مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Instructions from Imam Mahdi (AS) regarding the Mahdi style teachingsارائه آموزههای مهدویت از سوی امام مهدی734125738FAامیر غنویاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قمJournal Article20210207Messianic idea is the light in the way of Shia during the time of Absence. In addition, the explanation of the idea by the Prophet and the Imams is dependent upon the social conditions and problems they have been facing during their own period. Finding the components of the plan in each of innocent Imam’s words can be not only enlightening but also contributing to shed light on conditions and on contemporary problems and outline The Imams thinking’s about the occultation.This study aims to place the words of messianic ideas that have been remained and addressed by each of the Immaculate Imams. Content analysis of these sentences according to the terms of their issuance and also their thematic categories can show what Imam specified for each mission and for his period. Each Imam for his period specified a general plan for the conduct of the followers in the Absence Period. Overall, a picture of his plan for dealing with social conditions and problems of each period and also the outline of the Age of Absence are indicated. The findings in the life and words of Imam Mahdi suggests that one of the important issues he emphasized has been the higher-order concepts in the events of his messianic concepts of education; In particular concepts and judgments that need explaining while he is in absence and thus the greater emphasis is on time management of the followers for the emergence of Mahdi, how to deal with major claimants in his absence, the assignment of properties of Imam in occultation, how to deal with new lawyers who claim a relationship with him and the breakdown during the minor occultation, the public expression of the Imamate and Mahdaviyyat according to specific conditions and questions of Absence.اندیشه مهدویت در عصر غیبت، بسان چراغی فراراه شیعه قرار دارد. طرح این اندیشه از سوی پیامبر6 و امامان شیعه:، متناسب با شرایط اجتماعی و معضلات پیشاروی بوده است. یافتن اجزای این طرح در کلمات هریک از معصومان، میتواند روشنیبخش شرایط و مشکلات عصر صدور باشد و طرح کلی امامان شیعه را برای عصر غیبت مشخص کند.در این نوشتار برای دستیابی به طرح اندیشه مهدویت، به بررسی مستقیم کلماتی پرداخته شده که از معصومان برجای مانده است. تحلیل محتوایی این جملات با توجه به شرایط صدور و همچنین دستهبندی موضوعی آنها، میتواند طرح هر امام برای دوره خویش را مشخص کند و در مجموع تصویری از طرح ایشان برای برخورد با شرایط اجتماعی و معضلات هر دوره و همچنین طرح کلی آنان برای عصر غیبت را نمایان سازد. یافتههای تحقیق در زندگی و کلمات امام مهدی4، گویای این واقعیت است که یکی از محورهای مهم در توقیعات آن حضرت، آموزش مفاهیم بلند مهدویت بوده است؛ خصوصاً مفاهیم و احکامی که با غیبت امام، نیاز به توضیح و تأکید بیشتری داشتهاند؛ اموری مانند وقتگذاری برای ظهور، ادعای مشاهده حضرت در غیبت کبری، تکلیف اموال امام در عصر غیبت، تفکیک مدعیان ارتباط و وکلای تازه در غیبت صغری، بیانات عام در باب امامت و مهدویت با توجه به شرایط و پرسشهای خاص دوره غیبت.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Bany-Abbas and their relationship to the signs of emergenceرابطه بنیعباس و علائم ظهور3560125739FAسیدعلی هاشمیدکتری کلام و عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشنJournal Article20210207According to Ahlul Bayt accounts, the conflicts preceding and fall of the Bany-Abbas is expressed in the ranks of some of the signs of emergence, such as riots Sufyany.In the analysis of these traditions, the probability is raised that this may not be the case. In this article, through a descriptive and analytical style, traditions of Ahlul Bayt explain how this relationship has been studied through six possiblities:1. Incorrect comparison between Bani Folan (the sons of anonymous) and the Bany-Abbas; 2. Falsifying the accounts; 3. Returning the government on the eve of the emergence to the Bany-Abbas; 4. The possibility on the Bada on this subject; 5. Pointing the narratives to a similar group as of Bany-Abbas, not the very Bany-Abbas; 6. The emergence of confusion between the signs and symptoms of emergence of the Saviour, detached from its threshold. Finally among the possibilities mentioned, it is stated that the probability of the latter is confirmed with evidence.The atmosphere of the Shia and the serious waiting of the Shiite for emergence at that period of time reflects the fact that the differences and the fall Bany-Abbas, including news about the future Imams is in the coincidence with other news such as riots Sufyan, which has created the impression for some that the two events occur at a simultaneous time; while this is not proven.