مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Being Imāmī Twelvers,
the common principle of Islamic Schoolsدوازده امامی بودن، اصل مشترک مذاهب اسلامی742122939FAغلامحسین زینلیاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قمJournal Article20210121Believing in the twelve caliphs as successors to the Prophet and the leaders of the Islamic Ummah, after the Prophet, is one of the principles that followers of all Islamic schools, including Shiites and Sunni, agree on it unanimously. This important faith principle is due to the frequent narrations that narrators and other scholars of the Islamic schools have quoted from the messenger of Allah within their authentic religious sources.<br />Being Imāmīs Twelvers for Shiites is clear, because the name of the followers of this school is Shi’a Ithnā ʽAshariyyah. This belief among the Sunni scholars is also a rooted issue, as Sunni scholars, including both who lived before the emergence of the four existing schools, and who followed one of the 4<sup>th</sup> school Hanafi, Maliki, Shafiyi and Hanbali, recorded these narrations with right documents and as a sign of acceptance, in their works.<br />Practically, the only school that follows these narrations is Imami Shi'a , and the followers of other Islamic school, while accepting this principle theoretically and they have recorded some of Twelvers Caliphs traditions, decades earlier than Shiite narrators, in their works, but practically they did not consider themselves bound by this principle<br />Those Sunni scholars who have justified the traditions of the Twelvers have also tried to provide evidences for narrations, other than what the Shi'a believed, but this evidential controversy does not detract from the validity of this common principle.<br />We believe that in the texts of the Twelver narrations, there are certain characteristics that confirm the view of the Shia scholars and reject the opinion of Sunni scholars.اعتقاد به وجود دوازده خلیفه به عنوان جانشینان پیامبر؟ص؟ و رهبران امّت اسلامی، پس از آن حضرت، جزء اصولی است که پیروان همۀ مذاهب اسلامی، اعم از شیعه و اهلسنت، بر آن اتّفاقنظر دارند.<br />این اصل مهم اعتقادی، نشأت گرفته از روایات متواتری است که محدّثان و دیگر عالمان مذاهب اسلامی به نقل از رسول خدا؟ص؟ در منابع معتبر دینی و مذهبی خود ثبت کردهاند. دوازده امامی بودن شیعه امری است روشن، چون نام پیروان این مذهب «شیعه امامی اثناعشری» است. این اعتقاد در میان دانشمندان اهلسنّت نیز مسئلهای ریشهدار است، چنانکه عالمان اهلسنّت، اعم از عالمانی که قبل از پیدایش و رسمیت یافتن مذاهب چهارگانه فعلی میزیستهاند، و عالمانی که از یکی از مذاهب چهارگانۀ حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی پیروی میکردهاند، این روایات را با اسناد صحیح و به نشانۀ قبول در آثار خود ثبت کردهاند.<br />هر چند در مقام عمل تنها مذهبی که به این روایات پایبند میباشد مذهب شیعه امامیه است، و پیروان دیگر مذاهب اسلامی در عین حال که در مقام اعتقاد و نظر، این اصل را پذیرفته، و شماری از روایات خلفای اثناعشر را دهها سال زودتر از محدّثان شیعه امامیه در آثار خود ثبت کردهاند، امّا در مقام عمل خود را به این اصل ملتزم ندانستهاند.<br />آن دسته از عالمان اهلسنّت که روایات اثناعشر را توجیه کردهاند نیز کوشیدهاند تا مصادیقی غیر از آنچه شیعه به آن معتقد است برای روایات ارائه دهند، اما این اختلاف مصداقی، زیانی به اعتبار این اصل مشترک وارد نمیسازد.<br />به باور ما در متن روایات اثناعشر ویژگیهایی وجود دارد که دیدگاه عالمان شیعه را تأیید و نظر دانشمندان اهلسنّت را ردّ میکند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Setting the time for the outburstتعیین وقت برای ظهور (توقیت)4368122941FAمجتبی گودرزیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210121<br />Mahdaviyat,is one of the noble faiths and the high ambition shiia and the Islamic ummah.<br />The approach of this thought is manage the thought of man,the world,forging and moving towards the fulfillment of divine and Islamic society in the real sense of it. led by a divine human being centered on justice.<br />Throughout the history of Mahdaviyat,it has been the focus of the attention of muslims,especially the Shiites and also the place of numerous challenges and diverse opinions and various analyzes.<br />Therefore we must examine the issues and issues of Mahdaviyat with aprecise,correct and wise observation.one of those issues is the timing and specifying a specific time for emergence which is forbidden in certain narratives and the time keeps have been introduced to the appearance of the liar and evil.<br />So by explaining the problem in this discussion, what is the timing and also the study of the fields, effect and consequences, in addition recognizing the timing and dimensions of it can treat it and cure it.<br />Of course, since realization of the rule of justice by one of gods elect certain divine promise, guides of religion and in fallible there is no specific time for that and this has led some to ignorance and others to gain material benefits and worldly and psychological shortages for the time of occurrence and by doing so they are busy and even distracting others.<br />Believers, especially Shiite imams, whose emergence issues are more important to them, they are very sensitive to the realization of this promise and they always sought to know the time hence, some by studying the traditions of the imams.