مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Higher order leadership based on the principlesمدیریت از فرادست بر پایه مبانی522127123FAJournal Article20210227The very concept of Hidden Imam is said to have been paradoxical, because Imam is responsible for guiding while invisibility and anonymity destroys the possibility of guiding in this interpretation. The question arises from the negligence on the role of the Imam in occultation. Indeed, Imam resumes all duties and responsibilities of his title, only his leadership method varies because of preserving anonymity. This article is attempting to give an estimate of how this method can be implemented. This estimate is based on understanding the role and duties of an imam and is based on the special circumstances of the Absence. The second option is to refer to the traditions, traditions which stipulated or referred to the leadership style of the Imam in the occultation period.<br />The most important finding of this study is to understand the way in which the anonymity of the Imam has turned from a threat to integrity into a leadership opportunity. Also explained is how to safeguard the religious movement in the face of all problems and enemies without disrupting the self-fulfilling system that has been founded by the Shiite Imams.امام غایب را تعبیر متناقضنما گفتهاند؛ زیرا امام هدایتگری را بر عهده دارد و ناپیدایی و ناشناختگی امکان هدایتگری را از بین میبرد. این شبهه، از غفلت از نقش امام در عصر غیبت برمیخیزد. امام7 در عصر غیبت، همۀ شئون و مسئولیتهای امامت را بر عهده دارد و تفاوت او در شیوهای است که به سبب حفظ ناشناختگی باید به کار گیرد. این نوشتار بر آن است که تخمینی از این شیوه ارائه کند. این تخمین میتواند بر پایه درک نقش و وظایف امام و شرایط خاص غیبت استوار شود. راه دوم، رجوع به روایات است؛ روایاتی که به تصریح یا اشاره از شیوۀ مدیریتی امام7 در عصر غیبت خبر میدهد.<br />مهمترین یافتۀ این پژوهش، درک شیوهای است که ناشناختگی امام را از یک تهدید به فرصت بدل کرده است. همچنین فهم چگونگی حراست از حرکت دینی در برابر مشکلات و دشمنان بدون ایجاد اختلال در سامانۀ خودبسندهای که امامان شیعه پایهگذار آن بودهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Perspective Review of Ahmad Hassan about recurrenceنقد و بررسی دیدگاه احمد حسن درباره رجعت2354127124FAنصرتالله آیتیاستادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشنJournal Article20210227Ahmad al-Hassan Ahmad bin Ismail has presented one of the false claims of being the savior Mahdi in recent years, and using the ignorance of people, he has attracted some of the easy believers. He who claims to be a descendent of Imam Mahdi with fourth intermediaries , claims that after the demise of Mahdi, Twelve son of the next generations, will become all Mahdi one after the other as subsequents. Thus the return of the Imams will commence not at the time of (original) Mahdi but at the time of his twelfth generation, which is the 24<sup>th</sup> Imam or 24<sup>th</sup> Mahdi, who is twelve generations down the line from Mahdi, the 12<sup>th</sup> Imam of Shiites.<br />This paper is an attempt to respond to the allegations mentioned above. Thus, it is tried to show how various stipulations from traditions show the return of Imams will indeed begin at the 12<sup>th</sup> imam period, not the 24<sup>th</sup>, as the traditions' internal and external evidence does not confirm the latter claim. Therefore, the theory of further Mahdis, after Mahdi has not only several drawbacks but is also against and conflicting to the narratives of the return and is thus void.یکی از مدعیان دروغینی که در سالهای اخیر با استفاده از ابزار جهل، عدهای از سادهدلان را فریفته است، احمد بن اسماعیل معروف به احمد الحسن است. وی که خود را با چهار واسطه فرزند امام مهدی4 میخواند مدعی است پس از پایان یافتن عمر شریف امام مهدی4 دوازده نفر از فرزندان آن حضرت _ که همگی مهدی و قائم هستند _ به ترتیب جانشین ایشان خواهند شد. بنابر این رجعت امامان معصوم: نه در زمان امام مهدی4 بلکه در زمان دوازدهمین فرزند آن حضرت آغاز میشود و مقصود از مهدی در روایاتی که از آغاز شدن رجعت در دوران امام مهدی4 سخن میگویند امام زمان نیست، بلکه مهدی بیست و چهارم _ یعنی دوازدهمین فرزند از فرزندان امام مهدی _ است و البته وی خود را اولین مهدی از فرزندان امام مهدی4 میپندارد.<br />نوشتار پیش رو تلاشی است برای پاسخ به ادعای یادشده. در این نوشتار کوشش شده است ثابت شود بر اساس تصریحات متعددی که در روایات فراوانی وجود دارد، رجعت در دوران امام مهدی4 آغاز خواهد شد و در این روایات، قراین داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که مانع حمل آن بر مهدی بیست و چهارم میشود. بنابر این، نظریۀ مهدیان پس از مهدی _ صرفنظر از اشکالات متعدد دیگری که دارد _ به دلیل تعارض با روایات رجعت باطل است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622The role of Imam