مطابق روایات اهلبیت:، اختلاف و سقوط حکومت بنیعباس در ردیف برخی از علائم ظهور، مانند شورش سفیانی بیان شده است. در تحلیل این روایات، احتمالاتی مطرح است. در این نوشتار، به شیوه توصیفی تحلیلی، چگونگی این رابطه در روایات اهلبیت:تبیین و شش احتمال بررسی شده است: 1. تطبیق نادرست بنیفلان بر بنیعباس؛ 2. جعل این روایات؛ 3. بازگشت حکومت به بنیعباس در آستانه ظهور؛ 4. روی دادن بداء در این موضوع؛ 5. اشاره این روایات به جریان فکری مشابه بنیعباس، نه خود بنیعباس؛ 6. خلط بین علائم آستانه ظهور و نشانههای منفصل از آن. در نهایت از میان احتمالات یادشده، احتمال اخیر تأیید و شواهد آن بیان شده است. فضای صدور روایات و انتظار جدی شیعه در آن دوره برای ظهور و مبهمبودن تعابیری مانند فرج (گشایش) و دقت در تعابیر این مجموعه از روایات، گویای این واقعیت است که اختلاف و سقوط بنیعباس، از جمله خبرهای ائمه: درباره آینده است که تقارن آن با دیگر خبرها مانند شورش سفیانی، این گمان را برای برخی به وجود آورده است که این دو حادثه در یک زمان روی میدهد؛ در حالی که این همزمانی اثباتپذیر نیست.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Language Analysis as signs of imminent emergence statementsتحلیل زبان گزارههای حاکی از علائم حتمی ظهور6178125740FAسیداکبر حسینی قلعهبهمندانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قمJournal Article20210207Studying the language of religion is one of the most important research fields of philosophy of religion, with questions about religious teachings and texts that represent those teachings are present. In this article, two questions discussed showed signs of religious language in statements, taken into consideration: 1. Does statements showing the signs of emergence significant or not? 2. Does statements showing the signs of emergence have linguistic, semantic, cognitive and non-cognitive meanings?In response to the first question, statements showing the signs of emergence have been shown significant, and in response to the second question, statements showing the signs of emergence have been interpreted as cognitive.زبان دین به عنوان یکی از مهمترین شاخههای پژوهشی فلسفه دین، پرسشهای گوناگونی را درباره آموزههای دینی و متونی که بیانگر آن آموزهها هستند، مطرح میسازد. در این نوشتار، دو پرسش از مباحث زبان دین در عرصه گزارههای حاکی از علائم ظهور، مورد توجه قرار گرفته است: 1. آیا گزارههای حاکی از علائم ظهور، معنادار هستند یا خیر؟ 2. آیا زبان گزارههای حاکی از علائم ظهور، معنایی شناختی دارند یا غیرشناختی؟ در پاسخ به پرسش اول، گزارههای حاکی از علائم ظهور، معنادار دانسته شدهاند؛ و در پاسخ به پرسش دوم، گزارههای حاکی از علائم ظهور، شناختی تفسیر گردیدهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Is Mahdavi government resulting in mass destruction or just providing context and the emergence of the truth (Analysis of traditions claiming mass destruction)حکومت مهدوی برآیند کشتار وسیع یا فراهم شدن زمینهها و ظهور حقیقت (بررسی تحلیلی روایات مدعی کشتار وسیع)79100125741FAسیدعلی حسنیاستادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم.Journal Article20210207Malahem and Fitan is a source along with the narratives in the book of Assemblies, in which there are a series of narratives about the events of the apocalypse, which appears to indicate that the Imam of the time has certain purposes and aims and his aims are forwarded with sword and the killing will wide ensue. Of these traditions have been different perceptions; Some apparently believe in the tradition and appealed to widespread killings by Imam; And others rejected this view and consider the implications of these traditions are unfinished.In this article, through content analysis, to review these kinds of Islamic traditions and an understanding of the narrative is tried to be achieved through jurisprudential-scientific criteria. Firstly, there is no proper documentation and issuance of these types of traditions and secondly, the appearance of these traditions from different directions with its reason is in conflict. So, even on the assumption of accepting the narrative, its appearance cannot be bound.