<br />Timing of the time of his emergence and the adaptation of some of the signs and conditions of the current incident took place.<br />On the other hand, ahl al_bayt has forbidden any appointment in this matter and announced of the action as false given that science is with god at the time of the emergence of knowledge as resurrection determining the time and the criteria of those types determining place of the conflict of origin in this article the descriptive_analytical method has been analyzed.مهدویت، یکی از اعتقادات اصیل و آرمان بلند شیعه و امت اسلامی است. رویکرد این اندیشه، مدیریت آینده انسان و جهان و زمینهسازی و حرکت در جهت تحقق جامعه الهی و اسلامی به معنای واقعی آن به رهبری انسانی الهی و وارسته با محوریت عدالت است. مهدویت در طول تاریخ در عین اینکه مورد اهتمام و توجه مسلمین به ویژه شیعیان بوده است، محل چالشهای متعدد و آراء گوناگون و تحلیلهای متفاوت نیز میباشد. از این رو باید با شناخت دقیق و صحیح و نگاه عالمانه مباحث و مسائل مهدویت مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آن مسائل توقیت به معنای تعیین وقت و مشخص کردن زمان خاصی برای ظهور حضرت مهدی؟عج؟ است که در روایات بسیار از آن نهی شده و تعیینکنندگان وقت ظهور دروغگو و کذاب معرفی شدهاند. لذا با تبیین مشکل موجود در این بحث و چیستی توقیت و نیز بررسی زمینهها، آثار و پیامدها، علاوه بر شناخت توقیت و ابعاد آن، میتوان به راه علاج و درمان آن پرداخت. البته از آن جا که تحقق حکومت عدالتگستر توسط یکی از برگزیدگان خداوند وعده حتمی الهی است هادیان دین و معصومین؟عهم؟ برای آن زمان خاصی معین نکردهاند. همین باعث شده است که عدهای از روی جهل و نادانی و عدهای دیگر برای جلب منافع مادی و دنیوی و کمبودهای روحی و روانی، برای ظهور، وقت معین کنند و با این کار عدهای را مشغول و حتی منحرف نمایند. معتقدین به ویژه شیعیان امامیه که مسئله ظهور و مهدویت برای آنها اهمیت بیشتری دارد نسبت به زمان تحقق این وعده بسیار حساس بوده و همواره در صدد علم به آن زمان بودهاند. از این رو برخی با مطالعه احادیث ائمه اطهار؟عهم؟ درباره خصوصیات زمان ظهور ایشان و تطبیق برخی از نشانهها و شرایط بر حوادث کنونی به تعیین وقت برای ظهور (توقیت) اقدام کردهاند. از سوی دیگر اهلبیت؟عهم؟ هرگونه تعیین وقت را ممنوع دانسته و اقدامکننده را دروغگو معرفی نمودهاند. با عنایت به اینکه علم به زمان ظهور مانند علم به قیامت نزد خداست، توقیت و معیارهای آن، اقسام توقیت و محل نزاع، خاستگاه و مستندات توقیتکنندگان در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321The Challenge of neglecting Mahdaviyat Idealsچالش غفلت از آرمانهای مهدویت6982122945FAنصرتالله آیتیسطح چهار حوزه و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20210121 Belief in the thought of Mahdaviyat means believing in the realization of the rule of universal justice, The victory of Islam over all religions , the development of worship, the eradication of heresies, and …. The waiting of believers for the emergence of Imam Mahdi(aj) should be waiting for the realization of such ideals.<br />But sometimes the waiters are ignorant of these ideals, and instead of waiting for the emergence of the Promised Mahdi to accomplish such ideals, they are waiting for him to open up material life and to thrive tables as much as possible.<br />This just neglect of Mahdaviyat ideals is that can make challenges in a dynamic path of Mahdaviyat Thought . what can be the origin and the root of that mentioned neglect is factors such as neglect of talents and of Imam position and self indulgence. In this paper, some dimensions of the mentioned problem are discussed.اعتقاد به اندیشه مهدویت به معنای باور به تحقق حکومت عدل جهانی، غلبه اسلام بر همه ادیان، توسعه عبودیت، ریشهکن شدن بدعتها و... است و انتظار مؤمنان برای ظهور امام مهدی4 بایستی انتظار برای تحقق چنین آرمانهایی باشد اما گاه منتظران از این آرمانها غافل شده و به جای اینکه چشم انتظار ظهور مهدی موعود4 برای تحقق آرمانهایی از این دست باشند چشم به راه او برای گشایش در زندگی مادی و رنگین شدن هرچه بیشتر سفرهها هستند و این همان غفلت از آرمانهای مهدویت است که میتواند در مسیرپویایی و حرکتآفرینی اندیشه مهدویت چالشآفرین باشد. آنچه میتواند خاستگاه و ریشه غفلت یاد شده باشد عواملی هم چون غفلت از استعدادها و غفلت از جایگاه امام و دنیاطلبی است. در مقاله پیشرو برخی از ابعاد مسئله یاد شده کاویده خواهد شد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321The study Signs of Emergence
with Emphasis on the Sect's Waqifitesبررسی نشانههای ظهور با تأکید بر فرقه واقفه83100122947FAسعیده سادات موسوینیادانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدسید کاظم طباطباییاستاد دانشگاه فردوسی مشهدمهدی جلالیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210121In tradittional's sources, there are hadiths about the signs of the emergence, one of the sources of these hadiths is through the Sect's Waqifites, because this Sect, in order to convey its religion, some of the hadiths, Fragmentation or distortion, the study of their hadiths requires more precision. One of the signs of the emergence that has been emphasized in the Imāmī tradittion is the disagreement between Bani Abbas . It sign is serious damage and improper adaptation in the Mahdaviyat Doctrine.<br /><br />This article seeks to demonstrate in a historical metod, through the examination of the document and the text of the narrations, that the narrations that Bani Abbas discriminates as a sign of advent, is forged by the narrators of the victim to legitimize the rule of Bani al-Abbas, and to be a sign. It is false for the emergence.در منابع روایی، روایاتی دربارهی نشانههای ظهور آمده است، یکی از سرچشمههای ورود این روایات از طریق فرقهی واقفه است، از آنجا که این فرقه در جهت نصرت مذهب خویش، برخی از روایات را نقل به معنا، تقطیع یا تحریف میکردند، بررسی روایات آنها دقت بیشتری را میطلبد. یکی از نشانههای ظهور که در روایات امامیه، بر آن تأکید شده است اختلاف بنیعباس و انقراض آنهاست. این نشانه، محمل آسیبهای جدی و تطبیقات نادرست در مبحث مهدویت است.<br />این نوشتار درصدد است با روش تاریخی و از طریق بررسی سند و متن روایات نشان دهد روایاتی که اختلاف بنیعباس به عنوان نشانه ظهور معرفی میکند، از سوی راویان واقفی برای مشروعیتزدایی از حکومت بنیالعباس، جعل شده و علامت بودن آن برای ظهور نادرست استمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Elaborating the negative role of
