مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622An analysis of Ahmad al-Hasan al-Basri’s
viewpoint regarding the ambiguity of all the
Verses of the Noble Qur’anنقد و بررسی دیدگاه احمد اسماعیل بصری دربارۀ متشابه بودنِ کلّ قرآن724124922FAمرتضی کریمیدکترای کلام امامیه دانشگاه تهراننصرتالله آیتیسطح چهار حوزه و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشنJournal Article20210126The teachings preached by Ahmad al-Hasan al-Basri are dangerous to Shi’a beliefs on Mahdism. In recent years, the preaching activities of his followers through cyberspace and face-to-face dialogues have been increased and acceptance of his invitation by few students in Hawza Seminaries has doubled the danger. Thus, to have an analytical approach toward his ideas is of great importance. Ahmad al-Hasan al-Basri who claims to be Imam, the first Mahdi and the promised Yamani, believes that he, just like all the other Imams, is blessed by Divine knowledge and therefore, he is free from any kind of mistake and error. Thus, to show even 1 mistake in his works is enough to reject all his claims. His mistakes can be divided into various categories like those related to the Holy Quran, Hadith, theology, Arabic grammar, jurisprudence and history. This article analayzes his viewpoint which regards all Qur’anic Verses as ambiguous (Mutishabih) and claims that withought referring to the Infallibles, these is no clear Verse (Muhkam) in the Noble Qur’anجریان احمد الحسن بصری، یکی از جریانهای خطرناک در موضوع مهدویّت است و بعضی ویژگیها مانند استناد به بعضی روایات، خواب و استخاره، آن را از سایر مدّعیان دروغینِ مرتبط با آموزۀ مهدویّت متمایز میکند. در چند سال اخیر، فعالیتهای تبلیغیِ این جریان چه به صورت مجازی در پالتاک و وبسایتهای مختلف و چه به صورت چهره به چهره افزایش یافته است. این نکات، ضرورت نقد و بررسی این جریان و نشان دادن اشکالات آن را دو چندان میکند. احمد الحسن بصری، که مدّعی است امام، مهدی اوّل و یمانی موعود است، خود را همانند دیگر امامان:، بهرهمند از علم الهی و مصون از هرگونه اشکال و اشتباه میداند. بر این اساس، اثباتِ حتّی یک اشکال در کتابهای وی برای ردّ تمام ادّعاهای او کافی است. اشتباهات احمد الحسن را میتوان در موضوعات مختلف مانند قرآنی، حدیثی، کلامی، ادبی، فقهی و تاریخی دنبال کرد. مسئلۀ اصلیِ این مقاله، نقد و بررسی دیدگاه احمد الحسن بصری دربارۀ متشابه بودنِ کلّ قرآن است که به شیوۀ توصیفی، تحلیلی و انتقادی، نشان داده خواهد شد. احمد الحسن معتقد است تمام آیات قرآن متشابه است و بدون روایات، نمیتوان معنای آیات را فهمید. در این مقاله، نخست، عبارات متناقضِ احمد الحسن در این ارتباط نشان داده میشود، سپس چهار دلیلِ قرآنی و روایی برای ردّ این دیدگاه ارائه و در پایان، استدلال وی به یک روایت، نقد و بررسی میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Comparison between the idea of Islam and liberalism
about Justice (emphasizing on the idea of social
contract and the idea of Mahdaviyat)مقایسه دیدگاه اسلام و لیبرالیسم درباره عدالت (با تأکید بر اندیشه قرارداد اجتماعی و اندیشه مهدویت)2544124924FAعلی ملکیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه تفرشJournal Article20210126Justice is one of the important anxieties of all beliefs and religions which can be investigated from different aspects of abstract, philosophical and sociological. In this research we compare Islam and liberalism about the basis of Justice; to reach our goal, we investigate two ideas of social contract and Mahdaviyat Both of which have abstract thoughts and extended claim in this domain. The main question is that what is the difference between the basis of Justice in Islam and liberalism and based on that what ideas are made about Justice. The writer poses ,by analytic- comparative method, this theory that says justice in liberalism is partial and based on the idea ideas of citizens because it is based on the theory of social contract; as a result, there is no internal basis for justice. Consensus in every Affair is considered just and fair. And it's practical pattern is the political system of the United States of America. But in Islam and the idea of Mahdaviyat, based on monotheistic idea, Justice is based on internal affairs. The whole universe and being system is created on the basis of justice. And human beings Feel it by their nature. Madhavi Justice based on the idea of Mahdaviyat will be executed in all aspects by the appearance of Mahdi (peace be upon him). And because it is something natural, it has consensus. This issue can solve the most important problem of nowaday societies which is dissatisfaction of Justice.عدالت یکی از دغدغههای مهم همه باورها، ادیان و مذاهب است که از جنبههای مختلف نظری، فلسفی و جامعهشناختی قابل بررسی است. در این نوشتار به مقایسه دیدگاه دو مکتب اسلام و لیبرالیسم درباره مبنای عدالت میپردازیم و در این راستا دو اندیشه قرارداد اجتماعی و مهدویت را که هر دو تأملی نظری و ادعای جهانشمولی در این مورد دارند، بررسی میکنیم. سوال اصلی آن است که مبنای عدالت در اسلام و لیبرالیسم چه تفاوتی دارد و بر اساس آن، چه اندیشهای درباره عدالت شکل گرفته است؟ نگارنده با روش تحلیلی و مقایسهای این فرض را مطرح میکند که، عدالت در لیبرالیسم به دلیل ابتناء بر نظریه قرارداد اجتماعی، امری نسبی و مبتنی بر آراء شهروندان است و در نتیجه مبنای ذاتی و نفسالامری برای عدالت وجود ندارد. رضایت اکثریت در هر امری، عادلانه تلقی میشود و الگوی عملی آن، نظام سیاسی آمریکاست. اما در اسلام و اندیشه مهدویت، بر اساس بینش توحیدی، مبنای عدالت، بر اموری ذاتی و نفسالامری بنا شده، آفرینش و نظام هستی بر اساس عدالت شکل گرفته است و انسان با فطرت خود آن را شهود میکند. عدالت مهدوی بر اساس اندیشه مهدویت، با ظهور حضرت مهدی4 در همه زمینهها اجرا میشود و چون امری فطری است با رضایت عمومی همراه است. این مسئله میتواند مهمترین مشکل جوامع امروزی را که نارضایتی از عدالت است حل کندمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Document reviews - Anecdotal sayings of
jurisprudence "and" profit Raiet Mehdi (as.)
