2024-03-29T02:19:39Z
https://mashreqmag.sinaweb.net/?_action=export&rf=summon&issue=17461
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
تحلیل مقام امامت حضرت مهدی از دیدگاه فریقین
فتحالله
نجارزادگان
در فرآیند شخصیتشناسی امام مهدی4، بحث دربارۀ رتبه و مقام امامت آن حضرت مطرح است. رتبۀ امامت حضرت مهدی4 مانند سایر ائمه: برتر از رتبه نبوّت و رسالت است. این معنا از یکسو، با تأمّل در مفاد آیۀ امامت حضرت ابراهیم7 و از سوی دیگر از سیرۀ حضرت عیسی7 در اقتدا به امام مهدی4 و پیروی از ایشان در عصر ظهور اثبات شدنی است.با درک رتبۀ امامت حضرت مهدی4 حدیث «مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ عَلَیْهِ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَةٌ جَاهِلِیَّة» (کلینی، 1388: ج1، 376) و احادیث شبیه به آن، که در مصادر فریقین نقل شدهاند، ژرف و واقعبینانه معنا میشوند.
امامت
حضرت مهدی
نبوّت
آیۀ ابتلا
حضرت عیسی
2011
03
21
5
28
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126955_b3f71dd8062ae928d02a3f78e88f1169.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
موانع و آفات انتظار
رضاعلی
نوروزی
این مقاله با هدف بازشناسی برخی از موانع و آفات انتظار به روش تحلیلی _ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده است. موانعی که این مقاله به آنها پرداخته عبارتند از: استبعاد ذهنی ظهور، خو گرفتن به شرایط موجود، تهدید منافع، شتابزدگی، عافیتطلبی، نگرش منفی به انتظار، عدم رشد فکری و عدم معرفت به امام زمان4. آفات در کمین امر انتظار که در این مقاله ذکر شده، شامل منجیگرایی، ملاقاتگرایی، مدعیپروری، غلو در محبت و باطنگرایی است. نتایج مطالعات و بررسیها در مورد علل و ریشههای موانع و آفات، حاکی از آن است که عوامل بروز موانع و آفات در برخی موارد مربوط به منشأ (روایات مطرح کنندۀ تفکر انتظار مهدی موعود) و گاه در نگرش و عملکرد متولیان امور دینی و فرهنگی و گاه در سوءبرداشت نظری و سوءعملکرد پیروان این اعتقاد عظیم و تحولآفرین است. در پایان به منظور پالایش اندیشۀ رایج در جامعه، پیشنهاداتی ارائه شده است.
انتظار
منتظر
امام زمان
حضرت حجت
تربیت
موانع
آفات
2011
03
21
28
52
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126956_1518730761510f130e69598e6563c149.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
دیدار با امام عصر و توقیع علی بن محمد سمری
جواد
جعفری
موضوع دیدار با امام عصر4 در دوران غیبت، از مهمترین موضوعهای بحث مهدویت است. با مراجعه به منابع روایی و کتابهای بزرگان شیعه درمییابیم بحث و گفتوگو دربارۀ دیدار با امام عصر4 در بین شیعیان از نخستین زمان امکان آن، یعنی تولد حضرت، متداول بوده است. وقوع دیدار با امام عصر4 در غیبت کبری مورد اتفاق همۀ اندیشمندان شیعه است و هیچیک از آنان بهطور مطلق این مسئله را رد نکردهاند. یکی از اشکالهای معروف مطرح شده در موضوع دیدار با امام زمان4 توقیع صادر شده از طرف امام برای نایب چهارم مرحوم علی بن محمد سمری است. در این تحقیق ضمن بحث دربارۀ سند و دلالت این توقیع، ثابت میشود سند این توقیع ضعیف است و برای استناد و رد دیدارها حجیت ندارد. در صورت پذیرش حجیت آن، دلالت توقیع تمام نیست و شامل دیدارهای مورد بحث نمیشود. با پذیرش اعتبار و دلالت توقیع نیز، دیدارهای صورت گرفته را از باب استثنا میپذیریم یا میگوییم: توقیع، خبر واحد و ظنآور است و توان معارضه با یقین حاصل از دیدارها را ندارد. افزون بر این، دیدارها دارای سندهای معتبری هستند و توان معارضه با توقیع را دارند و در صورت معارضه به دلیل کثرت دیدارها ترجیح با دیدارها خواهد بود و وقوع ملاقات ثابت خواهد شد.
