درباره ظهور، سه نظریه طرح شده است: 1. انفجاری بودن ظهور؛ 2. تکامل تدریجی و طبیعی ظهور؛ 3. اختیاری بودن ظهور. شهید صدر نظریه اخیر را طرح کرده و به آن پرداخته است. فلسفه تاریخ به قانونمندی تاریخ میپردازد و قوانین حاکم بر تاریخ را کشف میکند. شهید صدر معتقد است قوانین حاکم بر تاریخ، به اراده و اختیار انسان مشروط است. انسان از رهگذر این قوانین، قطار تاریخ را میراند و از آنجا که ظهور پدیدهای تاریخی است، این پدیده به اختیار، انتخاب و اراده انسان مشروط میشود. بنابر این، باید برای ظهور و تعجیل در آن با استفاده از قوانین تاریخی، برنامه عملی و کاربردی درافکند.