استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
چکیده
نوشتار پیش رو به یکی از مباحث مهم مهدویتپژوهی به نام «معرفتشناسی مهدویتپژوهی» میپردازد. رویکرد معرفتشناسی در حوزه مهدویتپژوهی رویکرد بیرونی و درجه دو است و در این نگرش، ابتدا واژگانی چون معرفت، معرفتشناسی، مهدویتپژوهی و معرفتشناسیِ مهدویتپژوهی، مفهومشناسی شده و سپس به گونههای معرفت و چگونگی بهکارگیری آنها در حوزه مهدویتپژوهی پرداخته میشود. در فرایند بحث نیز به ساختار الگویی معرفتشناسی اشاره شده و الگوی مبناگرایی را به عنوان الگوی معرفتشناسی مهدویتپژوهی به خدمت خواهیم گرفت. در فرایند کار به قضایای بدیهی و نظری _ که محور ساختار مبناگرایی است و نیز به ساز و کار تفریع قضایای نظری به بدیهی خواهیم پرداخت. در ادامه به قضایای بدیهی در حوزه مهدویتپژوهی همچون قضایای بدیهی عقلی، قضایای شهودی و قضایای برگرفته از نصوص دینی مانند آیات و روایات مبادرت میشود. در پایان نیز به گونهشناسی روایات مهدویت همچون روایات نمادین، سمبلیک، اخباری، ملاحمی، رمزی و... میپردازیم.