1
سطح چهار حوزه و عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بینالمللی المصطفی قم
2
دانشیار و عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم
3
دانشجوی دکتری علوم قرآن دانشگاه اصول دین قم.
چکیده
شناخت چهره و شمایل ذکر شده در مورد حضرت مهدی7 میتواند از سویی فرضیه مهدی نوعی را باطل کند و از سوی دیگر راهی برای شناخت مدعیان دروغین قرار گیرد. به نظر میرسد در میان مجموعه روایات ذکر شده در توصیف چهرهی حضرت محمد6 و ائمه اطهار:، برخی از آنان با یکدیگر تعارض دارند. در مورد حضرت مهدی7 نیز با توجه به خفای ولادت و غیبت ایشان، این مطلب صادق است و گزارشهایی به ظاهر متناقض ذکر شده است. این مشکل موجب گردیده تا برخی از جریانهای مدعی امامت چنین القا نمایند که تعدد در صفات، دلالت بر تعدد قائمهایی در آخرالزمان دارد و از این رهگذر با پذیرش مهدی نوعی خود را در عرض حضرت مهدی7 بهعنوان قائمی دیگر معرفی نمودهاند. از این روی تبیین و تحلیل صفات ظاهری حضرت مهدی7، توجه به روایتهای مختلف در این زمینه و نقد دیدگاه جریانهای مدعی معاصر، ضرورت بیشتری مییابد و پژوهش حاضر سعی کرده با روش توصیفی _ تحلیلی به این موضوع بپردازد و به نتایج زیر دست یابد: الف) یکی از راههای شناخت چهرهی حضرت مهدی7 شناخت چهرهی حضرت محمد6 میباشد. ب) روایتها دارای تعارض نیستند و به یک ویژگی اشاره دارند. ج) برخی روایتها در منابع فارسی دچار اشتباه در ترجمه شدهاند. د) با اثبات عدم تعدد صفات، عدم تعدد قائم نیز ثابت میگردد. هـ) با تمسک به صفات میتوان گفت که دیدگاه (مهدویت نوعی)، نظریهای باطل میباشد.