مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222Putting forward the Mahdism Doctrine by Imam Baqirطرح اندیشۀ مهدویت از سوی امام باقر5173127244FAامیر غنویستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قمJournal Article20210228This paper builds on previous articles and reflect on how the messianic teachings of Imam Baqir anfolds and assesses the quality of delivering the Mahdavi education from him. The statements he made should be contextualised both with respect to the general religious invitation goals, and the specific opportunity provided for Sadeqyn (the honest companions) in pursuing religious education, as a result of the needs of the age that witnessed the fall of Ommiads and the rise of the Abbasids.<br />Review and reflection on the issues highlighted in these statement compared with the overall aims and requirements of each epoch can on one hand, manifest a large-scale initiative which includes a specific form of the pursuit of education, and on the other hand make clear the cultural and moral influences warranted by each tenet of the Mahdism Doctrine.<br />This research relies on content analysis of the Traditions issued by Imam Baqir and attempts to highlight the impacts of Mahdism doctrine awareness on the Shiite with respect to the time of their issuance. Thus, first the topics emphasized in the words of the Imam Baqir are determined, along with a sample of it. Then, reflecting on these words in accordance with the contextual factors of the audience, it is attempted to reach and understand the wisdom and teachings behind each. Presenting the words of Imam Baqir as examples are more limited in this article then are in previous articles. Instead, we have narrowed down the analysis due to the multiplicity of narratives from him to avoid general report and acheive greater depth and detail. Earlier, the assumptions and methods of presenting these articles are explained and made clear. <br />This paper highlights to the teaching on the doctrines by the Imams at this juncture of history. In addition, this paper not only notes to providing Mahdism and apocalyptic awareness, but also considers the importance of educating the audience to avoid pathologies and also to prevent the deviations proportional to the talk of messianic era, in accordance with the times of the first Imams.این نوشتار در ادامۀ مقالات گذشته و تأملی در چگونگی طرح آموزههای مهدویت از سوی امام باقر7 و کیفیت ارائۀ معارف مهدوی از سوی ایشان است؛ بیاناتی که با توجه به اهداف کلی دعوت دینی، فرصت ویژۀ صادقین در آموزش معارف دینی، نیازهای عصر سقوط امویان و ظهور عباسیان شکل گرفته است.<br />بررسی محورهای مورد تأکید در این بیانات و تأمل در نسبت آنها با اهداف کلی و نیازهای هر عصر میتواند از یکسو طرح کلانی را نشان دهد که در این شکل از تعلیم و تربیت تعقیب شده است و از سویدیگر، تأثیر تربیتی و اخلاقی هر یک از آموزههای مهدوی را نمایانتر کند.<br />این پژوهش بر تحلیل محتوایی روایات صادره از امام باقر7 تکیه دارد و میکوشد با توجه به شرایط عصر صدور، آثار آموزههای مهدوی بر شیعیان را معلوم نماید؛ از اینرو با تعیین محورهای مورد تأکید در سخنان آن امام، همراه با ارائه نمونهای از آن و تأمل در نسبت این سخنان با شرایط مخاطبان، تلاش دارد به حکمت و جهت طرح هر یک از آموزهها دست یابد. ارائۀ نمونه از سخنان امام باقر7 در این نوشتار با توجه به توضیحات مقالات پیشین، محدودتر بوده و کثرت روایات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کلیات و پرهیز از ذکر جزئیات کرده است. از پیشفرضها و روشهای این مجموعه مقالات، پیشتر در نوشتاری دیگر گفتوگو کردهایم.<br />مقالۀ حاضر، روشنگر این سخن است که تعلیم آموزههای مهدوی در این برهه از تاریخ ائمه: افزون بر ارائۀ معارف مهدوی و آخرالزمانی به نکاتی مهم در تربیت مخاطبان توجه دارد و نوعی زمینهسازی برای جلوگیری از آفات بحث مهدویت و جلوگیری از انحرافات را متناسب با عصر ائمۀ نخستین دنبال میکند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222A glimpse of educational philosophy of Shiite messianic expectation with emphasis on educational goalsنگاهی به فلسفۀ تربیتی انتظار موعود در رویکرد شیعی با تأکید بر اهداف تربیتی2356127245FAمحمد نجفیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.