مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321The necessity of guidance and discussion
of prophecy and the imamate ruleقاعده وجوب هدایت و مباحث نبوت و امامت524126928FAامیر غنویاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قمJournal Article20210223Shiite theologians have emphasized that the 'Rule of God's Favour' can explain the need to install the necessity of prophets and their successor Imam's mission. However, thanks to the rule based on the necessity of guidance, which relies on an Ayah in Holy Quran meaning 'the leading is upon them' and the rational arguments bearing the necessity of conducting the verse deserves more attention in making the case. This rule can range Prophethood and Imamate and cover broader relevant issues. Attention to this rule can be helpful in determining the shape and method of guidance. In this article, the basis and the principles of this rule are explored and provisions of the rule are explained. Then, based on a new understanding of the rules, its impact on the principles of the Imamate and Mahdism are mentioned. The main result of this article is updating the approach to the claims made on the Imamate guidance position and claims that are expressed in the signs of Presence.متکلمان شیعه در لزوم بعثت انبیا: و همچنین در ضرورت نصب امام و وصی، بر قاعده لطف تکیه کردهاند؛ حال آنکه وجوب هدایت به مثابه قاعدهای برگرفته از آیه Gإِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدیٰF و متکی به برهان عقلی درخور توجه بیشتر است؛ قاعدهای که گسترهای وسیع از مسائل نبوت و امامت را پوشش میدهد. توجه به این قاعده میتواند در تعیین شکل و شیوه هدایت راهگشا باشد. در این نوشتار، دربارۀ مبانی این قاعده کندوکاو شده و مفاد دقیق آن تبیین گردیده است. در ادامه و با تکیه بر درکی تازه از قاعده و مبانی آن، به آثار در حوزههای امامت و مهدویت اشاره شده است. مهمترین نتیجه این نوشتار، تغییر رویکرد نسبت به مدعیانی است که خود را به <br />جایگاه امامت منتسب میکنند و مدعیاتی است که در حوزه علائم ظهور <br />ابراز میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Study of Conflict Management
in the Advocacy organization (of Imamate)بررسی مدیریت تعارض در سازمان وکالت2552126929FAنعمتالله صفری فروشانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیة.حسین قاضیخانیدانشجوی دکتری تاریخ تشیع جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20210223Advocacy organization, a network of linked representatives responsible for the matters related to Shi'ite Imams to the age of the Presence. This organization had to remain secret in for political reasons of the era, the time to the organization as a series of focused activities. The importance of the issue was so high that any stress could have occurred in the wake of conflicts could put its existence at risk. Therefore, the authorities and operators had to identify the contexts of conflict and tension in their organization, and do a kind of conflict management in order to pass the dangers ahead of them in a safe way. Induction from historical information related to the library resources and then cross checking of them support the hypothesis that Imams themselves were aware of the context of conflict and tension in the organization and used their knowledge to prevent conflicts of interest in the first place and in case a tension occurred they showed foresight in dealing with conflicts and offered the proper solutions, which have retained the organization from the potential risks.