(in occultation) in guidance and its principlesنقش امام غایب در هدایت و مبانی آن5582127126FAرضا برنجکاراستاد پردیس فارابی دانشگاه تهران.محمدتقی شاکردانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20210227The issue of benefits and impacts of Imam in (spiritual) evolution of human beings is usually asked after proving the necessity of existence of imam in occultation and its reasoning based on wisdom and traditions. At a minimum, the notion of Imam's position is like other rulers plus guaranteeing justice. Such an interpretation is not only faulty in determining the position of Imamate as well as the absence of the Imam, but also confuse in analyzing the role of Imam. In the Holy Quran, the imam and his role and true position in guiding is expressed, for instance, in the verses known as the 'Shahada' in Quran. 'Shahada' which means the testimony, can be interpreted as the testimony of spiritually elite group of people in the Quran. There are different interpretations in this regard, such as the impact of 'shehada' of prophets and descendents in the day of Resurrection and Hereafter. Yet, according to the evidence from Quran and traditions it is more valid to say that such a testimony of chosen group people can happen in this world. They get informed from the acts and deeds of all people and have impact of people worldly lives. This also provides the ground for a more significant consideration based on which all creation is founded and gives meaning to the grand mission of prophets and Imams, that is the full-fledged guidance and growth and bringing every act to its best realization. The latter is what god himself has promised to bring about. In this way, the role of people who do testimony of all humans' actions and their intermediary role is realization of a special kind of godly guidance. The process is in the same way as the prophets received the message from God and transferred it to humans as guiding principles.<br />This article makes a comparative analysis of the several interpretations of the verses of the testimony, and reviews and critiques some of the ideas and explains unknown angles as to why and how the results of 'shehada'. This, thus, presented part of the explanation of the role and place of the Imam of the Time in (people's) guidance.پرسش از چیستی فواید و اثرگذاری امام غایب در سیر تکاملی انسانها، پرسشی است که پس از اثبات لزوم وجود امام و مبانی عقلی و نقلی آن طرح میشود. در یک انگاره حداقلی، امام جایگاهی همانند جایگاه دیگر حاکمان با قید عدالت دارد. این نوع تلقی علاوه بر تقصیر در تبیین جایگاه امامت با دوره غیبت امام، دچار سردرگمی در تحلیل نقش امام است. در آیات قرآن کریم، جایگاه حقیقی امام و نقش او در هدایت بیان شده که آیات شهادت از جمله این آیات است. از مسئله شهادت، چگونگی و آثار شهادتِ گروهی از برگزیدگانِ انسانها در آیات قرآن، برداشتهای متفاوتی وجود دارد. بیشتر دیدگاهها به ثمربخشی شهادت انبیا و اوصیا در آخرت و صحنه قیامت معطوف است؛ اما با وجود شواهد متقن قرآنی و روایی باید پذیرفت که مسئله شاهد بودن گروهی از انسانها در دنیا و آگاهییابی الهی آنان از اعمال و باطن امور انسانهای دیگر، دارای پیامد دنیوی و زمینه تحقق امری مهم و اساسی است که بنای آفرینش و دستگاه عظیم و مستحکم ارسال انبیا و نصب اوصیا بر آن استوار و قوام یافته است؛ یعنی موضوع هدایت و کمالبخشی و رساندن هر چیز به سرانجام شایسته او؛ امری که خداوند متعال تنها خود را تحققبخش آن دانسته است. در این میان، نقش شاهدان بر اعمال انسانها، واسطه بودن آنان در تحقق گونهای خاص از هدایت الهی است؛ همانگونه که انبیا، به منزلۀ واسطههایی الهی میان انسانها و خداوند در دریافت و انتقال پیامهای پروردگار در عرصه هدایت تشریعی به شمار میروند.<br />این نوشتار با بررسی تطبیقی تفاسیر ذیل آیات مربوط به شهادت، به نقد برخی از آرا و تبیین زوایای مجهولی از چرایی و نتایج این شهادت پرداخته و بدینوسیله بخشی از نقش و جایگاه هدایتی امام عصر4 تبیین شده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Typology of false messianic claimantsگونهشناسی مدعیان دروغین مهدویت83108127127FAنعمتالله صفری فروشانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیة.امیرمحسن عرفانپژوهشگر مرکز تخصصی مهدویتJournal Article20210227Despite still untold angles and dimensions of the phenomenon of false claims of Messianism that have remained undiscovered , there is considerable scientific data available now on the subject unlike the past.<br />It is noteworthy that the false messianic claimants themselves are not the same in the substance despite being much more in line with a similar range of issues in the history of Islam. This paper also attempts to offer a variety of false claims , in light of messianic thinking reveal originality .