فاطمه هاشمیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهانسمیه کیانیکارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشحسین رجاییرادمهندس مکانیک.Journal Article20210228Shiite messianic expectation approach is not just look to the future, but is a school of thought for the modern man and as an educational system, it has its own specific goals, principles and methods. This paper aims to explore and recognize the traditions and teachings of the Mahdism expectation educational goals using library resources and descriptive analysis. Because absence of the Imam of the Time is due to the fact that human population is not ready to accept the Imam, the expectation as a gift from God, is seen to relieve the human from the disadvantage due to Absence of Imam, and seeks to correct the human relationship with the divine Caliphate. Thus, the educational goals are focused on Imams including Imam's wisdom and love and obeyance, as each one leads to the ultimate goals of divine knowledge, divine love and devotion and piety. Also some minor objectives and interfaces are discussed in the following such as self - knowledge, knowlege of who is the enemy, understanding the nature, self -love , friendship with friends of God and enmity with enemies of God, and love for all beings , the realization of the unity of self - regulation of relations with other people in the political, social, economic and cultural aspects and proper enjoyment of nature.<br />Shiite messianic expectation approach is not just look to the future, but is a school of thought for the modern man and as an educational system, it has its own specific goals, principles and methods. This paper aims to explore and recognize the traditions and teachings of the Mahdism expectation educational goals using library resources and descriptive analysis. Because absence of the Imam of the Time is due to the fact that human population is not ready to accept the Imam, the expectation as a gift from God, is seen to relieve the human from the disadvantage due to Absence of Imam, and seeks to correct the human relationship with the divine Caliphate. Thus, the educational goals are focused on Imams including Imam's wisdom and love and obeyance, as each one leads to the ultimate goals of divine knowledge, divine love and devotion and piety. Also some minor objectives and interfaces are discussed in the following such as self - knowledge, knowlege of who is the enemy, understanding the nature, self -love , friendship with friends of God and enmity with enemies of God, and love for all beings , the realization of the unity of self - regulation of relations with other people in the political, social, economic and cultural aspects and proper enjoyment of nature.مهدویت و انتظار در رویکرد شیعی، تنها ناظر به آینده نیست؛ بلکه مکتبی تربیتی برای انسان معاصر است و به عنوان نظام تربیتی، اهداف، اصول و روشهای خاصی دارد. این نوشتار، با هدف واکاوی و بازشناسی اهداف نظام تربیتی انتظار از میان روایات و معارف مهدوی با استفاده از منابع کتابخانهای و به روش تحلیلی _ توصیفی نگاشته شده است. از آنجا که آماده نبودن نفوس بشری برای پذیرش ولایت ائمه اطهار: از عوامل غیبت به شمار میرود، انتظار به عنوان موهبتی الهی، برای رهایی از محرومیت ناشی از غیبت، درصدد تصحیح ارتباط آدمی با خلیفۀ الهی است؛ از اینرو اهداف تربیتی متمرکز بر موضوع امامت و شامل معرفت و حب امام و اطاعت از اوست که هریک به اهداف غایی همچون معرفت الهی،حب الهی و عبودیت و تقوای الهی میانجامند. همچنین برخی اهداف جزئی و واسطی نیز در این میان مطرح شدهاند که عبارتنداز خودشناسی، دشمنشناسی، شناخت طبیعت، حب خویشتن، تولّی و تبرّی و حب تمام موجودات، تحقق و وحدت خویشتن، تنظیم روابط با انسانهای دیگر در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بهرهمندی صحیح از طبیعت.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222Evaluation according to the messianic elements in Iranian secondary level curriculum contentبررسی میزان توجه به مؤلفههای مهدویت در محتوای برنامۀ درسی دورۀ متوسطۀ ایران5786127248FAرضا جعفری هرندیاستادیار دانشگاه قم.