مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222The jurisprudential review of anti-oppression and corruption Uprising before the advent of Hazrat Hojjat (AS)بررسی فقهی قیام ضد ظلم و فساد قبل از ظهور حضرت حجت؟عج؟730123065FAسعید ضیائیفرمدرس درس خارج حوزه علمیه قم و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210123In the Hadith books of the Imamate School , there are narrations where their literal meaning is the illegitimacy of any uprising before the appearance of Hazrat Hojat (AS), and some people because of unskillfulness and the lack of knowledge about the principles of the sacred religion of Islam, and the misunderstanding of these narrations think that any action to reform a community or political system is not permissible and the Shiites, in the age of absence, have no obligation to reform the affairs of society-such as the obligation to command good and forbidding evil- nor have a duty to provide grounds for the appearance and opportunities sometimes use these narratives for their false ends.<br /> According to the writer, these narrations are allegorical and they should be interpreted in the light of decisive principles, as the Imams of the Ahlul-Bayt (as) have guided.<br />In this article, the narrations that are believed to be related to the theme are divided into eight categories and it was found by scrutinizing that the only initial and apparent meaning of these narrations conjectured such a misunderstanding and this superficial understanding disappears by reference to the definitive proofs; Moreover, there is no certainty about the issuance of any of these narrations from the infallible Imam (AS).در کتابهای حدیثی امامیه روایاتی وجود دارد که ظاهر ابتدایی آن مبغوضیت قیام قبل از ظهور حضرت حجت؟عج؟ است. گاهی اوقات برخی افراد غیرکارشناس و ناآشنا با اصول و مبانی دین مقدس اسلام، برداشت درستی از این روایات نداشته و تصور میکنند که هرگونه اقدام به منظور اصلاح جامعه یا نظام سیاسی آن جایز نیست و شیعیان در عصر غیبت نه نسبت به دستوراتی که به گونهای با اصلاح امور جامعه مرتبط است _ نظیر امر به معروف و نهی از منکر _ وظیفهای دارند نه نسبت به زمینهسازی برای ظهور.<br />گاهی هم فرصتطلبان از این روایات در جهت مقاصد باطل خود استفاده میکنند. به نظر نگارنده این روایات از زمره متشابهات است و باید در پرتو اصول و مبانی محکم تفسیر شوند؛ همانطور که امامان اهلبیت؟عهم؟ بدان راهنمایی کردهاند. در این مقاله روایاتی که تصور میشود با این مسئله ارتباط دارد به هشت دسته تقسیم شده و با بررسی کارشناسی مشخص گردید که تنها ظاهر ابتدایی یک دسته از این روایات موهم چنین برداشت اشتباهی است و این ظهور ابتدایی با مراجعه به ادله محکم قطعی از بین میرود؛ افزون بر اینکه نسبت به صدور هیچ یک از روایات این دسته از امام معصوم؟عهم؟ اطمینانی وجود ندارد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Analysis and recognition of kinds of
Zionism Based on the Last time's Savior thoughtتحلیل و بازشناسی انواع صهیونیسم براساس اندیشه موعود آخرالزمان3152123066FAمحمدحسین طاهری آکردیاستادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی قمJournal Article20210123Zionism is a thought to believe in the establishment of a Jewish State in Palestine in the apocalypse. This thought has always been associated with The Saving Thought for the Jews; thus, Zionism has an unbreakable bond with the doctrine of the Savior.<br />Through the definition of Zionism and its various kinds in Judaism and Christianity, This article attempts to examine the doctrine of the Savior. And to show that it has always played a fundamental role in all kinds of Zionism (i.e. Religious Zionism in Judaism, Political-Religious Zionism in Christianity, Political Zionism in Judaism, and Cultural Zionism in Judaism).