بنابر پلورالیسم دینی، همة ادیان الهی و بشری، در کنار هم صادق و نجاتبخش میتوانند باشند. جان هیک این عقیده را در تقابل با انحصارگرایی و شمولگرایی جهان مسیحیت تدوین و ارائه کرده است. تفکیک «بود» از «نمود»، فروکاستن دین به تجربۀ دینی و تفکیک گوهر از صدف دین، از مبانی پلورالیسم به شمار میآید. نظریة پلورالیسم با مبانی کلامی اسلام، ناسازگار است. ادیان، به یک اندازه بر حق نیستند. اسلام مانند خورشید است و ادیان آسمانی دیگر مانند ستارگانی هستند که تنها در غیاب خورشید راه مینمایند. حقّانیت اسلام بر همۀ ادیان تحریف نشده، ترجیح دارد. تنها دین بر حق، اسلام است. مبانی پلورالیسم با اندیشة مهدویت شیعی، ناسازگار است. وجود ادیان گوناگون در عصر ظهور، دلیل تحقق پلورالیسم دینی در آن عصر نیست؛ زیرا هیچکدام ازمؤلفهها و عناصرتشکیل دهندة پلورالیسم دینی، در رفتارحضرت مهدی4 با دیگر ادیان وجود ندارد. اعتقاد به منجی جهان، در ادیان دیگر نیز وجود دارد. پلورالیسم دینی از نظر ادیان دیگر نیز مردود است.