In the Corps promised Khorasani in Sunni sourcesو حضور » رایات سود « بررسی سندی _ فقه الحدیثی احادیث مهدی موعود در سپاه خراسانی در منابع اهل سنت4564124963FAمجید معارفاستاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران.فرشاد منائیدانشجوی دکتری دانشکده اصولالدین تهرانJournal Article20210126Several Sunni narrations faulty resources, there are some things that, before the advent of the promised Mahdi (PBUH) will occur The expression and the emergence of the events happening on the verge of explaining why the following hand narratives., It is necessary to have A number of traditions which is known as "profit" Tales of Rait (Black flag) are paying attention. "In some of the sayings of the Rait in this story is the theme of " profit" the black flags are out from Khorasan, when click the flags to the side they hurry because God's Caliph Mahdi Corps it. "this bunch of sayings between Khorasani, who Shortly before the advent of the promised Mehdi (as.) of Khorasan, withdrawal, with the promised Mehdi (as.) from Mecca have phlegm, exit and may induce the doubts that the promised Mehdi (as.) in the Corps of Khorasan Khorasani and rise. So check out Rejali It is clear that these narratives, a bunch of narratives of Sandy's comment, lacking the necessary credibility and can not be accepted, and assume tolerance towards the weakness of this document, numerous anecdotal tales, bugs on the jurisprudence of the jurisprudence which also compiled, including jurisprudence there can be bugs anecdotal sayings of the rise and exit properly Document promised Mehdi (as.) of Mecca, the existence of the text in the "sayings of the crossed portion of profit and Rait ahatema The text of the Hadith, the occurrence of l Edit an introductory role and prepare the conditions for fostering rebellion Khorasani promised Mehdi (as.) Government and Sunni clerics reiterated to being separate and the promised Mehdi Khorasani uprising with exit (PBUH). With regard to the content, the end result will be that in order for this outcome, which implies that the promised Mehdi (as.) In the area of the Khorasan Khorasani Corps is leaving, and the terms of the document are not reliable and anecdotal jurisprudence can not be added to this Hadith, arguing and get them to provide more in the field of documentary, Restrictions.روایات متعددی در منابع روایی اهلسنت، وجود دارد که برخی اتفاقاتی که پیش از ظهور مهدی موعود4 رخ میدهد را بیان میکند و وقایعی که در آستانه ظهور اتفاق میافتد را تبیین میکند. ذیل همین دست روایات، لازم است به تعدادی از روایات که معروف به روایات «رایات سود» (پرچمهای سیاه) هستند توجه شود. در برخی از احادیث «رایات سود» مطلبی بدین مضمون آمده است که «پرچمهای سیاهی از جانب خراسان خارج میشوند که وقتی این پرچمها را دیدید به سمت آنها بشتابید زیرا خلیفه خدا، مهدی در آن سپاه است». این دسته از احادیث بین خراسانی، که اندکی پیش از ظهور مهدی موعود4 از ناحیه خراسان، خروج میکند، با مهدی موعود4 که از مکه خروج میکند، خلط کردهاند و ممکن است این شبهه را القا کند که مهدی موعود4 در سپاه خراسانی است و از جانب خراسان ظهور میکند. پس از بررسی رجالی این روایات، مشخص میشود که این دسته از روایات از نظر سندی، فاقد اعتبار لازم هستند و نمیتوانند مورد قبول واقع شوند و بر فرض تسامح نسبت به ضعف سندی این روایات، اشکالات متعدد فقه الحدیثی نیز بر این احادیث وارد است که از جمله این اشکالات فقه الحدیثی میتوان به وجود احادیث صحیح السند دال بر ظهور و خروج مهدی موعود4 از مکه مکرمه، وجود قسمتی محذوف در متن احادیث «رایات سود» و احتمال وقوع تصحیف در متن حدیث، نقش مقدماتی و بسترسازی قیام خراسانی برای مهیا کردن شرایط حکومت مهدی موعود4 و تصریح علمای اهلسنت به منفک و جدا بودن قیام خراسانی با خروج مهدی موعود4 اشاره کرد. با توجه به این مطالب، نتیجه نهایی بدین صورت حاصل میشود که احادیثی که دلالت دارد که مهدی موعود4 در سپاه خراسانی است و از ناحیه خراسان خروج میکند، از نظر سندی و فقه الحدیثی قابل اعتماد نیستند و نمیتوان به این احادیث استدلال کرد و آنها را برای ارائه مطلب در زمینه مهدویت، مستند دانست.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Political and cultural role of Hussein ibn Rooh
