استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
بر اساس روایات، امام زمان4 امری جدید میآورد که از یکسو سبب برداشت نادرست دوستان و از سوی دیگر، سوءاستفاده و تبلیغات منفی دشمنان شده است. پرسش این است که با توجه به اصول اسلام _ که شیعه امامیه نیز به آن معتقد است _ در تفسیر این روایات چه احتمالهایی قابل پذیرشاند و چه احتمالهایی پذیرفتنی نیستند. برخی احتمالها در اینباره مطرح شدهاند که در این نوشتار بررسی میشوند و افزون بر آن، نگارنده نیز احتمالهایی را که موجه میداند مطرح میکند. در مجموع، هفت احتمال بررسی میشود که برخی از آنها قطعاً مردودند؛ چون با اصول و محکمات کتاب و سنت سازگار نیست مانند این احتمال که حضرت حجت4 دین و شریعتی جدید میآورد که نهتنها دلیل و روایت معتبری ندارد، بلکه روایات معتبر متعددی برخلاف آن است و با اصول قطعی اسلام که امامیه هم بدان اعتقاد دارد، ناسازگار است؛ همچنین اینکه حضرت4 احکامی جدید تشریع کند نیز صحیح نیست؛ زیرا امامان: شارع نیستند. و نیز اینکه احکامی در نزد امام مهدی4 به ودیعت نهاده شده و ایشان هم آنها را بیان میکند، بر اساس برخی امور تضعیف میشود. احتمالهایی که به نظر نگارنده موجه است بدین قرارند: الف) بیان دوبارۀ احکامی که پیامبر6 ابلاغ کرده است؛ ب) تفسیر اسلام متناسب با شرایط زمان ظهور؛ ج) بیان زیرمجموعهها و مصادیق عناوین عام کتاب و سنت.