extraordinary affairs in detecting false claimantsتبیین نقش سلبی خوارق عادات در تشخیص مدعیان دروغین101152122948FAسعید بخشیهیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20210121One of the important challenges in the path of Mahdaviyat is the existence of false claimants of Mahdaviyat. Understanding the claimants at the beginning and the on time response has a significant impact in counteracting these diversions.<br />In our traditions, It has been mentioned extraordinary affairs such as having a miracle, a lifetime, knowledge, a heavenly voice, Dip on the ground and etc... about the Imam of the Age.<br />Among the functions of these extraordinary affairs are their epistemic and negative functions. The failure of the false claimant to do a miracle is something in which, his non-imamate can be concluded. One who does not have extraordinary longevity can not be Imam of the time. One who does not have vast knowledge and infallibility can not be an Imam .One who does not carry prophets heritages and Jesus Christ does not come to confirm him and help him is not Imam Mahdi(aj).از جمله چالشهای مهم در مسیر مهدویت، وجود مدعیان دروغینِ مهدویت است، شناخت مدعیان در ابتدای امر و واکنش به موقع، تأثیر بهسزایی در مقابله با این جریانات انحرافی دارد. در روایات ما امور خارقالعادهای همچون داشتن معجزه، طول عمر، علم، ندای آسمانی، خسف و... درباره امام عصر؟عج؟ نقل شده است از جمله کارکردهای این خوارقِ عادات، کارکرد معرفتی و سلبی آنها میباشد.<br />عدم قدرت مدعی دروغین بر معجزه از اموری است که براساس آن میتوان عدم امامت او را نتیجه گرفت. کسی که طول عمر خارقالعاده نداشته باشد، نمیتواند امام زمان باشد.کسی که دارای علم وسیع و عصمت نباشد نمیتواند امام باشد، کسی که مواریث انبیاء را به همراه ندارد و حضرت عیسی؟ع؟ برای تأیید و یاری او نازل نشود، امام مهدی؟عج؟ نمیباشد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321The role of false claimants in the formation of the "Doenmeh" and its impact on Judaism and the Turkish Muslim communityنقش مدعیان دروغین در شکلگیری فرقه دونمه و تأثیر آن بر یهودیت و جامعه مسلمان ترکیه153172122950FAسیداحمد طباطبایی ستودهدانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمامیر خواصدانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمJournal Article20210121The "Doenmeh" is a Jewish-Islamic sect, whose formation is rooted in the false claims of the Jewish mystic called "Shabbethai Zevi". He is known in the history of religions as a Muslim Jew, in the Jewish period of his life, with the help of another false Prophet, "Nathan of Gaza", he claimed to be a prophet and then a God .He quickly followed followers with a fascination of his various dimensions. However, after being tempted by the Jewish scholars, he was apparently Muslim by the pressure of the Ottoman king, renamed "Muhammad Effendi", and died in the same situation. But this was not the end of the Shabbathism process, and some of his Jewish followers, with the design of new claims, provided the foundations for sectarian creation called " Doenmeh ". Not only did this sect bears great harm to Judaism, but also played a role in the fall of the Ottoman rule and the rule of Islam in Turkey. This paper attempts to explain the character of Shabbethai Zevi as the main source of this trend, the relationship between these false claimants and the establishment of the Doenmeh cult, and its impact on the Jewish and Islamic community.فرقه «دونمه» یک فرقه یهودی _ اسلامی است که شکلگیری آن، ریشه در ادعاهای دروغین عارفنمایی یهودی به نام «شَبتای صِوی» دارد. او که در تاریخ ادیان به عنوان یک یهودیِ مسلمان شده شناخته میشود، در دوره یهودی بودنِ حیات خویش با کمک پیامبر دروغین دیگری به نام «ناتان غزّهای» ادعای پیامبری و سپس خدایی نمود و با جذابیتی که در ابعاد مختلف شخصیتش وجود داشت به سرعت پیروانی را به گرد خود فراهم آورد. لیکن پس از آنکه از سوی علمای یهود مورد تکفیر قرار گرفت، با فشار سلطان عثمانی، به ظاهر مسلمان گشت و به «محمد افندی» تغییر نام داد و در همین وضعیت نیز درگذشت. اما این پایان جریان شبتایی نبود و برخی از پیروان یهودی وی با طرح ادعاهایی جدید، مقدمات تشکیل فرقهای را فراهم آوردند که «دونمه» نامیده میشود. این فرقه نه تنها آسیبهای فراوانی را بر یهودیت وارد نمود، بلکه در سقوط حکومت عثمانی و حاکمیت اسلام در ترکیه نیز نقش بهسزایی داشته است. در این مقاله سعی شده تا ضمن تبیین شخصیت شبتایصوی به عنوان خاستگاه اصلی این جریان؛ رابطه میان این مدعیان دروغین و تأسیس فرقه دونمه، و تأثیر آن بر جامعه یهودی و اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321A study on the Return with emphasis on Shaikhi, Baha'i and Ahmad Esmaeil Basri deviationsکاوشی در رجعت با تاکید بر انحرافات شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری173198122952FAسیدعلی حسینیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق؟ع؟ تهران.استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق؟ع؟ تهران.محمد شهبازیانسطح چهار رشته مهدویت و عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بینالمللی المصطفی قمJournal Article20210121The Return refers to the coming back of some of the dead to their former bodies at the time of the advent of Imam Mahdi (AS). During the time, the Shiites have been identified with this creed, and it has been one of the distinctions of the Imamis with Sunni and Shiite sects such as Zaidi.<br />There is a lot of proof about the Return and its characteristics, and some of the Ahl ul-Bayt's followers like Fazl ibn Shazan have written two books in this regard. Nevertheless, the concepts related to the Return are distorted over time, and we can observe distortions of the Return characteristics among the false claimants and deviant sects. Among these sects, Shaykhis, Baha'is and Ahmad Ismail al-Basri can be mentioned. Sheikh Ahmad Ahsayi has changed the term "Return" and interpreted it as coming back of some people at the end of Imam Mahdi (AS) reign and regarded it as the world of hurqalia. Baha'is also have changed the meaning of Return, and considered it as returning characteristics and similarities. On the other side, Ahmad Esma'il Basri, following the Shaikhis and Baha'is, accepted the two mentioned concepts of Return and consider it after the death of the 24th Upriser.<br />The tendency of some believers and seminary scholars to these divert teachings and the necessity of collecting problems of these sects and presenting a new response and new documentaries, made the writer to examine this issue with a descriptive-analytical and critical approach.<br />The result of the research is that the mentioned interpretations are unconfirmed and without reason, contrary to the narrations and based on the personal exegeses.رجعت به معنای بازگشت تعدادی از اموات به کالبد گذشته خود و در زمان ظهور حضرت مهدی؟عج؟ میباشد. شیعیان در گذر زمان به این عنوان شناخته شده و این امر از جمله تمایزات امامیه با اهلسنت و فرقههایی شیعی مانند زیدیه بوده است. درباره اثبات رجعت و ویژگیهای آن مطالب بسیار نگارش گردیده و برخی از یاران اهلبیت؟عهم؟ همانند فضل بن شاذان دو کتاب در این زمینه تدوین نمودهاند. با این همه، مفاهیم مرتبط با رجعت در گذر زمان مورد هجمه و انحراف قرار گرفته و در میان مدعیان دروغین و فرق انحرافی تحریف ویژگیهای رجعت را مشاهده میکنیم. از جمله این فرق میتوان به شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری اشاره نمود. شیخ احمد احسایی در اصطلاح رجعت تصرف کرده و آن را به بازگشت افرادی در پایان حکومت حضرت مهدی؟عج؟ تفسیرکرده و مکان آن را عالم هورقلیا میداند. بهائیت نیز در معنای رجعت تصرف کرده و آن را رجعت به مثل و صفت دانسته است. از طرف دیگر احمداسماعیل بصری، به تبعیت از شیخیه و بهائیت دو مفهوم گذشته را پذیرفته و افزون بر آن رجعت را پس از مرگ قائم بیست و چهارم ذکر میکند. گرایش برخی از دینداران و طلاب حوزه علمیه به این آموزههای انحرافی و نیاز به جمع نمودن شبهات این فرق و ارائهی پاسخی جدید و طرح مستنداتی نو، نگارنده را بر آن داشت تا با روش توصیفی _ تحلیلی، انتقادی، به بررسی این مسئله بپردازد. نتیجه تحقیق بر آن است که برداشتهای مذکور بدون دلیل، خلاف روایات و براساس تأویلات ذوقی بوده و قابل اثبات نمیباشد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Critic of the Bahais Thought on promised
Imam in the concept of Ibn ul-Insan, according
to the holy manuscripts of religionsنقد نگاه موعودگرایانه بهائیت در مفهوم ابن الانسان براساس متون ادیان199218122962FAمجید حیدریفراستادیار پژوهشگاه معارج قم.محمّد علی پرهیزگاردانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم و پژوهشگر پژوهشگاه معارج قمJournal Article20210121Agnomen "Ibn ul-Insan" is one of the Biblical terms that the Jews apply to the promised Messiah of the Apocalypse. Christians also consider Jesus Christ as the promised Ibn ul-Insan of the Bible and the Savior of the Apocalypse. Some Shiites, by matching the functions of Ibn ul-Insan with the existing Mahdi, proclaim this personality the very savior of Islam. Meanwhile, the Baha'is, who are Shi'ite diversions, are pursuing their own goals with various comparisons.<br />The author in this article explains matching the personality of 'Ibn ul-'Insan "from the viewpoint of Judaism, Christianity, Islam and the deviant group of Baha'is by descriptive-analytical method and then analyzes them.<br />In the end, he recognizes this character as very Jesus Christ, who will come along with Imam Mahdi and will follow him. And ultimately, based on distortions and inconsistencies in the attitudes of the Baha'is, criticizes them and proves their falsehood.کنیه «ابن الانسان» از اصطلاحات کتاب مقدس است که یهودیان آن را بر مسیح موعود آخرالزمان تطبیق میکنند؛ مسیحیان نیز حضرت عیسی؟ع؟ را ابن الانسان موعود کتاب مقدس و منجی آخرالزمان معرفی میکنند. برخی شیعیان نیز با تطبیق کارکردهای «ابن الانسان» با مهدی موجود موعود؟عج؟ این شخصیت را همان منجی اسلام میدانند. در این میان بهائیان که از انشعابات انحرافی تشیع است، با تطبیقهای گوناگون، در پی دستیابی به اهداف خودشان هستند.<br />این نوشتار بر پایه روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی تطبیقهای شخصیت «ابن الانسان» را از دیدگاه یهودیت و مسیحیت و اسلام و گروه منحرف بهائیت بیان میکند؛ سپس به تحلیل آنها میپردازد. در پایان این شخصیت را همان حضرت عیسی؟ع؟ میشناسند که همراه امام مهدی موعود؟عج؟ خواهد آمد و به آن حضرت اقتدا خواهد کرد و سرانجام بر پایه تحریف و تناقضات در تطبیقات بهائیان، آنان را نادرست شمرده و نقد میکند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321The Seniority of Occultation Thought, an Answer
