2024-03-29T13:24:31Z
https://mashreqmag.sinaweb.net/?_action=export&rf=summon&issue=17475
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
ادعاهای قرآنی برخی مدعیان دروغین در بهرهگیری از رویا برای تشخیص حجت الهی
نصرتالله
آیتی
محمد
شهبازیان
استفاده از خواب و رویا در میان مدعیان دروغین و فرقهها جایگاهی ویژه دارد و چون آنان برای اثبات ادعای خود دلایل کافی ندارند، به این امور متوسل میشوند. نوع تبلیغات احمد بصری نیز خارج از این مجموعه نیست و این فرد، یکی از ادله حقانیت خود را دیدن خواب دانسته و برای آن دستورالعملهایی مانند سه روز روزه گرفتن یا خواندن یک دعا به مدت چهل شب ارائه داده است (بصری، 1431: ج1، 7). این فرد بیش از دیگر مدعیان به ادله قرآنی و روایی استناد کرده است. از اینرو در این نوشتار پس از بررسی ادله قرآنی این گروه، مشخص خواهیم کرد که برخی آیات به کار برده شده بر مدعای تشخیص حجت الهی توسط رویا دلالت ندارند و تنها وجود رویای صادقه را اثبات میکنند. برخی دیگر از آیات نیز بیانگر موضوعی غیر از رویای صادقه هستند.
مدعیان دروغین
رویا
وحی
تشخیص حجت الهی
2014
12
22
5
26
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127061_7917da5383af58d824d62f439381eac5.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
مدیریت از فرادست بر پایه مستندات
امیر
غنوی
تعبیر امام غایب، از حرکتی در فضای دشوار و متفاوت خبر میدهد. او هدایتگری است که باید عرض عریض مسئولیتهای امام را در شرایطی بر دوش بگیرد که گمنام و ناشناخته است. چنین مدیریتی چگونه ممکن میشود؟ این پژوهش بنا دارد تصویری اجمالی از این شیوه مدیریت ارائه کند؛ تصویری مبتنی بر مستندات روایی و تشرفات معتبر.مهمترین یافتۀ این پژوهش، درک حضور مؤثر امام در میان ماست. او را میبینیم، اما نمیشناسیم. او سرپرستی ما را رها نکرده و به فراموشی نسپرده است. با دست تدبیر اوست که جمعهایی شکل میگیرد و توطئههایی خنثی میشود. اوست که در بزنگاههای زندگی فردی و اجتماعی دستگیر ماست تا اسیر مصیبتها نشویم و به دست دشمن، از پای درنیاییم.
غیبت
مدیریت پنهان
حجت غایب
ناشناختگی
تشرف
2014
12
22
27
48
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127062_8e29e426c91e387999be693e7ac417a6.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
علم امام، تام یا محدود؟
سیدعلی
هاشمی
علم ویژه و الهی امام، از جمله باورهای اساسی شیعه در مسئله امامت به شمار میرود. قلمرو علوم امام از مباحث مهمی است که به سبب پیچیدگی مباحث آن مورد تفسیرهای گوناگون قرار دارد. این نوشتار به روش توصیفی _ تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که علوم ائمه: تام است یا محدودیت دارد؟ این بررسی در مهمترین منابع روایی شیعه انجام شده است که سرچشمه مباحث این موضوع به شمار میآید. بررسیهای این نوشتار، به این نتیجه انجامیده است که درباره هر یک از دو دیدگاه تام و محدود بودن علوم ائمه: روایاتی قابل توجه و معتبر وجود دارد. به نظر میرسد این روایات قابل جمع هستند. مهمترین شیوههای جمع این روایات عبارتاند از: عدم علم استقلالی و امکان علم تام غیراستقلالی، علم محدود تفصیلی و علم تام اجمالی، علم محدود فعلی و علم تام شأنی، محدودیت در بخشی از علوم و تام بودن در بخشی دیگر، محدودیت بنابر برخی شیوهها و تام بودن بنابر برخی دیگر و تقیهآمیز بودن برخی روایات بیانکنندۀ محدودیت علوم ائمه. از میان این شیوهها تنها دو شیوه «علم اجمالی تام و علم تفصیلی محدود» و «علم شأنی تام و علم فعلی محدود»، تحلیلی فراگیر از چگونگی جمع بین روایات این موضوع ارائه میکنند. این دو شیوه مکمل یکدیگرند.
علم امام
قلمرو علوم ائمه
علم شأنی
علم اجمالی
علم فعلی
علم تفصیلی
2014
12
22
49
72
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127063_3dbdbdb3c4ed6ceb87a3c61a71876734.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
حرامبودن یا جواز نام بردن حضرت مهدی به نام «محمد» (بررسی دو دیدگاه حکیم میرداماد و شیخ حرّ عاملی)
سیدمجتبی
میردامادی
نامها و کنیه امام عصر4 مانند دیگر ویژگیهای آن بزرگوار همواره مهم و در خور توجّه بوده است. مسئله مورد بحث، جواز، کراهت یا حرامبودن علنی کردن نام و کنیه امام مهدی4 است. از جمله نامهای مبارک حضرت، «محمد» است. در یک دسته از روایات امامیّه نهتنها به نام محمد تصریح نشده است، بلکه تصریحاتی دلالت بر حرامبودن علنی کردن این نام وجود دارد. در مقابل، روایاتی نیز هست که علنی کردن این نام حضرت را جایز دانستهاند و هر دو دسته روایات، مسند و صحیحاند. در میان دانشمند مشهور، حکیم میرداماد حرام بودن اعلان و نامگذاری به این اسم را برگزیده است و شیخ حرّ عاملی از حلال بودن اعلان و نامگذاری دفاع کرده است. این نوشتار بر آن است که این دو دیدگاه را بررسی کند و وجه جمعی ارائه دهد.
