هدف این پژوهش پیشنهاد مدلی برای فراگیرسازی قلمرو مخاطبان اصل اعتقادی دولت کریمه مهدوی است. همانطور که اصل اعتقادی توحید برای جهانی شدن باید به زبانی بینالاذهانی یعنی زبان عقل عرضه شود جامعه توحیدی به رهبری آخرین وصی خلیفه اعظم الهی نیز باید برای جهانی شدن به زبانی جهانی ارائه شود. چون هم پیام دین اسلام جهانی است و هم نیاز به دولت کریمه یعنی جامعه توحیدی عدالتمحور نیازی جهانی و متعلق به همه مردم تحت ستم در سراسر جهان است که اکثریت انسانهای کره زمین را پوشش میدهد. بر اساس این ضرورت در این مقاله مبانی فلسفی جامعه فاضله مهدوی یا دولت کریمه با روش تحلیل منطقی اسناد مورد پژوهش واقع شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جامعه مهدوی به هیچ یک از آرمانشهرهای پیشنهادی در طول تاریخ شباهت ندارد: در دولت کریمه مدیر اول، خدای علیم و قادر مطلق است که بر اساس فلسفه آفرینش انسان ریاست دولت کریمه در زمین را به خلیفهاش رسول الله؟ص؟ تفویض کرده است. در درجه اول رئیس دولت کریمه در زمین نبی اعظم و در غیاب ایشان وصی اوست که جز در دریافت وحی، در بقیه خصایل همچون نبی است. او مثل نبی در درک و عمل به قرآن بری از خطا بوده و قرآن ناطق است. این دولت به دلیل عدم آمادگی مردم که در دولت کریمه بر خلاف سایر مدینههای فاضله مطرح نقشی بنیادین دارند هنوز محقق نشده است ولی بنا به وعده قطعی الهی و همچنین حکم عقل مبنی بر اینکه عدم تحقق دولت کریمه نقض غرض آفرینش خواهد بود روزی محقق و آرزوی بشر برآورده و انتظار بسر خواهد آمد. با طرح مبانی فلسفی دولت کریمه که به مبانی معرفتشناختی و هستیشناختی و انسانشناختی تقسیم و عرضه و تفاوت آنها با مبانی سایر نظامهای سیاسی روشن شده است زمینه امکان منطقی چنین نظامی برای همه انسانهای مظلوم و تشنه عدالت با هر اعتقادی فراهم شده است.