توقیع علی بن محمد سمری
دیدار در غیبت کبری
ملاقات
تشرف
رؤیت امام
ادعای مشاهده
مهدویت
2011
03
21
53
80
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126957_e322e6af48367915c44c196a97f3a836.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
سیاست خارجی دولت دینی با تأکید بر مفاهیم تقیه و انتظار
عسکر
دیرباز
با پیدایش دولت به معنای مدرن آن، رفتهرفته امکان یا امتناع پیدایش دولت مدرن دینی به بخشی از مباحث تئوریک علم سیاست تبدیل شد. از سوی دیگر، مذهب شیعی بهطور خاص و دولتی که مبتنی بر آموزههای آن باشد نمیتواند در برابر مقولهای چون انتظار یا تقیه سکوت کرده و سلباً یا ایجاباً از کنار آن بیتفاوت بگذرد. از اینرو لازم است در دل تئوریپردازیهای متنوع دربارۀ دولت دینی، سرفصلی نوین برای این موضوعهای تأثیرگذار تعیین و تبویب گردد. البته در این نوشتار برای دقت بهتر و آسانتر در بحث، از میان ابعاد گوناگون دولت، یک بعد آنکه «سیاست خارجی» است و از بین سویههای فراوان انتظار و تقیه، «جنبههای جمعی» آن، منظور نظر قرار گرفته است. بر همین اساس، در این نوشتار پس از تبیین امکان و معنای دولت منتظر، دو راهبرد اساسی پیشروی یک دولت منتظر تشریح شده است که در نهایت متناسب با استبدادی و ناعادلانه دانستن نظام و شرایط حاکم بر جهان، و نیز در اقلیت کمی و کیفی بودن یا نبودن دولت منتظر، یکی از این راهبردها معقول و مناسب تشخیص داده میشود.
انتظار
تقیه
دولت دینی
سیاست خارجی
2011
03
21
81
96
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126959_1532191280eb3916fdae05e40d4221a9.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
انقلاب اسلامی، پروژه جهانى شدن و مسئله مهدویت
مرتضی
شیرودی
جهانى شدن یا جهانیسازی، بسیارى از کشورها را دچار مشکل کرده است؛ زیرا جهانى شدن به مفهوم گسترش اقتصاد، فرهنگ و سیاست امریکایی در پهنۀ جهان است. از اینرو، جهانى شدن با هدف تضعیف حاکمیت و اقتدار کشورها و سرانجام براى از بین بردن واحدها یا کشورهاى کوچک، یا استحاله یا ادغام آنها در جهان غرب به کار گرفته شده است. البته نمىتوان فرصتهایى را که جهانى شدن پدید مىآورد انکار کرد، ولى این فرصتها در مقابل تهدیدها و مشکلها، اندک و ناچیزند. به عبارت دیگر، جهانى شدن عبارت است از رقابت بىقید و شرط در سطح جهان که براى کشورهاى غنى، درآمد بیشتر و براى کشورهاى فقیر، فقر بیشتر به همراه مىآورد. از همینرو، فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا مىگوید: «جهانى شدن، گرسنگى، مرض و درماندگى را به دنبال دارد» و جیمز گراف اندیشمند غربى بر آن است که جهانى شدن، چهرۀ شیطانى دارد نه انسانى.چهرۀ شیطانی جهانی شدن چه آثار زیانباری بر انقلاب اسلامی و حکومت برآمده از آن یعنی جمهوری اسلامی دارد؟ در انقلاب اسلامی چه رابطهای میان آسیبپذیری از جهانی شدن و مسئلۀ مهدویت میتوان ترسیم نمود؟ گمان نگارنده آن است که رویکرد مهدوی میتواند مانع از آسیبهای جهانی شدن بر کشور ایران شود.