امام عصر
نامگذاری
م ح م د
میرداماد
حرّ عاملی
2014
12
22
73
86
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127064_ce17bbb2d8f62e6e763ddf9bbf911578.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
جهان پس از امام مهدی از دیدگاه روایات
محمّدکاظم
رحمانستایش
منیره
قضاوی
ظهور و قیام امام زمان4 _ که در دوره پایانی جهان رخ میدهد _ سببساز تغییرات و دگرگونیهای وسیع میشود و جهان را در جایگاهی مطلوب و ایدهآل قرار میدهد. در روایات، تصویری روشن و شفاف از عصر ظهور ارائه شده است؛ اما درباره وضعیّت جهان پس از پایان زندگی امام4 و ماندگاری دولت عدل جهانی تا برپایی قیامت، ابهاماتی وجود دارد. در نوشتار حاضر، وضعیّت حاکمیّت جهان پس از پایان زندگی حضرت مهدی4 و بهدنبال آن، پایایی یا عدم پایایی وضعیّت مطلوب عصر ظهور بررسی میشود. در این راستا، سه نظریه «رجعت معصومین»، «جانشینی اولیای صالح»، و «برپا شدن قیامت با پایان یافتن زندگی حضرت مهدی4» مطرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفته و در پایان، ماندگاری دولت مهدوی4 تا برپایی قیامت به دست آمده است.
امام زمان
حاکمیت پس از امام
رجعت
اولیای صالح
قیامت
2014
12
22
87
106
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127065_fdf93605085868bea5f8c671191516e1.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
بررسی وضعیت حیطههای مختلف انتظار فرج در دانشجویان و رابطه آن با ویژگیهای جمعیتشناختی
اعظم
مرادی
سیدمحمد
قلمکاریان
مسئله مهدویت و اندیشۀ ظهور مهدی موعود4 در آخرالزمان، در دین مبین اسلام مسئلهای اصیل، ریشهدار و باسابقه است که هرگز با گذشت زمان، کهنه و فرسوده نمیشود. با توجه به لزوم شناخت امام عصر4 در مذهب شیعه و بهویژه در کشور ما، پژوهش حاضر به بررسی میزان انتظار فرج، حیطههای مختلف آن و رابطهاش با ویژگیهای جمعیتشناختی در دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است.روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای نمونهگیری از روش خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. به این ترتیب که با انتخاب تصادفیِ پنج دانشگاه پیام نور شهرکرد، بروجن، فارسان، فرخشهر و گندمان _ که تعداد دانشجویان آنها در مجموع 15175 نفرند _ به تناسب تعداد دانشجویان آنها 362 نفر را برگزیدیم. ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه سنجش انتظار فرج و پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی و دانشگاه است. پایایی پرسشهای سنجش انتظار فرج از طریق ضریب آلفای کرونباخ 86/0 برآورد شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون نرمال استاندارد، تی مستقل زوجی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیده است.نتایج پژوهش نشان میدهد انتظار ظهور در بین دانشجویان از سطح متوسط بالاتر است و آنها منتظر ظهور حضرت هستند. در میان حیطههای گوناگون انتظار فرج، بیشترین درصد پاسخهای موافق و کاملاً موافق دانشجویان به اهمیت داشتن سلامتی و آرامش حضرت اختصاص دارد. از میان متغیرهای جمعیتشناختی دانشجویان، تنها جنسیت، سن و دانشگاه با میزان انتظار فرج آنها دارای رابطهای معنادار است.
انتظار فرج
حیطههای گوناگون انتظار
ویژگیهای جمعیتشناختی
دانشجو
2014
12
22
107
126
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127066_534835e29fd33e2180e0cfd256352842.pdf
مشرق موعود
۲۴۲۳-۷۶۶۳
۲۴۲۳-۷۶۶۳
1393
8
32
دجّال در نگاه احادیث فریقین؛ نماد و سمبل یا شخص معین؟
کاووس
روحی برندق
نصرت
نیلساز
سحر
صدری
از میان نشانههای آخر الزمان و علائم ظهور، موضوع دجّال از پردامنهترین موضوعات در روایات فریقین است. در بین ویژگیهای شخصی و پیرامونی دجّال، موضوع نماد یا شخص بودن دجّال از چالش برانگیزترین مباحث به شمار میرود. این نوشتار با روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و شیوه اسنادی در استناد به منابع و روش توصیفی تحلیلی در تجزیه و تحلیل دادهها، این مسئله را که دجّال شخص انسانی است یا نماد و سمبل برای یک جریان، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که از سویی هیچیک از ادلّه طرفداران نماد بودن دجّال قابل دفاع نیست و از سوی دیگر، برخی از دلایل طرفداران شخص بودن دجّال نیز غیرموجه است. با این حال، بسیاری از ویژگیهایی که طرفداران نماد بودن دجّال برای اثبات دیدگاه خود ارائه کردهاند، از باب مجاز، از ویژگیهای شخص دجّال به شمار میآید.
دجّال
نماد
سمبل
نماد بودن دجّال
مهدویت
2014
12
22
127
159
https://mashreqmag.sinaweb.net/article_127069_8cf3924709c8b2a7cdc29bba839d8597.pdf