حسن نجفیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهدJournal Article20210228Formation of religious culture and education is necessary to pave the way for the emergence of Hazrat Imam Mahdi. To achieve such a culture, the public education system as the most immediate educational institutions receive utmost impotance in training the (pious) people who really await him. This study aims to evaluate the content of the curriculum in secondary schools of Iran to see if they suit the components of the messianic message. The research design is a descriptive content analysis with an applied approach. Statistical sample of this paper is the secondary school textbooks published in 1392, and four titles of books, Religion and Life, Persian Literature , Social studies and History of the Islamic Revolution in 10 volumes were purposefully sampled . Measurement tools have been the researcher's checklists of content analysis and the results of the research have been analyzed using descriptive statistics. The main results indicate that : 1. A total of 2551 times the main issues and related components in the messianic sense are mentioned in those books. Considering the amount if suhc mention, the secondary school books on Religion and Life, Persian literature , Social studies and History of the Islamic Revolution have respective mention of 1249 , 785 , 325 and the 192 times. 2. Each book has given different amounts of attention to the princliples of Messianism or Mahdism in its components. 3. Among the books reviewed, the book of Religion and Life in junior high school with 345 times comes first with 13 % of total mention, as the most attention , and the last is Persian literature book with 170 mentions or 7.6 per cent , as the lowest note to the related concepts of messianism .ضرورت شکلگیری فرهنگ دینی زمینهساز ظهور و تربیت منتظران واقعی حضرت ولیّعصر4، ذهن را به سوی، نظام آموزش عمومی _ که از جمله مهمترین و اصلیترین نهادهای تربیتی جامعه است _ رهنمون میسازد. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به مؤلفههای مهدویت در محتوای برنامۀ درسی دورۀ متوسطۀ ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن کاربردی است. جامعۀ آماری این نوشتار، کتابهای درسی دورۀ متوسطه است که در سال 1392 چاپ شده و چهار عنوان <em>دین و زندگی</em>، <em>ادبیات فارسی</em>، <em>مطالعات اجتماعی</em> و <em>تاریخ انقلاب اسلامی</em> با 10 جلد به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفتهاند. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین نتایج، بیانگر آن است که: 1. در مجموع 2551بار به محورها و مؤلفههای مفهومی مرتبط با مهدویت توجه شده که میزان آن در کتابهای <em>دین و زندگی</em>، <em>ادبیات فارسی</em>، <em>مطالعات اجتماعی</em> و <em>تاریخ انقلاب اسلامی</em> دورۀ متوسطه، به ترتیب 1249، 785، 325 و 192 مرتبه است؛ 2. به محورها و مؤلفههای مهدویت در هر یک از کتابها به میزان متفاوتی توجه شده است؛ 3. در بین کتابهای بررسی شده، کتاب <em>دین و زندگی</em> اول متوسطه با 345 مورد یا 5/13 درصد، بیشترین توجه و کتاب <em>ادبیات فارسی</em> دوم متوسطه با 170 مورد یا 7/6 درصد، کمترین توجه را به مفاهیم مرتبط با مهدویت داشتهاند.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222The Eye of Dajjal (anti-christ) in Sunni and Shia traditionsچشم دجّال در روایات شیعه و اهلتسنن87110127256FAکاووس روحی برندقاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسنصرت نیلسازاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس.علی صفریدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث.سحر صدریکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث.Journal Article20210228The narrative of Shia and Sunni communities have numerous traditions regarding the antichrist's eyes. Although at first glance, these traditions look different and sometimes contradictory, but with careful consideration and scrutiny of their content we understand that they are linked to each other. This article has compiled data using library references of Sunni and Shiite sources and surveys this issue with a descriptive-analytical methods ( content analysis ) that this paper has paid attention to the solution of issue of conflicting traditions in the anecdotal Sunni and Shiite 's communitiesregarding the eye Dajjal. The results show that features of Antichrist are either the one-eyed Antichrist , with this eye which is completely blind , or relatively blind. The prominence and brought out protruded features are indications of Dajjal 's right eye , and the left eye shines like the stars. Some traditions talk about the inscription written between the two eyes of the Antichrist which can be mentioned as an irony of inevitable profane fate, or the clearly blasphemous Antichrist .در جوامع روایی شیعه و اهل تسنّن، روایات بسیاری دربارۀ چشم دجّال وجود دارد. این روایات هرچند در نگاه نخست، دارای گونههای مختلف و بعضاً متناقضی هستند، اما با دقت نظر و بررسی دقیق مضمون آنها، درمییابیم به یکدیگر مرتبطند. این نوشتار با روش گردآوری کتابخانهای و با مراجعه به منابع شیعه و اهل سنت و با شیوه توصیفی _ تحلیلی (تحلیل محتوایی) به این مسئله پرداخته است که راه جمع بین روایات متناقض موجود در جوامع حدیثی اهل تسنن و شیعه دربارۀ ویژگیهای چشم دجال و حاصل این راهکار چیست؟ آنگاه نتیجه میگیریم که یک چشم دجال، به طور کامل کور است و چشم دیگر، نابینای نسبی است. برجستگی و از حدقه درآمدن، ویژگی چشم راست دجال، و درخشش همانند ستاره، ویژگی چشم چپ اوست. در برخی روایات نیز از نوشتۀ میان دو چشم دجّال سخن به میان آمده که میتواند کنایه از ثبوت و وضوح کفر دجّال باشد.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222The rule of Qeser as a necessity in Mahdismقاعده قسر، ضرورتبخش مهدویت111128127257FAحسین الهینژاداستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210228The upcoming article entitled Qeser and Mahdism considers one of the major ontological foundations of Mahdism called Qeser. This paper begins with an introduction, followed by understanding the concept of Qeser in terms of words and phrases. Then, after stating the types and application of Qeser associated with Mahdism, the paper deals with the (human) nature and inherent considerations that actually justifies the relationship between Mahdism and the Qeser. The paper finally attempts to justify the refusal of Qeser factors such divine wisdom, purpose of creation and the best system. The relationship of such factors with Mahdism has also been discussed.قاعده قسر، ضرورتبخش مهدویتمقاله پیش رو به یکی از مبانی مهم هستیشناختی مهدویت به نام قاعده قسر میپردازد. آغاز این نوشتار با مقدمهای رقم خورده و سپس به مفهومشناسی قسر از نظر لغت و اصطلاح پرداخته شده است. در ادامه بعد از بیان انواع قسر و کاربرد قسر نوعیه در ارتباط با مهدویت، به فطرت و امور فطری _ که در واقع توجیهگر رابطه میان مهدویت و قاعده قسر است اشاره شده و در آخر به عوامل توجیهی امتناع قسر، همچون حکمت الهی، هدفمندی آفرینش و نظام احسن پرداخته و رابطه آنها با مهدویت بررسی شده است.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222A sociological reflection on the 'promised' utopian society: conditions and contextتأملی جامعهشناختی دربارۀ جامعۀ موعود؛ زمینهها و شرایط129150127265FAسیدمهدی اعتمادیفرداستادیار و عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20210228Contemporary changes in the world has brought about and have an undeniable impact on background and provides numerous possibilities in shaping the future of social situations. The present paper considers these changes, and follows examining the soiological analysis of contemporary facilities in relation with the promised society and its backgrounds. In comparison with the primitive and modern societies, we see the emergence of a radical changes gradually that has changed human life. The basis of social life in modern societies is networked and intertwined with other members and sub-systems so related that changes in one area will lead to changes in other areas. The primitive communities have not had such organic associations. Thus, we're dealing with a new issue that has become homogeneous and convergent at the transnational and global level. The model for such a new theme can be understood and explained mainly with sociological approaches.