<br />Reviewing typology of this doctrine, it also analyzes that Cultural Zionism returns back to Religious Zionism in Judaism, and the Jewish Political Zionism is rooted in the Political-Religious Zionism of Christianity. And the main difference between these two thoughts is that the formation of a Jewish State in Palestine according to Cultural and Religious Zionism derived from the Jewish Law, the Torah and the Talmud, is subject to the emergence of Messiah and the Savior, but in the Political Zionism in Judaism as well as the Political Zionism of Christianity, the establishment of the Jewish State should be before the emergence of the Savior, which causes them to disagree.صهیونیسم اندیشهای است که معتقد به تأسیس دولت یهودی در فلسطین در آخرالزمان است. این تفکر همواره با تفکر نجاتبخشی برای یهودیان همراه بوده؛ ازینرو صهیونیسم با آموزه موعود پیوندی ناگسستنی دارد. این مقاله تلاش دارد که با تعریف صهیونیسم و معرفی انواع آن در یهودیت و مسیحیت، به بررسی آموزه موعود بپردازد و بیان کند که در تمام انواع صهیونیسم (یعنی صهیونیسم دینی در یهودیت، صهیونیسم سیاسی_ دینی در مسیحیت، صهیونیسم سیاسی در یهودیت و صهیونیسم فرهنگی در یهودیت) همواره آموزه موعود نقش اساسی داشته است. همچنین در بررسی گونهشناسی موعود، تحلیل نماید که بازگشت صهیونیسم فرهنگی به صهیونیسم دینی در یهودیت است و صهیونیسم سیاسی یهودی ریشه در صهیونیسم سیاسی _ دینی مسیحیت دارد و تفاوت عمده این دو تفکر این است که تشکیل دولت یهودی در فلسطین در صهونیسم فرهنگی و دینی که برگرفته از شریعت یهودی و تورات و تلمود است، منوط به ظهور ماشیح و موعود است؛ اما در تفکر صهیونیسم سیاسی در یهودیت و نیز صهیونیسم سیاسی مسیحیت، تحقق دولت یهودی، قبل از ظهور موعود است و همین امر سبب اختلاف میان آنان است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Religious spiritualty from the view point of Shiite - Mahdaviat teachingsهویت معنویت دینی از منظر آموزههای شیعی _ مهدوی5386123067FAرضا حاجی ابراهیماستادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر.سهیلا یاوریکارشناسی ارشد مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20210123Religious spiritualty results from kind of life based on belief –heart relation with God and amity to prophet and his household and forms people's spiritual life and act on the basis of divine teachings and efforts to establish the theocracy of ( imam of the age(Imam Zaman ) . According to developing the new spiritual currents having pluralistic nature ( entity) and directing people to relativism and libertinism ( free-thinking) abyss , religious spiritualty lacks libertinism ( free0thinkin) and relativism of knowledge and morality. This study carried out descriptive-analytic method and on the basis of intellectual and traditional ( narrative ) reasoning has investigated the religious spiritualty from the view point of Shiite- Mahdaviat teachings in four sections : epistemology , ontology , anthropology , and deontology. It has been concluded that religious spiritualty maintains rationality , revelation, God existence, chastity , supra-human and metaphysic science , science of prophet and Imams , the necessity of following the inerrant imam to avoid sin , existence and fundamental reality of soul(spirit) and inerrant Imam as the mediator of emanation and benefactor ; it is the last world-oriented , religious-legalist, and abstemious and believes the acceptance of guardianship of inerrant imam as the condition of accepting acts and necessity of revival of the command of inerrant imam as the most fundamental duty of real awaiting people.معنویت دینی برآیند و حاصل شکلی از زیستن است که بر پایه رابطه قلبی _ ایمانی با خدا و پیوند حبی نسبت به پیامبر و اهلبیت طاهریناش شکل گرفته، اعمال و زندگی فرد معنوی را بر پایه تعالیم وحیانی و تلاش برای برپایی حکومت ولیعصر؟عج؟ تبلور میبخشد. با توجه به گسترش جریانهای معنوی جدید که ماهیتی تکثرگرا داشته مخاطبان را به ورطه نسبیتگرایی و اباحهگرایی سوق میدهند، معنویت دینی معنویتی به دور از اباحهگرایی و نسبیتاندیشی معرفتی یا اخلاقی است.