Nobakhty during the time of Soghra's (lesser) absenceنقش سیاسی و فرهنگی حسین بن روح نوبختی در بازه زمانی غیبت صغری6578124967FAمجید احمدی کچاییدکتری تاریخ و تمدن و پژوهشگر مؤسسه آینده روشنJournal Article20210126The deserving place of Hussein ibn Rohoh Nobakhty 326 AH as one of the connecting rings between the Shiites and his absent Imam and his performance in his jurisprudence is of great importance, so that his ability to manage in a period of pressure in the lesser absence and in the time when many speculations about the absence of Imam have not ended, and also in the face of their powerful claimants and their influence on the ruling system, all indicate his personality and special timing. This paper explains the period of Hussein ibn Ruh and how he behaved in the face of crises.جایگاه شایسته حسین بن روح نوبختی326ق به عنوان یکی از حلقههای وصل میان شیعیان و امام غائبشان و عملکرد وی در دوره وکالتش از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که توان مدیریتی وی در دوره پر اختناق غیبت صغری و زمانهای که بسیاری از گمانهزنیهای درباره غیبت امام به پایان نرسیده و همچنین روی کارآمدن مدعیان پرقدرت وکالت و نفوذ ایشان در دستگاه حاکمه همگی حکایت از شخصیت و زمان ویژه وی دارد، این پژوهه بر آن است، دوره وکالت حسین بن روح و چگونگی رفتار وی در مواجهه با بحرانهای پدید آمده را واکاوی کند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Historical Documentation of the Birth of the Imam of Timeمستندات تاریخی ولادت امام زمان79112124971FAسیدعبدالله هاشمیسطح چهار حوزه علمیه قمJournal Article20210126One of the signs of the twelver Shiites of the Imami, especially in the present era, is the belief in the live Imam, who for centuries lived through his absent life. This belief has raised questions from proponents and opponents, and as the history progresses, these discussions are hotter and more serious and reveal further findings about Mahdism. One of these discussions is the question of the birth of the Imam and discusses the authenticity of the reports in this area. What follows is, in fact, the answer to a doubt raised by one of the intellectual proponents and based on that, denies the birth of the Imam of Time. In this article and in three sections, we have tried to answer this doubt as raised. In the first section, Imam's birth reports were reviewed in the form of five valid reports and five uncorrected reports, and in the second section, reports of the visit to Imam, including two credible reports and six uncorrected reports, were included, and in the third section, there were other narratives in the form of Implicit implications for the birth of the Imam mentioned. یکی از نشانههای شیعیان دوازده امامی، به ویژه در دوران حاضر، عقیده به امامی زنده است که قرنهای متمادی از زندگی غایبانه ایشان میگذرد. این عقیده باعث پیدایش پرسشهایی از سوی موافقان و مخالفان گشته و هرچه تاریخ به پیش رفته این بحثها داغتر و جدیتر و باعث آشکار شدن معارف بیشتری در باب مهدویت شده است. یکی از این بحثها مسئله ولادت امام زمان4 و بحث از صحت و سقم گزارشهای موجود در این زمینه است. آنچه در پی میآید در حقیقت پاسخ به یک شبهه است که توسط یکی از مدعیان روشنفکری طرح و ترویج شده و براساس آن، منکر ولادت امام زمان4 شده است. در این نوشتار و در سه بخش سعی شده پاسخی عالمانه به این شبهه داده شود. در بخش اول گزارشهای ولادت امام در قالب پنج روایت معتبر و پنج گزارش تصحیح نشده بررسی شده و در بخش دوم گزارشهای دیدار با امام، شامل دو گزارش معتبر و شش گزارش تصحیح نشده، گنجانده شده است و در بخش سوم به روایات دیگری که به صورت ضمنی دلالت بر ولادت امام زمان4 دارند اشاره میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Historical Documentation of the Birth of the Imam of Timeتحلیل نظریه لزوم خلیفه و تطبیق آن بر امام مهدی از دیدگاه آیتالله بلادی بوشهری113136124972FAفتحالله نجارزادگاناستاد گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران.حامد دژآباداستادیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی اندیدهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه خلیج فارسJournal Article20210126One of the signs of the twelver Shiites of the Imami, especially in the present era, is the belief in the live Imam, who for centuries lived through his absent life. This belief has raised questions from proponents and opponents, and as the history progresses, these discussions are hotter and more serious and reveal further findings about Mahdism. One of these discussions is the question of the birth of the Imam and discusses the authenticity of the reports in this area. What follows is, in fact, the answer to a doubt raised by one of the intellectual proponents and based on that, denies the birth of the Imam of Time. In this article and in three sections, we have tried to answer this doubt as raised. In the first section, Imam's birth reports were reviewed in the form of five valid reports and five uncorrected reports, and in the second section, reports of the visit to Imam, including two credible reports and six uncorrected reports, were included, and in the third section, there were other narratives in the form of Implicit implications for the birth of the Imam mentioned.