نوشتار پیش رو به دو موضوع خاتمیت و مهدویت و نسبت میان آن دو میپردازد. مطلع بحث با مقدمهای آغاز شده و بعد از بیان مقدمه، به مفهومشناسی خاتمیت مبادرت میشود. از آنجایی که مقولۀ خاتمیت دارای اجزای تحلیلیه نظیر جامعیت، جاودانگی، جهانی و کمال بوده و همیشه تبیین کل، متفرع بر تبیین اجزاء است، از اینرو پیش از آنکه به رابطۀ میان خاتمیت و مهدویت پرداخته شود، به تبیین اجزای تحلیلیۀ خاتمیت و کیفیت رابطۀ آنها با مهدویت مبادرت میشود. در فرایند بحث به بیان تلازم و ترابط میان باورداشت خاتمیت و مهدویت پرداخته شده و جهت تبیین این تلازم و ترابط، گزینههای چهارگانهای مانند «خاتمیت، علّت فاعلی مهدویت»، «مهدویت، علّت غایی خاتمیت»، «خاتمیت، علّت عینی مهدویت» و «مهدویت، علّت علمی خاتمیت» را پیش کشیده و با نگاه تفصیلی به تحلیل هر یک از آنها میپردازیم.