<br />این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی و برپایه محکمات عقلی و نقلی هویت معنویت دینی را از منظر آموزههای شیعی _ مهدوی در چهار بخش معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی و وظیفهشناختی مورد بررسی قرار داده و به این نتایج رسیده است که معنویت دینی قائل به عقلانیت، وحیانیت، وجود خدا، عصمت و علم فرابشری و پیامبر و امام معصوم، ضرورت اقتدا به امام معصوم برای دوری از انحرافات، وجود و اصالت روح و امام معصوم به عنوان واسطه فیض و ولی نعم است و معنویت دینی آخرتگرا، شریعتگرا و اعتدالگرا، قائل به پذیرش ولایت معصوم به عنوان شرط قبولی اعمال و بالاخره ضرورت احیای امر معصوم به عنوان اصلیترین وظیفه منتظران حقیقی است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Imam Mahdi`s martyrdom; Finding the
origin of the narrative in the late resourcesمصدریابی داستان شهادت امام عصر؟عج؟ در منابع متأخران87110123129FAمجید معارفاستاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران.سید محمدرضا لواسانیدانشجوی دکتری قرآن و حدیث دانشکده اصولالدین تهرانJournal Article20210123The renowned narrative of the bearded woman, named Saīdah or Malīhah, who throws a burden on Imam Mahdi`s head and causes his death, is a widely diffused story in recent centuries. By following up the resources of the narrative, this article demonstrates that the story is exclusively narrated by Shaykh Ahmad Al-Ahsā`ī, one of the most famous Shiite clerics in Qājār period whose treatises, the earliest of which belongs to the beginnings of the nineteenth century, have been quoted by some later Shiite authors, e.g. Shaykh Ali Yazdi Hā`iri who prompted its fame. Based on some pieces of evidence in Ahsā`ī`s works, then, we shall try to trace his probable reference to some common traditions in Khorāsān in thirteenth century. Finally, we shall draw a spectrum of different reactions to the narrative and show that the narrative does not satisfy the criteria of an authenticated hadith.داستان زنی ریشدار به نام سعیده یا ملیحه که با پرتاب جسمی سنگین موجب شهادت امام زمان؟عج؟ خواهد شد یکی از داستانهایی است که در سده گذشته شهرت زیادی یافته است. نگارندگان با پیگیری منابع نشر این داستان نشان میدهند قدیمیترین منبعی که آن را نقل کرده مربوط به دهه سوم قرن سیزدهم هجری است و راوی انحصاری آن شیخ احمد احسائی از علمای مشهور عصر قاجار است که در چند اثر خویش به آن پرداخته است. این ایده از آثار احسائی به دیگر منابع سرایت کرده و به ویژه یکسده بعد و با نقل شیخ علی یزدی حائری در کتاب الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب به گستردگی انتشار و شهرت یافته در بعضی کتب معاصر با موضوع مهدویت نقل شده است. همچنین در ادامه مقاله با دقت در احوال علمی، آثار به جای مانده و روش حدیثی احسائی کوشیده میشود منبع احتمالی او از خلال شواهد به جایمانده بازشناسی شود و نشان داده میشود که احتمالاً ریشه این داستان به قصههای رایج در خطه خراسان در قرن هفتم هجری باز میگردد. دست آخر طیفی از واکنشهای اتخاذشده در برابر این داستان _ از انکار و انتقاد گرفته تا معتبر دانستن و تأویل کردن آن_ میان منابع گوناگون احصاء و ارائه گردیده و نشان داده شده است این داستان با سنجه ملاکهای حدیثشناسانه فاقد اعتباری است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222The genealogy of the slogan "Allegiance to Allah"
in the Islamic Narrations and Sourcesتبارشناسی شعار «البیعة لله» در روایات و منابع اسلامی111128123130FAخدامراد سلیمیاناستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210123 The doctrine of Mahdaviyat as the most valuable belief in the transcendent culture of infallible Imams (as) has its own vocabulary, terminology and special combinations that for some people, this belief has come to a certain semantic implication.<br />In this research, attempts have been made to answer questions such as: What is the meaning of the slogan "allegiance to God?", “ When was it started to be used in existing sources?”,” What are the narrations in this area?” and” How valid are these narratives?”.<br /> The research method of this article is descriptive-analytical, critical , In terms of outcome is fundamental , In terms of the purpose of the research, it is exploratory<br />And in terms of the type of referenced data, is considered a quantitative qualitative research .