این پژوهش با تحلیل ماهیت و نوع خلافت الهی به تشریح نظریه لزوم خلیفة الله و خلیفة اللهی امام مهدی4 براساس دیدگاههای آیتالله بلادی بوشهری پرداخته است. از دیدگاه وی فلسفه بعثت پیامبران الهی و فلسفه نصب و تعیین امام با مقام خلیفة اللهی امام مهدی4 مرتبط است. این مقام _ خلیفة اللهی امام مهدی4 _ برای ظهور و بروز اسماء، تجلی ربوبیت و افاضه فیض الهی بوده و از سنّتهای خداوند به شمار میآید و ضرورت وجود تکوینی خلیفة الله را مینمایاند. تداوم اهداف بعثت انبیاء از جمله؛ مرجعیت فکری و معنوی، حفظ و بقای شریعت، استمرار هدایت، پاسداری دین از تحریف و اجرای صحیح آن، از مؤلفههای اصلی لزوم خلیفة الله در عرصه تشریع است. از دیدگاه علامه بلادی از جهت ماهیت تفاوتی بین خلیفة الله، خلیفة الرسول و امام نیست و امام مهدی4 در جمیع صفات، مقامات و شئونات به غیر از نبوت همانند انبیاء است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Historical Analysis of Hadiths on the Signs
of Reappearance (Seyed Hassani's Uprising)تحلیل تاریخی روایات علائم ظهور (قیام سیدحسنی)137162124974FAبیبی زینب حسینیاستادیار دانشگاه یاسوجابوالحسن بختیاریاستادیار دانشگاه یاسوج.طاهره ایزدیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث.Journal Article20210126Identifying fake hadiths and distinguishing them from authentic hadiths is one of the important research issues. There are hadiths in Shi'a and Sunni hadith compilation that present different signs for the reappearance of the Imam Mahdi (AS). One of these signs is the hadiths of the murder of Zakiah (pure) Soul and the rise of Seyed Hassani.<br />Analyzing and comparing of these hadiths in a historical way that the hadith of Seyed Hasani's uprising is not really a sign of reappearance, and is different from the sign of the murder of Zakiah Soul. The hadith of Seyed Hassani is an unreliable hadith that has been falsified by Hossein ibn Hamdan Khasibi (d. 334), the leader of Nusayriyah Sect, in order to prove the views of this sect. Historical investigations can explain the cause of this fabrication in the context of history.<br />For the first time, Mohammed bin Ya'qub Kulayni, (d. 329) used a descriptive account of Zakiah Soul mistakenly to refer to Seyed Hassani without naming him as Zakiah. Later, Mas'udi (d. 346) used the title of Zakiah soul for Seyed Hassani. Since the fourth century, this nickname has gradually become widespread among the Alawites. And Seyyed Hassani has been identified with Zakiah Soul, consequently, the Hassani uprising has been considered as the sign of the reappearance of Imam Mahdi (AS).شناخت روایات جعلی و تمییز آنها از روایات معتبر، یکی از بایستههای مهم پژوهشی است. در جوامع حدیثی شیعه و اهلسنت، روایاتی وجود دارد، که نشانههای مختلفی را برای ظهور امام زمان4 بیان میکند. یکی از این نشانهها، روایات قتل نفس زکیه و قیام سیدحسنی است. تحلیل و تطبیق این روایات به روش تاریخی نشان میدهد خروج سیدحسنی، در واقع یک علامت ظهور نیست و با علامت قتل نفس زکیه متفاوت است. روایت سیدحسنی، روایتی غیرقابل اعتماد است که توسط حسین بن حمدان خصیبی(متوفی 334) زعیم فرقه نصیریه، در راستای اثبات دیدگاههای این فرقه جعل شده است. بررسیهای تاریخی میتواند علت این جعل را در بستر تاریخ تبیین نماید. نخستین بار، محمد بن یعقوب کلینی، (متوفی 329) توصیفی از نفس زکیه، را به خطا برای سیدحسنی بدون ملقب ساختن وی به نفس زکیه، به کار برده است. سپس مسعودی (متوفی 346)، لقب نفس زکیه را برای سیدحسنی به کار برده است، پس از قرن چهارم این لقب در میان علویان، به تدریج شایع شده است و سیدحسنی و نفس زکیه یک شخص پنداشته شدهاند و به دنبال آن، قیام حسنی به عنوان علامت ظهور امام زمان4 قلمداد شده است.<br /> مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Obstacles that the Islamic Ummah poses
to Imam Mahdi (AS) after the adventموانع درونی امت اسلامی، پیشروی حضرت مهدی پس از ظهور163188124976FAسیدمسعود پورسیدآقائیدانشجوی استاد دروس خارج حوزه علمیه قممسلم زمانیاندکتری مؤسسه امام صادقJournal Article20210126Imam Mahdi (AS) will appear as the ultimate divine authority on earth with the goal of reforming humanity and spreading justice and morality in the world. Naturally, He will face obstacles to achieve his goals, as it has been mentioned in narratives (Hadith), such a victory cannot be achieved except with much difficulty. Some of these obstacles come from within the Islamic Ummah and they are related to the Muslims. This is especially important because, these obstacles lie within the religion against the real leader of that religion. This impediment to the impediments that non-Muslims face in front of Imam is more influential. Using the Ravayats , inter-religious barriers can be divided into four basic categories . The first category is Misbehavior of some Sadat. The second is the religious barriers that are divided into two groups: Shia and Sunni. Third, the obstacles encountered by some tribes from different Geographical areas for the Imam (aj). The fourth obstacle is the flow of hypocrisy, which, according to some Ravayats, will stand up against him.