1
دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مؤسسه امامت قم.
چکیده
نوشتار حاضر به بحث مهم جایگاه مهدویت در میان اهلسنت میپردازد این جایگاه با دو مؤلفه اساسی یعنی «اعتقادی بودن مهدویت» و «متواتر بودن احادیث مهدویت» نشانهگذاری میشود. تواتر حدیثی مهدویت که بعضا با تعابیر همسو نظیر استفاضه روائی، شهرت روائی، کثرت روائی همراهی میشود با استنادورزی به منابع مختلف حدیثی نظیر صحاح، سنن، مصنفات، جوامع و اطراف، توجیه شده و با استنادورزی به اقوال بسیاری از علماء و اندیشمندان اهلسنت نظیر آبری، سفارینی، کتانی، شوکانی، برزنجی، قنوجی، صبان و... تثبیت میشود. اعتقادی بودن مهدویت که از آن به ایمانی بودن مهدویت تعبیر میشود مورد پذیرش و اذعان همه اهلسنت و غالب علمایشان قرار گرفته است. توجیه اعتقادی و ایمانی بودن مهدویت از منظر اهلسنت به دلایل ذیل باز میگردد. 1. انکار مهدویت، انکار رسالت پیامبر گرامی اسلام6 است؛ 2. تصدیق اخبار غیبی پیامبر اسلام6 از جمله اخبار مهدویت واجب است؛ 3. اعتقاد به اشراط الساعه از جمله ظهور امام مهدی4 واجب است.