<br />The author considers the lexical analysis necessary to understand the teachings of Mahdaviyat. The findings of this new and unprecedented research show that the slogan " allegiance to Allah" on the flag of Imam Mahdi (AS) does not exist in the words of any innocent imams, but only as a voice of Gabriel in some narratives.آموزه مهدویت به عنوان ارزشمندترین باور در فرهنگ سترگ پیشوایان معصوم؟عهم؟، دارای واژگان، اصطلاحات و ترکیبهای ویژهای است که برخی هماهنگ معارف این باور، معنایی خاص پیدا کرده است.<br />در این پژوهش تلاش شده تا با پاسخ به این پرسش که شعار «البیعة لله» که این روزها فراوان در مقوله نشانههای ظهور مهدی؟عج؟ بدان توجه میشود، به چه معناست؟ سرآغاز بهکارگیری آن با توجه به منابع در دست، کجا بوده است؟ در چه روایاتی؟ با چه اندازه اعتبار نقل شده است؟<br />این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی، انتقادی سامان یافته و بر حسب دستآورد یا نتیجه پژوهش از نوع بنیادین و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استناد، پژوهشی کمی _ کیفی به شمار میآید که «تحلیل واژگانی موجود در منظومه آموزههای مهدوی را برای فهم ژرف این آموزهها امری بایسته میداند».<br />بیترید یافتههای نو در این بررسی که امتیاز این پژوهش است و در کمتر نوشتاری پیش از آن میتوان سراغ داشت، نشان میدهد شعار «البیعة لله» به عنوان نگاشته پرچم امام مهدی؟عج؟ در هیچ سخنی از معصومین؟عهم؟ نقل نشده است و فقط به عنوان ندای جبرئیل در برخی روایات آمده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Causes of Quandary in Beginning of the age
of absence and scheming of Twelfth Imam to contrast itبررسی علل تحیر در ابتدای عصر غیبت و تمهیدات امام دوازدهم؟عج؟ برای مقابله با آن129146123131FAطاهره رحیمپور ازغدیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدفهیمه شریعتیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20210123The issue of quandary is one of the components of the age of absence, especially at the beginning of a minor occultation in hadiths. This term has signs and symptoms in Hadiths, such as converting invalid sentences, failing to follow the Imam, disability to answer questions, and so on. The historical study in hadiths shows that there are several factors like, The existence of different sects ,the need to hide the birth of the Imam from the ruling power, and the false claims of some scholars that have affected the creation of quandary at the beginning of the time of absence. However, in order to eliminate this agitation, there are the efforts of the infallible before the age of absence, Which is more closely related to the proof of the right, such as genealogy, anthropology, miracles and foresight.<br />Also there are specific provisions and preventive measures such as curse, disenfranchisement, the introduction of trustees as the sign of truth and observation in the tradition of the twelfth Imam. This article is a library with the aim of describing and analyzing the issue of analysis Deals of quandary مسئله حیرت به عنوان یکی از مؤلفههای عصر غیبت، بهویژه در ابتدای غیبت صغری در روایات طرح شده است. این واژه در روایات، دارای مشخصههایی چون گرویدن به آرای باطل، عدم پیروی از امام، ناتوانی در پاسخ به پرسشها و... میباشد. مطالعه اسناد روایی و تاریخی نشان میدهد عواملی چون انشعابات فرق، ضرورت مخفی بودن تولد امام از قدرت حاکم و ادعای کذب برخی امینان در ایجاد تحیر در ابتدای عصر غیبت مؤثر بوده است. اما در راستای رفع این تحیر افزون بر تلاشها و تمهیدات معصومین پیش از عصر غیبت، که بیشتر ناظر بر وجه اثبات حق از قبیل تبارشناسی، وصفشناسی، اعجاز و پیشگویی بوده است؛ در سنت امام دوازدهم، نیز به طور خاص تمهیدات و اقدامات بازدارندهای مانند لعن، خلع از وکالت، معرفی معتمدین به عنوان علامت صدق سخن و توقیعات مشاهده میشود. این مقاله به صورت کتابخانهای و با هدف توصیف و تحلیل به مسئله تحیر میپردازد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Analyzing