مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922Historical pathology of waiting from the point of view of Ayatollah Khameneiآسیبشناسی تاریخی انتظار از دیدگاه آیتالله خامنهای(مدظله العالی)722122232FAحمیدرضا مطهریعضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت؟عهم؟ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانJournal Article20210109Although the culture of awaiting has a great impact on the human society, specially Muslim people, its Involved with some difficulties which need to be studied like any cultural phenomenon. On the other hand, in order to comprehend Ayatollah Khameneis theory concerning the awaiting, we need to achieve a comprehensive explanation of it from his point of view including side effects and difficulties. On this way the importance of historical background of awaiting and Mahdawiah according to Ayatollah Khameneis aspect gives more importance to historical researches of this phenomenon and its historical challenges. A glimpse of his speeches on this issues performs that he pays a great attention to these studies and insists on avoiding any side effect of awaiting culture. Superstitious and non-scientific issues, false claims about seeing or being Mahdi (peace be upon him) or being his deputy are some of the issues which are considered to be the most troublesome historical challenges on this regard. They have many examples in Islamic history. Ayatollah Khamenei has insisted on noticing them and preventing appearance or getting stuck in these challenges. In this article we want to probe historical side effects of awaiting and explain clearly what is Ayatollah Khameneis viewpoint concerning this issue through a research into his speeches.فرهنگ انتظار در عین کارآمدی و جایگاه ویژهای که در جامعه بشری بهویژه مسلمانان دارد، مانند هر پدیده فرهنگی دیگری با آسیبهایی مواجه و نیازمند آسیبشناسی است. از سوی دیگر دستیابی به نظریه انتظار از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای نیازمند تبیین همهجانبه به ویژه آسیبشناسی آن از نگاه ایشان است. در این میان سابقه تاریخی انتظار و مهدویت در میان مسلمانان و اهتمام و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به دانش تاریخ، آسیبشناسی تاریخی انتظار از نگاه ایشان را اهمیت مضاعف میبخشد. نگاهی به سخنان حضرت آیتالله خامنهای درباره مهدویت و انتظار نشان میدهد ایشان با حساسیت ویژهای به آسیبشناسی تاریخی انتظار توجه داشته و بر دوری از این آسیبها تأکید کردهاند. مباحث خرافی و غیر علمی، ادعاهای دروغین در اینباره مانند ادعای مهدویت و یا رؤیت و دیدار با امام مهدی4 و نیابت از طرف آن حضرت از نکاتی است که میتوان به عنوان آسیبهای تاریخی به آنها اشاره کرد که هم در تاریخ اسلام نمونههای فراوان دارد و هم حضرت آیتالله خامنهای بر توجه به آنها و جلوگیری از پیدایی یا افتادن در آن تأکید دارند. در این نوشتار بر آنیم تا آسیبهای تاریخی انتظار را کاویده و با بررسی سخنان معظم له در باب انتظار این موضوع را از دیدگاه ایشان تبیین نموده و به این پرسش پاسخ دهیم که دیدگاه ایشان در اینباره چگونه است؟https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122232_437a175887e2a344a0376ffe633274ce.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922The effects of waiting and the duties of Waiters from the perspective of the Supreme Leaderآثار انتظار و وظایف منتظران از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)2356122238FAمحمود ملکیرادعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانJournal Article20210109The importance and position of waiting has caused it to be mentioned in the narrations as the best deeds of the ummah, with the most virtuous and best worships and the best jihad of the ummah. Accordingly, expectation has different individual and social effects that have an impact in different areas. By recognizing the effects and different dimensions of waiting and the duties of those waiting, it can be used in policy-making and planning for the future of Islamic society in order to revive Islamic civilization.<br />Thus, in the following article, the question is answered: "From the point of view of the Supreme Leader, what effects does he expect and what are the duties of those waiting?" This question has not been answered from this perspective so far. To explain the answer, His Holiness Leh's written and movable works have been referred to and descriptive and analytical methods have been used. One of the most important innovations of this research is the explanation and explanation of the effects of waiting and the duties of those waiting based on the intellectual system of Ayatollah Khamenei.