مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222--تحلیل مقام خلیفةاللّهی امام مهدی524126981FAفتحالله نجارزادگانJournal Article20210224---از احادیث متعدد فریقین درمییابیم که آنان در برخی از اوصاف و مقامات حضرت مهدی از جمله مقام خلیفةاللهی، امامت، از اهلبیت رسولالله بودن آن حضرت و ... اتفاقنظر دارند. بیتردید مقام خلیفةاللهی امام مهدی از میان سه نوع خلافتی که در قرآن کریم یاد شده، نوع خلافت ویژهای است که از ناحیۀ حق تعالی برای انبیا و اوصیا رقم خورده است. خداوند آنان را بهطور خاص خلیفۀ خود در زمین قرار داد که به نوبۀ خود، والاترین نوع خلافت است. حکمت این خلافت، ظهور و بروز احکام و تدابیر الهی به دست خلیفۀ خویش در جوامع انسانی است تا قسط را در همۀ ابعاد آن برپا کند و با سیاستگذاری و اجرای احکام و حدود دینی، زندگی موحدانه و حیات معنوی و هدایت افراد را تأمین نماید.<br />درک ماهیّت خلیفةاللهی امام مهدی با تبیین جایگاه نهضت امام در نظام تعالیم دین حق (احیای توحیدگرایی) امکانپذیر خواهد بود. افزون بر آن، احیاگری دین حق با مقام عصمت پیوند میخورد و بلندای مقام خلیفةاللهی امام مهدی را نمایان میسازد.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126981_8075bf550750da3d0375275ebf255263.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222--جایگاه، اهداف و اصول حرکت امام2548126982FAامیر غنویJournal Article20210224---آموزههای مهدویت به تأملاتی تازه نیاز دارد؛ تأملاتی در ساختار این اندیشه، تا آن را از قالب پراکندههایی زیبا به سیمای سازمانی پربار درآورد. اندیشۀ مهدویت، شعاعی از پرتوی اصل امامت است که سازمانی بس دقیق و ظریف بر آموزههای آن حکومت میکند. در بازاندیشی این مفهوم باید به ابهامات و سؤالات، توجهی وافر داشت که گاه در میان این سؤالات نیمی از جواب و پیشطرحی از ساختار نهفته است.<br />این نوشتار تلاش کرده تا گامی در این مسیر بردارد و پایههای اندیشۀ مهدویت را در معارف تربیتی و ولایی ترسیم نموده و اهداف امامت را در عرصه تربیت افراد، روابط میان مؤمنان و کلّیت جامعه مشخص کند. ترسیم مبانی و اهداف امامت و مهدویت، مقدمۀ مناسب و لازمی است برای درک اصولی که امام7 در حرکت عظیم خویش به آن وفادار است. با تبیین این اصول، ساختاری ترسیم میشود که پایهای است برای توضیح تفاوت میان مشی معصومین: و گامی است برای درک حکمتهای نهفته در هر یک.<br />این نوشتار، آغازی است بر سلسلهای از تأملات که میکوشد تا بابی از حکمتهای غیبت را بگشاید و طرحی را در میان آموزههای مهدویت دراندازد.<br /><strong> </strong>https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126982_88757ab66bb123768b2ecfe0bb11140e.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222---مفهومشناسی اصطلاح جامعۀ زمینهساز4962126983FAنصرتالله آیتیJournal Article20210224--جامعۀ زمینهساز جامعهای است که ظرفیت تحمل حاکمیت معصوم و بسط ید او را در خود فراهم کرده و مهیای پذیرش ولایت معصوم است. مسیر دستیابی به سطح عالی این ظرفیت، التزام جامعه به مسئولیتهای دینی با هدف فراهم کردن بسترهای ظهور امام زمان4 است. اگر افراد جامعه نسبت به انجام وظایفی که نسبت به یکدیگر دارند و نیز مسئولیتهایی که نسبت به امام خود بر عهده دارند، متعهد باشند و این همه را آگاهانه و با هدف رسیدن به ظرفیت همراهی با معصوم انجام دهند، چنین جامعهای به عالیترین سطح زمینهسازی دست یافته است و اگر جامعهای غیردینی به ارزشهای انسانی _ که همان ارزشهای دینی است _ متعهد باشد و از همینرو به صورت ناخودآگاه، توان پذیرش حاکمیت معصوم _ که احیاکنندۀ ارزشهای انسانی است _ را بیابد، شاید بتوان آن را نازلترین سطح جامعۀ زمینهساز خواند.