حضرت بقیةالله الاعظم4 که به عنوان آخرین حجت الهی در زمین با هدف اصلاح بشر و گسترش عدالت و اخلاق در جهان ظهور خواهند کرد، طبیعتاً برای تحقق هدفشان موانعی را پیش رو خواهند داشت؛ همانطور که در روایات آمده است که چنین پیروزی جز با خون و عرق میسر نمیگردد. برخی از این موانع، منتسب به مسلمانان بوده، و از درون امت اسلامی، در برابر ایشان قرار میگیرد و اهمیت ویژهای دارد؛ چرا که این موانع، موانعی است که از درون دین در برابر پیشوای حقیقی آن دین قرار گرفته است و خطر بیشتری نسبت به موانعی دارد که از سوی غیرمسلمانان، متوجه اهداف حضرت خواهد شد. موانعی که به عنوان موانع درون دینی از روایات میتوان برداشت کرد، در یک تقسیمبندی کلی به چهار دسته تقسیم میشوند: اول؛ موانعی که از سوءرفتار منتسبین به آن حضرت بروز مینماید. دوم؛ موانع مذهبی که به دو دسته اهلسنت و شیعه تقسیم میشود. سوم؛ موانعی که از سوی برخی اقوام و طوائف متوجه امام زمان4 میشود. و چهارمین مانع؛ جریان نفاق است که طبق برخی روایات در برابر حضرت کارشکنی خواهند کرد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Study of the effectiveness of the Educating Messianism
in Promoting Hope, Reducing Anxiety and Improving Students' Academic Achievement (Longitudinal Study)بررسی اثربخشی آموزش مهدیباوری در ارتقاء امیدواری، کاهش اضطراب و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (مطالعه طولی)189208124978FAاشرفالسادات شکرباغانیاستادیار پژوهشکدۀ مطالعات برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تهرانJournal Article20210126This research (descriptive-longitudinal) survey aims to investigate the effectiveness of Messianism teaching on promoting hope, reducing anxiety and improving academic achievement during the first three years of high school education. By collecting the required information from the sources related to the teachings Messianism and its explanation in simple language for the statistical sample of the research (240 female students of the 7th grade of the first high schools of the city of Tehran) and analysis of the findings by inferential statistics showed that there was a significant relationship between Messianism teaching and promotion of hope and reduction of student anxiety at level p≤0/05. Also, the study of the annual study sample of the statistical sample in three consecutive academic years by descriptive statistics shows that their academic achievement has improved.این تحقیق توصیفی (طولی) با تمسک به اجرای پیمایشی به بررسی اثربخشی آموزش مهدیباوری در ارتقاء امیدواری، کاهش اضطراب و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در طول دوره سه ساله آموزش متوسطه اول پرداخته و با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از منابع مربوط به آموزههای مهدوی و تبیین آن به زبانی ساده برای نمونه آماری پژوهش (240 دانشآموز دختر پایه هفتم مدارس متوسطه اول شهرستان تهران) و تحلیل یافتهها توسط آمار استنباطی نشان داد که بین آموزش مهدیباوری و ارتقاء امیدواری و کاهش اضطراب دانشآموزان رابطه معناداری در سطح 05/0p≤ وجود دارد. همچنین بررسی کارنامه تحصیلی سالیانه نمونه آماری در سه سال تحصیلی متوالی به روش آمار توصیفی نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی آنان بهبود یافته است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622The Role of Belief in Mahdiism
on Giving Meaning to Individual lifeنقش باور به مهدویت در معنابخشی زندگی فردی209228124979FAاحمدرضا مفتاحدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم.ناصر محمدیدانشجوی دکتری ادیان تطبیقی گرایش الاهیات مسیحی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210126The meaningfulness of life is one of the concerns of contemporary man. Individual and collective thoughts, beliefs and ideals play a decisive role in the meaning of life. One of the beliefs that affects individual life in giving meaning is belief in Mahdiism.In philosophical debates express tree meanings for meaning of life: Purposefulness, Value- orientation, Having a function. In this paper, based on the hadiths of the Prophet Mohammad and the Imams (PBUT), it will be shown that the belief in Mahdism is meaningful to the Shiites' life in terms of all three meanings. In terms of purposefulness, the belief in Mahdiism gives meaning to life in the sense that the world is moving towards goodness and emphasizes the development of justice and fights against oppression and corruption. Regarding the Value- orientation, given that the belief in Mahdiism are considered to be of value because of the revival of true Islam, the provision of well-being, tranquility, satisfaction, and love to the beloved, life becomes meaningful. Also in terms of having a function, life of the waiters will be meaningful, because belief in Mahdiism results in Piety, ethical responsibility and hope.