1
دانشجوی دکتری گرایش علوم و قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران
2
دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، ایران
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج، ایران
چکیده
قرآن به عنوان معتبرترین منبع مورد پذیرش تمامی مسلمانان در تمامی زمینههای اعتقادی و فقهی و غیر آن، مورد توجه تمامی فرقههای مدعی اسلام است. مهدویت نیز به عنوان منحصر به فردترین چشمانداز پایان تاریخ از دیدگاه اسلام از این قانون مستثنی نیست؛ هرچند میزان پرداختن به این حقیقت به دلایلی مشخص، در منابع تفسیری شیعه با اهلتسنن تفاوتی فاحش در میزان و کیفیت محتوا دارد؛ به گونهای که در تمامی منابع تفسیری و غیرتفسیری اهلتسنن تا قرن هفتم تنها دَه آیه درباره مهدویت تفسیر شده، با این ویژگی که مفسران نامدار اهلتسنن تلاش دارند این آیات را نیز با بخش مسیحی ماجرا! یعنی فرود آمدن حضرت عیسی7 از آسمان، آنهم بدون هیچ پیوندی با «مهدی موعود» به پایان ببرند! ولی در منابع شیعی این دوران، حداقل 66 آیه، فقط در کتابهای تفسیری، ذکر شده که از نظر محتوا تقریباً تمامی موضوعات مهدوی را به صورت تفسیری یا تأویلی شامل میشوند.
زمزم, زهرا, طالبتاش, عبدالمجید, & توانایی سره دینی, محمدحسین. (1401). بررسی تطبیقی مباحث مهدوی در تفاسیر شیعه و اهلتسنن تا قرن هفتم. مشرق موعود, 16(63), 201-218.
MLA
زهرا زمزم; عبدالمجید طالبتاش; محمدحسین توانایی سره دینی. "بررسی تطبیقی مباحث مهدوی در تفاسیر شیعه و اهلتسنن تا قرن هفتم". مشرق موعود, 16, 63, 1401, 201-218.
HARVARD
زمزم, زهرا, طالبتاش, عبدالمجید, توانایی سره دینی, محمدحسین. (1401). 'بررسی تطبیقی مباحث مهدوی در تفاسیر شیعه و اهلتسنن تا قرن هفتم', مشرق موعود, 16(63), pp. 201-218.
VANCOUVER
زمزم, زهرا, طالبتاش, عبدالمجید, توانایی سره دینی, محمدحسین. بررسی تطبیقی مباحث مهدوی در تفاسیر شیعه و اهلتسنن تا قرن هفتم. مشرق موعود, 1401; 16(63): 201-218.