محور اصلی سوره محمد که نام دیگر آن قتال است، مسئله جهاد و مسائل پیرامونی آن است. در آیات پایانی این سوره خداوند بعد از آنکه حال کفار و بیماردلان و سستی آنان در امر قتال و حال مرتدین را بیان میفرماید، روى سخن را به مؤمنین برگردانده از اینکه مثل آن کفار و منافقین و مرتدین باشند و با مشرکین سازش نموده به سوى آنان متمایل شوند بر حذرشان میدارد و در ادامه آنها را دعوت به جهاد میکند و سپس به حب دنیا بهعنوان مانعی در مسیر جهاد توجه میدهد و در نهایت چنین میفرماید که شما برای انفاق در راه خداوند فراخوانده میشوید؛ اما برخی از شما در اینباره بخل میورزند اما بدانید که اگر از فرمان خداوند روی گردان شوید خداوند به جای شما قومی را خواهد آورد که مانند شما نیستند و نسبت به جهاد و انفاق در راه آن سستی نمیکنند. در نوشتار پیش رو تلاش شده است با توجه به قرائن داخلی آیات و نیز روایاتی که در این زمینه وجود دارد به این سوال پاسخ داده شود که مقصود از قومی که در این آیات وعده آمدنشان داده شده است کیست؟ چنین به نظر میرسد که در روایات پیشوایان معصوم با شکلهای مختلف از قوم فارس به عنوان مصداق قوم موعود یاد شده است و بسیاری از مفسران شیعه و اهلسنت نیز به قاطعیت و یا به عنوان یک احتمال قابل توجه این دیدگاه را پذیرفتهاند.