در کتابهای ملاحم و فتن و مجامع روایی، مجموعهای از روایات درباره حوادث آخرالزمان وجود دارد که در ظاهر دلالت میکنند بر اینکه امام زمان4 مقاصد و اهداف خود را با شمشیر پیش میبرد و دست به کشتار گستردهای میزند.از اینگونه روایات، برداشتهای متفاوتی شده است؛ عدهای به ظاهر این روایات تمسک کرده و قائل به کشتار گسترده توسط امام شدهاند؛ و عدهای دیگر این دیدگاه را نپذیرفته و دلالت این روایات را ناتمام میدانند. در این نوشتار با روش تحلیل محتوا، به بررسی این دست از روایات پرداخته میشود و براساس معیارهای اجتهادی-علمی، سعی میشود فهم درستی از این روایات به دست آید. نتیجه بررسیهای این پژوهش نشان میدهد که اولاً اعتماد به این دسته از روایات از جهات سندی و صدوری دچار مشکل است؛ و ثانیاً ظاهر این روایات از جهات مختلف با عقل و نقل در تعارض است. بنابراین، بر فرض پذیرش این روایات، نمیتوان به ظاهر آن پایبند بود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321The apocryphal Old Testament motifs of the belief in Messiahبنمایه مسیحاباوری در اپوکریفای عهد عتیق101120125742FAجواد باغبانی آرانیاستادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمJournal Article20210207The belief in Messiah, as an idea and the issues around it, is one of the most important considerations for the Jews. Jews look up to it, like their other teachings, within the framework of cultural traits, social and religious rituals. Jewish Messianism, has made their long-term suffering throughout history tolerable.The term has been mentioned in their sacred writings of Jews about the Promised Saviour and the Jewish community have always put at heart with the word "Messiah" as a saviour. This term, the word "Messiah" is taken from Hebrew, which means "anointed". Although the Messiah is a title for the old king of ‘Sons of Israel’; after the time period, the ideal Jewish king has also been called this way.‘Tanakh’ is the Christians as the Old Testament, and is described as the Jewish Bible. Along the Old Testament, a large collection called "Talmud" is also used in which many of the details of beliefs and doctrines of the Jewish have been taken from it. Among the Jewish religious texts, a major collection called "apocryphal" was considered an authoritative text for about three centuries.This paper attempts to review themes and origins of the belief in Messiah among Jewish people in apocryphal book. The survey shows that apocryphal books have been influenced from the Old Testament on the belief in Messiah, and from multiple origins of this idea (belief in Messiah) in the Old Testament, the origins of the city of Jerusalem is more significant than others.<br /> مسیحاباوری به عنوان یک اندیشه و موضوعات پیرامونی آن، یکی از دغدغههای مهم یهودیان است. نگاه یهود به این موضوع، همچون آموزههای دیگر، در چارچوب ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و دینی این آیین است. موعودباوری یهودیان، رنج درازمدت آنان در طول تاریخ را تحملپذیر کرده است. آنان پیوسته به این موعود دل بسته و در نوشتههای مقدس خود از او با واژه «مسیحا» نام میبرند. این واژه، از کلمه «ماشیَح» در زبان عبری گرفته شده که به معناى «مسح شده» است. گرچه ماشیَح لقبی برای پادشاهان قدیم بنىاسرائیل بوده، در زمانهاى بعد به پادشاه آرمانى یهود اطلاق شده است.«تنخ» که مسیحیان به آن عهد عتیق گویند، کتاب مقدس یهودیان است. آنان در کنار عهد عتیق، از مجموعه بزرگی به نام «تلمود» نیز بهره میبرند که بسیاری از جزئیات اعتقادی و احکام خود را از آن وام گرفتهاند. در میان متون دینی یهودیان، مجموعه نسبتاً بزرگ دیگری به نام «اپوکریفا» وجود دارد که در حدود سه قرن، نزد برخی یهودیان حجت دانسته میشد. این نوشتار درصدد است تا بنمایه و خاستگاه مسیحاباوری قوم یهود را در کتابهای اپوکریفایی بررسی کند. این بررسی نشان میدهد که کتابهای اپوکریفایی در اندیشه مسیحاباوری، از عهد عتیق تأثیر پذیرفتهاند و از میان خاستگاههای متعدد مسیحاباوری در عهد عتیق، به خاستگاه شهر «اورشلیم» اهمیت بیشتری داده شده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Mashih And the government of the promised Messiah in Messianic Judaismماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت121148125745FAمحمدحسین طاهری آکِردیستادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم.Journal Article20210207The expectation for the Promised based on forecasts of religious texts is present in all religions. Jews believers are also no exception. Tanakh (Jewish Bible), and the Talmud, promised the advent of the Kingdom of David with the conditions set forth on several grounds. Jewish philosophy and mysticism continues in this manner. Suffering, corruption and hardship, and the like happen