سازمان وکالت، شبکهای از وکلای به هم پیوسته بود که در عصر حضور ائمه: وظیفۀ ساماندهی امور شیعیان را در امور مرتبط با امام بر عهده داشت. به دلایل خاص سیاسی آن روزگار، باید این سازمان به صورت سرّی به فعالیت میپرداخت. اهمیت مسئله به قدری بود که هر گونه تنش در پی تعارضهای روی داده میتوانست موجودیت آن را با خطر مواجه سازد. از اینرو میطلبید دستاندرکاران و گردانندگان آن با شناخت بسترهای بروز تعارض و تنش در مجموعۀ خود، به مدیریت تعارضها همت گمارند تا بتوانند به سلامت از خطرهای پیش رو گذر کنند. استقرای اطلاعات تاریخی مرتبط با وکلای ائمه: از منابع کتابخانهای و سپس بررسی و تحلیل آنها مؤید این فرضیه است که ائمه: با آگاهی از بسترهای بروز تعارض و تنش در سازمان وکالت ابتدا درصدد پیشگیری از بروز تعارض بودهاند و به هنگام رویارویی با تنشها با بهره گرفتن از راهکارهای مناسب، سازمان را از خطرهای احتمالی حفظ کردهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Issuing of new orders in the era of Imam of the Timeسنخ احکام جدید در عصر ظهور امام زمان5370127056FAسعید ضیاییفراستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210225According to the accounts of tradition, Imam of the Time brings new orders in his rule, a proposition that has created misunderstandings amongst friends on the one hand, and the abuse and the negative propaganda of the enemies on the other hand. The question is, according to the principles of Islam, to which the Shia Imami or Imamieh (the twelver followers) also adheres and believes, which of these narratives interpretations are acceptable and which are unacceptable. Some possibilities according to Islamic principles, are not acceptable. Some of the possibilities that have been discussed are subject of this article to examine, and in addition, the author also finds and suggests other possibilities. In total, seven possibilities are considered likely that some of them certainly rejected because they are not compatible with the robust principles of Quran and tradition. For instance, the tradition that discusses that the Imam will bring a new religion is not only undocumented validly but also several authentic traditions are against it. It is not credible, because it is against the requirements of Islam and beliefs of the Imamieh.<br />The author believes that Imam will not issue new orders because Imams are not legislators. So it is not correct. However, it can be valid to say some rules are entrusted to them to provide their input and, according to that some of the other powers decrease. The possibilities which are justified in my opinion are: i) re-stating the rules that have been once notified originally by the prophet b) interpretation of Islam in accordance with the terms and time of the appearance; c) expression of the sub-categories and universal example topics of Scripture and tradition.بر اساس روایات، امام زمان4 امری جدید میآورد که از یکسو سبب برداشت نادرست دوستان و از سوی دیگر، سوءاستفاده و تبلیغات منفی دشمنان شده است. پرسش این است که با توجه به اصول اسلام _ که شیعه امامیه نیز به آن معتقد است _ در تفسیر این روایات چه احتمالهایی قابل پذیرشاند و چه احتمالهایی پذیرفتنی نیستند. برخی احتمالها در اینباره مطرح شدهاند که در این نوشتار بررسی میشوند و افزون بر آن، نگارنده نیز احتمالهایی را که موجه میداند مطرح میکند. در مجموع، هفت احتمال بررسی میشود که برخی از آنها قطعاً مردودند؛ چون با اصول و محکمات کتاب و سنت سازگار نیست مانند این احتمال که حضرت حجت4 دین و شریعتی جدید میآورد که نهتنها دلیل و روایت معتبری ندارد، بلکه روایات معتبر متعددی برخلاف آن است و با اصول قطعی اسلام که امامیه هم بدان اعتقاد دارد، ناسازگار است؛ همچنین اینکه حضرت4 احکامی جدید تشریع کند نیز صحیح نیست؛ زیرا امامان: شارع نیستند. و نیز اینکه احکامی در نزد امام مهدی4 به ودیعت نهاده شده و ایشان هم آنها را بیان میکند، بر اساس برخی امور تضعیف میشود.<br />احتمالهایی که به نظر نگارنده موجه است بدین قرارند: الف) بیان دوبارۀ احکامی که پیامبر6 ابلاغ کرده است؛ ب) تفسیر اسلام متناسب با شرایط زمان ظهور؛ ج) بیان زیرمجموعهها و مصادیق عناوین عام کتاب و سنت.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Review and critique of the Sunni
