مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321---نقد و بررسی شبهات ناصر القفاری دربارۀ اندیشه مهدویت (2)1342126905FAنصرتالله آیتیعضو هیات علمی موسسه آینده روشن قم، ایران.Journal Article20210223یکی از کتابهای مفصّل و مورد توجهی که در سالهای اخیر در نقد اعتقادهای شیعه نوشته شده است، کتاب <strong><em>اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة، عرض و نقد</em></strong> نوشتۀ دکتر ناصر القفاری است. در این کتاب، همۀ باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت، مورد تهاجم قرارگرفته است. کوشیدهایم در سلسله مقالههایی، به شبهههای این کتاب دربارۀ اندیشه مهدویت پاسخ دهیم. در بخش دوم این سلسله مقالات، ده شبهه دربارۀ حیات مادر امام مهدی4 و چگونگی تولد آن حضرت، نقل و سپس نقد خواهند شد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321---پاسخ به شبهههای احمد کاتب در موضوع احادیث دوازده امام (4)4369126907FAجواد جعفریعضو هیات علمی موسسه آینده روشن قم، ایران.Journal Article20210223یکی از دلایل اثبات تولد و وجود حضرت حجت بن الحسن العسکری4، احادیثی است که شیعه و سنی به تواتر نقل کردهاند و در آنها پیامبر6 به دوازده نفر بودن جانشینان خود تصریح کرده است. این احادیث، به اختصار، احادیث دوازده امام (خلیفه) نامید میشود. البته برخی احادیث اهلتسنن و بیشتر روایات شیعه، افزون بر بیان تعداد جانشینان، به صفات و ویژگی آنان نیز پرداختهاند. از مهمترین نکاتی که در این روایات آمده، معرفی قائم دوازده جانشین و خبر از غیبت ایشان است و همچنین پدر و جدّ او را نیز معرفی کرده است. این احادیث به دوگونه به تولد و وجود حضرت حجت4 دلالت میکند: یکی به صورت عام، یعنی استدلال به همان عدد دوازده که مورد اتفاق شیعه و سنی است و دیگری با متن، یعنی استدلال به صفات و ویژگیهایی که در متن روایات آمده و امام دوازدهم را که همان قائم4 است، مشخص و معین کرده است.<br />احمد الکاتب، نویسنده کتاب <strong><em>الإمام المهدی حقیقة تاریخیة أم فرضیة فلسفیة</em></strong> (2007 میلادی) چون سعی در انکار وجود امام دوازدهم4 دارد، در صفحات 127 تا 133 کتابش، شبهههایی را درباره احادیث دوازده امام: مطرح میکند. خلاصه سخن وی این است که این عقیده و احادیث آن جعلی است و در قرن چهارم ساخته شده است، لذا نمیتوان به آنها استناد کرد.<br />در این شماره، آخرین قسمت سخنان وی در این مورد نقل و نقد میشود.<br />خلاصه شبههها:<br />1. شیخ مفید کتاب سلیم را تضعیف کرده است؛<br />2. اشکالهای زیدیه بر احادیث دوازده امام:؛<br />3. احادیث دوازده امام: دلالتی بر فرزند امام حسن عسکری7 ندارد.<br />خلاصه پاسخها:<br />1. این برداشتی نادرست از کلام ایشان است. شیخ مفید در مقام هشدار به مردم عادی است نه تضعیف اصطلاحی؛<br />2. شیخ صدوق همه اشکالهای زیدیه را پاسخ داده است، اما نویسنده هیچ اشارهای به آنها نکرده است؛<br />3. این احادیث به دوگونه بر فرزند امام حسن عسکری7 دلالت دارد؛ یکی به عموم، دیگری به متن.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321----رویکرد عقلی به مسئلۀ امامت و مهدویت در روایات (2)6980126912FAسیدمحمدعلی داعینژادJournal Article20210223در بیان کلمات معصومان و سخنان ائمه:، استدلالهای روشنی وجود دارد که خداوند برای هدایت انسانها به سوی کمالشان پیامبران و امامانی فرستاده است تا بدینوسیله، حجت بر بندگانش تمام شود. برای نمونه، روایت اوّل کتاب الحجة<strong><em> اصول کافی</em></strong> بر چهار مسئله ضرورت وجود حجت، ویژگیهای حجت، ضرورت استمرار وجود حجت (حتی در دوران خاتمیت) و راه شناخت حجت دلالت میکند. تبیین و تحلیل این روایت، نشانگر آن است که قواعد عقلی نیز ضرورت امامت و استمرار آن را ثابت میکند که در این نوشتار، این قواعد به اختصار تبیین میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321----اثبات تاریخی وجود امام زمان از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا8194126908FAسیدمحمدعلی داعینژادحسین قاضیخانیJournal Article20210223بحث در اثبات وجود امام دوازدهم شیعیان امامی، در گذر تاریخ همواره مطرح بوده است. امروزه افرادی مانند احمد الکاتب وجود وی را رد و بحث نوّاب اربعه را ساختگی برمیشمارند. مقالۀ حاضر درپی جوابگویی به اینگونه بحثهاست.