منابع تفسیری، روایی و کلامی، اصل امامت را به شرح بحث کردهاند و مباحث نقلی به گونه قطعی اصل این باور را اثبات نمودهاند. از آنجا که مباحث و روشهای عقلی در تثبیت عقیده و اصول دین و نیز همگانی شدن آن نقش محوری دارد، برخی از روایات و نیز همه متکلمان، موضوع امامت را در قالب عقل پیگیری کردهاند. در اینباره، قاعده «لطف» مهمترین دلیل عقلی به شمار میرود. این نوشتار، اصل امامت را با نگاه شیعی و با توجه به بُعد وجودی امام، به صرف مقام اعتباری، در قالب دلیلی عقلی مطرح میکند. برخی از منابع به امامت و واسطه فیض پرداختهاند، اما به صورت مشروح و با نگاه تحلیلی و همهجانبه چنین بحثی انجام نشده است. نویسنده با بهرهگیری از منابع اصیل و با اشراف به مباحث جانبی، وجود امام (امامت عام) را به عنوان واسطه فیض الهی معرفی میکند؛ از آنجا که فیض الهی مداوم است، وجود امام نیز استمرار دارد.