اهمیت و جایگاه انتظار موجب شده تا در روایات از آن به برترین اعمال امت، بافضیلتترین و بهترین عبادات و برترین جهاد امت، یاد شود. بر این اساس انتظار دارای آثار فردی و اجتماعی مختلفی استکه در حوزههای مختلف دارای تأثیر است. با شناخت آثار و ابعاد مختلف انتظار و وظایف منتظران میتوان در سیاستگذاری و برنامهریزی برای آینده جامعه اسلامی به منظور احیای تمدن اسلامی از آن کمک گرفت. از اینرو در نوشته پیشرو به این سؤال پاسخ داده میشود که«از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انتظار چه آثاری دارد و منتظران دارای چه وظایفیاند؟ به این پرسش از این منظر تاکنون پاسخ داده نشده است. برای تبیین پاسخ به آثار مکتوب و منقول معظم له مراجعه گردیده و از روش توصیفی و تحلیلی بهره گرفته شده است. از مهمترین نوآوریهای این تحقیق، تبیین و تبویب آثار انتظار و وظایف منتظران براساس منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای(مدظله العالی) است.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122238_d2589583cb55eae3971a5c20a2d02f03.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922Survey the authenticity of justice in Will narrationsبررسی اصالة العدالة در راویان حدیث وصیت5790122240FAحبیب توحیدپژوهشگر مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قم، ایرانJournal Article20210109Shaykh al-Tusi in his book "Al-Ghaybah" has narrated a narration about the will on the night of the Prophet(sa) passing away that Ahmad ibn Isma'il al-Basri, based on which he has considered himself one of the prophet trustees and he claims that because the narrator of the Will hadith is a Muslim, then his narration is correct, because the principle is that the Muslim narrator is just unless its contradiction would be proven. Accordingly, in the present study, in which the data collection was by library Method and the research was descriptive-analytical, this claim has been examined in three ways, which are:<br />1. A study of the theory of the authenticity of justice in the critical science of hadith narrators Biography(Ilmu-Rijaal). 2. Critique of the authenticity of the principle of justice in the witness from the perspective of some Shiite scholars. 3. Critique of the authenticity of the principle of justice in the narrator from the perspective of some Shiite scholars. According to the findings of this study, the authenticity of justice can not only be deduced from verses of Quran, narrations, consensus of Scholars and the Prophet's life style, but also according to the above-mentioned arguments and some rational ones , in Judging for justice of a Muslim, the principle is silence and that his justice is indefinite. As a result, the authenticity of justice cannot be proved by any of the three mentioned ways, and the correct theory in such cases is silence and patience to prove justice or injustice of the claimant.روایتی درباره وصیت شب رحلت پیامبر در کتاب الغیبة طوسی وارد شده است و احمدبن اسماعیل بصری با تمسّک به آن، ادعای «وصایت» کرده و با این ادعا که اصل در راوی مسلمان بر عدالت است مگر خلافش ثابت شود، مدعی صحت سند حدیث وصیت شده است. بر همین اساس در نوشته حاضر که در آن جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای بوده و تحقیق به گونه توصیفی تحلیلی انجام شده است، درباره سه مسئله بحث شده که عبارتند از: 1. بررسی قول به اصالة العدالة در رجال؛ 2. بررسی نسبت قول به اصالة العدالة در شاهد به برخی از بزرگان شیعه؛ 3. بررسی نسبت قول به اصالة العدالة در راوی به برخی از بزرگان شیعه. براساس یافتهها دراین تحقیق، اصالة العدالة در سه مسئله یاد شده نه تنها از برخی آیهها و روایتها و اجماع و سیره نبوی قابل استفاده نیست، بلکه طبق ادله یاد شده و برخی ادله عقلائی، اصل اولی در هر مسلمانی عدم اطلاع از فسق و عدالت اوست تا اینکه یکی از این دو با دلیل ثابت شود. در نتیجه اصالة العدالة در هیچ کدام از سه مسئله مورد بحث قابل اثبات نبوده و توقف قول تحقیق است تا هر یک از فسق یا عدالت ثابت گردد.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122240_53853ed79e4f1a92e57f35f44d4305ad.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922Survey the role of the phenomenon of hadith forgery in some teachings of Mahdaviatبررسی نقش جریان وضع حدیث در برخی آموزههای مهدویت91108122242FAخدامراد سلیمیاناستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانJournal Article20210109One of the most prominent challanges in the field of narration is the entry of fake narrations and also plagiarising narrations issued by the Infallibles (as),and this is one of the most irreparable challenges in the history of Islam, which has caused distrust in the document and text of some narrations and a doubtful view of them. One of the areas that has been seriously damaged by the arrival of this pestilence is the narrations and the subject of Mahdaviat. Although