<br />در نوشتۀ پیش رو، کوشیده شده است با بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا از راه شناخت وکلا و چگونگی فعالیتهای آنان به اثبات وجود امام زمان4 از راه تاریخی و نه از راههای کلامی و حدیثی پرداخته شود.<br />در ابتدا نویسنده درپی این مطلب است که آیا در منابع کهن شیعی اطلاعات تاریخی در مورد منصب وکالت در دورۀ غیبت صغرا به گونهای که بتوان این منصب را تأیید کرد وجود دارد؟ سپس با اثبات وجود این منصب در منابع کهن شیعی به بررسی واقعیت تاریخی آن پرداخته، آنگاه با کنار هم قرار دادن و تحلیل دادههای تاریخی درپی اثبات وجود امام دوازدهم4 از طریق منصب وکالت برآمده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321----تأثیر اندیشه مهدویت در شکلگیری دولت فاطمیان95110126909FAحافظ فرزانهJournal Article20210223عبیدالله مهدی، مؤسّس دولت فاطمیان، در آغاز تبلیغات خود از دو مقوله بیشترین بهره را گرفت. او خود را به اهلبیت پیامبر: نسبت میداد و از سویی خود را مهدی موعود مینامید. بنابراین، آغاز کار عبیدالله مهدی با این دو ادعا آغاز شد و عاقبت به شکلگیری دولت فاطمیان انجامید. مردم مغربزمین با زمینهسازی ابوعبدالله شیعی برای ظهور مهدی (عبیدالله) آماده ظهور مهدی موعود بودند. از این رو، ادعای مهدویت عبیدالله را پذیرفتند و با او همراه شدند و دولت فاطمیان را تشکیل دادند. بنابراین، تأثیر اندیشۀ مهدویت در شکلگیری دولت فاطمیان روشن است.<br />در این نوشتار، به بررسی جوانب گوناگون تأثیر اندیشۀ مهدویت در شکلگیری دولت فاطمیان پرداخته میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321----اصلاح در روابط اجتماعی، رهآورد ظهور منجی111134126910FAاسماعیل چراغی کوتیانیJournal Article20210223انسان موجودی اجتماعی است که در پیوند با اجتماع زندگی میکند. هم از جامعه تأثیر میپذیرد و هم در جامعۀ پیرامون خود تأثیر میگذارد. روابط اجتماعی، نقطۀ پیوند انسان با جامعه است. بنابر روایات اسلامی در روزگار پیش از ظهور امام مهدی4، روابط اجتماعی ازهم گسیخته خواهد شد و زندگی اجتماعی بشر با چالش روبهرو خواهد بود. گسست در روابط اجتماعی، کمفروغ شدن عواطف انسانی، شیوع کجرویهای اجتماعی و ورود انگیزههای غیرانسانی در روابط اجتماعی، نمای پیدای جامعۀ انسانی در آن روزگار خواهد بود.<br />اما براساس آموزههای دینی، در واپسین سالهای هستی و با ظهور امام مهدی4 تحوّلی اصلاحگرایانه در زندگی بشر ایجاد خواهد شد. در عصر ظهور امام زمان4 نمای روشن روابط اجتماعی به گونهای شکل خواهد گرفت که فراهم آورنده منافع دنیوی و اخروی انسان خواهد بود؛ همبستگی اجتماعی شکل میگیرد، عواطف انسانی تقویت میشود، انگیزهها انسانی و الهی میشود و کجرویهای اجتماعی به چالش کشیده خواهد شد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳3920090321----مبانی آموزه بازگشت مسیح در کتاب مقدّس135148126911FAجواد قاسمی قمیJournal Article20210223حیات مسیحیت به عنوان یکی از ادیان زندة جهان، در گرو اعتقاد به آموزة بازگشت مسیح، در همة ابعاد آن است. از محورهای اساسی این آموزه، رجعت یا بازگشت شکوهمند مسیح در آخر الزمان است که اتفاقاً از باورهاى غالب جامعة مسیحی به شمار میرود. وقتی جزای ایمان به مسیح، زیستن در او و زنده شدن با او و حیات ابدی در ملکوت آسمانها در کنار او باشد، بیشک یک مسیحی مؤمن همواره در انتظار بازگشت شکوهمند او خواهد بود تا با مسیح در ملکوت الهی بزید. <strong><em>عهد جدید</em></strong> به عنوان مانیفست باورهای مسیحی، نمودار روشنی از این رجعت برای مسیحیان ارائه میکند. این آموزه در بخشهاى قدیمىتر <strong><em>عهد جدید</em></strong> مانند رساله اوّل و دوم پولس به تسالونیکیان به خوبى منعکس شده است. در این مقاله، بر آنیم تا با کنکاشی دربارة این موضوع، شمّهای از آیات مربوط را بررسی و از این رهگذر به ارزش الهیاتی آن پی ببریم. باید توجه داشت که رستاخیز مردگان، داوری نهایی و نیز پایان دوران از موضوعهای مرتبطی است که معمولاً به دلیل پیوند محکمی که با بازگشت مسیح دارند، در یک ردیف مورد پژوهش قرار می گیرند.