before him and after the advent of the Messiah, the Jews return to Jerusalem and then form a government of justice and mercy in a Messianic way and all nations will be subject to him. Jews are still waiting for such Messiah. The idea is known as Religious Zionism. However, the nationalists, the Jewish nationalists, sought to create a Jewish state before the advent of Messiah, the idea that is called the Jewish Political Zionism, which is under the influence of Christian Zionism. They received help from Christian Zionists, when Jewish state of Israel was established. Herzl connection with Herkel is significant in this regard. This article reviews these cases with Jews in Palestine and concludes that the current government is far from the Messianic government promised in the Torah and Talmud, and this government is closer to the ideas of religious Christian Zionism than the teachings of Torah and Talmud.انتظار موعود براساس پیشبینیهای متون دینی، در همه ادیان وجود دارد. یهود نیز از این قاعده مستثنا نیست. تنخ (کتاب مقدس یهود) و تلمود، وعده ظهور شهریاری از نسل داوود را با شرایطی مطرح میکند. در فلسفه و عرفان یهودی نیز این شیوه ادامه مییابد. رنج، فساد و سختی، پیش از ماشیح وجود دارد و او پس از ظهور، یهودیان را به اورشلیم برمیگرداند و سپس حکومت عدالت و رحمت ماشیحانی را تشکیل میدهد و همه ملتها تابع او خواهند شد. یهودیان هنوز منتظر این ماشیح هستند. این تفکر، به صهیونیسم دینی معروف است؛ اما ملیگراها و یهودیان ناسیونالیست، درپی تشکیل دولت یهودی پیش از ظهور ماشیح هستند که به آن صهیونیسم سیاسی یهود گویند که تحت تأثیر صهیونیسم مسیحی است. آنان با کمک مسیحیان صهیونیست، دولت یهودی اسرائیل را بنا کردند. ارتباط هرتصل با هرکل در همین راستا معنا مییابد. این نوشتار با بررسی این موارد، نتیجه میگیرد که دولت کنونی یهودی در فلسطین، با دولت موعود ماشیحانی در تورات و تلمود، فاصله دارد و این دولت به تفکرات صهیونیسم مسیحی نزدیکتر است تا صهیونیسم دینی توراتی و تلمودی.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Re-defining the symptoms and signs of the emergence with the approach of analysis of narrativesبازشناسی تعریف علائم و شرایط ظهور با رویکرد تحلیل روایات149172125746FAمجتبی خانیپژوهشگر گروه قرآن و حدیث مؤسسه آینده روشنسید محمدجواد سیدنظریدانشجوی کارشناسی ارشد قرآن و متون دینی دانشگاه معارف اسلامی قم.سیدمحمد رضی آصف آگاهسطح چهار حوزوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم.Journal Article20210207This paper intends to re-define the "signs" and "conditions" of emergence and attempts to separate the boundaries of those two definitions, parameters and criteria to identify the signs of the emergence from the narratives. The key issue here is to define the quality of the relationship between the emergence of symptoms, such as "discovery" and relationship quality of the conditions of emergence, such as "causality". Therefore, it is important to recognize that the relationship between that the reason can understand; Thus, if the relationship is such as discovery, symbols and if such causation is recognized, this condition will be provided.این نوشتار درصدد بازشناسی تعریف «علائم» و «شرایط» ظهور است و در آن سعی شده ضمن جدا کردن حدود و ثغور این دو تعریف، مؤلفه و ملاکهایی نیز برای شناسایی علائم از شرایط ظهور در روایات ارائه شود. نکته اساسی در شناخت علائم از شرایط ظهور، شناخت کارکرد علائم و شرایط و به عبارت دیگر، شناخت کیفیت رابطه علائم یا شرایط ادعایی و ظهور است. کیفیت رابطه علائم و ظهور، از قبیل «کشف» و کیفیت رابطه شرایط و ظهور، از قبیل «علیت» است. بنابراین، مهم تشخیص رابطهای است که عقل توان درک آن را دارد؛ اگر این رابطه از قبیل کشف باشد، علامت و اگر از قبیل علیت باشد، شرط خواهد بود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Considering the predictions about the opposition or agreement between Mahdi and Messiah: in Islam and Christianityبررسی پیشگوییها درباره تقابل یا توافق مهدی و مسیح از دیدگاه اسلام و مسیحیت173196125747FAاحمد مقریدانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب قمسید ابوالحسن نوّابدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20210207Speaking about the final destiny of mankind is the most common factor among the Abrahamic religions, particularly Islam and Christianity. The accounts of each of the religions, apart from the degree of similarity or difference, is mostly focused on two characters, the Messiah and the Mahdi. Messiah is based on Christianity. The return of Christ in Christian apocalyptic approach is when there is a profound