and criticizing Ali Abdul Razaq's view on Mahdavi Government by relying on Sunni sourcesتحلیل و نقد دیدگاه علی عبدالرازق مصری درباره حکومت مهدوی با تکیه بر منابع اهلسنّت147164123133FAرحیم دهقان سیمکانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210123Despite the attention of the Sunni community to the issue of Mahdaviyat and the belief in the realization of Mahdavi's world government, some Sunni intellectuals have now reduced this belief from its true status and denied it. Among these people is Egyptian Ali Abdul Razaq. By limiting the Prophetic mission to the history of his presence, he contends that the Quran and Prophetic tradition did not speak about the Islamic state and government. Accordingly, terms such as "religious government " or "Mahdavi government ", which are raised by Muslims, are some unwise words and words. In this article, this claim has been evaluated and criticized. The findings show that both Qur'anic verses and Prophetic hadiths contained in Sunni narrative resources confirm the religiousness of the government and even spoke explicitly about the realization of the Mahdavi government at the time of the advent of Imam Mahdi (AS).علیرغم توجّه جامعه اهلسنّت به مسئله مهدویت و اعتقاد به تحقق حکومت جهانی مهدوی، امروزه برخی نواندیشانِ اهلسنّت، این عقیده را از جایگاه حقیقیِ آن فروکاسته و به انکار آن پرداختهاند. از جمله این افراد، علی عبدالرازق مصری است. وی با محدود ساختن رسالت نبوی به ابلاغ وحی، بر آن است که قرآن و سنّت نبوی سخنی از حکومت اسلامی ارائه ندادهاند و سیره پیامبر6 نیز در جهت تشکیل حکومت نبوده است. بر این اساس، اصطلاحاتی چون «حکومت دینی» یا «حکومت مهدوی» که از سوی مسلمین مطرح میشود، واژههایی ناسازوار و سخنانی بیوجه است. در این مقاله ادّعای مذکور مورد سنجش و نقد واقع شده و همراهی اهلسنّت با شیعه در مسئله حکومت جهانی حضرت مهدی؟عج؟ نشان داده شده است. یافتهها نشان میدهد که هم آیات قرآن و هم احادیث نبویِ موجود در منابع روایی اهلسنّت، دینی بودن حکومت را تایید نموده و حتی به صراحت از تحقق حکومت مهدوی در زمان ظهور حضرت مهدی؟عج؟ سخن گفتهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Presenting a pattern on methods for modifying individual and social behaviors (Based on the Philosophy of waiting)ارائه الگوی روشهای اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی (بر مبنای فلسفه انتظار)165188123134FAسیدمحمد سیدکلاناین مقاله مستخرج از طرح پژوهشی دکتر عباس فنی اصل با عنوان «ارائه الگوی پارادایمی روشهای اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی» در دانشگاه محقق اردبیلی استعباس فنی اصلدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیلتوفیق حسنپوراستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیلمهرداد رستمیدانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اردبیل.Journal Article20210123This research was conducted with the aim of presenting a pattern of methods for modifying and changing individual and social behaviors, with a philosophical approach. Based on this method, the researchers' effort is to use a purposeful sampling method, The printed texts of the Mahdaviyat area (books, articles and sites) As well as 6 experts in the field of Mahdaviyat are selected as the main contributors to the research. For this purpose, two main tools for collecting data (review of documents and interviews) were used. In this research type, data are generated through semi structured interviews. In validating the gathered data two methods of member checking and external audit were used. Data were analyzed using the content analysis approach. Based on the methodology of the basic theory, and by examining the data obtained in the first stage of coding, 282 concepts were obtained. The data of the second stage of coding were classified in the form of 112 concepts and 19 main categories. In the axial coding step, 12 core categories were determined. At the selected coding stage, 12 nuclear categories were promoted to higher abstract levels. As a result, this pattern showed that: modifying and changing individual and social behaviors in the era of expectation involves understanding the causal (epistemic, emotional, and behavioral) conditions, the background and intervention that will lead to acceptable results under strategies.