری,زمینهسازی,راهبرد
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126698.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126698_72c9a098ef7d77fefe55048648c782f0.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
آموزة انتظار و زمینهسازی ظهور
117
136
FA
قنبرعلی
صمدی
موضوع زمینهسازی ظهور، ارتباط محکمی با نحوة نگرش ما به مفهوم و ماهیت اندیشة انتظار و نیز رابطة این آموزة دینی با شرایط، رفتار و تکالیف سیاسی ـ اجتماعی جامعة منتظر دارد. در این نوشتار، ضمن تبیین ماهیت و خاستگاه آموزة انتظار در فرهنگ شیعی، به بررسی رابطة اندیشة انتظار با مسئلۀ زمینهسازی و مهمترین ضرورتها و الزامات آن و نیز ظرفیتهای جهانیسازی اندیشۀ انتظار، پرداخته شده است.
انتظار,زمینهسازی,ظهور,آموزه,سلوک,اندیشه,جهانیسازی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126700.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126700_57211a2e20488b3fa1d83db1ff582d52.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
ظهور حضرت مهدی در انتخاب ماست
137
155
FA
دکتر سید محمد
مرتضوی
آینده بشر و پایان تاریخ، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. این حادثه در چه زمانی و چگونه اتفاق خواهد افتاد و نقش انسانها در آن حادثة جهانی چیست؟ گرایش به جبر و اختیار، دو گرایش مهم دربارة نقش انسانها در آن حادثه است. از بررسی آیات قرآن و روایات اسلامی و اندیشة کلامی شیعه برمیآید که انسان در رفتارش موجودی مختار و مسئول است. بنابراین، باید در برابر عملکرد خود و حوادث جامعه، احساس مسئولیت کرد و پاسخگو بود. هیچ تحولی در زندگی انسان و جامعة بشری بدون خواست و تلاش انسان به وقوع نخواهد پیوست. ظهور منجی نیز پدیدهای به شمار میرود که بناست در جامعه بشری اتفاق افتد و از این قاعده مستثنا نیست. تا جامعة جهانی برای آن تحول آماده نشود و انسانهای فداکار مقدمات آن را ایجاد نکنند، آن تحول اتفاق نخواهد افتاد.
آخرالزمان,اختیاری بودن ظهور,منجی,تلاش انسانها,غیبت
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126699.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126699_30ddceb66530aff00cc0db60909d6ce9.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
بررسی ادلّۀ نفی قیامهای پیش از ظهور (1)
155
184
FA
محمدرضا
فؤادیان
احادیثی در مجامع روایی شیعه وجود دارد که هر قیامی قبل از انقلاب جهانی حضرت مهدی4 را باطل و محکوم به شکست دانسته و رهبر آن را طاغوت و منحرف معرفی کرده و از پیروان ائمه: خواسته که با آن قیامها همراهی نکنند و در خانههای خود بنشینند تا نشانههای ظهور مانند خروج سفیانی نمایان شود.<br />برخی با توجه به ظاهر این روایات و بدون بررسی و تحلیل آنها، زمینهسازی را نفی کردهاند و معتقد شدهاند که در عصر غیبت نباید علیه ظلم و طاغوت قیام کرد و باید درون خانه منتظر نشست تا هنگامی که خداوند متعال ظهور را محقق بدارد.<br />این نوشتار پاسخی به این نظریه است و با بررسی دلالی، محتوای این روایات روشن میکند که این روایات ناظر به قیامهایی است که رهبر آن به جای دعوت به معصوم، قیامکنندگان را به خود دعوت میکند. به عبارت روشنتر رهبران آنها به جای دعوت به حاکمیت اهلبیت: خود را مطرح میکنند و دیگران را به انانیت و نفسانیت خود فرا میخوانند.<br />همچنین منظور نفی قیام کسانی است که خود را مهدی موعود معرفی میکنند، مانند مهدی عباسی. اینگونه روایات شیعیان را از بیعت با اینگونه قیامها بر حذر داشتهاند و فرمودهاند: هرگاه نشانههایی همچون قیام سفیانی واقع شد، اهل انقلاب باشید و قبل از هرگونه قیام و نهضتی باید شرایط و مقدمات قیام فراهم باشد.