to the doubt "novelty of Occultation Thought"دیرینگی اندیشه غیبت پاسخی به شبهه نوپایی اندیشه غیبت219236122964FAحسین الهی نژاددانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210121The article has started with three doubts. 1. The occultation thought in the minor occultation era has been a novel and new thought. 2. The Shia Muslims in the minor occultation era have been unfamiliar with the occultation thought. 3. The Shias in the era of occultation have had wandering and confusion in addition to lack of political theory. The current article, first deals with the doubts, their analysis and review and then it focuses on their answers in detail in order to prove the seniority of occultation thought as well as the unreasonableness of the Shia wandering and confusion. Accordingly, first, the constant efforts of the 14 Infallibles to promote and explain the issue of occultation with two spoken and behavioral methods are discussed and then some of the books and articles regarding occultation thought compiled by Imams' companions and scientists in the era of Imams are investigated. Then, the article deals with Mahdaviyat deviant sects which claim their leaders are absent from the eyes of the people. In the next section, the explanation of delegation and representation organization as well as their place, scope and function are considered and at the end of the article, the visits made in the era of occultation including private and public are examined. From the results of the articles, in addition to answering these doubts, one can justify the seniority of occultation and the occulted Imam.نوشتار در پیش رو با طرح سه شبهه آغاز شده است: 1. اندیشه غیبت در عصر غیبت صغری، اندیشهای نوپا و جدید بوده است؛ 2. شیعیان در عصر غیبت صغری نسبت به اندیشه غیبت ناآشنا بودهاند؛ 3. شیعیان در عصر غیبت به جهت ناآشنایی با اندیشه غیبت علاوه بر تحیر و سرگردانی، فاقد تئوری سیاسی نیز بودهاند. در این تحقیق ابتدا به بیان اصل شبهات، و تحلیل و بررسی آنها مبادرت شده و بعد به پاسخگویی آنها به صورت تفصیلی پرداخته میشود تا علاوه بر اثبات دیرینگی اندیشه غیبت، بیدلیل بودن تحیر و سرگردانی شیعیان نیز به اثبات برسد. بر این اساس ابتدا به تلاش مستمر حضرات معصومین؟عهم؟ در خصوص تبلیغ و تبیین مسئله غیبت با دو شیوه گفتاری و رفتاری پرداخته میشود و بعد به ذکر کتابها و نوشتجاتی که پیرامون اندیشه غیبت از ناحیه اصحاب ائمه؟عهم؟ و دانشمندان هم عصر ائمه؟عهم؟ تألیف شده، اشاره میشود. در ادامه به بیان فرقههای انحرافی مهدویت پرداخته شده که ادعا میکنند رهبرانشان از انظار مردم غایب شدهاند. در مرحله بعد به تبیین و تشریح سازمان وکالت و نیابت پرداخته شده و جایگاه، گستره و کارکرد آن نیز مورد مداقه قرار میگیرد و در آخر و پایان نوشتار به ملاقاتهای صورت گرفته در عصر غیبت اعم از خصوصی و عمومی پرداخته میشود که از مجموع و نتایج این جستارها میتوان علاوه بر پاسخگویی به شبهات مزبور به توجیه دیرینگی غیبت و امام غایب نیز پرداخت.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920210121The stylistics of the Infallible Leaders' management on the crisis of forging and distortion in the Mahdaviyat narrationsسبکشناسی مدیریت پیشوایان معصوم؟عهم؟ بر بحران جعل و تحریف در روایات مهدویت237256122968FAخدامراد سلیمیاناستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمرحیم کارگراستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210121One of the prominent issues of Mahdaviyat is the attempt to validate the narrations of this great belief and to demonstrate a comprehensive and accepted system in this domain. This important issue is not feasible except by referring to the commands and behavior of the infallible. The current article tries to analyze the style of Infallible Leaders' management on the crisis of forging and distortion in the Mahdaviyat narrations by working on a descriptive-analytical method. The article focuses on answering the question "how the style of the 14 Infallibles' management was on the crisis of forging in the Mahdaviyat narrations" and emphasizes that this style has been a type of "crisis management". It means that, the Infallible leaders were looking for decisions that would reduce the process of forging, distorting and then controlling and eliminating them when confronting with this crisis. In this regard, we face with two types of "eliminating management in the previous stage" and "resolving management in the next stage". Then, strategies of the 14 Infallibles are going to be considered.<br />The review of this paper would be a basis to answer this question" What model should be used today in confronting with forging and distortion?"یکی از مسائل برجسته مهدویت، تلاش برای اعتبارسنجی روایات مربوط به این باورداشت سترگ و نشاندادن یک نظام فراگیر و پذیرفته در این زمینه است. اینکه آیا روایت در دست از معصوم؟ع؟ صادر شده یا به دروغ به او نسبت داده شده است. این مهم نیز جز با مراجعه به فرمایش و رفتار معصوم؟ع؟ شدنی نیست. نوشتار پیش رو با روشی توصیفی _ تحلیلی تلاش میکند تا سبک مدیریت معصومین؟عهم؟ بر بحران جعل و تحریف در روایات مهدویت را واکاوی کند. این جستار در پاسخگویی به این پرسش که سبک مدیریت معصومین؟عهم؟ بر بحران جعل در روایات مهدویت چگونه بوده، تأکید دارد که این سبک، از سنخ «مدیریت بحران» بوده است؛ بدین معنا که پیشوایان معصوم؟ع؟ در رویارویی با این بحران در پی گرفتنِ تصمیماتی بودند که به کاهش روند جعل و تحریف و به کنترل و دفع آنان بینجامد. در این راستا با دو گونه «مدیریت دفعی در مرحله پیشینی» و «مدیریت رفعی در مرحله پسینی» روبهروییم. در ادامه ساز و کارهای معصومین؟