این پژوهش با هدف ارائه الگوی روشهای اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی با رویکرد فلسفی انتظار انجام شده است. براساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند متون چاپی (کتاب، مقالات و سایتها) حوزۀ مهدویت و نیز تعداد 6 نفر از صاحبنظران عرصه مهدویت را به عنوان مشارکتکنندگان اصلی پژوهش انتخاب کند. برای همین از دو ابزار اصلی گردآوری دادهها، مرور اسناد و مصاحبه استفاده شد. برای بهدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از بازبینی مشارکتکنندگان و مرور متخصصان در پژوهش استفاده شد. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحلۀ اول کدگذاری باز، 282 مفهوم به دست آمد. دادههای مرحلۀ دوم کدگذاری باز، در قالب 112 مفهوم و 19 مقولۀ عمده طبقهبندی شدند. در مرحلۀ کدگذاری محوری، 12 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحلۀ کدگذاری انتخابی نیز 12 مقولۀ هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد. در نتیجه، این الگو نشان داد: اصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی در عصر انتظار، متضمن فهم شرایط علّی (معرفتی، عاطفی و رفتاری)، زمینهای و مداخلهای است که تحت راهبردهایی به نتایج قابل قبول منجر خواهد شد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Modifing and changing Individual and social behaviors in era appearance from the Viewpoint of Imamie and Sunniاصلاح و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی در عصر ظهور از منظر امامیه و اهلسنت189218123135FAرضا قزیدانشجوی دکتری ادیان و عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمسید صمصامالدین قوامیاستاد درس خارج حوزه علمیه قم و نظریهپرداز در عرصه مدیریت اسلامی.Journal Article20210123Communities are changing in different dimensions, today and Leaders not only save the survival of their communities They must adapt to future changes,But They must be more effective in society by creating the desired transformation. In this regard, their duties are changing, including behavior management Regarding the importance of the subject of this articleThis article examines some of the most important actions in modifying the change of individual and social behavior That is the attention of Imam Mahdi Ajj in the society of the Age of Advent, Using different traditions of Imamie and Sunni, The basis of the theory of change and modification of their individual and social behavior is formed on two axes. The first axis is to modify individual behavior by creating spontaneity in individuals. Second axis: It tries to modify social behavior by organizing it and institutionalizing it in society. Many Mahdavi teachings, has paid attention to the field of culture And issued orders for this purpose. According to the traditions of Imamiyah and Sunni, It seems that Hazrat Mahdi, with motivation and culture The satisfaction of people And humans perfectly correct their ill-intentioned behaviors.امروز جوامع در ابعاد مختلف در حال تغییرند و رهبران به منظور حفظ بقای جوامع خود، نه تنها باید خود را با تغییرات آینده وفق دهند، بلکه باید با ایجاد تغییر و تحول مطلوب، در جامعه اثربخشی بیشتری داشته باشند. در این جهت وظایف آنها، از جمله مدیریت رفتار در حال دگرگونی است. نظر به اهمیت موضوع این مقاله به بررسی بعضی از مهمترین اقدامات در اصلاح تغییر رفتار فردی و اجتماعی میپردازد که مورد توجه حضرت مهدی؟عج؟ در جامعه عصر ظهور است. با استفاده از روایات فِرَق، اساس تئوری تغییر و اصلاح رفتار فردی و اجتماعی ایشان بر دو محور شکل گرفته است: محور اول، از طریق ایجاد خودانگیختگی در افراد دست به اصلاح رفتار فردی میزند؛ محور دوم، با فرهنگسازی و نهادینهسازی آن در جامعه دست به اصلاح رفتار اجتماعی میزند. بسیاری از آموزههای مهدوی به حوزه فرهنگسازی توجه داشته و دستورهایی به این منظور صادر کرده است. با توجه به روایات فرق به نظر میرسد که حضرت با ایجاد انگیزش و فرهنگسازی، رضایتمندی افراد را جلب نموده و انسانها با آگاهی کامل رفتار ناصواب خویش را رها میسازند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222The social history of the Imami Shiites