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126983_66c39c25a61ec1f5dbb232639b3ad52e.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020210224--بررسی تطبیقی میان دیدگاه ملّاصدرا در باب انسان کامل و آموزۀ ولایت6384126984FAرضا اکبریانJournal Article20210224---با پیدایش نظامهای فکری در میان مسلمانان، تفسیرهای گوناگونی از اعتقادات، از جمله آموزۀ «ولایت» صورت گرفت که در علوم مختلفی قابل طبقهبندی است. به لحاظ تاریخی، نظریۀ انسان کامل برگرفته از آموزۀ ولایت در شیعه است.<br />بایزید بسطامی، حلّاج و ناصر خسرو قبادیانی از جمله افرادی به شمار میروند که اصطلاحاتی همچون «انسان عقلی»، «انسان اعلی»، «انسان حق» و «انسان اول» را در فرهنگ اسلامی به کار بردهاند. اما اصطلاح «انسان کامل» را نخستین بار ابنعربی مطرح کرد و در کتب خود به کار برد. وی با این نوآوری، توانست مطالب ارزندهای بر اساس نظام پایه عرفان نظری به جای بگذارد. تفسیر این آموزه از سوی وی، سبب شکلگیری «نظریۀ انسان کامل» شد که نقش مهمی در آشکار شدن زوایای مختلف آموزۀ «ولایت» در عرفان داشته است. از سوی دیگر، تفسیر آموزۀ «ولایت» به صورتی که در احادیث تبیین شده، وامدار «نظریۀ انسان کامل» در عرفان نظری است.<br />نگاه ویژۀ این نوشتار، آغازی است برای بهره گرفتن از نظامهای مفهومی متنوع در تبیین دقیقتر مسائل دینی و عرفانی. چنانکه ملاصدرا با ابتکار خویش با تلفیق نگاه کلامی، فلسفی و عرفانی و احیاناً حدیثی توانست با جاری ساختن عرفان نظری به صورت برهانی در بستر شیعی، برای تفسیر آموزۀ «ولایت» نظام پایهای به کار گیرد و این آموزه را طبق مبانی عرفانی تبیین کند و در مواردی که تفسیرهای موجود را در تنافی با مبانی شیعه یافته، مردود اعلام نماید. شناخت دقیق و عمیق از «انسان کامل» ملاصدرا، نیازمند معرفت نسبت آن با سایر عناصر نظاممند مانند ولایت شیعی و «انسان کامل» ابنعربی است.<br /><strong> </strong>https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126984_8b299a6026869bd115809c7be14878da.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222---تحلیلی بر ارتباط امام زمان با فقه، در پرتو نظریۀ اجماع تشرّفی85100126985FAحسینعلی سعدیJournal Article20210224--سازگاری گزارههای دینی در ساحتهای گوناگون، نشان از استحکام و صلابت اندیشه دارد و نیز دلیلی بر درستی انتساب آن به وحی و ماورای طبیعت است. از جمله اصول پایهای کلامی شیعی، ضرورت وجود امام در هر عصر به شمار میرود که با براهین متعددی به اثبات رسیده است. متکلمان شیعی برای اثبات این ضرورت به ادلهای از جمله لزوم «حفظ شریعت» استناد جستهاند.<br />مسئلۀ تحقیق این پژوهش، بررسی سازگاری این دلیل که در کلام و ساحت اعتقادی مطرح است، با مباحث فقهی است. با این توضیح که مکانیزم تحقق حفظ شریعت، از سوی امام در عصر غیبت در فقه چگونه است؟ اگر فقها بر خطا اجماع داشته باشند، امام عصر4 چگونه به حفظ شریعت میپردازد؟ فرضیۀ تحقیق، این است که حضرت حجت4 در صورت اجماع بر خطا بر مبنای برهان لطف در قالبهای متفاوتی از جمله «اجماعات تشرفی» و «توقیعات» به نقش هدایتی خود میپردازد.<br />روش تحقیق نیز در بخش گردآوری دادهها روش کتابخانهای و اسنادی، و در بخش داوری دادهها تحلیلی _ توصیفی است.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126985_c70a0cdcd0aa51490597609237ff5729.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222--اخلاق، دولت و نسبت آنها در آرمانشهر مهدوی101106126986FAعسکر دیربازJournal Article20210224---وضعیت اخلاقی یک آرمانشهر که در ذهن فردی یوتوپیک شکل میگیرد، از دو حال خارج نیست؛ یا او در ناکجاآباد مطلوب خود به دنبال «همۀ» خوبیها میگردد، یا در پی «غلبۀ» خوبیهاست. در حالت نخست، ما در جستوجوی یک بهشت تمام عیاریم که اگرچه تصور آن در دنیایی دیگر معقول است، اما امکان پیدایش آن در این دنیا و مختصات انسانها پذیرفتنی نیست. از دیگرسو، در شق دوم، نهتنها به وادی انتزاع یا ناکجاآبادسازی نیفتادهایم، بلکه جهانی نه فقط مطلوب و مطبوع، بلکه ممکن و شدنی را تصویر کردهایم.<br />در این نوشتار، نخست برای تبیین مفهوم غلبۀ خوبیها و سپس اثبات آن، اوصاف اخلاقی به دو دستۀ مستقل و وابسته تقسیم شده و در همین راستا مبتنی بر دو دسته از دلایل روایی و فرااخلاقی[1] ثابت شده است که آخرالزمان اسلامی یک یوتوپیا به معنای مرسوم آن در ادبیات و فرهنگ جهان بهویژه غرب نیست و دوم آنکه این شرایط اگرچه آرمانی است، اما دستنایافتنی، فراانسانی و غیرنرمال نیز به شمار نمیرود.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Ethical.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126986_202e35ebb8e7a13bc874b152314ebeff.pdfمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳52020111222---بازنمایی ابعاد تکامل در تاریخ از نظرگاه آموزۀ نجاتگرایانۀ مهدویت126987FAمجید کافیJournal Article20210224--از مهمترین آموزههای دین مبین اسلام که در واقع جلوهگری غایتمندی تاریخ به شمار میرود، نظریۀ جامع و کامل «نجاتگرایانه» دین، یعنی «آموزۀ مهدویت» است. این آموزه، آینۀ تمامنمای پیشگویی وحیانی دین اسلام و آیندهای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود امم است.<br />این مقاله با رویکردی توصیفی _ تحلیلی میکوشد تا مبانی نظری و ابعاد تکامل را در نظام معنایی اسلام، شناسایی کند. مقاله با فرض گرفتن این نکته که اندیشۀ مهدویت، فرجام متعالی و شکوهمند آیندۀ جهان و سرمنزل متعالی و متکامل تاریخ بشری از دیدگاه اسلام است، به معناشناسی تکامل در اسلام میپردازد. بررسی کارکردهای پیوند مطالعات مهدوی و فلسفه نظری تاریخ، آغازگاهی است که نویسنده برای ارائۀ تصویری روشن از بحث برمیگزیند. بازگرداندن هویت واقعی آموزۀ مهدویت به چارچوب استانداردهای برخاسته از فرهنگ دینی و گذر از رویکرد منفعل به رویکرد فعال در عرصۀ مطالعات مهدوی از مهمترین فواید این پیوند برشمرده شده است.<br />نگارنده ابتنای بر ربوبیت الهی، غلبۀ حق در فرجام ستیزش تاریخی و تأثیر ارادههای انسانی در تکامل تاریخ را مهمترین انگارههای اسلامی در تبیین اندیشۀ تکامل تاریخ در اسلام برمیشمارد و فضیلتمحوری، عقلگرایی، آرمانگرایی، فراگیری، جامعیت و ... از جمله یافتههای کاوش نویسنده در ویژگیهای جامعۀ متکامل عصر ظهور است.https://mashreqmag.sinaweb.net/article_126987_de146b3e61cb4106729f038c7403d479.pdf