عهم؟ در هر دوره بررسی میشود.<br />بررسیهای این نگاشته زمینهای است برای پاسخ به این پرسش که امروزه از چه الگویی در رویارویی با جعل و تحریف باید بهره جست؟مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321"A new investigation of the relationship between waiting for Imam Mahdi and the Koranic principle that it is forbidden to despair of Allah's soothing mercy"بازپژوهی ارتباط انتظار فرج با اصل قرآنی حرمت یأس از روح الله257278122969FAروحالله شاکری زواردهیعضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی خانیدانشجوی دکتری کلام امامیه، پردیس فارابی دانشگاه تهران.Journal Article20210121One of the serious challenges the discourse on Mahdaviyat has faced, due to the long absence of Imam Mahdi, is that people are getting disappointed at his reappearance. The challenge becomes more serious when we notice those narrations that have tied in his reappearance with people's disappointment. Those narrations seemingly disagree with Imam Ali's saying: "Wait for Imam Mahdi and never despair of Allah's soothing mercy; because our best doing to Allah is waiting for him" which indicates a basic connection between waiting for Imam Mahdi and not to despair of Allah's mercy. The serious question is the way to explain these narrations so that they don't disagree with that foregoning principle. To get a straight answer, we have to know the exact relationship between waiting for him and getting disappointed about his long absence. In fact, what properly indicates their relationship, is the great emphasis Islam has placed on hoping for Allah's mercy, which results in action and progress, as well as Islam's strict forbiddances from getting disappointed about Allah's mercy which leads to interia and escape from responsibility. Furthermore, there are lots of narrations stating that only those who try hard for justice and sovereignty of justice are the sincere expectant ones. Therefor, the sentences that say his reappearance will not occur unless all people get disappointed about the situation, do not mean to give us permission to lose hope. However, they can mean that he will not reappear until people find out that all governments and policies are hopeless at rulling over the world and it will not happen until they mentally grow as much as they can understand that no one can behave as well and justly as he can.یکی از چالشهای مهمّ فراروی گفتمان مهدویت، مسئله «یأس و ناامیدی» از ظهور و قیام منجی موعود، به جهت طولانی شدن غیبت است. این چالش زمانی جدّیتر میشود که در برخی روایات، فرا رسیدن زمان ظهور منجی موعود با تحقق یأس و ناامیدیِ مردم پیوند خورده است. این روایات در ظاهر با روایت علوی «انتظروا الفرج و لا تیأسوا من رَوح الله فإنّ أحبّ الأعمال إلی الله انتظار الفرج» که مبیّن پیوند مبنایی آموزه انتظار فرج با اصل قرآنیِ «حرمت یأس از رَوح الله» است، منافات دارد. پرسش اصلی این است که این روایات را چگونه باید تبیین نمود که با اصل مذکور منافات نداشته باشند؟ پاسخ این پرسش در گرو تبیین ارتباط مبنایی و معنایی انتظار فرج با اصل قرآنی حرمت یأس از روح الله است. توجه به تأکید تعالیم دینی بر مطلوبیت امید به رحمت الهی که موجب حرکت، پویایی و مجاهده در راه حق است و نیز، نهی از یأس و ناامیدی که سکون، رخوت و مسئولیتگریزی را به دنبال دارد، در کنار روایات پرشماری که به ترسیم سیمای حقیقی منتظران ظهور منجی موعود پرداخته و انتظار فرج را ملازم با حرکت، تلاش و مجاهده در راه حاکمیت حق و عدالت میداند، ارتباط مذکور را مبیّن میسازد. بر این اساس، روایاتی که ظهور منجی موعود را مقارن با تحقق یأس و ناامیدی میدانند هرگز به معنای جواز یأس و ناامیدی نبوده بلکه میتوان این روایات را بدین معنا دانست که ظهور منجی موعود زمانی خواهد بود که مردم از همه حکومتها و سیاستها برای اجرای کامل عدالت در جهان، ناامید شوند و به اندازهای از رشد معرفتی و فکری برسند که درک کنند تنها حکومت منجی موعود است که میتواند تأمینکننده عدالت حقیقی باشد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321A Critical Introduction to
“The end of the age of religion” Theoryدرآمدی انتقادی بر نظریه پایان عصر دین279312122971FAمحمدجواد پیرمرادیدانشیار دانشگاه جامع امام حسین تهرانJournal Article20210121 “End of the age of religion” theory which has been criticized in this paper by the mixture method of logical and statistical analysis is one of every religious revolution challenges, specifically of Imam Mahdi (aj) World Revolution. Because, according to this theory, any religious revolution is meaningless. This theory was appeared by August Komte from the first half of the 19th century and was theoreticized in various ways by sociologists ‘i.e. theorists of both systems of liberal democracy and social democracy,. But the Islamic Revolution of Iran practically refuted this theory., The author in the article criticized this theory with rational, religious, and statistical evidences. According to findings of the research, era of religion will never be ended and under the impact of the Iranian Islamic Revolution, the tendency toward pure Islam and behaviors based on the belief in Mahdaviyat and waiting for a global justice system is increasing all over the world.نظریه پایان عصر دین که در این نوشتار با روش آمیخته تحلیل منطقی و تحلیل آماری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است، یکی از چالشهای هر انقلاب دینی و طبعاً انقلاب جهانی حضرت مهدی4 است. زیرا بر مبنای این نظریه هرگونه انقلابی بر پایه دین بیمعناست. این نظریه توسط اگوست کنت از نیمه اول قرن 19 مطرح و توسط جامعهشناسان تئوریپرداز نظام سرمایهداری و مخالفان آنها یعنی هر دو نظام لیبرال دمکراسی و سوسیال دمکراسی به شکلهای مختلف تئوریزه شد. اما انقلاب اسلامی ایران در عمل این نظریه را نقض کرد. در این نوشتار با ادله منطقی و دینی و آماری این نظریه ابطال شده است. براساس یافتههای تحقیق دوران دین هرگز تمام نمیشود و تحت تأثیر انقلاب اسلامی در سطح جهان گرایش به اسلام ناب و رفتارها براساس اعتقاد به مهدویت و انتظار دولت عدالتگستر جهانی رو به افزایش است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Inaction and Irresponsibility as