of Baghdad from the beginning of the Minor
Occultation Era to the decline of the Buyid Dynastyتاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از آغاز غیبت صغری تا سقوط آلبویه219236123136FAراحله ضائفیدانشجوی دکتری تاریخ اهلبیت جامعة المصطفی قممجید احمدی کچاییاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210123Studies of the social history of past societies help us discover the lifestyles of groups of people not having been among the rulers and political elites of the community. We can discover the hidden layers only by indexing the components of social history. By examining the components of the social history of the Imami Shiites of Baghdad from Imam Mahdi's (AS) Minor Occultation Era up to the decline of the Buyid Dynasty, the present research seeks to scrutinize the social status of this particular religious group. The components under study include careers and occupations, religious ceremonies, and the Shiites' relationships with the Sunni and the scientific and educational circles. The present research will provide us with a better understanding of the factors affecting the lifestyle of Baghdad Shiites during this period. Factors such as the Occultation of Imam Mahdi (AS), the presence of the Nuwwāb Arbaʿa (Four Deputies) and the Buyid Shi'ite government's rise to power have influenced the Shiites' lifestyle.بررسی تاریخ اجتماعی جوامع گذشته، ما را به کشف نوع زندگی اقوام و گروههایی از مردم سوق میدهد که در صف حکام و نخبگان سیاسی جامعه قرار ندارند. این کشف لایههای نهان، صرفاً با شاخصبندی مؤلفههای تاریخ اجتماعی امکانپذیر است. پژوهش پیشرو، با بررسی مؤلفههای تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از عصر غیبت صغرای امام مهدی؟عج؟ تا افول دولت آلبویه، وضعیت اجتماعی این طیف مذهبی خاص را مورد مداقه قرار میدهد. مؤلفههایی همچون: حِرف و مشاغل، مراسم مذهبی، ارتباط شیعیان با اهلسنت و محافل علمی و آموزشی. تحقیق پیش رو، شناخت بهتری از عوامل موثر بر سبک زندگی شیعیان بغداد در این بازه زمانی به ما ارائه میدهد. عواملی چون غیبت امام؟عج؟، حضور وکلای اربعه و نیز قدرتگیری دولت شیعی آلبویه بر سبک زندگی شیعیان تأثیرگذار بوده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222Checing the Mahdavi's knowledge and Viewpoint of
students in Tabriz University of medical sciences in 1396بررسی دانش و نگرش مهدوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396237256123137FAسید ضیاءالدین علیانسبدکترای تخصصی مدرسی معارف اسلامی و دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.اکبر آقایانی چاووشیدکترای تخصصی مدرسی معارف اسلامی و دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.حسین جلائی نوبریسطح چهار حوزه و استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20210123 Knowledge mahdavi and recognition the imam asr (aj) is one of the components os the mahdavis attitude. The present study was conducted to determine the level of knowledge and attitude of Mahdaviyat between students of Tabriz University of Medical Sciences in 2017.<br />Method: The type of this research was applied descriptive. The statistical population of this study were students of Tabriz University of Medical Sciences. The method of sampling was stratified random and sample size was 368 subjects. The research instrument was a questionnaire with a validity of 0/82 and a reliability of 0/84.<br />Findings: Knowledge and attitude of students in Tabriz University of medical sciences are high and in agreement with them, is higher than average. Knowledge and attitude of Mahdavi students have a positive and direct relationship. Being Native has no effect on Mahdavi's knowledge.