پدیداری شعور و معرفت عامه، به مثابه مقدمه استقرار حکمرانی عدل معصوم؟ع؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین؟ع؟

چکیده

واضح است که ظهور امام عصر؟عج؟، صرفاً ظهور یک رهبر نیست؛ بلکه ظهور کمال ارزش‌های اخلاقی در میان جامعه منتظران است. به عبارت بهتر، ظهور موعود دارای ابعادی است که از آن جمله می‌توان به بارز شدن شعور یا به تعبیری، ظهورِ شعور، در میان جامعه منتظران اشاره کرد. این مهم، لازمۀ ظهور و استقرار حکمرانی حق‌مدار و عدل‌محور امام زمان؟عج؟ به حساب می‌آید؛ چرا که ظهور، به معنای آشکار شدن و نمایان شدن است و ظهورِ شعور، یعنی بارز شدن شعور، فهم و درک عمیق پیروان از منطق رفتاری و سیرۀ عملی امام معصوم؟ع؟. در همین امتداد است که تأکید می‌شود: حکمت خداوند متعال و اتمام حجت او بر ابناء بشر، در برخورداری از نعمت حاکمیت معصوم؟ع؟، منوط به «قیام جامعه منتظر برای ارتقاء میانگین سطح شعور و آگاهی اجتماعی‌» است‌؛ تا از این طریق، با شکل‌گیری‌جامعه صالحان‌، شرایطی فراهم آید که مردم‌سالاری در آن جامعه‌، منتج به واگذاری حکومت به ولایت حق‌مدار معصوم؟ع؟ گردد.
این مطالعه، با تأمل بر سؤالاتی درباره عوامل موثر بر استقرار حکومت عدل ‌معصوم؟ع؟ «و شرایط ضروری برای حفظ و پایداری آن‌» انجام شده است و در این بین، به ثبات سنت معصوم؟ع؟ و عدم وجود تفاوت میان سیره معصومین؟عهم؟، تأکید می‌شود که اگر در گذشته شرایطی فراهم شده است که موجب اهتمام‌ پیامبر اکرم؟ص؟ به استقرار حکومت عدل گردیده‌، تکرار این شرایط، سبب بروز رفتار مشابهی در میان سایر معصومین؟عهم؟ خواهد شد.
وجود دلالت‌های صریح در کلام و سیره معصومین؟عهم؟ نشان از ضرورت وجود یارانی ذی‌شعور و صالح و جامعه‌ای همراه، به منظور تشکیل حکومت عدل دارد؛ وجود یارانی آگاه و مخلص که شایستگی ملازمت و همراهی با معصوم را داشته باشند. بنابراین، سکوت امام علی؟ع؟ و سپس قیام ایشان برای اجرای عدالت‌، صلح امام حسن؟ع؟ و قیام امام حسین؟ع؟ و سنت سایر ائمه اطهار؟عهم؟، همگی بر یک‌ منطق واحد استوار است؛ مبنی بر این‌که‌، شعور پیروان، شرط ضروری برای استقرار و پایداری حکومت عدل معصوم؟ع؟ است. در این میان، نقش محوری علماء ربانی به منزله پیروان خاص معصوم؟ع؟، در ارتقاء سطح بلوغ اجتماعی و شعور و آگاهی‌ آحاد جامعه، قابل توجه است.

کلیدواژه‌ها