معنادار بودن زندگی از جمله دغدغههای انسان معاصر است. اندیشهها، باورها و آرمانهای فردی و جمعی نقش تعیینکنندهای در معنا داشتن زندگی دارد. از جمله باورهایی که در معنابخشی به زندگی فردی نقش دارد باور به مهدویت است. در مباحث فلسفی برای معنای زندگی سه معنا مطرح میشود: هدفمند بودن، ارزشمدار بودن و کارکرد داشتن. در این تحقیق با تکیه بر احادیث پیامبر6 و ائمه اطهار: نشان داده خواهد شد که باور به مهدویت به هر سه معنای مورد نظر به زندگی شیعیان معنا میدهد. در مورد هدفمندی، باور به مهدویت از این جهت که جهان، رو به خیر حرکت میکند و بر عدالتگستری و مبارزه با ظلم و فساد تاکید میکند، به زندگی معنا میدهد. در مورد ارزشمحوری، باور به مهدویت از این جهت که احیای اسلام راستین، تامین رفاه و آرامش، رضایتمندی و عشق به محبوب، ارزش محسوب میشود و در مورد کارکرد داشتن از آن رو که باور به مهدویت موجب پارسایی، اخلاقمداری مسئولیتپذیری و امیدبخشی میشود زندگی منتظران معنا پیدا میکند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Mahdism in Safavid era historiographyمهدویت در تاریخنگاری عصر صفویه229272124980FAحمیدرضا مطهریعضو هیئت علمی و استادیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.سعید نجفینژاددکترای تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210126The emergence of the Safavids created widespread changes in cultural issues, including Iranian historiography, and brought new issues into this arena and transformed in some matters. The issue of Mahdism was one of the most important issues that the historians considered in this period. The main issue of the present research is that it will attempt to use a library of data and analysis to provide a clear indication of the prophecy and expectation of Imam Mahdi (AS) in the historiography of this course. It seems that a meaningful connection between the idea of the Safavids for the rule of Mahdavi was emphasized by the historians of this period, which could in some way reflect the historians' efforts to legitimize more the rule of this family in this era of Iran. The study of the relationship between these variables is one of the other issues considered in this research.ظهور صفویان تحولات گستردهای در مسائل فرهنگی از جمله تاریخنگاری ایران پدید آورد و موضوعات جدیدی را وارد این عرصه کرده و در برخی امور متحول کرد. موضوع مهدویت از جمله مهمترین مسائلی بود که در این دوره مورد توجه تاریخنگاران قرار گرفت. این نکته، مسئله اصلی پژوهش حاضر است که تلاش خواهد شد با استفاده از دادههای کتابخانهای و تحلیل آنها، سیمایی روشن از موعودگرایی و انتظار حضرت مهدی4 در تاریخنگاری این دوره ارائه گردد. به نظر میرسد یک ارتباط معنی دار بین انگاره زمینهساز بودن صفویان برای حکومت مهدوی از سوی تاریخنگاران این دوره مورد تأکید بوده که میتواند به نوعی نمایانگر تلاش مورخان برای مشروعیتبخشی بیشتر به حکومت این خاندان در ایران آن عصر باشد. بررسی ارتباط بین این متغیرها از دیگر مسائلی است که در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Using the doctrine of Mahdism in the
political sphere of the Islamic Revolution of Iranکاربست آموزه مهدویت در سپهر سیاسی انقلاب اسلامی ایران249272124981FAرضا شجاعی مهردکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبنجف لکزاییدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم.Journal Article20210126The belief in the doctrine of Mahdiism, which complements the principle of Imamate in the Shi'ite Faith Charter, is not merely an expression of value and belief, but this doctrine has always shown an explosive and aggressive reaction in its mixing with social excitement and inflammation.The Shi'ite turbulent history shows that Mahdism's doctrine has always been met with two general readings. A minimalistic viewpoint, which has resulted in leanings and stagnation in Shiite societies and its proactive and positive perspective that has injected the Spirit of Hope and Struggle to the Society. The masses of revolutionaries during the Islamic Revolution of Iran, with the objective of re-creation and demonstration of the maximal approach of the Mahdist doctrine, succeeded in creating the Islamic Revolution in Iran. Culture of Mahdism through beliefs.The behaviors and practices of the Shiite have contributed to the religious development of the revolution.This article seeks to examine the teachings of Mahdism in identifying and shaping the political system of the Islamic Revolution of Iran.