<br />In order to answer the main research question, it has been attempted to employ the sociological approach , to explain the contemporary social processes and facilities , historical context of utopian 'promised' society with emphasis on differentiation processes of social construction and rationalization in the contemporary period.تغییرات معاصر، زمینهها و امکانات متعددی را فراهم کرده که در شکلگیری وضعیتهای اجتماعی آتی، تأثیری انکارناپذیر دارند. در نوشتار حاضر با توجه به اینگونه تغییرات، به دنبال بررسی جامعهشناسانۀ امکانات معاصر در ارتباط با جامعه موعود و زمینههای آن هستیم. در مقایسۀ اجتماعات بسیط اولیه با جوامع امروزی، میتوان شکلگیری تغییرات اساسی را دید که به تدریج، حیات انسانی را دستخوش دگرگونی کرده است. مبنای حیات اجتماعی امروزی، جوامعی هستند که به صورت شبکهای و در هم تنیده، با دیگر اعضا و خردهنظامهای خود در ارتباطند؛ به گونهای که تغییرات در یک حوزه، به دگرگونی در دیگر حوزهها میانجامد. این در حالی است که اجتماعات پیشین، چنین پیوستگی ارگانیکی نداشتند. از اینرو با موضوعی تازه سر و کار داریم که در سطحی فراملی و جهانی، دچار همسانی و همگونی شده است. الگوی چنین موضوع تازهای عمدتاً با به کار گرفتن رویکردهای جامعهشناختی قابل تفهیم و تبیین است.<br />به منظور پاسخگویی به پرسش اصلی تحقیق، تلاش شده است با بهکارگیری رویکردی جامعهشناختی، فرایندهای اجتماعی معاصر و امکانات، زمینهها و شرایط تاریخی مربوط به جامعه موعود با تأکید بر فرآیندهای تمایز در ساخت اجتماعی و عقلانی شدن در دوره معاصر، تبیین شود.مشرق موعود۲۴۲۳-۷۶۶۳72820131222The role of Messianism in Tibetan Buddhism and
the reasons for its trend in the present eraجایگاه موعودگرایی در آیین بودای تبتی و علل گرایش به آن در عصر حاضر151173127266FAعلی موحدیان عطاراستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم.ابوالقاسم جعفریدانشجوی دکتری دین پژوهی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20210228Mitreya , the savior promised in the Buddhism, have been foretold of his coming in scriptures of all Buddhist traditions. The principle focus of this prophecy traces back to the words of the Buddha in the three Pali baskets. Over time, however, the issue has gained features not found in other Buddhist traditions. Therefore, the present status and importance of Mitreya has also become different in different Buddhist traditions. The messianic beliefs in Tibetan Buddhism has gained considerable attention by many orientalists, because of the recency of time and the influence of Hinduism, often dealing with issues such as facing the Abrahamic religions , particularly Islam itself. Also there is a religious and political importance of this, because Mitreya is linked with the issue of global governance in the future, there is an emphasis by the Dalai Lama XIV, the political and religious leader of Tibetan Buddhism on restoring the concept of Mitreya. He also built the biggest statue of Mitreya a town called "Budgia" in India, which is referred to as the place where Buddha reached the 'illumination'. The present article deals with status of the Mitreya in Tibetan tradition and its special features, and then analyzes the main causes it is gaining new interest in Tibet.میتریه، موعود منجی در آیین بوداست که متون مقدس همۀ سنتهای بودایی، آمدن او را پیشگویی کردهاند. اصل و اساس این پیشگوییها به سخنان بودا در سه سبد کانون پالی بازگشت میکند، اما در طی زمان، در هریک از سنتهای بودایی ویژگیهایی پیدا کرده است که در سنتهای دیگر دیده نمیشود. از همین رو، اهمیت و جایگاه امروزی میتریه در هر یک از سنتهای بودایی نیز متفاوت شده است. موعودگرایی آیین بودای تبتی به دلیل تأخر زمانی و تأثیرپذیری از آیین هندو، گاهی موضوعاتی مانند رویارویی با ادیان ابراهیمی، بهویژه اسلام را در خود دارد که مورد توجه بسیار شرقشناسان نیز قرار گرفته است. همچنین از آنجا که میتریه با مسئلۀ حکومت جهانی آینده در پیوند است، تأکید دالایی لامای چهاردهم _ رهبر سیاسی و مذهبی آیین بودای تبت _ بر احیای نام میتریه و ساخت بزرگترین تندیس از میتریه در شهر «بودگیا»ی هند _ که طبق نقل تاریخ، بودا در آنجا به اشراق رسید _ از نظر مذهبی و سیاسی اهمیتی ویژه پیدا میکند.<br />نوشتار حاضر ابتدا جایگاه میتریه در سنت تبتی و ویژگیهای خاص آن را بررسی میکند و سپس به علل اصلی گرایش به احیای مجدد آن در تبت میپردازد.