many efforts have been made by the Infallibles (as) to keep people away from this harm, but the entry of this problem has changed some areas of Mahdavi education, albeit slightly. This research has been done in order to represent the extent of this effect in some of these areas and after reviewing some narrative data, has analyzed the document and their content. Findings show that in cases where the narration of the Infallible (as) is not certain, and there is a possibility of falsification and distortion, accuracy and reflection on the source, document and content of the narration seems more necessary. Because most of the harms that have befallen the teachings of Mahdaviat arise from the same counterfeiting and distortion in these narrations. And these harms have a negative and significant effect on the efficiency of the mentioned teachingsاز برجستهترین آسیبها در حوزۀ نقل روایات، ورود روایات برساخته و نیز دستبرد در روایات صادر از معصومین: است. و این، البته یکی از جبرانناپذیرترین آسیبهای ممکن در تاریخ اسلام، است که خود سبب شده تا سند و متن برخی روایات از جایگاه بلند اعتماد به زیر آمده، همواره با نگاه تردیدآلود، دیده شوند. یکی از عرصههایی که با ورود این آفت، آسیبهای جدّی دیده، روایات و بحث مهدویت است. اگرچه همواره معصومین: تلاشهای وافری در زمینه پرهیز مردم از این آسیب از خود نشان دادند، اما ورود این معضل برخی از گسترههای معارف مهدوی را دستخوش دگرگونیهایی اگرچه اندک ساخته است.<br />این پژوهش در بازنمایی میزان این تأثیر در برخی از این گسترهها سامان گرفته و پس از بررسی برخی شواهد روایی به تحلیل سند و محتوای آنها پرداخته است. یافتههای پژوهش؛ حاکی از آن است که در مواردی که قطع به صدور روایت از معصوم7 حاصل نمیشود، و احتمال وضع و تحریف به میان میآید، دقت و تأمل در منبع، سند و محتوای روایت امری بایستهتر مینماید، چرا که بیشتر آسیبهایی که آموزههای مهدویت را در بر گرفته است، معلول همین جعل و تحریف در روایات مزبور است. و این آسیبها، بر کارایی آموزههای یادشده تأثیر منفی و معناداری دارد.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122242_c72dc25717863b65e5dcf5f3a6ac9a65.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922Examining the hadith "علی ولی کل مؤمن بعدی" in terms of document and indication in the two schools sourcesبررسی سندی و دلالی حدیث «علی ولی کل مؤمن بعدی» در منابع فریقین109130122243FAغلامحسین زینلیاستادیار گروه قرآن و اهلبیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، ایرانJournal Article20210109One of the assertive narrations of the Messenger of God (Sa) which indicates the direct Imamate of Ali ibn Abi Talib (As) is the hadith "علیّ ولیّ کل مؤمن بعدی "(Ali is the leader of every believer after me) This hadith, which was stated by the Messenger of God (Sa) among the Yemen armies , has been narrated by more than ten of his companions, and has been recorded in first-hand Islamic sources. The adverb "after me" or "من بعدی" in this hadith has made it impossible for Sunni scholars to carry the word "ولی" in this hadith to mean help and friendship. Since the other meanings of "ولی" do not fit with this hadith, the only way left is to carry the word "ولی" in this hadith to mean leadership, taking into command, and Imamate, and to consider the hadith as a reason for the immediate Imamate of the Imam Ali ibn Abi Talib (As), and this is a fact that some Sunni scholars have also admitted.یکی از روایات متواتر رسول خدا6 که بر امامت بلافصل علی بن ابیطالب7 دلالت دارد، حدیث «علیّ ولیّ کل مؤمن بعدی» است. این حدیث را که رسول خدا6 در جریان سپاهیان یمن بیان داشتهاند، بیش از ده نفر از صحابه از آن حضرت نقل کردهاند، و در منابع دست اول امت اسلامی ثبت شده است. قید «بعدی» یا «من بعدی» در این حدیث موجب شده تا دانشمندان اهلسنت نتوانند کلمه «ولیّ» را در این حدیث بر معنای محبت و نصرت حمل کنند. از آنجا که سایر معانی «ولیّ» نیز با این حدیث تناسب ندارد، تنها راه باقی مانده آن است که کلمه «ولیّ» را در این حدیث بر معنای سرپرستی، تصرف در امور، و امامت حمل کرده، و روایت را دلیل امامت بلافصل امام علی بن ابیطالب7 قرار دهیم، و این حقیقتی است که برخی از عالمان اهلسنت نیز به آن اذعان کردهاندhttps://mashreqmag.sinaweb.net/article_122243_ec5f210a9d1bd88d305d5d2507a2a3a0.