<br />This paper describes a method of analysis, which is based on data collected from various sources is necessary . The results of the analysis and synthesis of data shows the false messianic claimants , depending on several considerations , are divided according to the following types : type the claim , the nature of the claims , the historical era of the claims, religion of the claimant , personality of the claimant, the outcome of the claim and the geographic or demographic extent of the person who claimed.<br />Undoubtedly, the said cases does not include all possible types and forms of false claims, but the study and further reflection on this subject having the various considerations , we can achieve more diversity in the claims or reach assumptions that can be further studied .هرچند هنوز زوایا و ابعاد بسیاری از پدیده مدعیان دروغین مهدویت ناگفته یا نامکشوف مانده، اما _ برخلاف گذشته _ اکنون دادههای علمی درخور توجهی درباره این موضوع در دسترس است. گفتنی است مدعیان دروغین مهدویت با وجود همانندی و همسویی بیشتر مصادیق آن در گستره تاریخ اسلام، در ذات خود یکی نیستند؛ بلکه به لحاظ ماهوی و نیز لحاظ جانبی، طیفی از ادعاهای متفاوت را تشکیل میدهند. این نوشتار خواهد کوشید ضمن ارائه تنوعات مدعیان دروغین، اصالت اندیشه مهدویت را در پرتو آن آشکار سازد.<br />این مقاله، با روشی توصیفی _ تحلیلی میکوشد دادههای لازم را از منابع گوناگون جمعآوری کند. نتایج به دست آمده از تحلیل و ترکیب این دادهها نشان میدهد مدعیان دروغین مهدویت بسته به ملاحظاتی چند، به انواعی تقسیم میشوند که این ملاحظات عبارتاند از: نوع ادعا، ماهیت ادعا، مقطع تاریخی طرح ادعا، مذهب مدعی، سرانجام ادعا، شخص ادعاکننده و دامنه جغرافیایی یا جمعیتی ادعا.<br />بیگمان موارد پیش رو، همه انواع موجود و صور محتمل در مدعیان دروغین نیست؛ بلکه با مطالعه و تأمل بیشتر در این موضوع و با ملاحظات مختلف، میتوان به تنوعات بیشتری دست یافت یا فرضهای قابل مطالعه بیشتری در آن اندیشید.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Comparative study of the eighth verse of Ensan Surah from the viewpoint of Faryqeynبررسی تطبیقی آیه هشتم سوره انسان از دیدگاه فریقین109134127128FAحامد دژآباداستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران.اعظم خداپرستدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران _ پردیس فارابیJournal Article20210227Various interpretations has been made by different Islamic sects commentators about the eighth verse of Ensan Surah: "those who feed the poor and the orphan and the prisoners of war "(Ensan, 8). Most of the debates regarding this Surah refer to the reason for its revelation. Shiites only related it to the Twelve Imams or Ahul-bayt (alaihem assalaam) citing certain reasons from inside the text and outside the text and reasoned that no general audience can be acceptable as the referent of this verse and Surah. In contrast, commentators from Ahul Sunnah (Sunni) sects have no consensus about this, some of them like Sayyid Qutb, Ahul-bayt absolutely refused to accept that the verse can refer to Ahul-bayt (alaihem assalaam) and cite several reasons from inside the text and outside the text to support their position. Others, refer it to specific persons, yet they refer it to charity done by Abu Bakr and Umar, and some of the immigrants. The other groups, while accepting that in the common terms, it is associated with Ahul-beyt (alaihem assalaam), reason that it is not specific to them. The main argument against its exclusive reference to Ahul-bayt (alaihem assalaam) is to assign it to other people or concepts, which will be shown to be rejected in this paper.درباره آیه Gوَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیرا»(انسان: 8) در میان مفسران فریقین، مباحث گوناگونی شکل گرفته است که عمدتاً به سبب نزول این آیه برمیگردد. شیعه به استناد دلایل متقن درونمتنی و برونمتنی تنها سبب نزول مرتبط با اهلبیت: را پذیرفته وبه هیچ روی عام بودن آیه را نمیپذیرد. درمقابل، مفسران اهلسنت در اینباره اتفاق نظری ندارند؛ برخی از آنان همچون سید قطب، سبب نزول مرتبط با اهلبیت: را مطلقاً نمیپذیرند و به دلایل درونمتنی و برونمتنی متعددی استناد میکنند. برخی دیگر نیز از سبب نزولی که درباره انفاق ابوبکر و عمر و چند تن از مهاجرین است سخن به میان آوردهاند. اما دستهای دیگر از آنان، ضمن پذیرش سبب نزول مرتبط با اهلبیت: با دلایلی به عمومیت تعابیر آیه و اختصاص نداشتن آن به اهلبیت: معتقد شدهاند. در این راستا اصلیترین دلیل آنان برای عدم تخصیص شأن نزول به اهلبیت:، تعمیم آیه به افراد و مصادیق دیگر است که بطلان این مطلب در جای خود اثبات میشود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Evaluate the expected impact on the well-being and quality of life for students Mبررسی تأثیر انتظار امام مهدی بر سلامت ذهن و کیفیت زندگی دانشجویان135146127130FAمهرداد کلانتریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانرسول روشن چلسیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شاهد تهران.