ethical and spiritual decline and chaos encompassing in the system of nature. Predictions in the Islamic tradition, is also inclusive as a combination of deep moral degradation and natural disasters are signs of the coming apocalypse mentioned. Despite such similarities in the two religions prophetic literature, three theories of "Sameness", "Difference" and "Agreement" about the Mahdi and Messiah are formed among the followers of Islam and Christianity. They are rooted in different understandings of the apocalyptic. Using the comparative method and content analysis, this paper is set to explore theoretical and measured approaches according to their agreement with the apocalyptic literature of Islam and Christianity. The findings of this study show that despite some Western contemporary writers, two views considering either the total sameness or difference lack sufficient certainty and strength to resist the theory of Agreement.سخن درباره تقدیرِ فرجامین بشر، از مهمترین مؤلفههای مشترک ادیان ابراهیمی، بهویژه اسلام و مسیحیت است. پیشگوییهایی که در متون مقدس این دو دین درباره وقایع آخرالزمان آمده است، فارغ از میزان تناظر و تغایر آنها، حجم قابل توجهی از ادبیات پیشگویانه را در اختیار پیروان اسلام و مسیحیت نهاده است که بر محور دو شخصیت اصلی، یعنی مهدی4 در اسلام و مسیح7 در مسیحیت استوار است. بازگشت مسیح در رویکرد آخرالزمانی مسیحیت، آنگاه رخ میدهد که افول عمیق اخلاق و معنویت و آشفتگی در نظام طبیعت، فراگیر میشود. پیشگوییها در سنت اسلامی نیز، آمیزهای از تباهی ژرف اخلاقی و فجایع طبیعی فراگیر را نشانههایی از آمدن موعود آخرالزمان برشمرده است. بهرغم مشابهتهای اینچنینی در ادبیات پیشگویانه دو دین، سه نظریه «یکسانانگار»، «تقابلانگار» و «توافقانگار» درباره نسبت مهدی4 و مسیح7، در میان پیروان اسلام و مسیحیت شکل گرفته است که ریشه در برداشتهای متفاوت از پیشگوییهای آخرالزمانی دارند. نوشتار پیش رو، با بهرهگیری از روش تطبیقی و تحلیل محتوا، درصدد واکاوی نظریات پیشگفته و سنجش میزان انطباق آنها با ادبیات آخرالزمانی اسلام و مسیحیت است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهرغم شبههافکنی برخی نویسندگان معاصر غربی، دو دیدگاه یکسانانگار و تقابلانگار فاقد اتقان مکفی است و توان ایستادگی در برابر نظریه توافقانگار را ندارد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Analysis of symbolismin the signs and symptoms of emergenceتحلیل و بررسی نمادانگاری نشانههای ظهور197220125750FAابوذر رجبیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20210207Language of religion is of the most demanding issues in philosophy of religion and theological discussions in this regard. Statements by researchers in language, religion, theology and theological are of two types, the general and the specific. The general account holds that these statements are general to theological and kalam issues and includes all religious texts. Meanwhile the specific accounts, is the language that only concerns the names and attributes of God and that those God’s attributes which are similar to human. In both approaches, perspectives and different findings from the past to the present period can be found in the thoughts of theologians and the kalam religious scholars and philosophers of religion. Considering all this language as the symbolic representation is one of the main theological propositions, and one of those views. According to this first approach, the issue of Mahdaviyyat and Muslim religious texts with messianic teachings and apocalypse, especially the symptoms of emergence can be considered as a field inside the language of religion. In this paper, with a descriptive and analytical approach, we are seeking a response to this question, that by accepting the latter view, what interpretations we can get from statements related to the symptoms of emergence of Mahdi? Are they just symbolic or non-symbolic? And if they are realistic and for our knowledge, are they by no means symbolic or considered so? And if so, what kind of symbol is concerned here? The icon and the symbol which is now defined in the philosophy of religion and among Western thinkers, or another alternative model can be the case?