a challenge for the age of Absenceسستی و مسئولیتگریزی چالشی در عصر غیبت313346122973FAمحمدصابر جعفریعضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20210121One of the challenges for the age of Absence is Inaction and irresponsibility.Several words indicate this concept. This item, in Islamic Traditions has been criticized in numerous form. In the prayers and visit-statements dedicated to Imam Mahdi, avoiding this challenge has been emphasized.<br /> Some factors for weakness and inaction are composed of cases such as doubt and disbelief in the unseen world , Inattention to the divine traditions and human role in the length of absence, regarding the advent as an unavailable event, change of motives, being motiveless, lack of readiness and calculation of problems (misunderstanding the route and its problems), Despair and hopelessness, indolence and hedonism;<br />The consequence of this weakness is to violate and impair the Imam rights, the awaiting community and humanity, to disrupt obligation and action , sinning, the prolongation of absence, the delay of emergence, impersonator making, hypocrisy and compunction.<br />Some of the solutions suggested by the verses and narrations to prevent irresponsibility are: Increasing knowledge and stablishing and deepening belief in the Imam Mahdi and the emergence, promoting to love the Imam and enthusiasm for the emergence, multigenerational approach , planning , to make perspective and strategy, the covenant, promise, loyalty and allegiance to the Imam and commitment to the plan, meditation , interpellation and punishment.یکی از چالشهای دوران غیبت، سستی و مسئولیتگریزی است. واژههای متعددی مبین این مفهومند. در روایت به گونههای متعدد مورد مذمت قرار گرفته است. در ادعیه و زیارات مختص به حضرت مهدی4، حذر از این چالش مورد تاکید قرار گرفته است. اموری نظیر شک و تردید و عدم ایمان به غیب، عدم توجه به سنتهای الهی و نقشآفرینی انسان، طول غیبت و دور دیدن ظهور، تغییر انگیزهها، بیانگیزگی، عدم آمادگی و محاسبه نکردن مشکلات (نداشتن آگاهی به راه و مشکلات آن)، یأس و نومیدی، راحتطلبی و لذتگرایی؛ برخی از عوامل سستی بوده که پیامد این سستی ادا نکردن و تباهسازی حقوق امام، جامعه منتظر و بشریت، تضییع کار و وظیفه، گناه، طولانی شدن غیبت و تأخیر ظهور، استبدال، نفاق و ندامت و پیشمانی است. برای پیشگیری و برونرفت از مسئولیتگریزی معرفتافزایی و اثبات و تعمیق باور به حضرت و ظهور، ایجاد محبت به امام و شوق نسبت به ظهور، نگاه فرانسلی، نوشتن برنامه، چشمانداز و استراتژی، پیمان و عهد و بیعت با امام و التزام به برنامه، مراقبه و مواخذه و توبیخ برخی از راهکارهایی است که براساس آیات و روایات پیشنهاد میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Survey and analyzing seditions in the
region of Levant (great Syria) before the Adventبررسی و تحلیل حوادث فتنه منطقه شام (سوریه) قبل از ظهور347368122974FAسید محمدرضی آصف اگاهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قممصطفی امیریطلبه حوزه علمیه قمJournal Article20210121The sedition of Levant area before the advent will be the scene of confrontation and clash among the ramhan ( two groups of As’hab and Abqa), the Turks and the Romans, so that eventually It will lead to sovereignty of the last ruler of Damascus (Sufiani) before the Advent<br />Sufiani who will be supported by the "Roman, Jewish and Arab" triangle, first will dominate Damascus and other quintuplet areas, and then, after winning the war in Qyrqizia will be going to invade Iraq.<br />In this paper, by a library method and an analytical-descriptive approach, and by documenting authentic narrative sources, will be drawn the sequence of "seditions in Levant region before the Advent.فتنه منطقه شام قبل از ظهور صحنه رویارویی، اختلاف بین رمحان (جریان اصهب و جریان ابقع)، حضور ترکها و رومیها خواهد بود که سرانجام منجر به قدرت رسیدن آخرین حاکم دمشق (سفیانی) قبل از ظهور خواهد گردید. سفیانی که توسط مثلث «روم، یهود و عرب» حمایت و پشتیبانی میشود، ابتدا بر دمشق و سایر مناطق الکور الخمس مسلط میگردد و آنگاه بعد از پیروزی در جنگ قرقیسیا، عزم حمله به عراق را خواهد داشت. در این نوشتار با روش کتابخانهای و رویکرد توصیفی _ تحلیلی و با استناد به منابع معتبر روایی، ترتیب «فتنه حوادث منطقه شام قبل از ظهور» ترسیم خواهد شد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321An inquiry into the Challenging Reports About