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922Survey Uthman ibn Sa'id al-Amri role in the events of Imam Hassan Askari (as) and Imam Mahdi (aj) periodبررسی نقش عثمان بن سعید العمری در رخدادهای دوره امام عسکری و امام مهدی131146122249FAمجید احمدی کچاییاستادیار گروه تاریخ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانعباس میرزاییاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایرانJournal Article20210109Uthman ibn Sa’id was one of the main elements of the representative body, which was introduced as a high-level Imamia agent during the life of Imam Askari (as) and the beginning of short Absence. During Imam Askari (as) period, he, as an agent, was able to carry out many main affairs of this time, including financial ones, by the order of the Imam and he tried to resolve the problem raised about 12th Imam Absence by Imam Mahdi (aj ) guidance and help of some of his agents .Uthman role in Shiite history was such that he can be considered as a complementary link in the history of the Imami Shiite period of Absence and presence, who by obeying the Imams of his period, in addition to solving many Shiite problems in this time, Immortalized his name as one of the most effective agents of the Imamsعثمان بن سعید یکی از اجزای اصلی نهاد وکالت بود که در دوران زندگی امام عسکری7 و ابتدایی غیبت صغری به عنوان وکیل درجه یک امامیه طرح شد. وی در دوران امام عسکری7 به عنوان توانست بسیاری از مهمات این دوران از جمله امور مالی را به فرمان امام به انجام برساند و در غیبت صغری نیز سعی وافری داشت تا مشکلات به وجود آمده پیرامون غیبت امام دوازدهم را به کمک امام مهدی4 و برخی دیگر از کارگزاران ایشان مرتفع سازد. در تاریخ شیعه نقشآفرینی او به اندزهای بود که میتوان عثمان را از جمله حلقه تکمیل تاریخ شیعه امامی دوره غیبت و دوره حضور در نظر گرفت که با فرمانپذیری از امامان دوره خود علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات امامیان در این دوران، نام خود را به عنوان یکی از اثرگذارترین وکلای ائمه: جاودان سازد.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122249_7912827c3240c92e0d37a705dcd1b646.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳145520200922A Study of the Approach of Shiite and Sunni thinkers regarding the Antichrist (A Case Study of Rashid Reza's Analysis)بررسی رویکرد اندیشمندان فریقین پیرامون دجال (بررسی موردی تحلیل دیدگاه رشید رضا)147168122251FAعبدالله میراحمدیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانزهرا پاک روشدانشپژوه سطح چهار تفسیر تطبیقی حوزه علمیه رفیعة المصطفی تهران، ایرانJournal Article20210109The Antichrist, as one of the apocalyptic figures representing evil versus the savior of the greatest justice, is one of the common and challenging concepts in Islamic and Christian theology. With the difference that in the Bibles, the Antichrist is explicitly mentioned, while in the Quran, it is not mentioned; This may be the first reason for the differences and challenges surrounding the Antichrist and related issues. In the meantime, many details about the Antichrist have been narrated in narrative sources, especially in Sunni hadith communities. Muslim thinkers do not have the same views about the personality and physical characteristics of the Antichrist, the time and place of his departure and the events related to it, according to the basics of understanding the hadith. In the meantime, Rashid Reza, despite his attachment to the intellectual foundations of Salafism, has a critical approach to hadith and introduces rationalism as the most important component of measuring the narrations. He considers the hadiths of the Antichrist to be flawed and ultimately fake due to their conflict with other narrations, opposition to the Qur'an and rational reasons. The present study tries to paint a general picture of the subject of the Antichrist among Imami and Sunni thinkers using the content analysis method and then critiques it while accurately conveying Rashid Reza's point of view.دجّال به عنوان یکی از شخصیتهای آخرالزمانیِ نمایانگر شر در مقابل منجی عدالتگستر، از مفاهیم مشترک و پرچالش در الهیات اسلامی و مسیحی محسوب میشود. با این تفاوت که در اناجیل از آن با صراحت سخن به میان آمده در حالیکه در قرآن، اشارهای به آن نشده است؛ شاید همین نخستین دلیل بروز اختلافنظرها و چالشها پیرامون دجال و مسائل مرتبط با آن باشد. در این میان، در منابع روایی بهویژه جوامع حدیثی اهلسنت، جزئیات فراوانی دربارۀ دجال نقل شده است. اندیشمندان مسلمان با توجه مبانی فقه الحدیثی، پیرامون شخصیت و ویژگیهای ظاهری دجال، زمان و مکان خروج او و وقایع مرتبط با آن دیدگاههای یکسانی ندارند. در این میان، رشید رضا با وجود دلبستگی به مبانی فکری سلفیه، رویکردی انتقادی به حدیث داشته و عقلگرایی را به عنوان مهمترین مؤلفه سنجهی روایات مطرح میکند. او احادیث دجال را به دلیل تعارض با سایر روایات، مخالفت با قرآن و ادلۀ عقلی، دارای اشکال و در نهایت جعلی میداند. پژوهش پیشرو به شیوۀ تحلیل محتوا سعی دارد ابتدا یک تصویر کلی از موضوع دجال در میان اندیشمندان امامیه و اهلسنت به تصویر کشیده و سپس ضمن انتقال دقیق دیدگاه رشید رضا به نقد آن بپردازد.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_122251_4a9665ba7023ca45941f41fea2ab51e1.pdf