زبان دین، از مهمترین مسائل فلسفه دین و مباحث الهیات جدید به شمار میرود. فیلسوفان دین در این مسئله، دو رویکرد متفاوت برگزیدهاند؛ برخی بر این باورند که زبان دین، ناظر به گزارههای کلامی و الهیاتی به طور عام است و همه گزارههای موجود در متون و نصوص دینی را دربر میگیرد؛ و گروه دیگر بر آناند که زبان دین، تنها ناظر به گزارههای کلامی و الهیاتی مربوط به خدا و آن هم اسماء و صفات انسانوارِ خداست. در هردو رویکرد، دیدگاهها و رهیافتهای مختلفی از گذشته تا به امروز در میان الهیدانان و متکلمان و فیلسوفان دین مطرح بوده و هست. نمادین دانستن گزارههای کلامی و الهیاتی، یکی از آن دیدگاههاست. بنابر رویکرد نخست، مسئله مهدویت و آنچه در نصوص دینی مسلمانان درباره آموزه مهدویت و آخرالزمان، به خصوص علائم و نشانههای ظهور وارد شده است، در حیطه زبان دین وارد خواهد شد. در این نوشتار با رویکردی توصیفی تحلیلی، درپی پاسخ به این پرسش هستیم که با پذیرش دیدگاه اخیر، گزارههای ناظر به علائم و نشانههای ظهور، از چه سنخی است؟ نمادین است یا غیرنمادین؟ و اگر آنها را واقعنما و معرفتبخش بدانیم، آیا به هیچوجه نمیتوان آنها را نمادین و سمبلیک دانست؟ و اگر میتوان، کدام سنخ از نماد مدنظر است؟ نمادی که امروزه در فلسفه دین و در بین متفکران غربی مطرح است، یا مدلی دیگر مراد است؟مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Typology of diversions in Babis and Baha'is in their traditions of Emergenceگونهشناسی ترفندهای بابیان و بهائیان در روایات پیشگویی ظهور221244125751FAمحمدعلی فلاح علیآبادسطح 4 حوزه علمیه قمJournal Article20210207Babbi movement that arose in the first quarter of the thirteenth century AH in Iran, on the basis of the claim that was the emergence of Babb as the Imam of the Time - Mahdi. Baha'i traditions that verify and prove the appearance of it gathered in collections. The book "Faraed" by A. Gulpaigani is considered as one of their references. This paper is using a descriptive-analytic method to predict the appearance of Mahdi and adherence to the Baha'i faith traditions where the claim is investigated. Detailed findings of the analysis, unveils the indicators of the Baha'i deception in the abuse of prophecy narratives related to emergence. This includes matching characteristics that can be false, deceptive, pretentious, populist, and also inconsistent with the knowledge and the principles mentioned in the discussion.جنبش بابیت که در ربع اول قرن سیزدهم هجری در ایران به پا خاست، بر مبنای ادعای ظهور حضرت ولیعصر 4شکل گرفت. به ادعای بابیت و بهائیت، علیمحمد باب همان موعودی است که اسلام بیش از هزار سال پیش، نوید قیام و ظهور وی را به مشتاقان ظهور داده است و در مجموعه روایات و معارف اسلامی و شیعی، بشاراتی وجود دارد که ظهور وی را پیشگویی کرده است. بهائیت، روایاتی را که در تأیید و اثبات ادعای ظهور باب بدان تمسک میشود، در مجموعههایی گرد آورده است. کتاب «فرائد»، نوشته ابوالفضل گلپایگانی یکی از مهمترین آن مجموعهها به شمار میآید. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی، نحوه تمسک بهائیت به روایات ادعایی پیشگویی ظهور باب را بررسی کرده است. حاصل بررسیهای تفصیلی، شناخت شاخصههای ترفند بهائیت در سوء استفاده از روایات پیشگویی ظهور است. ازجمله شاخصهها میتوان به تطبیقهای ناروا، جعل، تحریف، عوامفریبی، تناقضگویی و عدم رعایت قواعد علمی در بحث اشاره نمود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Analysis of "Ashrat El Saa’h" condition of emergence - in religious teachingsواکاوی «اشراط الساعه»، در آموزههای دینی245276125752FAابراهیم ذالی قهیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی تهرانمحمدحسین خوانینزادهاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210207Faith in the incident " Ashrat El Saa’h " is the most important issues of religion and the pillars and principles of the Muslim faith. This event, contrary to conventional thinking, is not limited to a certain time period (Judgment Day), but based on the Quran and hadith as another example for this event is expected to emerge during the period of holding.Allah in the Qur'an, through many verses in the way of either above meanings a state of " Ashrat El Saa’h " and gave explanation of both dedicated features. One of these features is the very thing called " Ashrat El Saa’h " or the "signs of approaching the reappearance of saviour" that in the eighteenth verse of Surah Muhammad, which sets the conditions for emergence of a saviour and advent of an ideal time. These signs to cite Quranic verses and traditions, reflect the events that occur before the first instance of ad hoc Ashrat El Saa’h, the period of holding the advent of Imam.In this paper, alluding to the meaning of the word "Ashrat" and a brief account of interpreters' views on the interpretation of " Ashrat El Saa’h ", three issues will be discussed: 1. The term " Ashrat El Saa’h " or what is true instances of it in the Qur'an? 2. The examples of the " Ashrat El Saa’h " in the eighteenth verse of Surah Mohammad - to what point in the future it is concerned? 