اعتقاد به آموزه مهدویت که مکمل اصل امامت در منشور اعتقادی شیعه است صرفاً ایستاری ارزشی و اعتقادی محسوب نمیشود بلکه این آموزه در آمیزش با هیجانات اجتماعی و التهابات سیاسی همواره واکنشی انفجاری و تهاجمی از خود نشان میدهد. تاریخ پر تلاطم شیعه، نشان میدهد که آموزه مهدویت همواره با دو خوانش کلی روبرو بوده است؛ نگاه حداقلی و سلبی به این باورداشت رخوت و رکود را در جوامع شیعی رقم زده و قرائت حداکثری و ایجابی آن، روح امید و تکاپو را به جامعه تزریق میکند. توده انقلابیون در جریان انقلاب اسلامی ایران با بازآفرینی و جلوهسازی عینی رهیافت حداکثری آموزه مهدویت، موفق به خلق انقلاب اسلامی در ایران شدند. فرهنگ مهدویت از طریق باورها، رفتارها ونمادهای ایرانیان شیعه به تکوین دینی انقلاب کمک نموده است. این نگارش در پی واکاوی کاربستهای آموزه مهدویت در هویتسازی و شکلگیری سامانه سیاسی انقلاب اسلامی ایران است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622The Outcome of Probabilistic
Transcendental Conjecture in the Mahdist Deviationsپیامدشناسی تأویلگرایی بیضابطه در جریانهای انحرافی مهدویت273292124982FAمحمدعلی فلاح علیآبادسطح چهار حوزه علمیه قم و پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و موعودگراییعباس کلانتریدانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آیتالله حائری میبد.Journal Article20210126Interpretation in the teachings of Mahdiism is one of the most important tricks of diverse denominations. Interpretation, which reveals insignificant meanings of religious texts, has the capacity to extend the use of religious concepts and is therefore considered by many sects. Because the interpretations of the sects are done with denominational and sectarian goals, there are many problems and deviations. This research, using a descriptive-analytic method, deals with the consequences and interpretations of deviant sects in the subject of Mahdism. The results of the research speak of the division of the consequences of the interpretation of sects into two parts: the internal consequences and the thoughts of the sects and the external outcomes of the community. The first interpretation in the field, has caused giving the godly human attributes to the Savior, and has caused negation of the system of Sharia and negated the Imammate and Mahdism. On the second front, it has induced doubts in the belief in mahdism, fostering the emergence of new claims for the Mahdi, multiple sectarianism and the expansion of amoralism in the community.تأویل در آموزه مهدویت از مهمترین ترفندهای فرقههای انحرافی به شمار میرود. تأویل که کشف معانی باطنی و غیرظاهر از نصوص دینی است دارای ظرفیتی است که بهرهگیری از مفاهیم دینی را گسترش میدهد و از این رو مورد توجه بسیاری از فرقهها قرار گرفته است. از آنجا که تأویلات فرقهها بدون ضابطه و در راستای اهداف فرقهای صورت میگیرد؛ مایه بسیاری از مشکلات و انحرافات شده است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به پیامدها و آثار تأویلگرایی فرقههای انحرافی در موضوع مهدویت میپردازد. نتایج تحقیق از تقسیم پیامدهای تأویل فرقهها در دو بخش پیامدهای درونی و در اندیشه فرقهها و پیامدهای بیرونی مربوط به اجتماع سخن میگوید. تأویل در حوزه نخست، باعث گرایشات انسانخدایی در اندیشه منجی، نفی شریعت و درهم ریختن نظام معرفتی امامت و مهدویت شده است و در دومین حوزه، القای شک و تردید در باورداشت مهدویت، بسترسازی برای پیدایش ادعاهای جدید، فرقهسازیهای چندگانه و بسط اباحیگری در جامعه را در پی داشته است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Validation of the traditions of Christ's
adherence to Mahdi PBUH in Sunni narrative resourcesاعتبارسنجی روایات اقتدای مسیح به مهدی در منابع روایی اهلسنت293316124983FAمحمد امیری قوامدانشپژوه سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قممهدی یوسفیاناستادیار و مدیر گروه مهدویت پژوهشگاه بینالمللی جامعة المصطفی قم.Journal Article20210126Several narrative data from Shi'a and Sunni sources point to the imprint of Imam Mahdi PBUH and the acceptance of their provisions will have important implications in various fields, especially in the field of theology, including the adherence of a prophet of Olol-azm on the Imam and the mission of the Prophet Muhammad (PBUH) , Imam's priority on the prophet and so on. These verbal consequences are consistent with the principles of Imamate in Shiite religion and conflict with theological principles of the Sunni; therefore, these narratives must be evaluated in a scholarly way from the point of view of the accepted documents in order to find the supreme value of it and its implications. The present article evades from any Religious bias and with all scientific fairness, tries to demonstrate facts by referring to the main sources of narrative and