زمینهسازی,نهی از قیام,طاغوت بودن قیامها,نهی از تعجیل,قیام و مبارزه
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126701.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126701_a7c165159903608b10d25c0216e50971.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
ظرفیتهای انقلاب اسلامی در راستای زمینهسازی ظهور منجی
185
200
FA
نفیسه
فاضلینیا
جهان امروز با دو پدیدۀ متعارض روبهروست. از یکسو عدل، انصاف و اخلاق در نیروهای اجتماعی و متن جامعۀ جهانی در حال رشد و فراگیری است. گرایش به معنویت و نیاز به منجی در همۀ ملتهای توسعهیافته و نیافته، در حال گسترش است. از سوی دیگر، خودبینی، انحصارگرایی و توسعهطلبی، هنوز در میان برخی دولتها دیده میشود. در چنین شرایطی به نظر میرسد، پریشانی، ناآرامی و اضطراب کنونی در عرصۀ بینالمللی، محصول و نتیجۀ حاکمیت زبان قدرت و سیاست در تعیین وضعیت ملتها، دولتها و هنجارهای بینالمللی است. این در حالی است که زبان عمومی مردم در سطح جهانی، زبانی مفاهمهجو و برخاسته از فطرت است. زبان فطرت، فلسفهای غنی در مفاهمه و برخوردار از امکانها و استعدادهایی است که خدای بزرگ، طینت همۀ آدمیان را به آن مفطور کرده است. در این راستا، انقلاب اسلامی پاسخی به ناکارآمدی زبان سیاست و قدرت در عرصۀ منطقهای و بینالمللی بود. کاربست زبان فطرت از سوی انقلاب اسلامی و ایجاد انگیزه برای زمینهسازی ظهور منجی بر اساس اصول فلسفۀ تاریخ اسلامی ـ شیعی، طرح جدید ایران برای عبور از وضعیت آشوبزدۀ بینالمللی است. استخدام زبان فطرت در گفتمان انقلاب اسلامی در راستای زمینهسازی ناشی از امکانات و استعدادهای مشترک فطرت در انسانهاست. چه اینکه فطرت، حامل میراثی مشترک در بشر و متضمن ظهور مفاهیم بینالاذهانی در انسانهاست. شاید به همین دلیل است که نقطۀ عزیمت همه تحولات از جمله زمینهسازی برای ظهور در گفتمان انقلاب اسلامی، توجه و تعمق در ظرفیتهای فطرت است.<br />بر این اساس، نوشتار حاضر میکوشد تا ظرفیتهای انقلاب اسلامی در راستای زمینهسازی ظهور و قیام جهانی مهدی4 را با تأکید بر مؤلفههایی همچون فطرت و اصول فلسفۀ تاریخ اسلامی ـ شیعی، تبیین کند.
مهدویت,انقلاب اسلامی,فطرت,تشیع,انتظار,زمینهسازی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126702.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126702_7318e21b0aa1df84215e033a348ea01a.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۷۱۷-۲۰۱۵
3
11
2009
09
23
تقابل آیندهگرایی ایرانی و امریکایی
FA
یاسر
آئین
ایدئولوژی، دربر گیرنده سه عنصر «هویت»، «موعودیت» و «جهانیت» است که بر اساس تعریف این عناصر، راهبرد عملی هر مکتب شکل میگیرد. مقاله حاضر کوشیده است در تبیین اختلافات و تعارضات میان ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران، به سطح عمیقتری از تحلیلها بپردازد و تقابل این دو کشور را که رهبری دو جریان آیندهگرایی را بر عهده گرفتهاند، در تفاوت ایدهها جستوجو کند.<br />در بخش نخست، پس از توضیح چارچوب نظری بحث، از هویت، موعودیت و جهانیشدن ایرانی بر اساس فرهنگ و سنت ایرانی ـ اسلامی بحث شده و بر نقش مؤثر امامت و مهدویت در آیندهگرایی ایرانی تأکید گشته است.<br />در قسمت بعد، نویسنده به هویت، موعودیت و جهانیشدن امریکایی پرداخته و ریشههای دینی و فلسفی لیبرالیسم به عنوان درونمایه آیندهگرایی امریکایی را بررسی کرده است. به جریان یوتوپیانیسم و آثار آن نیز در این نوع آیندهگرایی اشاره شده است.<br />در بخش پایانی، چشمانداز تقابل این دو نوع آیندهگرایی که هریک، موعودیت بدیلی نسبت به دیگری در پیش گرفتهاند، بررسی شده و مؤلفههای دو مدل، دستهبندی و تبیین گردیده است. همچنین فرضیه پژوهش مبنی بر تفاوت ایدههای این تقابل و اثر آن بر تقابل مادههای آن توضیح داده شده است.
هویت,موعودیت,جهانیشدن,آیندهگرایی,جمهوری اسلامی ایران,مهدویت,ایالات متحدۀ امریکا,یوتوپیانیسم,خشونت,صلح جهانی
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126703.html
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126703_5ec7e8ad7d6b98de878815605bbfe16e.pdf