3. The reason why the " Ashrat El Saa’h " is explained in the verses and the hadiths it mean?<br /> ایمان به واقعه «الساعه»، از موضوعات مهم دینی و از ارکان و اصول اعتقادی مسلمانان به شمار میآید. این واقعه برخلاف تفکر رایج، به یک مقطع زمانی خاص (قیامت کبری) محدود نمیشود؛ بلکه براساس آیات قرآن و روایات، مصداق دیگری برای این واقعه متصور است که مربوط به دوران برپایی ظهور میشود. خداوند در قرآن، آیات متعددی را به نحوه وقوع هر یک از این دو مصداقِ «الساعه» اختصاص داده و ویژگیهای هردو را تبیین فرموده است. یکی از این ویژگیها، موضوعی به نام «اشراط الساعه» یا به عبارتی «علامات نزدیک شدن الساعه» است که در آیه هجدهم سوره محمد6، Gفَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِکْراهُمْF بدان اشاره شده است. این علامات به استناد برخی آیات و روایات، بیانگر حوادثی است که پیش از وقوع مصداق اولِ «الساعه»، یعنی دوران برپایی ظهور امام زمان4 واقع خواهد شد. در این نوشتار، ضمن اشاره به معنا و مفهوم واژه «اشراط» و گزارشی مختصر از آرای مفسرین در تفسیر «اشراط الساعه»، سه مسئله بررسی خواهد شد: 1. واژه «الساعه» در قرآن چه مصداق و یا مصادیقی دارد؟ 2. مصداق «الساعه» در آیه هجدهم سوره محمد6، به چه مقطعی از آینده مربوط است؟ 3. علت طرح «اشراط الساعه» در آیات و تبیین آن در روایات چیست؟مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Reviewing the forecast of the Qur'an and hadith about the Mahdi and the Messiah, consensus or confrontation?بررسی پیشبینیهای قرآن و حدیث درباره مهدی و مسیح، توافق یا تقابل؟!277304125755FAمحمدرضا جواهریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210207According to Islamic texts and the teachings and forecasts, Imam Mahdi and his appearance coincides with the return of the Jesus Christ. According to hadiths of Ahlul bait and commentators' views, two verses in the Quran are related with the advent of Imam Mahdi and the descent of Jesus, son of Maryam (peace be upon her) and the two are related work. So, the revelation of Christ in the era of Hazrat Imam Mahdi to help are final and took out both of Ashrat and there is no opposition between the Mahdi and Messiah, but in either way agree, and the work will be completed. In this paper, by referring to authentic Islamic sources and studies on Mahdaviyyat a descriptive study investigated status and quality of interaction promised to the Muslim world, Imam Mahdi, through Messiah of Christianity, Jesus. Jesus descends from heaven at the time of reappearance of Imam Mahdi and pledges allegiance to Imam Mahdi and helps and keeps companionship with him and combats historical biases and distortions of Christianity and brings Christ and His followers in prayer, following Imam Mahdi and guides Christians toward Islam and fight the enemies of Imam Mahdi. This is, by far a positive interaction and cooperative account of Christ and Mahdi relationship.براساس آموزهها و پیشبینیهای متون اسلامی، حضرت مهدی4 ظهور و حضرت مسیح7 رجعت خواهد کرد. مطابق احادیث اهلبیت: و دیدگاه مفسران، دو آیه در قرآن کریم با ظهور حضرت مهدی4 و نزول عیسی بن مریم8 و همکاری آندو ارتباط دارد. بنابراین، نزول مسیح7 در عصر ظهور حضرت مهدی4 برای یاری قائم آل محمد4 قطعی است و هردو از اشراط الساعه به شمار میآیند و هیچ تقابلی بین مهدی و مسیح8 وجود ندارد؛ بلکه در توافق، همراهی و همکاری کامل قرار خواهند داشت. در این نوشتار، با مراجعه به منابع اسلامی معتبر و با مطالعات موعودشناسی به روش توصیفی تحلیلی، وضعیت و کیفیت تعامل موعود جهان اسلام، حضرت مهدی4 و موعود مسیحیت، حضرت عیسی7 بررسی شده است. نزول حضرت عیسی بن مریم8 از آسمان در عصر ظهور امام مهدی4، و بیعت با قائم آل محمد4 و نصرت و مصاحبت با ایشان و مبارزه مسیح با انحرافات تاریخی و کجرویهای مسیحیت و اقتدای او در نماز جماعت به قائم آل محمد4 و هدایت مسیحیان به سوی اسلام و نبرد با دشمنان امام مهدی4، مراتب تعامل مثبت و تعاون مسیح و مهدی8 است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321Imam Mahdi’s strategy in dealing with opponents of Islamراهبرد امام مهدی در برخورد با مخالفان اسلام305322125757FAمرتضی عبدی چاریدانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی و محقق پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قممحمود ملکی راداستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم.Journal Article20210207One of the Islamic teachings which is important is the belief in Imam Mahdi comes at the end of history. With the advent of the Mahdi, Islam and the other religions are already spread throughout the world in the dominant flora. In