رضوان صدرمحمدیمربی گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کار واحد رفسنجانJournal Article20210227The present study aims to show the relationship between quality of life and well-being and the Waiting for Imam Mahdi, (the final savior). The study is conducted amongst the students in Rafsanjan University, a non-profit academic organization, in the academic year of 1390 to 1391 (equivalent to 2011-12). In this study, a number of one hundred and eighty people were studied using simple random sampling. The questionnaires used to collect data include the Quality of Life questionnaire from the World Health Organization (WHOQOL-BREF), expectation for Imam Mahdi (questionnaire developed by the researcher) and the questionnaire for healthy mind. Data were collected and analyzed by Pearson's correlation and stepwise regression analysis. In analyzing the data, the results at 95 percent confidence are shown to demonstrate if the relationship between mental health and quality of life is significant with the results of expectation for Imam Mahdi.هدف از تحقیق پیش رو، تعیین رابطه بین کیفیت زندگی و سلامت ذهن با انتظار امام مهدی4 است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی رفسنجان در سال تحصیلی 90- 91 هستند که تعداد یکصد و هشتاد نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از سه پرسشنامه مربوط به بخش کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)، میزان انتظار اماممهدی4 (پرسشنامه محققساخته) و سلامت ذهن استفاده شده است. دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدهاند.<br />در تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج در سطح 95/0 اطمینان نشان داد که رابطه بین انتظار مهدی موعود4 و سلامت ذهن و کیفیت زندگی، معنادار است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳83020140622Functional typology messianic concept relying on historical Recordsگونهشناسی کارکردی مفهوم مهدویت با تکیه بر گزارشات تاریخی147166127139FAمهدی فرمانیان ارانیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم.حامد قرائتیدانش آموخته حوزه و دانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20210227Scientific and academic resources and documentations regarding messianism in Islamic thought, are considered common teaching amongst different Islamic doctrines. This is thanks to the joint efforts of religious scholars and elders that provided details on anecdotal, as well as theological and historical sources. However, what has caused divergent manifestation of definitions, examples, and even messianic doctrine are in fact a variety of different concepts, functions and messianic expectations that have been developed under the effects of various social, political, cultural and economic variables. This research seeks to present a typology of functional concept of messianism in Islamic communities influenced by the above factors. This is because the typology of the concept of messianism has significant historical evolutions. This evolution has even impacted the literature and religious texts and caused splits, different definitions and interpretations in the field of millenarianism. This article relies on library resources and descriptive analytical approach, has presented the messianic concept that relates to current events in Islamic societies objectively with an innovative approach. The results of this study could protect us in Pathology and implement effective approaches to teaching messianic thought as a strengthening doctrine in Islamic thought and civilization.منابع و مستندات نظری و علمی مهدویت در اندیشه اسلامی به برکت اهتمام بزرگان و عالمان دینی از آموزههای مشترک فرق اسلامی به شمار میرود که به تفصیل در منابع حدیثی، کلامی و تاریخی مورد توجه قرار گرفته است. اما آنچه موجب بروز و ظهور تعاریف، مصادیق و حتی فرق گوناگون با محوریت آموزه مهدویت شده است، مفاهیم، کارکردها و انتظاراتی از مهدویت است که در اثر عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی به منصه ظهور رسیده است. این تحقیق در پی گونهشناسی کارکرد مفهوم مهدویت در جوامع اسلامی تحت تأثیر عوامل پیشگفته است؛ زیرا مفهوم مهدویت در بستر تاریخی دارای تطور معناداری است؛ تطوری که حتی بر متون و نصوص دینی نیز تأثیرگذار بوده و موجب انشعابات، تعاریف و قرائتهای گوناگونی در حوزه مهدویت شده است. این نوشتار با تکیه بر منابع کتابخانهای و با رویکرد توصیفی _ تحلیلی و البته به صورت ابداعی، مفاهیمی کاربردی از مهدویت _ که ناظر به وقایع جاری و عینی جوامع اسلامی هستند _ را ارائه داده است. نتایج این تحقیق میتواند ما را در آسیبشناسی و بهکارگیری رویکردهایی مؤثر در صیانت از آموزه مهدویت به عنوان یکی از آموزههای قوامبخش اندیشه و تمدن اسلامی یاری کند