traditions on Dabbah tol arz (Earth Saviour)بررسی و نقد روایات اهلسنت درباره دابة الارض71106127057FAسیفعلی زاهدیفراستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانعلی رضایی کهنموییاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خویمریم اللّهیارینژاددانشجوی کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20210225The Sunni Hadith sources narrate the nature and characteristics of the Dabbah tol arz following the verse to the effect that narrates "and when the time to torment (the wrongdoers) comes, on the verge of resurrection, a creature from the earth will be brought out who speaks with them "(Surah Naml: 82). This notion is reflected in the interpretation and narrative texts, although there is a tremendous difference between Sunnis and Shiites in (interpretation of) this field.<br />Many traditions in the Mosque, create, etc.) and different times (morning, evening, after the sun rises from the west, etc.) as the features for the rise of Dabbah, or some traditions claim Dabbah is an extraordinary animal. So it necessary to review and validate such contradictory claims found predominantly in Sunni hadith sources. By examining the evidence, content, documents, and news analysis in the Sunni hadith sources, it is found that there is no true narrative about it and the existing narratives suffer from lack of evidence and only one narrative can be true. Also, given that most of the narrators of these hadith are the figures that are either the authors or they are affected by Israelites, it is likely that the traditions of Israelites have entered the Sunni hadith sources. According to the text of the single reliable hadith found and some other evidence that can be extracted form he narratives, it is likely Dabbah is the Imam of the Time, MahdiSunni hadith sources talk about the place and time of departure Dabbah, its features, Dabbah period, and the traditions that are matching Dabbah with Imam Ali. The adherents have denied the link and called the proponents liars. Instead, they consider this as a severe conflict where few places (Yemen,در منابع روایی اهلسنت، احادیثی وجود دارد که دابة الارض و ماهیت و ویژگیهای آن را بیان میکنند. این روایات بیشتر ذیل آیه Gوَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمF؛ «و هنگامى که فرمان عذاب آنها رسد [و در آستانه رستاخیز قرار گیرند]، جنبندهاى را از زمین براى آنها خارج مىکنیم که با آنان تکلّم مىکند» (نمل: 82)، در تفاسیر و متون روایی منعکس شدهاند. هرچند بین شیعه و سنی در این زمینه اختلاف فاحشی وجود دارد.<br />در منابع روایی اهلسنت روایات بسیاری درباره مکان و زمان خروج دابه، ویژگیهای آن، دوران خروج دابه، روایاتی که تطبیق امام علی7 را با دابة الارض نقض و رد کردهاند و معتقدان به آن را دروغگو شمردهاند و... وارد شده است که آنها با هم تعارضی شدید دارند تا جایی که چند مکان (یمن، مسجدالحرام، اجیاد و...) و چند زمان متفاوت (ظهر، شب، بعد از طلوع خورشید از مغرب و...) را برای خروج دابه معرفی میکنند، یا روایاتی که دابه را حیوانی خارقالعاده میدانند. از اینرو ضرورت ایجاب میکند به بررسی و اعتبارسنجی این اخبار معارض _ که در منابع روایی اهلسنت آمدهاند _ پرداخته شود. با بررسی سندی، محتوایی و دلالی این اخبار درمییابیم در منابع روایی اهلسنت، روایت صحیحی در اینباره وجود ندارد و همه روایات مضطرباند و از ضعف سندی رنج میبرند و تنها یک روایت حسن وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه بیشتر راویان این احادیث از چهرههای پدیدآورنده یا تأثیرپذیر اسرائیلیات به شمار میروند، احتمال میرود این روایات از اسرائیلیاتی باشند که وارد منابع روایی اهلسنت شدهاند. با توجه به روایت حسن و برخی شواهد دیگر نیز که از متن روایات به دست میآید، احتمال میرود منظور از دابة الارض، امام زمان4 باشد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Evaluation of the rhetorical layer of "Waiting poetry" in the contemporary period, with emphasis on expressive elementsارزیابی لایه بلاغی «شعر انتظار» در دوره معاصر با تکیه بر عناصر بیانی107128127058FAحسن دلبریاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری.زهرا بهرامیاندانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20210225The purpose of this paper is to examine the rhetorical layer of "Waiting poetry" of the waiting period in the contemporary poetry, with emphasis on expressive elements. In this way, four literary elements of simile, metonymy, metaphor, and allusion will be considered qualitatively and quantitatively in the Waiting poetry. The main issue is considering these four rhetorical elements in ninety poems of waiting by twenty poets in the era of Islamic Revolution. The chosen poets are more prominent than the other poets in this issue. The main body of the text, each expression arrays and directories on the evidence of the poets are mentioned, and evaluated. In the end, the result has been the ritual poetry in general, and Waiting literature in particular has a similarity with other literary types, even though the concept of such poetry is very rich and mighty. The similarity is that a critical part of any effective work is based on the literature elements of the text and it is especially rhetorical elements.هدف این نوشتار، بررسی شعر انتظار در دورۀ معاصر از دیدگاه عناصر بلاغی است. در این راستا با توجه به گستردگی این عناصر، از میان صنایع متعدد بدیعی و بیانی، تنها به کارکرد آرایههای بیانی در این نوع ادبی پرداخته شده است تا از این رهگذر میزان حضور کمّی و کیفی چهار صنعت تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه در شعر انتظار ارزیابی شود. مسئلۀ اصلی، چندی و چگونگی کارکرد این چهار عنصر بلاغی در نود قطعه شعر انتظار از بیست شاعر عصر انقلاب اسلامی است که نسبت به دیگر شاعران در اینباره برجستگی بیشتری دارند. در بدنۀ اصلی نوشتار، هر کدام از آرایههای بیانی و زیرشاخههای آنها در شواهدی از شعر شاعران یادشده، ارزیابی شده و در پایان، این نتیجه حاصل گردیده که در شعر آیینی به طور عام و در ادبیات انتظار به طور خاص، مانند دیگر انواع ادبی با وجود اینکه شبکۀ مفهومی بسیار غنی و ارجمند است، بخشی عمده از تأثیرگذاری اثر، مبتنی بر ادبیّت متن و بهویژه عناصر بلاغتآفرینِ آن است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Attention to the issue of Mahdism and Waiting in the books of the Islamic theology course textbooks in universitiesمیزان توجه به موضوع مهدویت و انتظار در کتابهای منتخب دروس معارف اسلامی دانشگاهها129152127059FAرضوان حکیمزادهدانشیار دانشگاه تهران.محمد آرمنداستادیار دانشگاه علامه طباطبایی.نیره محمدیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیJournal Article20210225The main objective of this study was to answer the question that how much and to what extent the issue of Mahdism in the Islamic theology course textbooks in universities, are attended. After studying of theoretical and research background, a descriptive (non-experimental) technique of content analysis was chosen. The Islamic theology course textbooks of universities selected as the samples are analyzed using the structure set out in the six items. The main results of the study indicate that a total of 99 times the component items of Mahdism are mentioned with rates in the books of Islamic Studies 1 and 2, respectively, being 98 and 2. Yet, in the books of the Islamic Revolution, the Islamic Ethics and Islamic History, no frequency was found. K test was used as the assumption was the similar frequency of items which shows a significant difference between observed frequency and expected frequency. The item of Imam's reps and the Islamic Republic in occultation and reappearance composes 41 percent of frequency while 22% are issues related to the signs of appearance. The necessity of Imam of the Time, Imam Mahdy and his introduction is 11 percent, traditions and narrations related to the features of Mahdy and quotations from the great religious leaders and Imams are 8% and 4.4 percent had the biography of Imam. In the review of the books, the book Islamic vision 2 with 98 times frequency takes the most attention, and other selected books are without any frequency, in which Mahdism had the least amount of attention to related concepts.هدف اصلی پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این پرسش است که در محتوای کتابهای منتخب دروس معارف اسلامی دانشگاهها تا چه اندازه به موضوع مهدویت و انتظار توجه شده است. با بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهشی، روش توصیفی (غیر آزمایشی) با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا برگزیده شد. محتوای کتابهای منتخب دروس معارف اسلامی دانشگاهها به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از سازه تعیین شده در شش گویه تحلیل میشوند. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 99بار به گویههای مؤلفه مهدویت و انتظار توجه شده که میزان آن در کتابهای معارف اسلامی 2 و 1 به ترتیب 98 و 2بار است، اما در کتابهای انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی و تاریخ اسلام، هیچ فراوانی مشاهده نشد. با توجه به فرض یکسان بودن فراوانی گویههای درون یک مؤلفه از آزمون مجذور K استفاده شده است که نتایج محاسبه نشان میدهد بین فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار در توجه متوازن به مؤلفهها تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که گویۀ ویژگی نایبان امام زمان4 و شرایط حکومت اسلامی در عصر غیبت ۴۱ درصد اهمیت و آثار ظهور حضرت مهدی4 ۲۲درصد، مباحث مربوط به آشنایی و ضرورت انتظار امام زمان4 ۱۳ درصد، ویژگیهای حضرت مهدی4 ۱۱درصد، احادیث و روایتهای نقل شده از امامان: و بزرگان دین ۸ درصد و زندگینامه امام زمان4 ۴.۴ درصد فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. در بین کتابهای مورد بررسی، کتاب بینش اسلامی 2 با 98 مورد فراوانی، بیشترین میزان توجه، و سایر کتابهای منتخب بدون هیچ فراوانی، کمترین میزان توجه را به مفاهیم مرتبط با مهدویت داشتهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳93320150321Apocalyptic beliefs of the Pentecostal Christian denomination in supporting the State of Israelنقش باورهای آخرالزمانی مسیحیت پنطیکاستی در حمایت از اسرائیل153163127060FAمهراب صادقنیااستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم.الناز دباغدانشجوی مقطع دکتری الهیات تطبیقی (گرایش مسیحیت) دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم.کوثر طاهریدانشجوی مقطع دکتری الهیات تطبیقی (گرایش مسیحیت) دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قمJournal Article20210225Pentecostal movement is a protestant clan among Christian groups which has been the fastest growing in the world. Pentecostal movements cover a wide range of denominations. It is differentiated from other traditional Christian groups, is their emphasis on individual experience of baptism in the Holy Spirit and spiritual gifts. Pentecostal Christians are Protestants with pre-millieniarist and fundamentalist ideas in their doctrine, which are common in all its sects. Due to its unique features, this sect in the world's fastest growing Christian faith. Its features are not necessarily religious beliefs and more have benefited from enjoy audience engagement techniques, with components such as audience orientation, investing in children and adolescents, seeking the participation of the vulnerable layers of the society, women and marginal groups, suggesting ineffectiveness of Islam and showing the incredible impact of Christian faith on the lives of believers. It enjoys the financial support from large international firms that has helped to increase the flow. Waiting for the last days and messianic rule in the Holy Land helped this sect to have the concerted support of the Zionist usurpers. Muslim countries and Iran - which is the gateway to the region – have been a target of the Evangelical practices.جنبش پنطیکاستی از جمله جریانهای مسیحی پروتستانتی به شمار میرود که رشدی سریع و جهانی داشته است. جنبش پنطیکاستی طیف وسیعی از فرقهها را دربر میگیرد. نقطه افتراق این جنبش با دیگر گروههای مسیحیت سنتی تأکید بر تجربه فردی تعمید در روحالقدس و عطایای روحانی است. پنطیکاستها به لحاظ آموزهای پروتستانی هستند و عقاید پیشاهزارهگرایی و بنیادگرایی در همۀ فرقههای آن مشترک است. این جریان به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد، در سطح جهانی رشدی سریع داشته است. ویژگیهایی که لزوماً اعتقادی و دینی نیستند و بیشتر از تکنیکهای جذب مخاطب بهره بردهاند. مؤلفههایی همچون مخاطبشناسی، سرمایهگذاری بر کودکان و نوجوانان، جلب مشارکت اقشار آسیبپذیر، زنان و گروههای حاشیهای، القای ناکارآمدی اسلام و تأثیر شگفتانگیز ایمان مسیحی بر زندگی ایمانداران، حمایتهای مالی کلان بنگاههای بینالمللی به رشد این جریان کمک کرده است. انتظار ایام آخر و حکومت مسیحایی در سرزمین مقدس موجب شده این جریان حمایتهای همهجانبهای از رژیم غاصب صهیونیستی داشته باشد و کشورهای مسلمان و ایران _ که دروازه ورود به کشورهای منطقه است _ آماج هجوم تبشیری این جریان باشد.