<br />Conclusion: The high percentage of attitude towards Mahdavi's knowledge indicates deep beliefs towards Mahdaviyat. Despite the difference in the knowledge of Mahdavi in male and female students, their attitude towards the issue of Mahdaviyat is the sameدانش مهدوی وشناخت امام عصر؟عج؟ یکی از اجزای نگرش مهدوی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح دانش و نگرش مهدوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 صورت گرفته است.<br />روش: نوع این پژوهش کاربردی _ توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای بوده و حجم نمونه، 368 نفر میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودساخته با روایی 82/0 و پایایی 84/0 میباشد.<br />یافتهها: دانش و نگرش مهدوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، زیاد و در جهت موافق، بالاتر از حد متوسط میباشد. دانش و نگرش مهدوی دانشجویان با هم رابطه مثبت و مستقیم دارند. بومی و غیر بومی بودن تأثیری در میزان دانش مهدوی دانشجویان ندارد.<br />نتیجهگیری: درصد بالای نگرش نسبت به دانش مهدوی نشانگر باورهای عمیق نسبت به موضوع مهدویت میباشد. علیرغم تفاوت در دانش مهدوی دانشجویان دختر و پسر، نگرش و باور آنها به مهدویت یکسان است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124820181222The logic of compatibility of spreading cruelty
and corruptin with prohibitiom of licentiousness
on th threshold of the appearance of imam mahdiوجه جمع فراگیر شدن ظلم و فساد در آستانه ظهور حضرت حجت؟عج؟ با عدم جواز اباحیگری257278123139FAیدالله حاجیزادهاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210123In the threshold of Imam Mahdi's appearance, the globalization of oppression and corruption is an issue that has been mentioned in various traditions as one of the signs of Imam Mahdi's appearance. On the other hand, in religious teachings, no one is permitted to spread injustice and corruption and in other words, act inconsiderately . The question that has attracted the minds of some people and the current research is an attempt to answer this question, is that considering the spread of oppression and corruption at the threshold of Imam Mahdi's appearance, how can one adhere to religious orders and at the same time be one of the people awaiting appearance?! Considering the Qur'an's verses and analyzing the traditions' sources and contents in addition to considering the intellectuals' views show that in religious teachings, no one is allowed to oppress, be unjust, corrupt and indifferent or in another word, to be inconsiderate towards the religious orders at any time. Moreover, the prevalence of oppression and corruption does not mean believers are allowed to play a role in the spread of oppression and corruption in order to speed up the appearance; because, the commonness of oppression and corruption are the signs of appearance not, its conditions. Also, this prevalence does not necessarily refer to the lack of righteous people (even though few).فراگیر شدن ظلم و فساد در آستانه ظهور حضرت حجت؟عج؟ امری است که در روایات گوناگون به عنوان یکی از علائم ظهور به آن اشاره شده است. از طرفی در آموزههای دینی به کسی اجازه بیعدالتی، فساد و به تعبیری اباحیگری داده نشده است. سوالی که همواره ذهن برخی را به خود مشغول کرده و پژوهش حاضر تلاشی است در جهت پاسخگویی به آن، این است که با توجه به رواج ظلم و فساد در آستانه ظهور، چگونه میشود هم به دستورات دینی پایبند بود و هم جزء منتظران ظهور بود؟ توجه به آیات قرآن و واکاوی منابع حدیثی و تحلیل محتوایی آنها و توجه به دیدگاههای اندیشمندان نشان میدهد، در آموزههای دینی به هیچکس اجازه ظلم، بیعدالتی، فساد و اباحیگری و یا به تعبیری بی توجهی به دستورات دینی در هیچ زمانی داده نشده است. ضمن اینکه فراگیر شدن ظلم و ستم هم نمیتواند به این معنا باشد که دینداران به منظور سرعتبخشی به امر ظهور، مجازند در گسترش ظلم و فساد نقش داشته باشند چرا که فراگیری ظلم و بیعدالتی از علائم و نشانههای ظهور (نه شرایط) است و این فراگیری لزوماً به معنی عدم وجود انسانهای صالح (هر چند اندک) نیست.