عضو هیات علمی مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) قم، ایران
چکیده
یکی از معارف مشترک بین شیعه و اهلسنت اعتقاد به امام مهدی؟عج؟ است، با این تفاوت که غالب علمای اهلسنت قائلند در آخرالزمان متولد خواهد شد، اما شیعه قائل است متولد شده و فعلاً غایب است و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، بنابراین سخن در این است که فارغ از روایتهای خاص طرفین، از آیههای قرآن هم که مورد قبول طرفین است، میتوان دلیلی بر وجود امام معصوم اقامه کرد؟ در صورت مثبت بودن جواب، در زمان حاضر هم امام معصومی وجود دارد؟ هدف این تحقیق این است که براساس آیه شریفه Gیا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ...F(نساء: ۵۹) که در آن به صورت مطلق امر به اطاعت اولیالامر شده است و علمای شیعه به اتفاق ائمه معصومین؟عهم؟ را مصداق آن میدانند و مفسران اهلسنت در مصداق آن اختلافنظر دارند، ثابت کند یکم اینکه: اولیالامر معصوم هستند؛ دوم اینکه: در هر زمانی فردی به عنوان ولیامر معصوم در خارج وجود دارد که اطاعت از او واجب است؛ سوم اینکه: اگر او را نمییابیم، ناگزیر براساس اعتقاد شیعه باید غایب باشد و این غیبت مانع از اطاعت او نخواهد بود. در این نوشته جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای بوده و تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی اطراف سه مسئله انجام گردیده است: الف) اثبات عصمت اولیالامر؛ ب) اثبات وجود خارجی فردی از اولیالامر در هر زمان؛ ج) امکان اطاعت از ولی امر زمان حاضر حتی اگر او را نیابیم. بنابراین لزوم وجود ولی امر و امام معصوم در زمان حاضر و وجوب اطاعت از او از آیه شریفه اطاعت قابل استفاده است.