1
دکترای تخصصی علوم قرآن و حدیث؛ محقق پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایران
2
معاون پژوهش مرکز تخصصی ریحانة الرسول قم، ایران
چکیده
امید به آمدن منجی انسانها از انواع گرفتاریهای بشری، مورد آرزوی دیرینه انسان، در تمام زمانها و مکانها و با هر فرهنگ و کیشی بودهاست. تا آنجا که حضرات معصومین:، بر انتظار برای تشکیل جامعه مهدوی تأکید داشتهاند. انتظار در مفهوم کلی آمادهسازی فردی و اجتماعی برای زمینهساز انقلاب جهانی منجی عالم است. و به فرموده مقام معظم رهبری انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان7 برای آن هدف قیام خواهد کرد[1] از اینرو انقلابی که دوره انتظار و آمادهسازی نداشته باشد و براساس جو محیط و جریان حاکم حرکت کند، در همان گامهای اول در زیر بار فشارها و ابهامها گرفتار میشود. تاریخ معاصر ما هم از این منتظران وفادار کم ندارد. از میان این سربازان پا در رکاب عصر ما، نام شهید سلیمانی درخشش ویژهای دارد که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز، نگاه کنیم.[2] الگوبرداری از اصول و ارزشهای بنیادی این مکتب برای همگان، سراسر فایده است. تأسی به روش و منش و روحیۀ مقاومت ایشان و نقش ایشان در زمینهسازی انتظار، فرد را به انتظار سازنده و حرکتآفرین تبدیل میکند. نتیجه حاصله نشان میدهد؛ نقش شهید در اعتماد داشتن به ولی الهی و جایگاه او، حمایت کردن از نائب ایشان، تهذیب نفس، آمادگی برای خدمت همهجانبه به مظلومین عالم در همۀ لحظات، نیاز بدون توجه به مکان جغرافیایی، شجاعت، قهرمان در نگاه دشمن، حضور در میدان دشمن و نگاه فرامیهنی و... از اصول این مکتب بوده که باید با مهندسی دقیق به عنوان قوانین زندگی یک منتظر قرار گیرد.