Imam Mahdi (a) in the Book of Sulaym b. Qays al-Hilaliبررسی گزارشات چالشبرانگیز کتاب سلیم بن قیس هلالی پیرامون حضرت مهدی؟عج؟369386122975FAسیدمحمّد سلطانیپژوهشگر تاریخ اسلام مرکز تخصصی ائمه اطهار؟عهم؟، دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم؟ع؟ قمسیدحسین فلاحزادهدانشیار گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم قم.Journal Article20210121The book of Sulaym b. Qays al-Hihali (d. 76 AH) is one of the most ancient extant books of the early Islam. This book is mostly about the incidents after the death of the prophet of Islam (PBUH&P) and the oppressions on his household. Despite the importance of the subjects concerning Imam Mahdi (a) and the existence of controversial reports in this book about him, these reports have not been studied yet. Because of the contradictions in such reports, the inquiry to define the promised Mahdi in this book is subjected to a serious challenge. This essay shows that the book of Sulaym has no negative viewpoint but about Bani Umayyah and none of the Imams of misguidance is among Bani Abbas! According to this book, the promised Mahdi will overthrow the government of Bani Umayyah and give it back to its true owners, i.e. the household of the prophet. It seems that the author of the book -or some parts of it- lived in the late period of Bani Umayyah and therefore, sought the Imams of misguidance among them and the first three caliphs as well. He also hoped that Mahdi will overthrow the government of Bani Umayyah. Imperfections in the book of Sulaym prevent us from the absolute acceptance of the content of it, including its narrations about Imam Mahdi (a); and even it is problematic to allege all the content to Sulaym b. Qays or Aban b. Abi Ayyash.کتاب سلیم بن قیس هلالی از قدیمیترین کتب برجا مانده از صدر اسلام است. این کتاب عمدتاً به بیان حوادث پس از رحلت رسول خدا؟ص؟ و ظلمهای وارده بر خاندان رسالت پرداخته است. علیرغم اهمیت مسئله مهدویت و نیز گزارشات ضدّ و نقیضی که در این کتاب در رابطه با این موضوع وجود دارد، اما این مسئله از جمله مواردی است که تاکنون مورد توجه پژوهشگران نبوده است. مصداقیابی «مهدی موعود4» در کتاب سلیم با چالشی جدّی مواجه است، زیرا تناقضات چندی در روایات مهدوی کتاب سلیم وجود دارد. در این نوشتار نشان داده شد که در کتاب سلیم، تنها بنیامیه چهرهای منفی دارند و هیچیک از امامان ضلالتی که در این کتاب معرفی شدهاند، از بنیالعباس نیستند! بنابر روایات این کتاب، مهدی موعود4 حکومت را از بنیامیه خواهد گرفت و آنرا به صاحبان اصلیش بازخواهد گرداند. در مجموع به نظر میرسد نویسنده این کتاب _ یا بخشهایی از آن_ به احتمال زیاد، در دوره پایانی حکومت بنیامیه زندگی میکرده و در نتیجه امامان جور را فقط در میان آنان _ و سه خلیفه نخستین_ جستجو نموده و انتظار برچیده شدن این حکومت توسط امام زمان؟عج؟ را داشته است. اشکالات متعددی بر کتاب سلیم وارد است که مانع از قبول همه مطالب کتاب بهطور مطلق است و حتی انتساب همه گزارشات موجود در کتاب به سلیم بن قیس و یا ابان بن ابی عیاش با اشکال مواجه خواهد بود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳134920190321Review the Challenges of the Hadiths of Government Formation in the Age of Absenceبررسی چالشهای روایی تشکیل حکومت در عصر غیبت387406122976FAسیدمسعود پورسیدآقاییاستاد درس خارج حوزه علمیه قم.محمد امیری قوامدانشپژوه سطح چهار مهدویت مرکز تخصصی موعود قمJournal Article20210121Absract<br />In spite of many Qur'anic, Traditional and rational reasons about the necessity of building an Islamic state in general, specifically the era of Imam Mahdi Absence, there are narrations that some people by citing them have believed in illegitimacy of an Islamic state at the time of Absence.<br />Therefore, it seems necessary that these traditions be evaluated in a scientific and fair way far from any bias in order to clarify the strength of their reasoning in the light of a scientific critic.<br />By searching for these traditions, They divided into eight categories, according to their meaning and under each category the reference Address and the significance of the most important narrations of that category examined.<br />Finally, by examining them in terms of the reference Address and the significance, it became clear that most of these narrations are in both reference Address and significance.<br />And a very small part of them, although they are valid and right in reference Address, do not represent the claimed thought. And supposedly if we accept their implication, they will commonly be compatible with other evidences.<br />And if that aspect is not accepted, they are inconsistent with a large number of authentic Qur'anic, rational and narrative reasons about jihad, bidding goodness and forbidding badness, the defense of the oppressed etc,<br />Such limited Traditions do not have the ability to bound or allocate this large number of reasons for only state building during the presence of Imam Mahdi(aj).در کنار ادله فراوان قرآنی، روایی و عقلی بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در همه دورهها ازجمله عصر غیبت امام عصر؟عج؟، روایاتی وجود دارند که برخی با استناد به آنها قائل به تعطیل حکومت اسلامی در عصر غیبت شدهاند؛ لذا ضروری مینمود که این روایات به دور از هر گونه تعصب در مسیری علمی و منصفانه مورد ارزیابی قرار گیرند تا میزان قوت استدلال ایشان در سنجه نقد علمی روشن گردد؛ با استقراء این روایات با توجه به مضمون، آنها را به هشت دسته تقسیم نمودیم و در ذیل هر دسته، به بررسی سند و دلالت مهمترین روایات آن دسته پرداختیم؛ در نهایت با بررسی سندی و دلالی آنها روشن شد که بخش اعظم این روایات هم ضعف سندی دارند و هم ضعفهای متعدد دلالی و بخش بسیار محدودی از آنها اگر چه از نظر سند صحیح و معتبر هستند، اما دلالتی بر مدعای مستدل ندارند و بر فرض پذیرش دلالت آنها قابلیت جمع عرفی با دیگر ادله را دارند و در صورت نپذیرفتن آن وجوه جمع، با حجم بسیار وسیعی از ادله قطعی قرآنی، عقلی و روایات معتبر در زمینه جهاد، امر به معروف، دفاع از مظلوم و... تعارض دارند و چنین روایات محدودی توان تقیید یا تخصیص این حجم وسیع از ادله به زمان حضور امام معصوم؟ع؟ را ندارند.