religious guidance of the Sunni denominations. After evaluating the documents and implication of the mentioned narrations, it is concluded that Eghteda is verified in all of the six narratives in Sunni sources in terms of implications, and all have a clear meaning on his intended authority. And in terms of the documents, only two narrations of Sahih Bukhari from Abu Ghuraira and the narrative of Masand Ahmad of Jaber are properly documented. On the other hand, four other narratives are suffering from some problems such as lack of connection and the passivity or weakness of some narrators; however, according to a whole set of evidence, all of them being authentic, it is not unlikely that, given the total amount of Shi'a and Sunni sources in this regard, the spiritual passage of the above mentioned authority would be proved in Islamic world soon as a consensus.دادههای روایی متعددی از منابع شیعه و اهلسنت بر اقتدای مسیح به امام مهدی4 دلالت میکنند و پذیرش مفاد آنها پیامدهای مهمی در زمینههای گوناگون بهویژه در عرصه علم کلام خواهد داشت؛ ازجمله اقتدای یک نبی اولوالعزم بر امام و وصی پیامبر خاتم6، افضلیت امام بر نبی و... که این پیامدهای کلامی تنها با مبانی امامت در مذهب شیعه سازگار بوده و با مبانی کلامی اهلسنت در تعارض خواهد بود؛ بنابراین باید این روایات، ازنظر سند و دلالت مورد ارزیابی علمی قرار گیرند تا ادعای فوق ارزش علمی بیابد؛ مقاله حاضر بهدور از هرگونه تعصب مذهبی و با رعایت انصاف علمی، با مراجعه به منابع اصلی روایی و رجالی اهلسنت، پس از ارزیابی سند و دلالت روایات مذکور چنین نتیجهگیری شده است که از بین شش روایت موجود در منابع اهلسنت ازنظر دلالت، همگی بر اقتدای موردنظر دلالتی روشن دارند و ازنظر سند تنها دو روایت <em>صحیح بخاری</em> از ابوهریره و روایت <em>مسند احمد</em> از جابر صحیح السند هستند و چهار روایت دیگر از اشکالاتی نظیر عدم اتصال و مجهول یا ضعیف بودن برخی راویان رنج میبرند؛ ولی درعینحال با توجه به مجموعهای از قرائن، همه آنها معتبر هستند و بعید نیست که با توجه به مجموع منابع شیعه و اهلسنت، تواتر معنوی اقتدای مذکور به اثبات برسد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳124620180622Denial of Mahdism with a functionalist
approach and the response of Sunni scholars to itانکار مهدویت با رویکرد کارکردگرایانه و پاسخ علمای اهلسنت به آن317334124984FAحسین الهینژاددانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم.محمدرضا ثقفیدانش پژوه سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قمJournal Article20210126Mahdism is a definitive Sunni belief and has a special place among them. Nevertheless, some dissidents have come up with a variety of approaches to hesitate and deny this belief. One of the methods of denying Mahdism's of the people is taking a functionalist approach. Some have inaccurately pretended that belief in Mahdism leads to the occurrence of negative functions and thoughts. This has come with their wrong interpretation, misunderstanding, superficial and inaccurate perceptions of such narratives of the Mahdism. Those functionalities can be such as: creation of sense of indifference and apathy in the society, ranging from administration and tolerance in the face of oppression and the belief in the agency for the saviour. Therefore, they claim that in order to overcome these concerns and avoid the confrontation with those negative functions, it is better to stop thinking and deny Mahdism. In contrast, some of the elders of the Sunni have responded and rejected this attitude with a positive approach and referred to correct interpretation of the traditions. They believe that, according to Mahdist narrations, we are obliged to create an attitude of preparedness and to move towards a goal in a way that is steady and far from complacency.مهدویت از باورهای قطعی اهلسنت است که از جایگاه مهم و ویژهای در میان آنان برخوردار است. با این وجود، برخی از دگراندیشان با رویکردهای مختلف درصدد تردید و انکار این باور برآمدهاند. یکی از روشهای منکران اندیشه مهدویت در میان اهلسنت، رویکرد کارکردگرایانه است. برخی با درک ناصحیح، تفسیر غلط، برداشتهای سطحی، نادرست و غیرعالمانه از روایات مهدویت خواستهاند چنین وانمود کنند که اندیشه مهدویت منجر به بروز کارکردهای منفی از قبیل: سستی و رخوت در جامعه، تجویز فراگیری ظلم و ستم و اعتقاد به توکیل و تفویض میشود. بنابراین برای رفع این نگرانیها و مواجه نشدن با کارکردهای منفی، بهتر است که دست از اندیشه مهدویت کشیده و آن را انکار نمائیم. در مقابل؛ بعضی از بزرگان اهلسنت در مقام پاسخ برآمده و با رویکرد مثبت و برداشت صحیح از روایات، این نگرش را مردود و بیاساس دانستهاند. اینان معتقدند که بر اساس روایاتالمهدی، ما الزام داریم تا زمینه و آمادگی ایجاد نماییم و با دوری از خمودی و ایستایی به سمت هدف حرکت نماییم.