ایران
انقلاب اسلامی
جهانی شدن (جهانیسازی)
امریکا و مهدویت
2011
03
21
97
120
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126960_8a68e1a3904f1bfb2ff3c7b65bf11ba4.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
نقش باورداشت غیبت در پویایی حیات علمی و فکری شیعیان در قرن سوم و چهارم
امیرمحسن
عرفان
همواره پیشینۀ مباحث مهدویت با پرسمانهای فربه و اندیشهخیزی چون چیستی و چرایی غیبت امام عصر4 پیوند مییابد. دغدغۀ این پرسمانها تنها به طالبان مطالعات منجیباوری محدود نیست، بلکه هر کس به تتبع در تاریخ علاقهمند است، به ناگزیر با آن سر و کار خواهد یافت. با وجود فراگیری اندیشۀ مهدویت در تمامی فرق و مذاهب اسلامی، این اندیشه در همۀ فرقههای اسلامی به یک قوت و شکل نیست، بلکه این آموزه در بین شیعیان امامی از جایگاه مهمتری در قیاس با دیگر فرق اسلامی برخوردار است.بحث اعتقاد به حضور معصوم و غیبتش از انظار و به تبع آن کالبدشناسی بحث انتظار فرج و غیبت امام دوازدهم تفسیر عملگرایانه از اصل امامت شیعه را به اندیشه و پویایی علمی و فکری فرامیخواند.این نوشتار آغازی است در بازنمایی پیامدهای باورداشت غیبت در عرصۀ علمی و فکری شیعیان در قرن سوم و چهارم. نویسنده در پاسخ به چرایی این مسئله، تصویری متفاوت از آموزۀمهدویت در نزدعالمان شیعه برمیگزیند. در ادامه نیز یافتههای تحقیق را یک به یک ذکر میکند.
غیبت
مهدویت
غیبت صغری
غیبت کبری
قاعدۀ لطف
اجتهاد
2011
03
21
121
142
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126961_cc1a8d5abbb3151ed611eb433de11bba.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1390
5
17
اعتقاد به منجی، بر اساس «ضمیر ناخودآگاه جمعی» یونگ؛ با بررسی اسطورۀ کهن سیمرغ و تبیین اسطورۀ مدرن بشقابپرنده
دکتر سیدرضی
موسوی گیلانی
این نوشتار، «اعتقاد به منجی» را با بررسی سیر تحولی اسطورۀ کهن سیمرغ (منجی) در مشرقزمین (ایران) و پیوند آن را با اسطورۀ مدرن بشقابپرنده (منجی) در مغربزمین (ایالات متحدۀ امریکا) به واسطۀ مفهوم ناخودآگاه جمعی یونگ و در قالب کهنالگوی رستگاری تبیین میکند.در بخش نخست، ابتدا به بررسی بحث ناخودآگاه جمعی، مفاهیم اسطوره، کهنالگو و غریزه از دیدگاه یونگ پرداخته و سپس در بخش دوم، به بررسی پیشینۀ اسطورۀ کهن سیمرغ و سیر تحولات آن در ایران میپردازیم و ارتباط آن را با ناخودآگاه جمعی بر مبنای روانشناسی تحلیلی یونگ بیان میداریم. سومین بخش این نوشتار دربارۀ پرداخت به اسطورۀ مدرن بشقابپرنده به واسطۀ دیدگاه یونگی و تبیین آن با مفهوم ناخودآگاه جمعی است و در پایان، نحوۀ پیوند اسطورۀ کهن سیمرغ و اسطورۀ مدرن بشقابپرنده را با بیان برخی اشتراکات و تعریف ناخودآگاه جمعی یونگ برای نیل به رستگاری در قالب اعتقاد به منجی بیان خواهیم نمود.
یونگ
ناخودآگاه جمعی
اسطوره
کهنالگو
غریزه
نماد و رؤیا
سیمرغ
بشقابپرنده
منجی
2011
03
21
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126964_e4367cb47a0fb65fe884300b32b94dac.pdf