this regard, the quality of interaction between Islam and other religions and global governance in the era of Imam Mahdi is an important consideration from different aspects. Hence, we need fundamental research, because according to Islamic learnings on the one hand, enmity and hatred till the Day of Resurrection between Judaism and Christianity in their extreme form will exist in the world. This is implied by the existence of some verses of Holy Quran. On the other hand, the question arises that in Imam Mahdi’s global government, are all religions present and still alive? And in case of existence, how does their social and political interaction with one another and with religion of Islam and the rule of Imam Mahdi would be?Summed and expressed at the end of the paper, there is a resolution for the conflict between these two categories of reasons and the policy of Imam Mahdi will be explained and his interaction with Jews and Christians are also the subject of the paper.باور به ظهور امام مهدی 4 در آخرالزمان، از آموزههای مهم اسلامی به شمار میرود. با ظهور آن حضرت، اسلام در سراسر گیتی گسترش مییابد و بر سایر ادیان غالب و حاکم میشود. در این راستا، کیفیت تعامل اسلام با ادیان دیگر در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی4، از ابعاد مختلف اهمیت دارد. بررسی این امر، نیازمند تحقیق و پژوهشی بنیادین است؛ زیرا با توجه به فراگیری دین اسلام در جهان از یک سو، دلالت برخی از آیات قرآن کریم مبنی بر وجود دشمنی و کینه بین یهودیت و مسیحیت تا روز قیامت، از سوی دیگر و دلالت برخی از روایات اسلامی مبنی بر نابودی همه ادیان در عصر ظهور و تشکیل حکومت جهانی امام مهدی4، از سوی سوم، پاسخگویی به برخی سؤالها در این زمینه را ضروری مینماید؛ پرسشهایی از این دست که آیا در حکومت جهانی امام مهدی 4 همه ادیان حضور دارند؟ و در صورت حضور، تعامل اجتماعی و سیاسی ادیان با یکدیگر و نیز با اسلام و حکومت حضرت مهدی4 چگونه خواهد بود؟ جمعبندی و بیان رفع تعارض بین این دو دسته از دلایل و همچنین تبیین خطمشی حضرت مهدی4 درباره تعامل با یهود و نصاری، ازجمله موضوعات این نوشتار استمشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳114120170321A Study of Bible prophecies about the mass killings before the advent of Christبررسی پیشگوییهای عهدین درباره کشتارهای جمعی پیش از ظهور مسیح323346125760FAحسن دینپناهدانشجوی دکتری ادیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمامیر خواصدانشیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم.Journal Article20210207For some religions, mass destruction and extensive killing is predicted as a precursor of the coming of promised Savior. The advent of such events is predicted in different parts of the Bible, especially Revelations and in the New Testament. Catholics and Orthodox are among the sects of Christianity that have a spiritual and non-literal interpretation of such predictions and openly disagree with mass destruction and killing. However, some protestant groups such as Puritans have an objective and literal interpretation of these predictions. They believe the massive destruction and suffering is inevitable and disagree with the attempts for global peace as futile and have considered such events as a part of the divine plan for the provision of the return of Christ. This paper uses an analytical method, to review and assess the above issue. And found out that most previous studies show that although the occurrence of mass destruction before the Messiah is reported in the Bible, the idea that the preparation of this battle might be a task of individual or group assignment is not compatible with Bible passages.در نگاه برخی ادیان، کشتار جمعی و فراگیر از مقدمات ظهور منجی به شمار میرود. چنین رخدادی پیش از ظهور مسیح7، در قسمتهای مختلف عهدین، بهویژه مکاشفه یوحنا در عهد جدید، پیشگویی شده است. برخی گروههای مسیحی (کاتولیکها و ارتدوکسها)، از فقراتِ عهدیْنی مربوط به این پیشگویی، تفسیر روحانی و غیرتحتاللفظی دارند و اساساً مخالف کشتار جمعیاند و برخی دیگر (پروتستانِ پیوریتان)، تفسیر عینی و تحتاللفظی دارند و بر این باورند که رنج عظیمِ کشتار گسترده، بخشی از طرح آسمانی برای فراهم آمدن بازگشت دوباره مسیح است. از این رو، دعا و تلاش برای رخ دادن و تسریع در این نبردِ همهجانبه و منع صلح را در دستور کار دارند. نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی، این موضوع را بررسی میکند. تحقیق نشان میدهد، هرچند عهدین از وقوع کشتار جمعی پیش از ظهور مسیح7 خبر میدهند، این اما اندیشه که فراهم کردن مقدمات وقوع این نبرد، تکلیف فردی یا گروهی باشد، با فقرات عهدین سازگار نیست.