1
کارشناسارشد تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
2
استادیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده
مهدویت باور اصیل اسلامی است. البته برخی از علمای شهیر اهلسنت بر ولادت امام دوازدهم هم صحه گذاشتهاند. پیشران روشنفکری دینی زمانه با تشکیک در منابع تاریخ اسلام از جمله حدیث، دستاوردهای مدرنیته را تقدیر تاریخی میداند و با ستایش اندیشه پسامدرن و تاسی به اندیشه نومعتزلی و عرفان، میلاد امام دوازدهم را به دلیل کمبود شواهد از نظر تاریخی رد میکند. این پژوهش براساس منابع کتابخانهای، از روشهای استدلالی در بررسی و نقد این ادعا استفاده کرده است. هدف این تحقیق نگاهی نو به موضوع مهدویت با به کار بستن روش تحلیلی بحثهای فلسفه علم تاریخ است. بر این اساس، نادیده گرفتن وقایع تاریخی به بهانه کمبود شواهد، تحریف تاریخ است و این شواهد به درد فرد شکاک نمیخورد. راه فهم گزارههای تاریخی نیز همدلی و بصیرت است و معنای عینیت، گزینشی منطقی در میان این گزارههاست. همچنین شواهد میلاد براساس زاویه دید و مسئله ارزشها، گزینشی منطقی است. ثمره نگاه پستمدرن، شکاکیت مطلق و ویرانی پایههای علوم از جمله تاریخ است، اما به دلیل برخورداری این رویکرد از عناصر پلورالیسم و نسبیگرایی، نمیتوان میلاد امام دوازدهم را با این دید انکار کرد.
کریمی شهیدی, سیدمهدی, & سلطانی احمدی, مجتبی. (1401). بررسی و نقد دیدگاه نسل دوم جریان روشنفکری دینی ایران در انکار میلاد امام دوازدهم؟عج؟ با تکیه بر گزارههای تحلیلی فلسفه علم تاریخ. مشرق موعود, 16(63), 255-272.
MLA
سیدمهدی کریمی شهیدی; مجتبی سلطانی احمدی. "بررسی و نقد دیدگاه نسل دوم جریان روشنفکری دینی ایران در انکار میلاد امام دوازدهم؟عج؟ با تکیه بر گزارههای تحلیلی فلسفه علم تاریخ". مشرق موعود, 16, 63, 1401, 255-272.
HARVARD
کریمی شهیدی, سیدمهدی, سلطانی احمدی, مجتبی. (1401). 'بررسی و نقد دیدگاه نسل دوم جریان روشنفکری دینی ایران در انکار میلاد امام دوازدهم؟عج؟ با تکیه بر گزارههای تحلیلی فلسفه علم تاریخ', مشرق موعود, 16(63), pp. 255-272.
VANCOUVER
کریمی شهیدی, سیدمهدی, سلطانی احمدی, مجتبی. بررسی و نقد دیدگاه نسل دوم جریان روشنفکری دینی ایران در انکار میلاد امام دوازدهم؟عج؟ با تکیه بر گزارههای تحلیلی فلسفه علم تاریخ. مشرق موعود, 1401; 16(63): 255-272.