تبارشناسی شعار «البیعة لله» در روایات و منابع اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم

چکیده

آموزه مهدویت به عنوان ارزش‌مندترین باور در فرهنگ سترگ پیشوایان معصوم؟عهم؟، دارای واژگان، اصطلاحات و ترکیب‌های ویژه‌ای است که برخی هماهنگ معارف این باور، معنایی خاص پیدا کرده است.
در این پژوهش تلاش شده تا با پاسخ به این پرسش که شعار «البیعة لله» که این روزها فراوان در مقوله نشانه‌های ظهور مهدی؟عج؟ بدان توجه می‌شود، به چه معناست؟ سرآغاز به‌کارگیری آن با توجه به منابع در دست، کجا بوده است؟ در چه روایاتی؟ با چه اندازه اعتبار نقل شده است؟
این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی، انتقادی سامان یافته و بر حسب دست‌آورد یا نتیجه پژوهش از نوع بنیادین و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده‌های مورد استناد، پژوهشی کمی _ کیفی به شمار می‌آید که «تحلیل واژگانی موجود در منظومه آموزه‌های مهدوی را برای فهم ژرف این آموزه‌ها امری بایسته می‌داند».
بی‌ترید یافته‌های نو در این بررسی که امتیاز این پژوهش است و در کمتر نوشتاری پیش از آن می‌توان سراغ داشت، نشان می‌دهد شعار «البیعة لله» به عنوان نگاشته پرچم امام مهدی؟عج؟ در هیچ سخنی از معصومین؟عهم؟ نقل نشده است و فقط به عنوان ندای جبرئیل در برخی روایات آمده است.

کلیدواژه‌ها